شهید آوینی

 
ديدار رئيس جمهور عراق و هيئت همراه با رهبر معظم انقلاب اسلامي

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ،جلال طالباني، رئيس جمهور عراق و هيات همراه را به حضور پذير فتند.

حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با اشاره به پيوندهاي ديني، فرهنگي و تاريخي دو ملت ايران و عراق، تصريح كردند: پيشرفت، امنيت، استقلال و قدرت عراق مايه اقتدار و اعتزاز جمهوري اسلامي ايران است و ايران هيچ حدي براي همكاريهاي دو جانبه و گسترش روابط قائل نيست.

مقام معظم رهبري با اشاره به روي كار آمدن دولتي مردمي در عراق و تاييد قانون اساسي اين كشور با راي مردم، شرايط كنوني عراق را در طول تاريخ اين كشور، استثنايي ارزيابي كردند و افزودند: ملت عراق، ملتي بزرگ و داراي قابليتهاي فراوان است و اين ملت در آينده نه چندان دور، با فايق آمدن بر سختيها، ناامنيها، و ويرانيهاي كنوني، در جهان اسلام خواهد درخشيد.

رهبر معظم انقلاب افزودند: امنيت شما، امنيت ماست و استقلال و قدرت شما مايه افتخار ماست و در اين زمينه‌ها به شما كمك مي كنيم.

ايشان با ابراز تاثر عميق از فجايع اخير و تروريسم كور و خشونت در عراق و كشتار انسانهاي بيگناه به دست افراد تروريست خاطرنشان كردند: جمهوري اسلامي ايران، دولت امريكا را مسئول همه جنايتها و ترورهاي كنوني در عراق و مصائب و رنجهاي مردم اين كشور مي داند.

حضرت آيت الله خامنه اي، عوامل اصلي موفقيت مردم و دولت عراق را براي گذر از شرايط سخت كنوني، اتحاد و يكپارچگي و اتكا به هويت ذاتي و دروني خود دانستند و تاكيد كردند: حضور بيگانگان در عراق، حضوري خسارت بار براي مردم اين كشور است و دولت و ملت عراق مي‌توانند با ارائه جدول زمانبندي، خواستار خروج اشغالگران شوند، كه البته امريكا و انگليس در نهايت، با تجربه‌اي تلخ، مجبور به ترك عراق خواهند شد.

ايشان با اشاره به تلاش امريكا از طريق دروغ پراكني و افترا براي برهم زدن روابط عراق با مهم‌ترين همسايگانش، از جمله جمهوري اسلامي ايران، افزودند: موضع رئيس جمهور و دولت عراق در اين خصوص موضع بسيار خوبي بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، خاطرنشان كردند: چنانچه موضع دولت و ملت عراق مستحكم نباشد،‌درخواستها و فشارهاي امريكا پايان پذير نخواهد بود، ضمن آنكه تلاش برخي عناصر در عراق براي جلب رضايت امريكا سودي نخواهد داشت، زيرا عراق و همسايگانش در منطقه باقي خواهند ماند و حضور امريكا موقت است.
ايشان با اشاره به موضع دولت ايران براي همكاري گسترده با دولت عراق، ابراز اميدواري كردند توافقهاي انجام گرفته در سفر رئيس جمهور عراق و همچنين سفر قبلي نخست وزير اين كشور، بتدريج عملي شود.

در اين ديدار كه آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز حضور داشت، آقاي جلال طالباني رئيس جمهور عراق، با ابراز خرسندي فراوان از ديدار با مقام معظم رهبري، آن را مايه افتخار دانست و با تاكيد بر اينكه روابط ايران و عراق، راهبردي و دائم است، افزود: ما هيچگاه نقش دولت و ملت ايران را در كمك به مردم عراق فراموش نمي كنيم و اميدواريم روابط دو كشور در همه زمينه ها گسترش يابد.

وي با تاكيد بر اينكه استقلال و وحدت ملي مهم‌ترين اولويت دولت و ملت عراق است، گفت: تلاش ما همواره اين بوده است كه حقوق همه اقوام و گروههاي مختلف در عراق حفظ شود و اين مسئله در تدوين قانون اساسي نيز لحاظ شده است.

آقاي جلال طالباني با اشاره به راي اكثريت قاطع مردم عراق به قانون اساسي جديد، آن را زمينه‌اي براي تشكيل دولت آزاد، مستقل، يكپارچه و قدرتمند ارزيابي كرد و افزود: ما، دولت و ملت ايران را دوست واقعي خود مي‌دانيم و معتقديم روابط مستحكم كنوني و تعميق آن به نفع دو كشور است، زيرا اين دو همسايه هميشه در منطقه خواهند بود، اما ديگران خواهند رفت.
 

منبع: خبرگزاری شبستان

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo