شهید آوینی

 
يك كارگردان سينما و تلويزيون: موجوديت هنراز قرآن است

" شهباز زمان"، كارگردان سينما و تلويزيون با بيان اين كه قرآن سرچشمه هنر است، گفت:" قرآن ، ارزشمندترين منبع برای ساخت يك اثر هنری است و هيچ اثر هنری در سينما و تلويزيون بدون قرآن اساس و پايه ندارد."

وي با اشاره به جهان‌شمول بودن قرآن افزود:" جهان مانند ظرفی می ماند كه تنها مظروفش قرآن است. همه قصه ها و روايات دنيا از قرآن ناشي مي شود و اين كتاب آسماني در همه اديان آشنا است. قرآن هميشه و هر زمان حرف جديدي براي تمامي جهان دارد."

تاثير مفاهيم قرآني در صنعت سينما

وي افزود:" تا كنون شاهد تاثير مفاهيم قرآني در صنعت سينما بوده ايم . هر فيلمي با بسم الله شروع مي شود و با انديشه اي بر اساس مفاهيم بر گرفته از تعاليم دين مثل نجابت،انسانيت،گذشت،ايثار و... شكل مي گيرد.صنعت فيلم‌سازي متعهد در كشور ما نيز از قرآن جدا نبوده است و فيلم‌سازان ما در توليد آثار خود از مفاهيم و موضوعات قرآني بهره مي گيرند."

كارگردان سريال "نينوا" با اشاره به توليد آثار قرآني خود گفت:" در سريال‌هاي همچون درياي نوح، خاقاني نامه و نينوا از مضامين قرآن استفاده كردم و با توليد اين سريال ها توانستم به نوعي ميان قرآن و صنعت فيلم سازي ارتباطي برقرار كنم."

تعالي بشر در تفكر قرآني

"شهباز زمان"درباره اين موضوع كه فيلم‌سازان ما گرايشي به توليدات مدرن با مفاهيم قرآني مربوط به زندگي معاصر ندارند، گفت: " تعالي بشر در تفكر قرآني است. هر چند كه قرآن چندين قرن است كه بر بشر نازل شده است اما هم چنان مثل چراغي فرا راه زندگي بشر امروز است.فيلم‌سازان هم بر مبناي اعتقادات خود بايد به اين يقين برسند كه براي بيان مفاهيم مدرن در زندگي معاصر مي توانند بهترين استفاده را از اين منبع غني ببرند"

وي افزود:"هر هنرمندي به وسيله هنر خود به گونه اي با قرآن انس پيدا مي كند. به طور مثال خوشنويس به طريقه خط زيبا ، نقاش با الهام ازمفاهيم قرآني ، فيلم‌ساز هم با استفاده از مضامين قرآني هنر خود را با قرآن پيوند مي دهد."

جلوه تفكر قرآني درآثار هنرمندان

به نظر" شهباز زمان" هر چه ريشه اعتقادات قرآني در وجود هنرمند عميق‌تر باشد، جلوه اين تفكر نيز در آثارش مشهودتر است.

كارنامه اين كارگردان شامل آثاري نظير فيلم مستند" باران سياه" ، سريال" نينوا" و فيلم سينمايي" دسته گل وحشي" است.

 

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo