شهید آوینی
 
سرکوبی های دینی دولت چین افزایش یافت
یک گروه حقوقی روز دوشنبه گزارش داد، مقامات چینی در منطقه مسلمان نشین شین جیانگ ، زنی را به همراه 37 دانش آموز دستگیر کرده اند.

"امینان مومیکسی" ایقوری تبار، 10 مرداد ماه در حال تدریس قرآن به 37 دانش آموز در رده سنی 7 تا 20ساله در منزل خود بود که پلیس ناگهان وارد شد و او را دستگیر کرد. دانش آموزان وی که اغلب در سنین دبستان و متوسطه هستند نیز دستگیرشده و برخی از آنها هنوز در بازداشت به سر می برند.پلیس 23 جلد قرآن و 56 کتاب درسی قرآنی و یک کتاب دست نویس و دیگر کتابهای دینی را در خانه این زن ضبط کرده است.

ایقورها اقلیت ترک تبار هشت میلیونی چین بوده که در منظقه خود مختار شین جیانگ در شمال غربی چین زندگی می کنند. استان شین جیانگ ازسال 1955 خود مختار بوده است ، اما این کشور در معرض حملات مقامات چینی قرار دارد و مقامات چینی از سوی گروههای حقوقی به سرکوبی دینی ایقورها ، به نام تلاشهای مبارزه با تروریسم ، متهم شده اند.

کنگره چین که "مومیکسی" را متهم به در اختیار داشتن غیر قانونی مطالب دینی و توطئه علیه چین کرده است افزود : وی حق اختیار کردن وکیل را نپذیرفته است.

چین تمام فعالیتهای دینی خارج از کنترل دولت را ممنوع اعلام کرده است.

سخنگوی کنگره گفت : برخی از والدین این کودکان پس از پرداخت جریمه هایی بین 863 دلار تا 1233 دلار فرزندان خود را آزاد کرده اند و برخی دیگر استطاعت پرداخت این مبلغ را برای آزادی فرزندانشان ندارند.

در گزارش  114 صفحه ای سازمان نظارت بر حقوق بشر که فروردین ماه منتشر شده ، آمده است : سیاست چین در استان شین جیانگ ، نادیده گرفتن آزادی دینی ایقورها است.

این در شرایطی است که چندی پیش دولت چین سه مرد تبتی را بدلیل در اختیار داشتن تصاویر و نوارهای صوتی سخنرانی های دالایی لاما ، رهبر معنوی معزول شده تبت در منطقه هیمالیا دستگیرکرده و یک دادگاه چینی حکم حبس آنها را تا چهار سال صادر کرده است.

در این میان روابط وایتکان و چین نیز تیره و تار است و کاتولیکهای چینی تنها باید در کلیساهایی به عبادت بپردازند که دولت آنها را مجاز شمرده است و رهبران روحانی کلیسا از سوی مقامات دولتی منصوب می شوند. اکثر جعیت کاتولیک چین در کلیساهای زیر زمینی فعالیت کرده و  برخی اوقات نیز از سوی دولت تحت بازداشت، تعقیب و آزار قرار می گیرند.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo