شهید آوینی

 
دو اثر قرآنی نفیس به آستان قدس رضوی اهدا شد
دو اثر نفیس و منحصر به ‌فرد قرآنی که روی ورقهایی از فلز کتابت شده است، از سوی مقام معظم رهبری به گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

یکی از این آثار اهدایی با خط خوش برجسته بر روی ورقهایی از مس کتابت شده است، این اثر که جزء سی ‌ام قرآن کریم است، روی 17 ورق فلزی، با وزنی بالغ بر 10 کیلوگرم نوشته شده است.

این نسخه که در ابتدای آن دو کتیبه قلمدانی مزین به آیه " ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین " و در چهار طرف، چهار قرص با نقش " یا ستار" و " یا غفار" منقوش شده است دارای فواصل آیات، دوایر اعداد، نشانه‌ها، علایم تجویدی و دعای ختم قرآن است.

دیگر اثر اهدایی رهبر معظم انقلاب، اثری کم نظیر است که سوره یس به خط خوش برجسته در آن نوشته شده و شامل 10 ورق جمعا به وزن چهار کیلوگرم است.

در ابتدای این نسخه "بسمله و نقش دو دایره که در میان عبارت "جل جلاله و محمد صلی الله علیه وسلم" و در ذیل سوره شریف یس " لا اله الا الله محمد رسول الله" به خط ثلث نوشته شده است.

این اثر نفیس دارای سطح بندی آیات در کتیب ه‌های قلمدانی، فواصل آیات و نشانه ‌های وقف است و در حاشیه صفحه آخر، آیة الکرسی به خط ثلث عالی و به صورت مدور به رشته تحریر درآمده است.

این دو اثر ارزشمند که بهمن امسال وقف شده است، پس از ثبت و فهرست نویسی در کنار دیگر آثار خطی در اختیار نسخه شناسان، محققان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

مقام معظم رهبری با اهدای 6 هزار نسخه نفیس خطی، بزرگترین واقف کتب خطی آستان قدس رضوی هستند.
 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo