شهید آوینی

 

وزیر ارشاد در آیین گشایش نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب:

مهمترین استراتژی دولت در حوزه نشر توجه به كتابخوانان است

محمدحسین صفارهرندی گفت:مهمترین استراتژی دولت در حوزه نشر توجه به كتابخوانان است كه آخرین حلقه از زنجیره تولید و عرضه كتاب را شامل می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش نوزدهمین دوره از نمایشگاه‌های بین‌المللی كتاب تهران گفت: مهمترین استراتژی دولت در حوزه نشر توجه به كتابخوانان است كه آخرین حلقه از زنجیره تولید و عرضه كتاب را شامل می‌شود.
وی با بیان این مطلب كه امسال و سال‌های آینده هم نهضت كتابخوانی را ادامه خواهیم داد ادامه داد: اگر همراهی كتابخوانان در این چرخه نباشد، نهضت كتابخوانی برای ما در حد یك آرزو باقی می‌ماند.
وی در ادامه سخنان خود با درخواست از رئیس جمهور برای صدور دستور در خصوص اجرای نهضت كتابخوانی در سایر سازمان‌ها گفت: از رئیس جمهوری می‌خواهم كه تكلیف كنند تا مفهوم كتابخوانی در برنامه‌های هفتگی مدارس گنجانده شود چون برای دامن زدن به شور ملی در كتابخوانی باید این نهضت را از مدارس شروع كرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب كه كمترین هدر رفت را در توزیع یارانه‌های نشر خواهیم داشت، افزود: از زمان كلید خوردن اندیشه تالیف در ذهن نویسنده تا زمانی كه این اندیشه به جریانی مبدل شود، زمان زیادی باید بگذرد. بنابراین امسال نباید در انتظار اجرایی شدن این نهضت باشیم.
وی در ادامه سخنان خود با محسن پرویز، معاون جدید فرهنگی وزیر ارشاد اشاره كرد و گفت: اخیرا معاونت فرهنگی وزیر به مسئولی سپرده شده كه از خانواده‌های ادبیات داستانی و رمان است. این انتخاب هم حكایت آن رویكرد ویژه و خاص ما به ادبیات داستانی دارد، البته این بدان معنا نیست كه از دیگر حوزه‌ها غافل می‌مانیم.
احسان‌الله حجتی رئیس نوزدهمین نمایشگاه بین‌الملی كتاب تهران نیز در مراسم آیین گشایش نمایشگاه با بیان این مطلب كه با رشد20 درصدی تعداد عناوین كتاب‌ها نسبت به سال گذشته مواجه هستیم، گفت: تعداد كل ناشران داخلی شركت‌كننده در این دوره از نمایشگاه 1809 ناشر است كه در قالب 1158 ناشر مستقل و 651 اعطای نمایندگی حضور خواهند داشت. در این دوره از نمایشگاه 123 هزار عنوان كتاب در موضوعات مختلف به نمایش گذاشته می‌شود كه حاصل تلاش 305 ناشر شهرستانی و 855 ناشر تهرانی است و در فضایی نزدیك به 16 هزار متر مربع در معرض دید عموم گذاشته می‌‌شود.
وی در ادامه به بخش خارجی نمایشگاه كتاب و افزایش حضور ناشران خارجی اشاره كرد و گفت: در این دوره از نمایشگاه 66 كشور حضور دارند و این در حالی است كه در سال گذشته تنها 52 كشور در نمایشگاه حضور داشتند. در بخش بین‌الملل این نمایشگاه هم 945 ناشر حضور خواهند داشت كه این تعداد هم نسبت به سال گذشته 200 ناشر افزایش داشته است. همچنین از كل 150 هزار عنوان كتابی كه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد، 90 هزار عنوان چاپ اول هستند كه بیشتر این عناوین هم در میان كتاب‌های علوم انسانی است.

محمود احمدی‌نژاد نیز در جمع ناشران داخلی و خارجی و نویسندگان با بیان این كه خوشحالم كه در خدمت بهترین خدمتگزاران به فرهنگ و علم و ادب هستم،گفت:امسال سال پیامبر اعظم است و سال پیامبر یعنی عبادت، توحید، یعنی سال مجاهدت، كار و تلاش.
وی افزود: پیامبران آمدند تا خشم و كینه با مهر و محبت و سلاح و ضراب‌خانه را به قلم و كتاب تبدیل كنند. آنها آمده‌اند تا بشریت را از ظلمت جهالت به روشنی هدایت كنند.
رئیس جمهور با اشاره به توطئه ابزارهای اطلاع‌رسانی در سالهای اخیر اظهار داشت:علیرغم آن كه رسانه‌های گوناگون پا به عرصه گذاشته‌اند و ابزارهای اطلاع‌رسانی توسعه پیدا كرده،اما كتاب اهمیت ویژه‌ای دارد.
احمدی‌نژاد كتاب را محصول عقل و روح انسانها دانست و یادآور شد:كتاب تولید انسانی و مبتنی بر جنبه روحی و تكاملی و جوهری انسانیت است. كتاب رسانه‌ای است كه فكر و تحقیق را از یك سو و عاطفه و امواج روحی و روانی انسانها را از سوی دیگر انتقال می‌دهد.
وی با بیان این كه جسم مادی انسانها از بین می‌رود اما آثار جاودانه آنها جاوید و باقی است،اظهار داشت: كتاب شناسنامه‌ای است كه هیچگاه مهر باطل بر آن زده نمی شود كتاب روح و عاطفه انسانهاست.
رئیس جمهور گفت: اگر امروز ابوریحان، بوعلی، حافظ، سعدی، مطهری، طباطبایی و ... زنده هستند به خاطر آثار آنها است.
احمدی‌نژاد با بیان این كه تعلیم كتاب كار پیامبران است،اظهار داشت: بزرگترین ناظر آسمانی،در قالب كتاب به بشر عرضه شد.
وی با اشاره به كتابهای آسمانی تصریح كرد: كتاب لسان خداست و چنین عطیه مقدسی باید محترم شناخته شود.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاكید بر این كه اگر هر علمی مكتوب نشود،از بین می‌رود خاطرنشان كرد:مخاطب كتاب عقل و روح انسانهاست اگر كتاب چكیده جان آدمی است،مخاطب آن نیز روح و روان آدمی است.
احمدی‌نژاد خطاب به اصحاب قلم و با بیان این كه شما می‌روید،اما وجودتان در كتاب ادامه می‌یابد،اظهار داشت: زنهار كه ادامه وجودتان نور، نشر حقیقت و معرفت می‌باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد و بالندگی جوانان ایران،دنیای اسلام و همه بشریت تصریح كرد: همه به دنبال ارتقای سطح علم و ادب و فرهنگ هستند،برگزاری نمایشگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد تا توقع نسل امروز برطرف شود.
رئیس جمهور اضافه كرد:نمایشگاه‌های كتاب باید هر ساله عمیق‌تر، گسترده‌تر و موثر‌تر باشد و نباید عرصه تبلیغ و ترویج كتاب به 10روز نمایشگاه منحصر شود،بلكه باید نمایشگاه‌های دایمی در همه شهرها برگزار شود تا كتاب همواره در دسترس باشد.
رئیس جمهور با بیان این كه نمایشگاه صرفاً یك محل فروش دایمی كتاب نیست،خاطرنشان كرد:نمایشگاه باید هدایت‌گر، مروج و حامی باشد.
احمدی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های دولت در حمایت از كتاب و كتابخوانی یادآور شد:برنامه‌هایی در عرصه كتاب آغاز شده كه باید اینها را توسعه داد،كه از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جشن رونمایی كتاب اشاره كرد و باید توجه داشت كه اگر كتابی به چاپ می‌رسد می‌توان برای آن جشنی گرفت.
وی با اشاره به نقش و اهمیت اطلاع رسانی در مورد كتاب تصریح كرد: اطلاع‌رسانی كتاب باید به گونه‌ای باشد كه دسترسی به آخرین كتابها به راحتی انجام شود.
رئیس جمهور حمایت از گویش‌های جدید در نوجوانان و جوانان را متذكر شد و تاكید كرد:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمانهای فرهنگی باید حمایت از رویش‌های جدید در نوجوانان و جوانان را در دستور كار خود داشته باشند.
احمدی‌نژاد با بیان این كه امروز در جهان یك تشنگی برای آگاهی از حقیقت ایران زمین وجود دارد،تصریح كرد:پاسخگویی به این تشنگی از وظایف امروز مسئولان ماست و نگاه مسئولان باید جهانی باشد.
رئیس جمهور با اشاره به حضور ناشران خارجی و عرضه 123 هزار عنوان كتاب در این نمایشگاه تصریح كرد:ما از حضور ناشران خارجی استقبال و حمایت می‌كنیم و آن را كاری مثبت در تعامل با دیگر ملت‌ها می‌دانیم،اما باید توجه داشت كه كتابهای خارجی موجود 60 درصد از وزارت فرهنگ و ارشاد یارانه می‌گیرند و من می‌گویم كه باید طوری طراحی كرد كه این یارانه‌ها نصیب ناشران و كتابهای داخلی هم بشود،چرا كه دولت نهم عدالت‌محور است و عدالت باید برای همه وجود داشته باشد.

احمدی نژاد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری كرد كه تا سال آینده نمایشگاه در مكانی بهتر، مناسب‌تر و وسیع‌تر برگزار شود.
رئیس جمهور از تولید‌كنندگان، نویسندگان، مسئولان وزارت ارشاد و نهادهای فرهنگی و دست‌اندركاران نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تقدیر و تشكر كرد.
احمدی‌نژاد پس از افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب از سالن‌های 8، 9 و 26 كه آثار مرتبط با پیامبر اعظم (ص)، فرهنگ و هنر و ... را در بر داشتند بازدید كرد.
حواشی
* بازرسی‌های درهای ورودی با مراسم افتتاحیه‌ باتدابیر شدیدتری نسبت به سال گذشته انجام شد.
* سقف ترك خورده محل برگزاری مراسم افتتاحیه‌ها، با بارش باران انبوهی از آب گل آلود را بر روی برخی از حاضران می‌ریخت.
*رئیس جمهور وزیر ارشاد و وزیر بازرگانی را تهدید به عزل در صورت برپایی نمایشگاه بیستم كتاب در این محل كرد.
* جلال زكایی مدیر روابط عمومی نوزدهمین نمایشگاه كتاب در مصاحبه مطبوعاتی از تهیه غرفه خاص برای خبرنگاران خبر داده بود اما پس از برپایی مراسم خبرنگاران پاویون نداشتند.
 

منبع:خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo