شهید آوینی
 
برگزاری همايش بين‌‌المللی «امام خمينی (ره) و كرامت انسان» در تهران

موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) به منظور ترويج انديشه‌های حضرت امام خمينی (ره) و با نگاهی به مباحث روز، همايش بين‌‌المللی «امام خمينی (ره) و كرامت انسان» را خردادماه 1386 در تهران برگزار مي‌كند.

موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) به منظور ترويج انديشه‌های حضرت امام خمينی (ره) و با نگاهی به مباحث از اساتيد، پژوهشگران، طلاب و دانشجويان فرهيخته دعوت كرده است تا مقاله‌های خود را با عناوين زير به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

موضوع‌های فراخوان مقاله‌ها عبارت‌اند از:

الف. مباحث نظری
ارزش و جايگاه انسان در نظام هستی، مقام خلافت الهی، مراتب وجود انسانی، فطرت، ملاك و معيار كرامت انسان، علم و عقل، اعتقادات و ارزش انسان، پرستش خداوند و كرامت انسان، آزادی و كرامت انسان و سعادت و كرامت انسانی.

ب. مباحث حقوقی و سياسی
انسان و حق‌تعينی سرنوشت (آزادی و مردم سالاری) ارزش جان، مال و ابروی انسان، مجازات اسلامی و كرامت انسان، نظام حقوقی اسلام در باب زن و كرامت انسان، كرامت انسان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران (و ساير قوانين) مقايسه بين كرامت انسان در اسلام و اعلاميه حقوق بشر، كرامت انسان، اقتصاد و معيشت، كرامت انسان و عدالت، موانع كرامت انسان (عوامل ضد ارزش شرايط نامساعد اجتماعی، فقر، ظلم و ...)

ج. كرامت انسان در سيره رسول اكرم (ص)، ائمه معصومين (ع) و امام خمينی (ره)، كرامت انسان در سيره نبوی (ص)، كرامت انسان در حكومت پيامبر (ص)، كرامت انسان در حكومت امام علی (ع)، كرامت انسان در حكومت امام خمينی (ره).

د. ساير موضوع‌ها
كرامت انسان در قرآن، كرامت انسان در روايات شامل، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، ساير ادعيه و عموم روايات، كرامت انسان و احكام اجتماعی اسلام، كرامت اسلام، كرامت انسان و احكام فردی اسلام، كرامت انسان و عبادت در اسلام، تزاحم كرامت انسان با احكام دينی و برون‌رفت از آن، اخلاق كريمان (نقل وقايع و اتفاقاتی از حالات امام (ره) و ساير بزرگان / پندهای كريمانه در قالب كلمات قصار بزرگان و امام) كرامت انسان در خانه، كرامت انسان در رفتار با جوان، كرامت انسان و زن، كرامت انسان و گناه و بزه (لذت‌گرايی انسان منع‌های دينی و كرامت انسان)، كرامت انسان در ترازوی اديان آسمانی (كرامت تطبقی) دولت كريمه و نشانه‌های آن (مهدويت دولت كريمه)، جامعه كريمه و مولفه‌های آن، (مدينه فاضله اسلامی مبتنی بر كرامت انسان (آرمان‌شهر اسلامی) كرامت انسان در فرهنگ ملل، كرامت انسان در قرن 21، كرامت انسان ميزگردی برای گفت‌وگوی تمدن‌ها، كرامت انسان و معماری اسلامی، كرامت انسان و انقلاب صنعتی، كرامت انسان و روابط اداری، كرامت انسان و مسأله جنگ، كرامت انسان در فرهنگ ايرانی (شعر، قصه، حماسه، ضرب‌المثل، آداب و رسوم، لباس و ...) كرامت انسان در نحله‌های منحرف تصوف، كرامت انسان و انسان كامل در عرفان، كرامت انسان و مبانی آن علم و ابزارهای شناخت متعالی مثل عقل و قلب و سمع، اختيار و آزادی، كمال‌خواهی، حقيقت‌جويی و ... شناخت جايگاه انسان در هندسه تكوين و آثار تربيتی آن، كرامت انسان و رسالت هنر، كرامت انسان و سينما، سياستگذاري‌های كلان فرهنگی مبتنی بر كرامت انسانی، كرامت انسان و اومانيسم، ترجمه آثار مربوطه از زبان‌های ديگر، طرح و نقد ديدگا‌ه‌های مخالف ديدگاه اسلام.

مقاله‌های تاييد شده با حفظ حقوق مادی و معنوی در مجموعه مقاله‌های همايش و نيز نشريه‌های مربوط به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) به چاپ خواهد رسيد.

علاقه‌مندان مي‌توانند مقاله‌های خود را تا پايان آذر 1385، حداكثر در 30 صفحه به نشانی: قم، خيابان شهدا، كوچه ممتاز، چهار راه اديب، پلاك 85، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) ارسال كنند.

منبع : خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo