دکتر محمود خاتمی دانشیار فلسفه، دانشگاه تهران وعضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی
ایران است. وی کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه را در دانشگاه تهران گذرانده
است . وی همچنین موفق به اخذ کارشناسی ارشد الهیات (ادیان وعرفان) در دانشگاه تهران
شده است . دکتر خاتمی علاوه بر تحصیلات فلسفه در ایران موفق به کسب درجه دکتری
فلسفه از دانشگاه دورهام انگلستان و دوره فوق دکتری فلسفه در انگلستان شده است . وی
تحصیلات حوزوی را نیز تا درجه اجتهاد گذرانده است .
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی آفتاب دکتر خاتمی هم اکنون در مقاطع کارشناسی
ارشد و دکتری در دانشگاه تهران، تربیت مدرس ، علامه طباطبایی، و مفید به تدریس
اشتغال دارد . وی سابقه استادی در گروه فلسفه دانشگاه McGill کانادا (2003-2004) و
دستیار پزوهشی (Research Assistant) ، دانشگاه کمبریج (1996-1997) دارد .
آثاری که از دکتر خاتمی تا کنون به زبان فارسی تالیف و منتشر شده است عبارتند از
: 1.جهان در اندیشه هیدگر، مؤسسه اندیشه اسلامی چ13791،چ2- 1384(برنده جایزه کتاب
سال در حوزه فلسفه غرب) ؛ 2. پدیدارشناسی دین، سازمان انتشارات، 1382(برنده جایزه
کتاب سال در حوزه دین پژوهی) ؛ 3.درآمدی به فلسفه ذهن، جهاددانشگاهی دانشگاه تهران
1382 ؛ 4.زیبایی شناسی از منظر پدیدار شناسی، فرهنگستان هنر (1383)؛ 5.پدیدارشناسی
هنر، فرهنگستان هنر (آماده چاپ )
وی همچنین فصل یا فصول را در سایر کتابهای فلسفی منتشر کرده است که عبارتند از
:1. ”روش حکمت متعالیه”، مطالعات تطبیقی در ملاصدرا، بنیاد ملاصدرا 1382 ؛ 2.
”اخلاق“، دایره المعارف بزرگ فارسی، (زیر چاپ) ؛ 3. چهار مقاله در باره اومانیسم ،
اومانیسم (با دکتر داوری و دیگران)، پژوهشگاه علوم انسانی (زیر چاپ)؛ 4."
فردباوری"، رهیافت های معاصر در فلسفه غرب، پزوهشگاه علوم انسانی، 1384 ؛ 5."تاملی
در باب ماتقدم" رهیافت های معاصر در فلسفه غرب، پزوهشگاه علوم انسانی، 1384 ؛ 6.
"پدیدارشناسی هوسرل"، کتاب نقد ، پزوهشگاه علوم انسانی، 1384 ؛ 7." رهیافت صوری
کانت به پیشینی و نقد هوسرل از آن"، درس فلسفه درد فلسفه است (جشن نامه دکتر
مجتهدی) ، 1384 .
برخی دیگر از مقالات دکتر خاتمی که در مجلات فلسفی منتشر شده اند عبارتند از : 1.
اصل قاعده نامندی و امکان علم روانشناسی، فلسفه (دانشگاه تهران) زمستان1384 ؛ 2.
مدل کامپیوتری ذهن و هوش مصنوعی؛ فلسفه (دانشگاه تهران)، تابستان 1382 ؛ 3.
پراگماتیسم واومانیسم، فلسفه (دانشگاه تهران)، زمستان 1382 ؛ 4. وجه اومانیستی
فلسفه هگل، فلسفه (دانشگاه تهران) بهار 1383 ؛ 5. هیدکر و علم جدید؛ فرهنگ،(
پژوهشگاه علوم انسانی)، پاییز 1381 ؛ 6. رای هیدگر در باب نسبت تکنولوژی و هنر،
نامه فرهنگ، زمستان 1382 ؛ 7. لویناس و دیگری ، نامه فرهنگ، پاییز 1381 ؛ 8. تبیین
تاریخی ، نامه فرهنگ، بهار 1379 ؛ 9. مساله گتیه، قبسات، تابستان 1378 ؛ 10.
پدیدارشناسی دین:زمینه ها، قبسات تابستان 1383 ؛ 11. مفهوم تحلیلی جدید از خودو
تجربه عرفانی آن، نامه فرهنگ، زمستان 1384 .
آثاری که از دکتر خاتمی به زبان انگلیسی منتشر شده است عبارتند از : الف) کتاب
ها : 1- Sadraean Meditations: Toward a Transcendent Philosophy of Mind, Societas
Philosopia Islamica, Lekton 2003 ؛ 2. From a Sadraean Point of View: Towards an
Elimination of the Subjectivistic self, London Academy of Iranian Studies,
London 2004 ؛ 3. Transcendental Subjectivity and Beyond, 2005 ؛ 4. Basic Issues
in Islamic Philosophy (In preparation). ب) فصل یا فصول در ضمن سایر کتابها : 1.
" Sadra on Mental Causation " in Mulla Sadra and Comparative Philosophy on
Causation, ed.by Lais, London 2003 ؛ 2. "The Transcendent method: A
Reconstruction", in Comparative Studies on Mulla Sadra, V.4, ed.SIPIN, Mulla
Sadra Foundation, Tehran 2002 ؛ 3. "A Phenomenological Approach to the
Illuminative Notion of Man," in Analecta Husserlina, Kluwer, 2006 ؛ 4.
"Consciousness" in Phenomenology, ed. by , 2005 . ج) مقالات : 1. Kant's Idea of
the Apriori: Toward an Interpretation, Wisdom and Philosophy, spiring 2005 ؛ 2.
Hegel's Project of Speculative Reflection Wisdom and Philosophy, forthcoming
2006 ؛ 3. Epistemology Externalised vs Skeptical Quest, Philosophy&Antropology,
spiring 2004 4. The ؛Transcendental Knowledge and the Psychological
Subjectivity: A Kantian Heritage, Philosophia, winter 2004 ؛ 5. The
Epistemological Quest: From Possibility of Experience to the Possibility of
Communication, Organon F., fall 2003 ؛ 6. Body-Consciousness: A Phenomenological
Approach, Philosophia, Fall 2006 ؛ 7. Kant and Husserl on the transcendental,
Existentia, Fall 2002. ؛ 8. On Physicalistic Approach to Mind, Teorema, spiring
2005 ؛ 9. The Noumenal Self: An Appraisal of Strawsonian Interpretation of
Kant's Critique of Pure Reason, sat, forthcoming 2006 ؛ 10. Dasein and Design,
in progress ؛ 11. Foucault on the Islamic Revolution of Iran, the Journal of
Minority Muslim Society, Spring 2003 ؛ 12. Descartes and Ibn Arabi on the
Illuminative self, Journal of Muhyi al-Din Ibn Arabi Society, Fall 2002 ؛ 13.
Sadraean Notion of Consciousness, Transcendent Philosophy, summer 2000 ؛ 14.
Islamic Civilization in the later period of Middle Ages”, Muslim & Arab
Perspectives International Islamic Journal, Dehli, 2004 ؛ 15. Modern Conceptual
Analysis of the Self and the Mystical Experience of the Self, Journal of Indian
Council of Philosophical Research, vol. xxi. No.3, 2005 ؛ 16. Can Sadraean
Notion of Causality remedy the perplexity of Contemporary Philosophy of Mind on
Mental Causation? Transcendent Philosophy, spring 2003 ؛ 17. Arbery-Zeahner
Controversy on Abu Yazid the Sufi, Transcendent Philosophy, 2006 ؛
18. The Feminine vs the Masculine: A Sufi Perspective of Life, 2006 .
عناوین و نشانهایی که دکتر خاتمی بدانها دست یافته است عبارتند از : انتخاب شده در
فهرست فیلسوفان برتر جهان در سال 2006 – کمبریج انگلستان ؛ 2.استاد نمونه دانشکده
علوم انسانی دانشگاه تهران 1385؛ و 3. پزوهشگر برتر در حوزه دین پژوهی، وزارت فرهنگ
و اندیشه اسلامی 1382 .