شهید آوینی

 
نشست" اجرای استراتژی تقریب میان مذاهب اسلامی" دیروز آغاز شد
نشست دو روزه " اجرای استراتژی تقریب میان مذاهب اسلامی" به منظور بررسی مذاهب مختلف اسلامی و ایجاد همبستگی میان آنها دیروز 17 ژانویه( 27 دی) در دمشق سوریه آغاز به کار کرد.

نشست دو روزه " اجرای استراتژی تقریب میان مذاهب اسلامی" به دعوت سازمان تربیت و علوم و فرهنگ اسلامی( آیسیسکو) و با همکاری وزارت تربیت و وزارت اوقاف و امور اسلامی کویت و با مشارکت تعدادی از علما، فقها و اندیشمندانی از کشورهایی چون از عمان، سوریه و کویت به منظور بررسی مسائل تقریب مذاهب اسلامی دیروز در دمشق آغاز به کار کرد.

به گزارش روزنامه تشرین چاپ سوریه، در این نشست دکتر سعد وزیر تربیت کویت با اشاره به نقش آیسیسکو تصریح کرد: با توجه به فعالیتهای این سازمان به منظور انتشار فرهنگ اسلامی که جهت اجرای رسالت خود انجام می دهد، گفتگوی ادیان، ارائه چهره واقعی اسلام و ایجاد همبستگی میان مسلمانان را در برنامه کاری خود قرار داده است.

دکتر سعد اظهار داشت: گفتگو و اجرای راهکارهای ارائه شده به دور از تعصبات منطقه ای و ریشه ای، ارائه طرحهایی به منظور نزدیک شدن مذاهب اسلامی  منجر می شود تا مسلمانان حد خود را دانسته و از آن تجاوز نکنند و به انتشار روح مودت و دوستی، محبت و برادری و همکاری بپردازند.

وی با اشاره به یکسان بودن ادیان اسلامی تأکید کرد: ادیان اسلامی یکی بوده و از ادیان آسمانی به شمار می روند، بنابراین هیچ تلاشی برای تقریب آنها نباید کرد، بلکه کشورها باید به یکدیگر نزدیک شوند و همبستگی و همکاری کنند.

دکتر عبدالعزیز بن عثمان تویجری مدیر کل آیسیسکو با تأکید بر اهمیت این نشست و با تأکید بر سخنان دکتر سعد اظهار داشت: امت اسلامی نیاز به تقریب میان مذاهب و یا گفتگوهای مثبت و سازنده میان اندیشمندان ندارند، بلکه امروز باید شاهد تغییرات وسیع و گسترده ای در سطح استراتژی سیاسی و  تفکر و فرهنگی پیشرفته باشیم و آثار و نتایج آنرا در فرهنگ، فکر و دیگر مسائل منعکس کنیم.

تویجری گفت: مواجهه جدی و رویارویی گروهی و هدفمند با حملات مغرضانه ای که نسبت به اسلام وجود دارد را می توان با همکاری های روشنفکرانه و مصاحبت به منظور آگاهی دهی و اطلاع رسانی با افکاری که مخالف دین و فرهنگ ما هستند با استفاده از حکمت و عقل و با شیوه ای عالی، با اتحاد با دیگر مسلمانان و با بر افراشتن کلمه توحید انجام دهیم که همه اینها نیاز به اخلاص در عمل و تحقیقات مفید و ارائه طرحهای مختلف و اجرای آنها دارد.

دکتر زیاد الدین ایوبی وزیر اوقاف و امور اسلامی کویت افزود: ما باید به همه مذاهب احترام بگذاریم به ویژه به مذاهب اسلام، زیرا همه آنها از شجره پاک و طیب و طاهری هستند.

وی در این نشست خواستار برگزاری همایشی شد تا به "تحقیقات تاریخ اسلامی " اختصاص داشته باشد و در زمینه مسائل و تاریخ اسلام تحقیق و بررسی کند تا مشکلات مسلمانان را برطرف نماید.

احمد بدرالدین حسون مفتی کل سوریه نیز تصریح کرد: ادیان در موازین با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند؛ زیرا همه آنها از ادیان آسمانی هستند و شرایع دین اسلام و آموزه های یکسان آنرا مطرح می کنند.

 

منبع : خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo