شهید آوینی

 
رئيس جمهوری جهت‌گيری های بودجه سال 1385 ‬را تشريح كرد

محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري صبح روز یکشنبه بیست و پنجم دی ماه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامي ضمن تقديم لايحه بودجه سال‪ ۸۵ ‬كل كشور، در سخناني جهت‌گيري اين لايحه را تشريح كرد.

رئيس جمهوري در ابتداي سخنان خود ضمن تبريك ميلاد امام هادي (ع) گفت: خدا را سپاسگزاريم كه توفيق ارايه اولين بودجه دولت نصيبم شد و يك بار ديگر فرصت شد تا از جهت‌گيري هاي برنامه اي دولت در خدمت نمايندگان صحبتي داشته باشم.

وي خاطرنشان كرد: بودجه‌اي كه تقديم مي‌شود حاصل سه ماه كار فشرده و سنگين مجموعه دولت به ويژه در ستاد و اجزا دولت است.

رييس جمهوري با اشاره به اينكه دولت جديد با چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و تعالي همه جانبه كشور پا به عرصه خدمتگزاري نهاد، گفت: ما مصمم هستيم كه در خدمت نمايندگان و با هم در حد توان در تحقق اين چهار اصل مهم بكوشيم. اين چهار اصل برآمده از متن فرهنگ انقلاب و آموزه هاي امام بزرگوار است.

احمدي نژاد اضافه كرد: بدون عدالت امكان تحقق نظام اسلامي وجود ندارد و مهرورزي پايه عدالت گستري است. دولت شاني جز خدمت رساني ندارد و تعالي همه جانبه كشور آرزو و آرمان همه ما است.

وي هدف اصلي بودجه سال ۸۵ ‬را تحقق چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و تعالي همه جانبه كشور عنوان كرد و در تشريح محورهاي اين لايحه‌گفت: اولين جهت‌گيري بودجه تلاش براي برنامه ريزي و بودجه‌ريزي عملياتي است كه از امسال آغاز شده و مورد استقبال نمايندگان قرار گرفت.

رئيس جمهوري تاكيد كرد: حمايت‌ها و راهنمايي‌هاي مجلس و اصلاح و تكميل آن كمك خواهد كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن به بودجه ريزي عملياتي دسترسي پيدا كنيم.

احمدي نژاد رويكرد دوم بودجه سال ‪۸۵ ‬را ''دولت براي همه'' نام برد و اظهار داشت: ما بايد امكانات كشور را در همه جاي كشور توزيع كنيم. دولت بايد توجه روشن و موثري به همه نقاط كشور داشته باشد. همه كشور بايد با هم رشد كند. بنابراين توان دولت بايد در همه كشور توزيع شود به خصوص تمركز بر عمران روستاها به عنوان پايه توليد و پايه اقتصاد كشور صورت گيرد.

وي تحرك سيستم و مجموعه اداري را ديگر جهت‌گيري بودجه سال ۸۵ ‬عنوان كرد و گفت: بدون تحرك قابل قبول و بازدهي بالا امكان تحقق اصول و آرمان‌ها وجود ندارد. سازمان اداري بايد با تمام توان در عرصه تحقق برنامه‌ها حاضر شود.

رييس جمهوري افزود: جهت‌گيري ديگر بودجه، ''تحرك سيستم بانكي'' است.

سيستم بانكي موتور محركه اقتصاد كشور است. اين سيستم بايد در جهت اهداف برنامه و اهداف بودجه و چشم انداز برنامه بيست ساله حركت كند.

وي ''تقويت حضور همه جانبه مردم درعرصه‌ها'' از ديگر جهت‌گيري هاي دولت در بودجه سال‪ ۸۵ ‬نام برد و گفت: بدون حضور مردم در عرصه‌هاي ساختن كشور امكان تحقق رشد اقتصادي مورد نظر برنامه وجود ندارد. دولت تلاش دارد تا متن مردم به عرصه ساختن و سرمايه‌گذاري وارد شوند.

احمدي نژاد تصريح كرد: جهت‌گيري ديگر بودجه ''ارتقا كيفيت فعاليت‌ها'' است.

عزيزاني از كميسيون‌هاي مختلف فرمودند كه بازدهي فعاليت‌ها كمترازيك است.

در عدد مناقشه نداريم ، اما همين مقدار كه همه ما يك برداشت مشترك داريم كه بازدهي پايين و كيفيت فعاليت‌ها مناسب نيست، مفيد است.

رييس جمهوري تاكيد كرد: ارتقاي كيفيت فعاليت‌ها و افزايش بازدهي در بودجه منظور شده است.

وي تلاش در جهت خودكفايي محصولات اساسي را از ديگر جهت‌گيري هاي بودجه سال آينده دانست و اظهار داشت: همانطور كه با زحمات فرزندان در گندم به مرز خودكفايي رسيديم، اين تلاش بايد در ساير محصولات ادامه پيدا كند.

رييس جمهوري رويكرد ديگر بودجه را توليد با رويكرد صادرات برشمرد و خاطرنشان كرد: حمايت از صادرات تسهيلات ارزان قيمت، گشودن خط ارتباطي براي فعاليت‌هاي صادراتي در رويكردهاي بودجه مشاهده مي‌شود.

وي واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي دولت به مردم، محدودكردن سرمايه‌گذاري دولتي را از ديگر جهت‌گيري هاي دولت دانست.

احمدي نژاد از صرفه جويي و كاهش هزينه‌هاي غيرضرور به عنوان يكي ديگر از رويكردهاي دولت در بودجه سال ‪ ۸۵‬نام برد و گفت: خواهيم ديد كه رشد ما در بخش جاري حتي از رقم پيش بيني شده براي تورم پايين‌تر خواهد بود. اما در بخش عمراني و سرمايه‌گذاري هاي پايه رشد بسيار قابل توجه است.

رييس جمهوري گفت: رويكرد ديگر لايحه بودجه سال آينده حمايت از صدور خدمات فني و مهندسي و نيروي كار است. اعزام نيروي كار فني و تخصصي با حمايت دولت و سازمان يافته انجام پذيرد.

وي هدف مند كردن يارانه را رويكرد ديگر دولت در بودجه سال ‪ ۸۵‬عنوان كرد و گفت: مطالعات در اين خصوص از ماه‌هاي اخير آغاز شده و بخش به بخش با مجلس مشورت كرده و تصميم‌گيري خواهد شد.

احمدي نژاد رويكرد ديگر بودجه را تشويق به سرمايه‌گذاري خارجي دانست، و گفت: اين مساله به ويژه در سرمايه‌گذاري ايرانيان مقيم خارج از كشور كه دايم در تماس هستند و ابراز تمايل مي‌كنند، صدق مي‌كند.

رييس جمهوري رويكرد ديگردولت در بودجه سال آينده راتلاش براي خودكفايي در صنايع مرتبط با نفت و گاز و پتروشيمي عنوان كرد و افزود: در مجموعه سرمايه‌گذاري ها سالانه بيش از ‪ ۶‬ميليارد دلار خريد قطعي براي اين صنعت حياتي و مادر داريم ما تلاش داريم اين ميزان نيز به داخل كشور منتقل شده و توليد در داخل كشور صورت گيرد.

احمدي نژاد جهت‌گيري ديگر بودجه را صرفه جويي در مصرف انرژي دانست.

وي افزود: جهت‌گيري ديگر دولت تاكيد بر توليد علم بومي و تحقيقات كاربردي مفيد و حلال مشكلات كشور و رشد و پرورش خلاقيت جوانان ايران زمين است.

رييس جمهوري در تشريح ديگر جهت‌گيري هاي بودجه سال ‪ ۸۵‬كشور از توجه به جوانان، اشتغال، مسكن و ازدواج جوانان نام برد.

وي توجه ويژه به بخش فرهنگ را از ديگر ويژگي‌ها و رويكردهاي بودجه دانست وگفت: ارتقا بودجه بخش‌هاي فرهنگي آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، پژوهش و ساير بخش‌هاي فرهنگي در بودجه كاملا واضح است.

احمدي نژاد افزود: تاكيد دولت بر توسعه صنايع و سرمايه‌گذاري هاي زود بازده از ديگر جهت‌گيري ها است. در صورتي كه نرخ بيكاري بالا است چاره اي جز حمايت از سرمايه‌گذاري زود بازده نداريم.

رييس جمهوري جهت‌گيري ديگر بودجه را توسعه امنيت داخلي و منطقه‌اي دانست و گفت:تاثيرگذاري مثبت در امنيت جهاني و منطقه‌اي از ديگر جهت‌گيري‌ها بودجه است.

وي آخرين رويكرد دولت را تلاش براي اولويت بندي پروژه‌هاي نيمه تمام دانست و اظهار داشت: حجم سنگين پروژه‌هاي نيمه تمام خسارات اقتصادي و مالي سنگيني را بربودجه عمومي كشور وارد مي‌كند. اولويت سرمايه‌گذاري در اينها و تقويت آن تصميم‌گيري مهمي است كه عملياتي خواهد شد.

رييس جمهوري تاكيد كرد: يكي از كارهاي مهمي كه دولت در بودجه پيش بيني كرده سازماندهي و صرفه جويي در مصرف انرژي است. ازبيش از ‪ ۷۵‬ميليارد دلار توليد نفت كشور، حدود ‪ ۲۵‬ميليارد دلارمصرف داخلي است كه‌اين مصرف بسيار سنگيني است.

منبع: خبرگزاری شبستان

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo