شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه دهم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و هشتم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با اول دسامبرسال2005 میلادی .

تولد سنایی غزنوی :
 


درچنین روزی درسال  473هجری قمری  ، ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی به دنیا آمد . وی ازاوایل جوانی به سوی دربار غزنوی جذب شد و برخی ازسلاطین آن سلاله را مانند بهرامشاه دراشعارش مدح کرد . دیوان سنایی که عمده اشعارش را تا سی هزاربیت نوشته اند و امروزه نسخه چاپی آن بالغ برچهارده هزاربیت است ، حاوی قصاید ، غزلیات ورباعیات محکم ومتین و اشعار پخته وروان است . همچنین استادی وبلاغت اودرمثنوی سرایی مخصوصا درحدیقه ظاهر است. به طورکلی می توان سنایی را ازنخستین شاعران نامی اهل تصوف ایران دانست . سنایی چند ین مثنوی چون حدیقه الحقیقه وطریق التحقیق وسیرالعباد الی المعاد یا کنوزالرموزرا سروده وبنا به اقوال دیگرمثنوی های دیگری هم مانند کارنامه ، عشق نامه ، عقل نامه ، غریب نامه و عوف نامه درکارنامه خود دارد .  سنایی در سال 545 ه ق درغزنین دیده  ازجهان فروبست .

غزلی را از وی می خوانیم  :

ساقیا دل شد پر از تیمار پر کن جام را             بر کف ما نه سه باده گردش اجرام را 
تا زمانی بی زمانه جام می بر کف نهیم             بشکنیم اندر زمانه گردش ایام را 
جان و دل در جام کن تا جان به جام اندر نهیم      همچو خون دل نهاده ای پسر صد جام را 
دام کن بر طرف بام از حلقه‌های زلف خویش      چون که جان در جام کردی تنگ در کش جام را  
چرخ بی آرام را اندر جهان آرام نیست               بند کن در می پرستی چرخ بی آرام را 

  شهادت  سید حسن مدرس :
 


در چنین روزی در  سال1316هجری شمسی آیت الله سید حسن بن اسماعیل بن میر عبد الباقی قمشه ای  مدرس از طایف میر عابدین مدرس ، روحانی مبارز و عالم آزادیخواه ایرانی بدست عوامل رضاخان به شهادت رسید. شهید سید حسن مدرس در سال 1249ش . در محله دشت زواره به دنیا آمد . او تحصیلات مقدماتی  خودرا در قمشه آغاز کرد و در اصفهان پى‏گرفت و پس از اتمام تحصیلات، به عراق رفت و پس از هفت‏سال اقامت در نجف و تایید مقام اجتهادش از سوى فضلاى این شهر، در سال 1318 ق . از راه اهواز و چهار محال و بختیارى به ایران بازگشت. او در دوره دوم مجلس و ادوار بعد به نمایندگی مردم انتخاب و در مجلس شورای ملی دست به مبارزه شدید علیه رضا خان و شیوه حکومتی او زد . وی در سال 1305 ه ش در کوچه پشت مسجد سپهسالار از یک سوء قصد جان سالم به در برد . در این ترور تقریبا ده نفر او را احاطه کرده بودند . از تیر های  بسیاری که به سوی او فرود آمد چهار عدد کاری شد ومدرس از ناحیه دست چپ و راست مجروح ساخت . آثار مدرس به جز کتابی در چگونگی عقود که زبان فارسی است ،  همگی به زبان عربی اند . سر انجام مبارزات پیگیر او با در بار به خصوص خود رضا شاه به تبعید وی به خواف انجامید . عوامل رضا خان در شب دوشنبه 16 مهر 1307 عده‏اى مسلح مدرس را دستگیر کرده، به قلعه خواف بردند . آن فقیه فرزانه پس از نه سال اسارت در این مکان به فرمان رضاخان روانه کاشمر شد و حوالى غروب 27 رمضان سال 1356 ق . مطابق با دهم آذر 1316 ش . توسط جنایتکارانی  به نام‏هاى جهانسوزى، خلج و مستوفیان به شهادت رسید . در قسمتى از پیام امام خمینى(ره) براى بازسازى مرقد آن شهید در تاریخ 28 شهریور 1363 ، شهید مدرس به عنوان مجتهدى عظیم الشان، متعهدى برومند و عالمى بزرگوار معرفى شده که از اظهار حق وابطال باطل دریغ نمى‏نمود . در فرازى از این پیام  آمده است: «این‏عالم... با جسمى نحیف و روحى بزرگ و شاداب از ایمان، صفا وحقیقت و زبانى چون حیدرکرار رویارویشان ایستاد، فریادکشید، حق‏راگفت، جنایت را آشکار کرد... و عاقبت جان طاهر خود را در راه‏اسلام عزیز و ملت ‏شریف نثار کرد و به دست دژخیمان ستم شاهى درغربت ‏به شهادت رسید و به اجداد طاهرینش پیوست.»
به مناسبت جانفشانی های آن عالم ربانی در دفاع از حقوق مردم ،  سالروز شهادت وی به نام روز مجلس نامگذاری شده است .

اعلام لغو قرار داد دارسی :
در چنین روزی در سال 1311 ه ش قرار داد امتیاز نفت جنوب ( قرار داد دارسی)  از سوی دولت ایران لغو شد .مظفر الدین شاه به موجب پیمانی امتیاز نامه بهره برداری از معادن نفت ایران را  به مدت شصت سال  به ویلیام ناکس دارسی واگذار کرده بود  . پایان این امتیاز سال 1340 ه ش بود . انگلیسی ها برای تحکیم پایه های نفوذ خود و نیز برای طولانی کردن مدت قرار داد به دنبال راه حلی می گشتند .در سال 1310 انگلیسی ها سه چهارم مبلغی را که در سالهای قبل به عنوان سهم ایران می پرداختند  ، کاهش دادند . همین امر باعث شد که رضا خان در چنین روزی در سال 1311 امتیاز نامه دارسی را لغو کرده و آن را آتش بزند .به دنیال چنین اقدامی انگلیس شکایت خود را به دیوان لاهه برد . چون برابر مقررات طرح دعوی دردیوان لاهه قانونی نبود موضوع به  جامعه ملل کشیده شد و البته طرفین در جامعه ملل توافق کردند که بطور خصوصی به مذاکره بپیدازند و این همان چیزی بود که انگلیسی ها می خواستند .    


ورود قوای روسیه به قزوین : 
 در چنین روزی در سال 1290 ه ش قوای روسیه در میانه جنگ جهانی اول وارد شهر قزوین شدند .

روز جهانی مبارزه با ایدز :


 کلمه AIDSایدز ازابتدای کلمات  Acquired Immune Deficiency Syndrome  اخذ شده ،  وآن به  معنای نشانه هایی از نقص ایمنی اکتسابی است  . عامل ایجاد کننده این بیماری HIV نامیده میشود که از حروف اول Human Immunodeficiency Virusگرفته شده  است .( ویروس نقص ایمنی انسان ) . تاکنون واکسن و یا درمانی برای ایدز در دنیا شناخته نشده است، اگرچه تحقیقات اخیر افقهای روشنی را در مقابل دید گان بشر قرار داده است . ویروس ایدز سیستم دفاعی بدن را از بین می برد و  به تدریج قدرت دفاعی بدن را کم میکند بطوریکه فرد مبتلا حتی درمقابل بیماریها و یا عفونتهای خیلی سبک هم نمیتواند مقاومت کند . این ویروس از سه راه اصلی به بدن سرایت میکند: آمیزش جنسی با افراد آلوده به ویروس ایدز،  انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده به ویروس ایدز مادر آلوده به ویروس ایدز. به عقیده پزشکان  هیچگونه علامت و نشانه ظاهری در شخص آلوده به ویروس دیده نمی شود .  افراد بی بندوبار که روابط جنسی مشکوک دارند،  کسانی که معتاد به مواد مخدر تزریقی هستند و از سرنگ و سرسوزن مشترک استفاده می کنند و کودکی که مادرش آلوده به ویروس ایدز باشد در معرض  ابتلای به این بیماری مهلک را دارند .

پایان احداث تونل مانش :
 


 در چنین روزی  در سال 1990 میلادی کار احداث تونل مانش بین فرانسه و انگلستان به انجام رسید . تونل مانش دو کشور انگلستان و فرانسه را از طریق زیر در یا به یکدیگر متصل می کند .

نخستین عکس رنگی از کره زمین :

درچنین روزی در سال1959میلادی نخستین عکس رنگی ازکره زمین گرفته شد. این عکس رنگی با استفاده از دوربینی که بریک  موشک  نصب شده بود ، اخذ شد.

انتشار نخستین کتاب هانس کریستین آندرسن :    
در چنین روزی در سال 1835 میلادی هانس کریستین آندرسن نخستین کتاب خود را با موضوع داستانی درباره   کودکان منتشر کرد .کریتسن آندرسن یکی از بزرگترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان جهان است .

انعقاد پیمان لوکارنو :
در چنین روزی در سال 1925 میلادی پیمان لوکارنو ، دعوای  متخاصمین در جنگ نخست جهانی را پایان داد . طبق این پیمان کشور های  فرانسه و انگلستان مرزهای بلژیک ، لهستان و چکسلواکی را به رسمیت می شناختند  و دولت آلمان از برخی از زمینهایی که  به لهستان داده  بود ، صرفنظر کرد . طبق مفاد دیگری از این پیمان  فرانسه و انگلستان هم با عضویت آلمان در جامعه ملل موافقت کردند.

قطب جنوب ؛ یک مکان صرفا علمی :
 


در چنین روزی در سال 1959 دوازده کشور از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق درمعاهده ای  بین المللی تصویب کردند که منطقه قطب جنوب باید به عنوان یک منطقه علمی حفاظت شود . بر اساس مفاد این معاهده  ،  این منطقه همیشه باید از فعالیت های نظامی به دور باشد .

مرگ پایه گذار رژیم صهیونیستی :
در چنین روزی در سال 1973 دیوید بن گورین پایه گذار رژیم صهیونیستی و نخست وزیر این رژیم در سن هشتاد و هفت سالگی مرد .

انفجار هواپیمای مسافری  :
در چنین  روزی در سال 1981 میلادی  بر اثر بر خورد یک هواپیمای مسافر بری با کوه در یوگسلاوی  ، تمامی 180 نفر
سرنشین آن کشته شدند . 

لغو نظام تک حزبی :  

 در چنین روزی در سال 1989 میلادی پارلمان آلمان شرقی  تفوق  حزب کمونیست بر سایر احزاب و انحصار قدرت تنها در ید این حزب را ملغی اعلام کرد .
 
قبول پیشنهاد آمریکا :
در چنین روزی در سال 1990 عراق پیشنهاد آمریکا را مبنی بر پیشنهادی در باره حل معضل خلیج فارس قبول کرد .

استقلال پرتغال :
در چنین روزی در سال 1640 میلادی پرتغال پس از شصت سال استقلال خود را از اسپانیا به دست  آورد .

عهد نامه لهستان و آلمان :
در چنین روزی در سال 1656 میلادی آلمان طی عهد نامه ای به لهستان قول  داد که این کشور را در برابر حملات سوئد حفظ کند .

ازدواج ناپلئون :
در چنین روزی در سال 1804 میلادی امپراطور ناپلئون با  ژوزفین آو مارتینیک ازدواج  کرد .

استقلال جمهوری دو مینیکن :
در چنین روزی در سال 1821 میلادی جمهوری دو مینیکن استقلال خود را از اسپانیا اعلام  داشت .

افتتاح نخستین سینمای جهان :  
در چنین روزی در سال 1906 میلادی نخستین سینمای جهان در شهر پاریس با نام سینما امنیا پات افتتاح شد .

نمایش نخستین فیلم وسترن تاریخ :  
در چنین روزی در سال 1903 میلادی نخستین فیلم وسترن جهان با نام "دزدی بزرگ از قطار " به نمایش در آمد . 

نخستین خودروی کنترل از راه دور :
درچنین روزی در سال1955میلادی  نخستین خودروی کنترل  از راه دور به کار گرفته شد.

اعلام پادشاهی صرب ، کروات و اسلواک :  

در چنین روزی در سال 1918 میلادی پادشاهی صرب - کروات - اسلواک در بلگراد اعلام شد .

اعلان جنگ ژاپن :
در چنین روزی  در سال 1941 میلادی هیرو هیتو امپراطور ژاپن به ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی دوم اعلان جنگ داد . هیرو هیتو امپراتور ژاپن ،  با صدور دستور حمله  به پایگاه نظامی آمریکا در پرل هاربر  تلفات سنگینی  در این منطقه بر آمریکا وارد کرد .


روز جمهوری آفریقای مرکزی
در چنین روزی در سال  1958  در آفریقای مرکزی نظام جمهوری اعلام شد .

روز استقلال ایسلند:
در چنین روزی در سال 1918  ،  ایسلند استقلال خود را اعلام کرد .
 
روز ملی رومانی  :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی رومانی گرامی داشته می شود .

 

استقلال اکراین :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی مردم اوکراین متفقا بر استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق رای دادند .

تولد جان اراسموس کلینوس :
 در چنین روزی  در سال 1634 کلینوس  نقاش فلاندری  دیده  به جهان گشود .

 تولد مارتین اچ کلاپروت :
 در چنین روزی در سال 1743 میلادی کلاپروت شیمیدان آلمانی به دنیا آمد . وی توانست عنصر اورانیوم  را کشف کند .

تولد نیکلای لوباچفسکی :
 لباچفسکی ریاضیدان بر جسته روس در چنین روزی در سال 1792 میلادی به دنیا آمد . وی در حوزه ریاضیات صاحب آرا و اندیشه های مختلفی است .

تولد میهالی وروسمارتی :
 وروسمارتی شاعر و نمایشنامه نویس مجاری در چنین روزی در سال 1800 میلادی به دنیا آمد ." نامه ای به یک خیال باف " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد کارل اشمیت :
در چنین روزی در سال 1884 میلادی کارل اشمیت رودلف نقاش و مجسمه ساز مشهور آلمانی به دنیا آمد . "بروک " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد پیر کمپت :
 کمپت شاعر دوچ در چنین روزی در سال 1886 میلادی به دنیا آمد . "فراریان و پابر جایان" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد بنیامین کرمیو :
 در چنین روزی در سال 1888 میلادی کرمیو  نویسنده فرانسوی دیده به جهان گشود ." نخستین کلاس" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد چارلز فینی :
 فینی نویسنده مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد .  "سیرک دکتر لائو" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت هنری اول :
 هنری اول پادشاه انگلستان در چنین روزی در سال 1135 میلادی در گذشت او نخستین پادشاهی در انگلستان بود که می تواسنت بخواند .

در گذشت ماگنوس اریکسون :
 اریسکون پادشاه نروز و سوئد در چنین روزی در سال 1374 میلادی دار فانی را وداع گفت .

در گذشت لورنزو گیلبرتی :
 در چنین روزی در سال 1455 میلادی گیلبرتی مجسمه ساز ایتالیایی در سن 77 سالگی در گذشت .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

10/9/58

استعفای بنی‌صدر از وزارت خارجه بعلت اقدامات رادیو تلویزیون در محكم نمودن شورای امنیت و انتصاب قطب‌زاده بجای وی.

اعلام آتش‌بس توسط شیخ عزالدین حسینی در كردستان.
10/9/59

جبهه های جنوب : تقویت نیرو در سوسنگرد ـ درگیری محدود خودی و دشمن در دارخوین ـ رها ساختن آب و اجرای آتش خودی علیه مواضع عراقیها در دب حردان .

جبهه های شمال : گزارشی از اوضاع گروههای ضد انقلاب در نودشه و اورامان .

گزارش " لوماتن " از نبردهای دریایی اخیر ایران و عراق . تظاهرات و درگیریهای خیابانی مربوط به اختلافات سیاسی داخلی حكومت و انعكاس آن در رسانههای بیگانه .

سخنان عبدالعزیز ، وزیر مشاور در امور كابینه كویت درباره اتحادیه جدید منطقهای در دست تأسیس و اینكه این اتحادیه برخلاف نظرات آیت ا … خامنه ای نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع ایران ، علیه ایران نیست .

10/9/65

گسترش حملات نیروی هوایی عراق به تاسیسات نفتی ایران.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo