شهید آوینی
 
آرامگاه حضرت نوح (ع) مرمت می شود

آرامگاه حضرت نوح (ع) در نخجوان آذربایجان مرمت و بازسازی می شود . نخجوان یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان با قدمت 3 هزار و 500 یا 4 هزار ساله است.

تاریخ نامگذاری این شهر نیز هنوز در دسترس قرار دارد. برخی از منابع از نامگذاری شهر توسط قبایل ترکی نخج حکایت می کنند و برخی دیگر از منابع نامگذاری نخجوان را به شخص حضرت نوح(ع) نسبت می دهند چرا که نام وی در زبان ترکی  nukh خوانده می شود.

کشتی نوح در زمانهای بسیار دور پس از سیلی که 7 هزار و 500 سال پیش رخ داد در نخجوان ساحل گرفت و حضرت نوح در این شهر مسکن گزید.

بر اساس روایتهای بسیار مشهور حضرت نوح(ع) در بخش جنوبی شهر و خواهر وی در بخش شمالی شهر دفن شده است.

جمهوری خودمختار نخجوان بخشی از جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان است. شهر نخجوان 12 کیلومتر مربع وسعت دارد و کل جمهوری از 5 شهر، 5 شهرستان و در حدود 203 روستا تشکیل شده و در 9 فوریه سال 1924 میلادی نخجوان به صورت جمهوری خودمختار تأسیس شد.

در گویش های مختلف به نخجوان، « ناخ جوان»، « ناخ جاوان»، « ناخ ایجه‌ وان»، « ناخ‌ ایجاوان» هم گفته شده است که شاید از « ناخ‌ ناگان ایجه وان» در زبان ارمنی گرفته شده است و به معنی « نخستین استراحتگاه » است. گفته می شود که حضرت نوح(ع) در سال 3669 پیش از میلاد، پس از فرو نشستن جوشش طوفان در همین شهر مسکن گزید. به همین دلیل نخجوان با گویش ارمنی بدین اسم نامیده شد. البته در زمان طوفان، شهری در این سرزمین وجود نداشت ولی با گذشت زمان توسط ارمنی ها احیا شد.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo