شهید آوینی

 

امروز شنبه پنجم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و سوم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و ششم نوامبر سال2005 میلادی .

فرمان تشکیل بسیج : 
 


درچنین روزی درسال1358 هجری شمسی وبا فرمان حضرت امام خمینی( ره ) مبنی برتشکیل ارتش 20 میلیونی ، بسیج مستضعفان تشکیل شد. بسیج مستضعفان شجره طیبه ای است که توانست درطول سالهای جنگ تحمیلی جانفشانی های بسیاری را دردفاع از مرز وبوم ایران زمین ازخود نشان دهد . بسیج در طول سالهای دفاع مقدس فرهنگی را از خود به یادگار نهاد ، که سرشار از مفاهیم انسانی و اسلامی بود . روح ایثار گری و تبلور آن  در سطح جامعه از بسیج تندیسی  ساخت که تا ابد در ذهن مردم ایران زین به یادگار خواهد ماند .
امام خمینی ( ره ) در پنجم آذرماه سال 1358 درپیامی چنین به تاسیس این نهاد مقدس و مردمی اشاره کردند : "باید همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن یک کشور ، باید اگر مسایلی برای ما پیش بیاید هرچه سخت باشد تحمل کنیم ... قوای خودتان را مجهز بکنید و تعلیمات نظامی پیدا بکنید و به دوستانتان هم تعلیم دهید ...مملکت اسلامی همه اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد ...همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد ،  بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد ..." (صحیفه نور ، جلد 6 ، ص 311، چاپ 1371 )  
در سال جاری درطول هفته بسیج مراسم مختلفی درهمه پایگاههای مقاومت برگزارخواهد شد که درآن به تبیین شرایط موجود و شرایط منطقه ای و بین المللی پرداخته خواهد شد که در مجموع 60 هزار مراسم در سراسر کشور برگزار می شود. 

 در گذشت استاد حسن میر خانی :


درچنین روزی در سال 1369هجری شمسی حسن میرخانی از بزرگان هنرخوشنویسی ایران زمین، دارفانی را وداع گفت . وی علاوه برخط نستعلیق ، درسرودن شعرهم استاد بود . او توانست کلیات سعدی ،  مثنوی معنوی، خمسه نظامی و دیوان حافظ را با خط خوش به رشته تحریر در آورد .

درگذشت محمد علی فروغی : 
درچنین روزی در سال  1321 ه ش  محمدعلی فروغی ادیب، سیاستمدار و دولتمرد در گذشت. محمد علی فروغی ملقب به ذکاء الملک دانشمند و نویسنده بزرگ معاصر ،  فرزند محمد حسین ذکاء الملک اصفهانی است . وی  در سال 1310 ه ق به دار الفنون رفت و به تحصیل در رشته طب پرداخت . اما بزودی آن را رها کرد و به تحصیل و مطالعه کتاب های حکمت و فلسفه روی آورد . او پس از مرگ پدر خود به ریاست مدرسه سیاسی که مدتی معلم آن بود برگزیده شد . فروغی بعد ها به وکالت و ریاست مجلس و همچنین وزارت و سفارت و رییس الوزرایی و ریاست جامعه ملل و همچنین ریاست دیوان کیفر رسید و یکی از اعضا پیوسته فرهنگستان بود . از او آثار بسیاری به جای مانده است که از میان آنها می توان به تاریخ مختصر ایران ، حقوق اساسی ، تاریخ ملل شرق ، تاریخ مختصر دولت روم قدیم ، سیر حکمت در اروپا  و همچنین تصحیح دواوین بزرگان ادبیات فارسی اشاره کرد . فروغی در روی کار آوردن محمد رضا پهلوی پس از تبعید پدرش توسط متفقین نقش اساسی داشت. در حقیقت محمد رضا ، رسیدن به تخت سلطنت را مدیون محمد علی فروغی است.

تولد اوژن یونسکو :  


در چنین روزی در سال 1912 میلادی اوژن یونسکو به دنیا آمد . یونسکو ،   نویسنده ونمایشنامه نویس فرانسوی و  رومانی الاصل یکی ازمهمترین نمایشنامه نویسان نو گرای فرانسوی است که در گسترش نگاه نو در جهان نمایشنامه نویسی و تئاتر گام مهمی برداشت. جهان یونسکو پر است از مفاهیم پوچ گرایانه ( ابزورد) و گروتسک . گاهی اندیشه او به سمت پوچ گرایی سیلان می یابد و او این کار را گاه از طریق فرم و گاه از طریق محتوا پیش می برد . شکست های زبانی در میان آثار او به خوبی نمودار است . آوازه خوان طاس ،  صندلی ها ، درس ، کرگدن و تشنگی و گشنگی   مهمترین آثار نمایشی این نویسنده اند.  
 

تولد ویلیام کوپر :
در چنین روزی در سال 1731 میلادی ویلیام کوپر شاعر انگلیسی به دنیا آمد . وی بیشتر به خاطر مجموعه شعر" در ختان تبریزی"   و" وظیفه" در جهان ادبیات مشهور شده است . 
 

کشف مقبره   فرعون  توتانخامن :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی در مصر ، ورودی مقبره فرعونی به نام  توتانخامن توسط  باستانشناس ،  هاوارد کاتر،  کشف شد   . توتانخامن در کودکی  به  پادشاهی رسید و  در نه سالگی از فراعنه مصر شد . وی  در سن نوزده سالگی  مرد .

تحت فشار قرار دادن یهودیان :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی  نیروهای نازی ،  پانصد هزار یهودی را در  ورشو تحت  محاصره خود در آوردند  .

تصویب قانون اساسی در هندوستان : 
در چنین روزی در سال 1949 مجلس سنای هند قانون  اساسی کشور را تصویب  کرد . این کشور دو ماه بعد به عنوان یکی از جمهوری های مشترک المنافع  انگلستان شد .

ورود چین به معارضه شبه جزیره کره :
در چنین روزی در سال 1950  چین وارد  معارضه شبه جزیره  کره  شد .  کره پیشتر  نیروهای سازمان ملل را به عقب نشینی وادار  کرده  بود .

فرانسه سومین کشور جهان در معادلات فضایی :
در چنین روزی در سال 1965 میلادی فرانسه ، به عنوان سومین کشورجهان  وارد معادلات  فضایی شد . این کشور به عنوان سومین کشور جهان  نخستین ماهواره خود را با نام  د یا مانت ای ،  به فضا پرتاب کرد .

ورود چین به کمیته بین المللی المپیک :
در چنین روزی در سال 1979 میلادی کمیته بین المللی المپیک  پس از 21 سال غیبت  چین  در کمیته بین المللی المپیک رای به پذیرش این کشور در کمیته یاد شده  داد .

در خواست گورباچف از عراق  :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی  ، میخاییل گورباچف رییس جمهور شوروی  سابق با طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق دیدار کرد تا این  کشور را از حمله به کویت منصرف سازد .

گفتگو های آمریکا و کره شمالی  :
در چنین روزی در سال 1997 میلادی ایالات متحده آمریکا و کره شمالی ،  برای نخستین بار در سطح مقامات عالی رتبه با یکدیگر به گفتگو نشستند .

نخستین سخنرانی  :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی برای نخستین بار در طول تاریخ انگلستان ، یک نخست وزیراین کشور در پارلمان ایرلند حضور یافت و سخنرانی کرد . وی کسی  جز تونی بلر نبود .

تغییر نام ترکستان چین :
در چنین روزی در سال  1884 میلادی   ترکستان چین به سین کیانگ تغییر نام داده شد. سین کیانگ اکنون به عنوان یک استان مسلما ن نشین شناخته می شود.

تولد فردینان دو سوسور :
در چنین روزی در سال 1857 میلادی فردینان دو سوسور زبانشناس سویسی  دیده به جهان گشود ." در سهایی در زبانشناسی عمومی " عنوان مهمترین  اثر اوست .

در گذشت  هنریج هرتز : 
در چنین روزی در سال 1894میلادی هنریج هرتز فیزیکدان  آلمانی  دار فانی را وداع گفت . هرتز نامی آشنا در علم فیزیک است . او ازنوجوانی به فیزیک و مکانیک علاقمند شد . وی  با کشف اشعه الکتریسیته پایه گذار اختراعات و اکتشافات بسیارارزنده درزمینه فیزیک و ریاضی شد. نام او امروزه  واحد شمارش در فیزیک موج است  . 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

05/9/58
تشكیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره)
05/9/59

اجرای آتش سنگین روی سوسنگرد و انهدام پل مرتبط كننده دو قسمت شرقی و غربی شهر ، افزایش مداوم نیروهای دشمن ، تلاش برای كسب آمادگی حمله وسیع به سوسنگرد و نظر اطلاعات سپاه درباره تفاوت اهمیت سوسنگرد و هویزه .

از سرگیری تردد نظامی در جاده خاكی آبادان ـ ماهشهر به دلیل عقبنشینی عراق در این منطقه براثر تحركات پی در پی چریكی خودی ، شلیك خمپاره در اهواز . تبادل آتش در جبهه میانی از جمله آتش خودی در ارتفاعات ذیل و آثار آن .

بمباران مناطق مسكونی و میدان بارفروشان خرمآباد توسط هواپیماهای دشمن .

اعلام آخرین مواضع ایران درباره گروگانها توسط آقای رفسنجانی در لبنان . مذاكرات آقای رفسنجانی در لبنان با الیاس سركیس ، رئیس جمهور و كامل اسد ، رئیس مجلس لبنان .

05/9/63

ارسال ابلاغیه وزارت دفاع عراق برای اجرا به واحدهای ذیربط شامل لزوم حضور افسران، درجهداران و سربازان در خطوط مقدم جبههها به اندازه نیمی از طول جنگ، طبق ضوابطی خاص، با عنوان شركت در قادسیه صدام سخنان رئیسجمهور در آخرین روز سمینار فرماندهان بسیج در استادیوم آزادی

ادامه تبلیغات رسانهها به نفع رژیم عراق در خصوص وضعیت اسرای عراقی در ایران و عدم انعكاس اظهارات دكتر خرازی در بیشتر رسانههای گروهی منطقه و جهان

تحركات جدید در اقتصاد نفت با توجه به توقف جنگ كشتیها سخنان فرمانده نیروی دریایی در آستانه روز نیروی دریایی دربارة كارایی نیروی دریایی ایران در منطقه و واگذاری جزایر كویتی؛ بلاتكلیفی در مورد تحویل شش زیردریایی سفارش ایران به آلمان تا پایان جنگ به گفته سخنگوی دولت آلمانغربی پایان

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo