شهید آوینی

 

خصوصیت اصلی روحانیت شیعه "استقلال و مردمی بودن" است
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با "علما، فضلا و روحانیون و خواهران طلبه" استان سمنان، استقلال و مردمی بودن را خصوصیت منحصر به فرد روحانیت شیعی برشمردند و تاکید کردند : تقویت ارتباط با مردم، افزایش قدرت فهم و تحلیل سیاسی، حفظ قداست روحانیت، سلامت مالی و اخلاقی، زی طلبگی، افزایش مهارتهای دینی برای پیروزی در میدان پیکار جهانی اندیشه‌ها و مبارزه شجاعانه با خرافات از جمله وظایفی است که عمل به آنها، موجب حفظ جایگاه بی‌نظیر روحانیت و استمرار ویژگی‌های تاریخی آن خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با علما، فضلا و روحانیون و خواهران طلبه استان سمنان، استقلال و مردمی بودن را خصوصیت منحصر به فرد روحانیت شیعی شمردند و تاکید کردند: تقویت ارتباط با مردم، افزایش قدرت فهم و تحلیل سیاسی، حفظ قداست روحانیت، سلامت مالی و اخلاقی، ذی طلبگی، افزایش مهارت های دینی برای پیروزی در میدان پیکار جهانی اندیشه ها و مبارزه شجاعانه با خرافات از جمله وظایفی است که عمل به آنها، موجب حفظ جایگاه بی نظیر روحانیت واستمرار ویژگی های تاریخی آن خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار که شب گذشته برگزار شد، حفظ خصوصیت اصلی روحانیت شیعی یعنی استقلال و مردمی بودن را رمز دست یابی روحانیت به جایگاهی ممتاز و نقشی بی نظیر در تاریخ ایران و اوضاع امروز کشور دانستند و افزودند: برخلاف روحانیان ادیان دیگر، روحانیت شیعی فقط به مردم وابسته است و برای مردم و در خدمت مردم است که این پدیده بسیار بزرگ و مهمی است که باید حفظ و تقویت شود.

ایشان، ارتباط عمیق و دو جانبه روحانیون با مردم را موجب پیشقدمی وتاثیر تعیین کننده روحانیت در مقاطع مهم تاریخ ایران از جمله مشروطه و مسئله ملی شدن نفت برشمردند و افزودند: استمرارارتباط مستقیم روحانیت با همه قشرهای مردم با هر خاستگاه و موقعیت اجتماعی- اقتصادی و سیاسی، وظیفه ای کاملا جدی و موجب تقویت اعتماد مردم است که برای عمل به آن باید از نشست و برخاست با مردم به ویژه در مساجد و جلسات مذهبی، بهره گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم ارتباط روحانیون با سیاست، به تلاش های مستمر مراکز قدرت جهانی برای جدایی دین از سیاست اشاره کردندو افزودند: سیاسی بودن یک روحانی به معنای ورود به باندها و جناح های سیاسی و آلت دست شدن سیاست بازان نیست بلکه به معنای آگاهی سیاسی، برخورداری از قدرت تحلیل عمیق و بهره مندی از قدرت جهت یابی صحیح سیاسی است.

ایشان حفظ شان و قداست روحانیت را از دیگر وظایف مهم روحانیون واز شروط اساسی حفظ نقش و جایگاه بی بدیل روحانیت خواندند و افزودند: سلامت مالی و اخلاقی- قناعت، پرهیز از دنیا طلبی، حفظ ذی طلبگی و داشتن یک زندگی متوسط از جمله الزامات حفظ قداست روحانیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای افزایش مهارت های دینی را از دیگر الزامات روحانیت اصیل دانستند و خاطر نشان کردند: دنیای امروز، میدان تعارض فلسفه ها و افکار مختلف است و روحانیت باید برای حضور موثر درمیدان پیکار جهانی اندیشه های گوناگون، از توان فکری کامل برخوردار باشد.

ایشان تهاجم فرهنگی را واقعیتی بسیار جدی برشمردند و افزودند: در دورانی که که هجوم انبوه افکار مختلف در راهروهای اطلاعاتی جهانی، ذهن جوانان را هدف گرفته است، باید با شناخت افکار مهاجر و نیز شناخت جوانان، به مقابله صحیح با تهاجم فرهنگی پرداخت.

رهبر انقلاب اسلامی مبارزه صریح، جدی و شجاعانه با خرافات را از دیگر وظایف روحانیت خواندند و با اشاره به ادعای برخی اشخاص درباره ارتباط با امام زمان (عج) وارتباط با غیب افزودند: روحانیت آگاه و اصیل باید بر مبنای سیره پیامبر (ص) و روش علمای اسلام با اینگونه خرافات خطرناک، شجاعانه و بدون ملاحظه مقابله کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین ضرورت مبارزه با خرافات، آزاد فکری و عقلانیت را مایه افتخار روحانیت شیعه دانستند و در پایان سخنانشان خاطر نشان کردند: شیعه با آزاد فکری و تکیه بر عقل و منطق و استدلال رشد کرده است و باید قدر این ویژگی را دانست و آن را دنبال کرد.

در آغاز این دیدار حجت الاسلام  شراهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در سخنانی اعلام کرد: شانزده حوزه علمیه در استان سمنان فعالند و حدود 1500 روحانی و طلبه در آنها مشغول تدریس و تحصیلند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo