شهید آوینی

 

امروز شنبه نهم اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی مقارن است با سی ام ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم آوریل سال 2006 میلادی .

روز شوراها :
 


همه ساله چنین روزی به عنوان روز شوراها در کشور گرامی داشته می شود . اولین دوره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفتم اسفند سال 77 با حضور پرشور مردم در پای صندوقهای رای برگزار شد تا حقوق  شهروندان از طریق تشکیل "پارلمان های محلی" محقق شود.به نظر کارشناسان امر قانون فعلی شوراها پاسخگوی نیاز شهرها ، به خصوص کلان شهرهای کشور نیست و برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان باید این قانون حاضر  اصلاح گردد .
 


آزادی نخستین گروه از اسرای عراقی :
 


در چنین روزی در سال 1362هجری شمسی  دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف نشان دادن حسن نیت خود به جهانیان و همچنین پایبندی به قواعد جنگی ، شماری  ازاسرای  عراقی را آزاد  ساخت. با وجود این عمل انسان دوستانه دولت جمهوری اسلامی ایران اما رژیم بعثی عراق همچنان بر فشار خود علیه اسرای ایرانی شدت بخشید . 

در گذشت استاد غلامحسین صدیقی
درچنین روزی در  سال1370هجری شمسی دکترغلامحسین صدیقی یکی از بزرگترین جامعه شنسان ایرانی دیده از جهان فروبست . وی صاحب دو دانشنامه دکترای دولتی  فلسفه و جامعه شناسی ازفرانسه بود . او پس از اتمام تحصیلات خود به ایران آمد و به تدریس جامعه شناسی در دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه تهران پرداخت . از او آثار بسیاری به جای مانده است .

تولد آنتونیو دو الیرا سالازار :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی سالازار دیکتاتور پرتغال به دنیا آمد . وی بین سالهای 1932 میلادی تا 1968 براین کشور حکمرانی می کرد .

تولد پیر بولیو :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی پیر بولیو نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . «ورتیگو » عنوان مهمترین اثر وی است .
درگذشت آیازک دو کوستا :
آیزاک دو کوستا نویسنده و شاعر مشهور انگلیسی دیده از جهان فروبست . «بیدار باش»  عنوان مهمترین مجموعه شعر اوست . وی در سن 62 سالگی در گذشت .

کشته شدن بنیتو  موسولینی :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی بنیتو موسولینی رهبر فاشیسم ایتالیایی پس از آنکه به دست مخالفین خود دستگیر شد ، به هلاکت رسید .
 


در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم در ایتالیا با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد   اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه   ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ،   ایجاد  ناسیونالیسم افراطی  ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد

الحاق به شوروی :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی برای نخستین بار جمهوری  آذر باییجان فعلی به کشور شوروی ملحق گردید .

نمایش نخستین انیمیشن الکترونیکی :
 


در چنین روزی در سال 1937 میلادی برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا انیمیشن به شیوه الکترونیکی در نیویورک به نمایش در آمد .   

تشکیل کنگره او گسبورگ : 
درچنین روزی در  سال 1555 میلادی ،  کنگره  اوگسبورگ با هدف پایان دهی در گیری های مذهبی در اروپا در آلمان آغاز به کار کرد . پس از این کنگره پروتستان ها توانستند با آزادی بیشتری به تبلیغ آیین خود بپردازند . اما درگیری های مذهبی همچنین ادامه یافت .

حمله نظامی  به دومینیکن : 
 


درچنین روزی در سال 1965 میلادی امریکا به کشور  دومینیکن حمله نظامی کرد . پس از تشکیل دولت انقلابی با حضور نیروهای مردمی در کشور دومنیکن  ، نیروهای مهاجم از این کشور به عقب رانده شدند و سرانجام آمریکا مجبور به ترک کشور دومینیکن شد .
 

 

منبع : خبرگزاری مهر
 

 

58/02/09

اقدام ایران برای كاهش تعداد ارتشیان و عدم نیاز ایران به ارتش 500 هزار نفری.

راهپیمایی عده ای از مردم نقده در خیابانهای ارومیه در حمایت از استقرار قوای نظامی در منطقه برای برقراری نظم و امنیت .

اعتراض و اجتماع در مریوان به طرفداری از : تصفیه كمیته ها ؛ ایجاد شورای شهر ؛ انتقال قدرت انتظامات شهری از ستاد حفاظتی به نیروهای انتظامی .

انتشار اعلامیه ای در كرمانشاه با عنوان " چه كسانی از قدرت مردم می ترسند " از گروهی به نام " گروه رزمندگان خلق " بر ضد مفتی زاده كه وی را متهم كرده اند به قدرت طلبی و اخذ پول از دولت موقت و حیف و میل آن در راه تثبیت قدرت خود در منطقه .

اقدامهای دولت موقت برای حل و فصل مسأله زمین در تركمن صحرا : متن اعلامیه صادره مربوط به تاسیس و محدوده و میزان اختیارات " مجتمع های كشاورزی اسلامی " . متن اعلامیه صادره در مورد منع تعرض به زمینهای مزروعی .

هشدار مهدی هادوی ( دادستان كل انقلاب اسلامی ) و دادستانهای یزد و بوشهر درباره قاچاق اسلحه از خارج به داخل كشور و مجازات آن .

حفاری نفتی عراق در منطقه مرزی مشترك ایران و اثر آن در كاهش تولید نفت چاههای نفت شهر .

فرمان امام خمینی به شورای انقلاب مبنی بر تهیه آیین نامه اجرایی شوراهای محلی ، شهر و روستایی و اجرای آن در سراسر ایران .

گزارش سفارت آمریكا در تهران از ملاقات كاردار سفارت یا میناچی ( وزیر ارشاد ایران ) در خصوص روابط آینده دو كشور و شیوه های از بین بردن سوءتفاهمهای موجود ؛ پیشنهاد مصرانه میناچی برای ملاقات كاردار با امام خمینی و سكوت كاردار در این باره ؛ دفاع میناچی از عملكرد دادگاهها و اینكه تعطیل خواهد شد

59/02/09

دیدار صدام حسین و برژینسكی در اردن.

سفر ده روز سعدون حمادی به آمریكا.
64/02/09
واقع‌گرایی نسبی سازمان ملل نسبت به جنگ ایران و عراق. (آقای هاشمی رفسنجانی برای اولین بار است كه در سازمان ملل به واقعیت جنگ توجه می‌شود.)
65/02/09
تجاوز هواپیماهای عراقی از طریق حریم هوایی تركیه به فضای جمهوری اسلامی ایران، به منظور حمله به هواپیماهایی كه از مرز تركیه به ایران وارد می‌شوند.
66/02/08
تصویب طرح كمیته روابط خارجی سنای آمریكا مبنی بر ممنوعیت فروش هرگونه تجهیزات نظامی و تكنولوژی به دولت ایران از آمریكا

اعزام هیئت هفت نفره اتحادیه عرب، مسكو، واشنگتن، پكن، لندن برای پیگیری تحولات جنگ

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo