شهید آوینی
 

با تأکید بر ضرورت توجه به دین به عنوان اصلی برای صلح و گفتگو؛

اجلاس رهبران ادیان مسکو با صدور بیانیه ای خاتمه یافت
شرکت کنندگان در اجلاس رهبران ادیان جهان در مسکو که امروز خاتمه یافت، طی بیانیه نهایی این اجلاس خواستار در نظر گیری دین به عنوان بنیادی برای صلح و گفتگو میان تمدنها شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترفکس، در پیام اجلاس رهبران ادیان جهان در مسکو که امروز چهارشنبه 14 تیرماه به کار خود پایان داد، آمده است: ما امروز درباره اهمیت آزادی دینی در جهان صحبت می کنیم. افراد و گروه ها باید از زور، قهر و تحمیل آزاد باشند، ضرورت توجه به حقوق اقلیتهای دینی و قومی در جهان امروز بسیار ضروری به نظر می رسد.

این بیانیه می افزاید: رهبران ادیان تروریسم و افراط گرایی و همچنین تلاشهایی که در راستای توجیه این اقدامات به نام دین صورت می گیرد را محکوم می کنند و نسبت به فعالیت گروه های کاذب دینی و جنبشهایی که این چالشها را به وجود می آورد ابراز تأسف کرده و یادآور می شوند که این چالش می تواند به نحو مؤثری به واسطه آموزش و بنیانهای اخلاقی مورد اشاره قرار گیرد.

رهبران دینی در این بیانیه آورده اند: مدارس، رسانه های جمعی و موعظه های رهبران دینی باید به دانش معاصر با بهره گیری از سنتهای دینی اشاره کنند.

شرکت کنندگان در این اجلاس بین ادیان خواستار پایان دادن به اهانت نسبت به احساسات دینی، متون، نمادها، نامها و اماکنی شدند که مؤمنان آنها را مقدس می شمارند.

شرکت کنندگان اجلاس مسکو اظهار داشتند که انسان اشرف مخلوقات خداوند قادر متعال است. از این رو حقوق بشر، حمایت و احترام به وی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی حائز اهمیت است. تجربه ما نشان داده است که بدون هسته اخلاقی و درک وظایف هیچ کشور و جامعه ای از تنش و سقوط مصون نمی ماند.

در ادامه این بیانیه آمده است: قانون و نظم اجتماعی باید در راستای ایجاد هماهنگی مؤثر، تعهد به آزادی و حقوق و همچنین آگاهی از اصول اخلاقی فعالیت کند که برای زندگی انسانها در کنار یکدیگر سازنده است.

روحانیون و رهبران ادیان جهان که طی سه روز در اجلاس رهبران دینی جهان، چند روز پیش از برگزاری نشست گروه هشت شرکت کردند، ضرورت توجه اقتصاد بین المللی به اخلاق و عدالت را مورد تأکید قرار داده و اظهار داشتند : زندگی که فقط برای سود مالی و پیشرفت اقتصادی روزگار می گذراند تهی و بی برکت می شود. ما از جوامع اقتصادی می خواهیم نسبت به جامعه مدنی مسئول باشند.

شرکت کنندگان همچنین مسئولیت در توزیع منابع طبیعی، عدالت در تجارت جهانی، غلبه بر فقر و آسیب پذیران اجتماعی را مورد تأکید قرار دادند و از تمام ملتها خواستند به زندگی میانه رو، خوددار و عادلانه بازگردند.

رهبران دینی تصریح کردند که اگر اقدامات جوامع دینی صرفاً به نفع سیاست محدود شود بسیار مخاطره آمیز خواهد بود.

شرکت کنندگان در اجلاس مسکو ابراز امیدواری کردند که استمرار گفتگوی بین ادیان بنیاد برابری را براساس شیوه های مسئولیت پذیرانه ایجاد کند.

رهبران ادیان همچنین ضرورت شرکت در یک گفتگوی نظام مند با سازمان ملل را خواستار شدند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo