شهید آوینی

 
محسن قمی: خداوند قلم را مقدس آفريد

رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها در مراسم دوازدهمين دوره انتخاب كتاب سال دانشجويي گفت: قلم در آموزه‌هاي ديني ما آنقدر مقدس است كه خداوند آغاز يكي از سوره‌هايش را با قسم به قلم آغاز مي‌كند.

به نقل از ستاد خبري سيزدهمين دوره هفته كتاب، وي افزود: قلم در اين آموزه‌ها دو چهره دارد. يك چهره سلوكي و معرفتي و يك چهره وجودي و حقيقي. وي با بيان اينكه كل جهان هستي كتاب است و قرآن همه وجود را كتاب مي‌داند گفت: نويسنده نيز جلوه خودش را در آثارش مشاهده مي كند او سعي مي‌كند معاني را به عالم محسوس تبديل كند تا خواننده را با خودش بالا ببرد.

قمي اضافه كرد: براساس آموزه‌هاي عرفاني ما انساني كه نوآوري مي‌كند و خلاقيت دارد، مظهر اسم بديع خداوند است چرا كه خداوند نيز نوآور و مبدع است. صفت مبدع از خداوند در انسان نوآور تجلي مي‌كند.

وي تاكيد كرد: نوآوري مي‌تواند در سه سطح تعريف شود يك سطح نازل آن، آن است كه آن چرا كه داريم و از گذشته به ما رسيده، در قالب نو ارائه كنيم. سطح ديگر آن كه بالاتر از سطح قبلي است آن است كه ما نظريه‌پردازي كنيم و چيز تازه‌تري ارائه دهيم كه در ميان اين دو سطح،ُ سطح سومي وجود دارد كه در آن تلاش مي كنيم در نوآوري خودمان با توجه به سنت سؤالات جديد مطرح و نقادي كنيم.

قمي با انتقاد از بعضي كج‌فهمي‌ها ادامه داد: ‌گاه نوگرايي با مدگرايي اشتباه مي‌شود بعضي فكر مي‌كنند ما يك روشنفكري جهاني داريم كه مركزيت آن غرب است و برخوردشان با روشنفكري و نوگرايي برخوردي مقلدانه است در حالي كه ما اصلا روشنفكري جهاني نداريم. روشنفكر با دغدغه شخصي خودش زندگي مي‌كند و به محيط جغرافيايي خودش مي‌نگرد، هرچند كه از جهان نيز بي‌خبر نيست.
 

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo