شهید آوینی

 

فشار علیه مسلمان جهان ادامه دارد
در هفته ای که گذشت - نهم تا شانزدهم مرداد ماه - مسلمانان سراسر دنیا به عکس العملهای شدید پس از انفجارهای لندن پاسخ دادند. همچنین برخی از مقامات رسمی کشورها نیز در راستای ایجاد پلی میان جوامع اسلامی و کشورهای غربی اقدامات موثری انجام دادند .

اقداماتی که به دنبال انفجارهای لندن صورت می گیرد همچنان ادامه دارد، چرا که موج جرم ناشی از انزجار علیه مسلمانان فروکش نکرده و بازرسیهای بی دلیل پلیس نیز ادامه دارد. در این راستا وزارت کشور انگلستان دیدارهایی را طی فصل تابستان برگزار می کند تا با رهبران جامعه اسلامی دیدارنماید.

افزایش بازرسی های بی دلیل پلیس انگلستان

رهبران چندین گروه از مسلمانان انگلستان به انتقاد از پلیس راه انگلستان اظهار داشتند : به دنبال انفجارهای هفتم ژوئیه اقلیتهای دینی این کشور همواره در معرض بازرسیهای بی مورد پلیس هستند. سخنگوی رئیس پلیس انگلستان اظهار داشت که خط مشی پلیس به نحو نامطلوبی برخی از گروه های قومی و دینی را مورد هدف بازرسیهای بی مورد قرار داده است.

وی گفت، پلیس در ابتدا در نظر داشت تنها مردان جوان را مورد بازجویی و بازرسی قرار دهد، اما زمانی که این امر در مورد گروه های قومی صورت گرفت، این سیاست تغییر یافت. از سوی دیگر ، سخنگوی شورای مسلمانان انگلستان از پلیس این کشور خواسته است  از بدنام کردن بی دلیل جامعه بپرهیزد.

بر اساس اظهارات انجمن مسلمانان انگلستان، اقداماتی از این قبیل نه تنها به ایجاد رابطه و اعتماد میان جوامع هیچ کمکی نمی کند ، بلکه می تواند شرایط را وخیم تر کند .

پذیرش افسران پلیس مسلمان در انلگستان

همزمان با به خدمت گرفتن افسران پلیس مسلمان توسط پلیس شهر لندن به منظور تقویت روابط با اقلیت مسلمان و مبارزه علیه افراط گرایی، دولت این کشور در نظر دارد مجموعه دیدارهایی را با رهبران ارشد جامعه اسلامی در سراسر انگلستان برگزار کند.

"سیمون فیشر"، از بخش کارگزینی پلیس شهر لندن گفت :  پلیس لندن متوجه شده است که باید اقدامات بسیاری را صورت دهند تا بتواند صادقانه به دغدغه ها پاسخ گوید. مقامات پلیس مرتب به بحث با رهبران جامعه مسلمان انگلستان می پردازد تا بتواند تعدادی از آنها را به عنوان نیروی پلیس به خدمت بگیرد.

31 هزار نفر در مرکز پلیس شهر لندن فعالیت می کنند که از این تعداد تنها 900 نفر مسلمان هستند. بدنبال حملات هفتم ژوئیه که 56 کشته برجای گذاشت ، آیان بلر رئیس پلیس لندن و تونی بلر ، نخست وزیر انگلستان به شدت از به خدمت گرفتن مسلمانان در نیروی پلیس استقبال کرده اند.

ایان بلر در سخنرانی خود در مسجد شرقی لندن خطاب به مسلمانان گفت، من به شما نیاز دارم، باید فرصت را مغتنم شمرده و از جایگاه رعب و وحشت حرکت کرده و اقدام به انجام فعالیتهای متعهدانه برای مبارزه با تروریسم کنید.

اوایل ماه ژوئیه ( تیرماه) پلیس انگلستان اظهار داشت که باید از افسران مسلمان در نیروی پلیس استفاده کند تا ظرفیتهای خود را نسبت به جوامع اسلامی افزایش دهد.

دیدار رهبران مسلمان با مقامات وزارت کشور انگلستان

وزارت کشور انگلستان در نظر دارد در راستای تقویت روابط دوجانبه با رهبران جامعه اسلامی تابستان امسال طی مجموعه دیدارهایی گفتگو کند. براساس اظهارات سخنگوی دولت ، هشت دیدار در طول تابستان برگزار می شود و پس از دیدار با ریچارد کلارک ، وزیر کشور بریتانیا خاتمه می یابد. دولت این مجموعه دیدارها را با موضوع چالشهای مشترکی که جامعه اسلامی و دولت در رابطه با حوادث اخیر با آن رو به رو بوده اند برگزار می کند.

"هیزل بلیرز"، مدیر کمیته امنیت و سیاست وزارت کشور که در این دیدارها حضور به هم می رساند طی نامه ای از نمایندگان پارلمان خواست جامعه خود را بررسی کرده تا دریابند که چگونه باید با موضوعات اساسی برخورد کرده و نتایج تحقیقات خود را کتباً اعلام کنند.

وی در نامه خود آورده گروههایی که این امور را مورد بررسی قرار می دهند نیز در دیدار با رهبران جامعه مسلمانان طی تابستان حضور به هم می رسانند. همچنین مقامات رسمی پلیس، شوراهای محلی، اعضای دیگر جوامع دینی و نمایندگان پارلمان محلی نیز در همایش های سراسر انگلستان حضور می یابند. آخرین دیدار رهبران مسلمان روز 29 شهریورماه  با کلارک وزیرکشور انگلستان صورت می گیرد. اولین دیدار نیز روز سه شنبه 11 مرداد ماه  صورت می گیرد که  جزئیات بیشتر آن به دلایل امنیتی فاش نشده است.

افزایش جرم ناشی از انزجار دینی
 آمار اعلام شده از سوی پلیس انگلیس حاکی از آن است که از زمان انفجارهای شهر لندن، 269 مورد جنایت از روی تنفر مذهبی گزارش شده و این در حالی است که در همین دوره در سال گذشته تنها 40 مورد جنایت گزارش شده بود. بر اساس آمار اعلام شده در 3 روز اول پس از حملات شهر لندن 68 مورد جنایت از روی انزجار دینی در پایتخت انگلیس گزارش شده بود و این در حالی است که سال گذشته در همین دوره زمانی در هیچ مورد جرم ناشی از انزجار دینی در لندن گزارش نشده بود.
وی با اشاره به اینکه اکثر این حوادث جنایات جزئی بوده‌اند، اظهار داشت : این گونه حوادث تاثیرات احساسی زیادی بر جوامع داشته و ممکن است به عدم همکاری و مشارکت این جوامع در این زمان حساس که ما به مشارکت و همکاری با آنها نیازمندیم، منجر گردد.

گفتگوی زنان مسلمان ولز با اعضای مجمع دولت این کشور
یک گروه از زنان مسلمان ولز به  مجمع دولتی ولز رفتند و درباره افزایش حملات علیه مسلمانان در ولز از زمان انفجارهای هفتم ژوئیه لندن به بحث و گفتگو پرداختند.

این گروه که از مناطق گوناگون جنوب ولز گردهم آمده اند با "ادوینا هارت" وزیر عدالت اجتماعی درباره دغدغه های خود گفتگو می کنند. مجمع دولتی ولز از مردم خواسته است علیه اقلیتهای قومی اقدامی صورت ندهند. از زمانی که شبکه حمل و نقل لندن به واسطه اقدامات بمب گذاران انتحاری جان 56 نفر را گرفت، نیروی پلیس ولز افزایش اسلام هراسی را گزارش کرده است.

درکاردیف، پایتخت کشور ولز، بخشهایی از بدن حیوانات و نامه های تهدید آمیز در مساجد مشاهده شده است. در این نشست  دغدغه ها و ترسهای  گروه زنان مسلمان این کشور درباره زندگی جمعی در ولز پس از انفجارهای لندن در کانون توجه قرار گرفت.

روز شنبه گذشته در تظاهراتی که علیه نژاد پرستی در کاردیف صورت گرفت نخست وزیر ولز نیز در جمع سخنرانان حضور داشت و گفت، هیچ فردی در این کشور نباید به دلیل انفجارهای لندن رفتاری خشونت آمیز ، تهدید آمیز و توهین آمیز در پیش بگیرد.

سران کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، استرالیان و جوامع مسلمان

انفجارهای هفتم ژوئیه لندن تبعات گسترده در کشورهای غربی به وجود آورد. زمانی که در یک نقطه از جهان ، هرگونه اقدامات تروریستی صورت می گیرد، متعصبان و نژاد پرستان دیگر کشورها اقلیت مسلمان را مورد آزاد قرار می دهند. اما در میان برخی از مقامات رسمی به اقداماتی دست می زنند تا بتوانند شکافی که میان اقلیت مسلمان و اعضای جامعه غرب به وجود می آید را بهبود بخشند و در این میان به مثابه پلی عمل کنند.

از این روی، خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست وزیر اسپانیا از برگزاری همایشی تحت عنوان اتحاد تمدن ها میان کشورهای اسلامی و غربی برای جنگ علیه تروریسم خبر داد.

همایش اتحاد تمدن های کشورهای اسلامی و غربی

نخست وزیر اسپانیا

زاپاترو گفت، اسپانیا اولین دیدار سطح عالی خود را آبان ماه سال جاری در جزایر باله آریک برگزار می کند.

رهبر سوسیالیست اسپانیا ایده برگزاری چنین همایشی را اولین بار زمانی که در فروردین ماه سال گذشته به قدرت رسید در تلاش برای گردهم آوردن کشورهای اسلام و غربی مطرح کرد تا به سوء تفاهم های دوجانبه که به واسطه موضوعاتی همچون جنگ عراق به وجود آمده خاتمه دهند.

هفته گذشته زاپارترو نخست وزیر اسپانیا تونی بلرهمتای انگلیسی خود را در لندن ملاقات کرد و پس از آن از پیشنهاد وی مبنی بر برگزاری چنین همایشی استقبال کرد و گفت، این همایش ائتلافی از افراد متمدن از هر نژاد و دینی است که می خواهند با وحشیگری و بی تمدنی تروریسم مبارزه کنند.

مادرید، پایتخت اسپانیا نیز در 20 اسفند ماه سال 2004 یک حمله تروریستی به راه آهن را تجربه کرد و مسلمانان این کشور طی فتوایی تروریستها را از دین اسلام طرد کرده و برای قربانیان این حملات دعا کردند.

از 40 میلیون جمعیت اسپانیا  600 هزار نفر آن  مسلمان هستند و 94 درصد جمعیت این کشور را مسیحیان کاتولیک تشکیل می دهند. این کشور بنا بر قانون آزادی دینی که در سال 1967 به تصویب رسید اسلام را به رسمیت می شناسد.

اما از سوی دیگر عده ای دیگر از مقامات رسمی کشورها به نام مبارزه  آنها را محدود کرده و در بسیاری از موارد آنها را با وحشت رو به رو می کنند.

افزایش وحشت مسلمانان ایتالیا و فرانسه ازاعمال قوانین ضد ترور
یک روز پس این که وزیر کشور فرانسه خود را متعهد کرد قوانین مبارزه با ترور را اعمال و عده ای ازامامان جماعت را اخراج کند، پارلمان ایتالیا آخرین موافقت خود را نسبت به اجرای مجموعه قوانین مبارزه با ترور ابراز کرد.

وزیر کشور ایتالیا

"جوزپه پیزانو" ، وزیر کشور ایتالیا در پارلمان این کشور گفت، ما تهدید بزرگی پیش روی داریم که باید با تمام قوا با آن مواجه شویم و این امر را تنها به واسطه اقدامات تازه ای می توانیم صورت دهیم که دررابطه با مبارزه با ترور اعمال می کنیم.

این مجموعه قوانین که چند روز پیش از سوی مجلس سنای این کشور تصویب شده است در برگیرنده قوانین جدیدی است که کنترل تلفنها، اینترنت و اخراج خارجی هایی که تهدیدی برای کشور هستند را برای پلیس تسهیل می نماید. این قوانین جدید افرادی را که صورت خود را در مجامع عمومی پنهان می کنند را به زندان برده و تهیه مواد منفجره را جرم تلقی می کند.

این درشرایطی است که مسلمانان ایتالیا پیشتر وحشت خود را از حملاتی که در لندن توسط پلیس لباس شخصی به خانه های امامان و جستجوی هر گوشه و کناری  ابراز کرده بودند.

تعداد مسلمانان ایتالیا 5/1 میلیون نفر از جمعیت 58 میلیونی این کشور برآورد شده است. در میان ادیان توحیدی شهر رم، اسلام دارای کمترین جمعیت بوده و برخلاف بودیسم و یهودیت ، اسلام در این کشور به رسمیت شناخته نشده است.

 فرانسه کشور همسایه ایتالیا نیز قانون های مشابه ای را تصویب کرده که باعث محدود کردن مسلمانان و آزادیهای شخصی آنها شده است.

"ونیز کیرکاه"، استاد حقوق اسلامی در موسسه علوم انسانی پاریس گفت، تا زمانی که این قوانین جدید در مورد تمام شهروندان فرانسه بدون توجه به دین آنها اعمال شود نباید موجبات وحشت مسلمانان را فرهم کند.اما ممکن است این قانون های جدید از سوی راستگرایان به نحوی دستکاری شود که تنها انزجار و تبعیض را برای مسلمانان به همراه بیاورد.

وزیر کشور فرانسه

"نیکولاس سارکوزی" وزیر کشور فرانسه در گفتگو با روزنامه فرانسوی لو پاریزین گفت در نظر دارد اقدامات جدید ضد ترور را مبنی بر استراق سمع تلفنها و آرشیوکردن تماسها به مدت یکسال انجام دهد.

مقامات فرانسوی روز جمعه  "رضا امیرود" را از کشور اخراج کرده و به کشور خود الجزایر فرستادند چرا که اعتقاد داشتند وی در موعظه های خود از عبارات ترویج کننده خشونت استفاده می کند. "داوود مشکینی"، دبیر کل شورای امامان فرانسه گفت یک هیئت منصفه باید آخرین تصمیم را در مورد چنین تبعیدهایی اتخاذ کند.

تشریح منافات اسلام با خشونت در استرالیا ، ستایشها و انتقادات نخست وزیر

پس از آنکه نخست وزیر استرالیا چندی پیش به انتقاد از جامعه اسلامی این کشور در زمینه مکفی نبودن محکومیت تروریسم پرداخت و انجمنهای اسلامی نیز اقدام به ترغیب امامان جماعت کردند تا در سخنرانی های خود در گونه منافات اسلام را با تروریسم تشریح کنند.

جان هاوارد نخست وزیر استرالیا گفت ، هرگز نمی پذیرد که شبکه های تروریستی به نام دنیای اسلام وارد عمل شده اند.

نخست وزیر استرالیا

در پیامی از سوی هاوارد که برای 200 نفر از جامعه اسلامی استرالیا که در محفل مبارزه با تروریسم در شهر بنکستاون جمع شده بودند قرائت شد وی اقدامات دارالفتوای شورای عالی اسلامی استرالیا را برای برگزار کردن چنین محافلی تحسین کرد و مسلمانان را از مبارزان علیه تروریسم  به شمار آورد .

"آلن کادمن"، نماینده پارلمان  که به نمایندگی از نخست وزیر استرالیا در این دیدار حاضر شده بود اظهار داشت ، هاوارد نسبت به نتیجه این مبارزات خوش بین است.

نخست وزیر در پیام خود گفته بود :  حمایت از خشونت و جهاد  در استرالیا هیچ جایی ندارد، خشونت و جهاد  به معنای عدم تساهل، منفی بودن و تیرگی است که ما خواهان آن در این کشورنیستیم.

زمانی که سیاستمداران و رسانه های غربی خود دچار سوءتفاهم در زمینه مفاهیم اسلامی به ویژه جهاد و بنیادگرایی شده اند نمی توان انتظار داشت اقلیت مسلمان در اروپا، آمریکا و استرالیا درمعرض عکلس العملهای شدید پس از اقدامات تروریستی قرار نگیرند.

سازمانهای اسلامی استرالیا تعداد مسلمانان این کشور را 350 هزار نفر تخمین زده اند.

ساخت بزرگترین مرکز اسلام چچن و جنگ علیه تروریسم و وهابیت

معاون نخست وزیر چچن روز چهارشنبه از ساخت بزرگترین مرکز اسلامی گروزنی، پایتخت چچن در مقابل میدان قادرف خبر داد.

براساس اظهارات رمضان قادرف، پسر رئیس جمهور اسبق چچن که در اسفندماه سال 2004 کشه شد، این تصمیم مبنی بر ساخت بزرگترین مرکز اسلامی چچن در دیدار با روحانیون جمهوری چچن اتخاذ شده که از این پروژه استقبال کردند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی نووستی، ساختمان این پروژه دربرگیرنده مسجدی با ظرفیت 10 هزار نفر، دفتر مفتیها ، مدرسه روحانیون و یک هتل کوچک است.

قادرف گفت، از دهه 1930 که تمام مساجد این کشور تخریب شد هیچ مسجد تازه ساخته نشده است. این مسجد و همچنین مرکز آموزشی آن در راستای ترویج اسلام حقیقی در چچن فعالیت خواهد کرد و این امر هیچ ارتباطی به افراط گرایی ندارد.

قاروف خاطرنشان کرد : مسجد این پروژه به سبک مسجد حاج لیزاده در قونیه ترکیه ساخته  می شود. مذاکرات در رابطه با طرحهای معماری این مسجد برای چنین طرحی آغاز شده است. بنیاد ملی منطقه ای قادرف بودجه این مرکز اسلامی را تأمین می کند.

اسلام و مسیحیت در جمهوری چچن به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند و در میان ادیان گوناگون این کشور درک دوجانبه ای وجود دارد. اسلام از کشور همسایه داغستان در قرنهای 14 و 15 وارد این سرزمین شد.

در جلسه عمومی نمایندگان روحانیت جمهوری چچن و امامان مسجد و نیز رهبران نیروهای چچن رسماً اعلام شد که از این پس جنگیدن بر علیه وهابیت، جهاد محسوب می شود. این جلسه در مسجد جامع زادگاه "قادروف" رئیس جمهور سابق چچن که توسط تروریستها کشته شده بود، برگزار شد و در آن معاون اول نخست وزیر "رمضان قادروف"، وزیر کشور "روسلان الحانوف" و نمایندگان روحانیت و فرمانده قوا حضور یافتند.

سلطان میرزایف، مفتی چچن گفت : این فتوا به کلیه ساکنین اعلام خواهد شد و ما بر اساس شریعت و قرآن این فتوا را اعلام کردیم.

به گفته وی متالهان و مفسرین قرآن به این عقیده رسیدند که وهابیت، ظلمی است  به اسلام و به بشریت آسیب می رساند و قرآن می فرماید که مبارزه با این بدعتها ضروری است.

رمضان قادروف  گفت : تمامی علمای دینی و افراد مذهبی به این عقیده رسیدند که وهابیت ظلمی است که باید نابود شود و پیروان آن تروریستهای بین المللی هستند. آنان دشمن اسلام و بشریت هستند، چرا که خون مردم بی گناه را می ریزند، من به جز نابود ساختن آنان ، طریقه دیگری برای مبارزه با آنان نمی بینم.

وی از مفتیان و روحانیت درخواست کرد تا این فتوا و ایدئولوژی اسلام سنتی را بین جوانان منتشر سازند و با تفسیر کردن سوره های قرآن، از رخنه وهابیت در ذهن جوانان جلوگیری کنند.

تعصب علیه مسلمانان روسیه

یک گروه برجسته حقوق بشر در روسیه مقامات این کشور را به اجرای ستادهای تعقیب و پیگرد علیه مسلمانان روسیه در ظاهر و شکل مبارزه با تروریسم متهم کرد.

"ویتالی پانوماروف"، مدیر برنامه یادبود آسیای مرکزی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت : در حال حاضر بررسی 81 مورد هستیم که طی انها مسلمانان به دلیل اقدامات تروریستی رسماً تحت تعقیب قرار گرفته اند، اما همه این موارد دارای  انگیزه های سیاسی هستند.

وی گفت : ستادهای تعقیب پس از بحران گروگانگیری خونین مدرسه بسلن به وجود آمد، اکثر مسلمانان روسیه و همچنین ازبکها، تاجیکها و قزاقهایی که در روسیه زندگی می کنند مورد هدف چنین اقداماتی قرار گرفتند.

مدیر این گروه حقوق بشر که در آخرین سالهای اتحاد جماهیر شوری تأسیس شد تا سوء استفاده های جمعی را که از سوی استالین صورت می گیرد فاش کند، گفت : تا کنون با چندین پرونده درباره مسلمانان رو به رو بوده است که با آنها بی انصافی شده است.

"پانوماروف" تأکید کرد ، براساس تحقیقی که از 89 منطقه روسیه به عمل آمده ، دست کم 23 مورد افراط گرایی علیه مسلمانان که دربرگیرنده 81 نفر است از پاییز سال گذشته تا کنون به صورت جعلی ارائه شده است. اما ارقام واقعی با این تعداد بسیار تفاوت دارد.

مسلمانان روسیه با حملات خشونت بار فزاینده ای از توهین، تجاوز و حمله به مساجد رو به رو بوده اند، این موارد پس از گروگانگیری مدرسه بسلن افزایش یافته است. مسلمانان روسیه علی رغم تعداد بسیار ، مکرراً از آزارهای اجتماعی و بی توجهی های رسمی شکایت کرده اند. رهبران مسلمان روسیه نیز خشم خود را به نادیده انگاشته شدن از سوی مقامات رسمی فدرال در زمینه امور اسلامی ابراز کرده اند.

رئیس شورای مفتی های روسیه

شیخ راوی عین الدین، رئیس شورای مفتی های روسیه تعداد مسلمانانی که امروزه در روسیه زندگی می کنند 23 میلیون نفر از 38 ملیت اعلام کرد .

رئیس شورای مفتی های روسیه در دیدار با اتحادیه مسملانان اروپا که در زمینه مبارزه با افراط گرایی روز پنج شنبه در مسکو برگزار شد خاطر نشان کرد، جمعیت مسلمانان روسیه بیش از آمار ارائه شده است، چرا که بسیاری از مسلمانان روس در این کشور زندگی می کند که نه مهاجر و نه تازه وارد محسوب می شوند.

عین الدین همچنین گفت، تعداد افرادی که به اسلام روی می آورند نیز همواره بیشتر می شود. وی گفت، مسلمانان روسیه در زمینه وفق دادن خود با جامعه اروپایی هیچ مشکلی ندارند.

شیخ راوی عین الدین در سخنرانی خود در این جلسه اقدامات تروریستی را که به نام اسلام انجام می شوند را محکوم کرد و گفت : هیچ کس نمی تواند با کشتن افراد بی گناه به اهداف خود دست یابد، بلکه با چنین اقداماتی تنها به رشد اسلام هراسی کمک می کند.

مجوز رادیو هولگر دانمارک به دلیل توهین به مسلمان لغو می شود

مفسر یک رادیو دانمارکی به دلیل اظهارات علیه مسلمانان متهم به نقض قوانین ضد نژاد پرستی شد و رادیو متبوع وی با لغو احتمالی مجوز پخش رو به رو است.

"هولگر" ایستگاه رادیویی جناح راست کپنهاگ به دلیل اظهارات علیه مسلمانان با لغو مجوز رو به رو است. "کاج ویلهلمسن"، در رادیو "ولگر" خواستار قتل مسلمانانی شده است که خود را پیروان حضرت محمد (ص) می دانند تا از این طریق با تروریسم مبارزه کنند.

وی در برنامه رادیویی خود گفت، برای مبارزه با تروریسم باید مسلمانان را از اروپای غربی اخراج کرد .  ما تنها می توانیم با استفاده از این شیوه از انفجارهای آنها در مکانهای گوناگون جلوگیری کنیم. پیروان متعصب محمد(ص) نیز باید از کشورهای اروپایی اخراج شوند. بدین معنا که آنها باید کشته شوند.

"او داهل" بازرس پلیس کپنهاگ گفت، "ویلهلمسن" موارد خاصی از اظهارات خود را تصدیق کرده است، اما اظهارت نژاد پرستانه خود را تکذیب کرده است. وی در گفتگو با رتزاو خبرگزاری دانمارک گفت، تعیین این امر که اظهارات وی نقض قوانین ضد نژاد پرستی است یا خیر به دادگاه بستگی دارد. اگر اظهارات صد مسلمانان ویلهلمسن تأیید شود وی با دو سال زندان مواجه خواهد شد.

به دنبال این اظهارات ، کمیته مرکزی پخش رادیو دانمارک تصمیم گرفته است دیدار اضطراری را روز 25 مرداد ماه برای لغو مجوز پخش رادیو "هولگر" تشکیل دهد. از آنجا که تصمیم شورای رادیو کپنهاک چند ماه به طول می انجامد این کمیته به سرعت وارد عمل شد و موضوع را بررسی کرد. "کریستین دبلیو. شرفیگ"، رئیس کمیته مرکزی پخش رادیو دانمارک گفت: نمی توان چندماه برای تصمیم گیری دراین رابطه منتظر ماند.

اگر شورای مرکز رادیو به تصمیمی مبنی بر لغو مجوز رادیو "هولگر" اتخاذ کند هیچ مقام رسمی نمی تواند به این تصمیم اعتراض کند.

مسلمانان دانمارک  170 هزار نفر تخمین زده شده اند  که این تعداد 3 درصد جمعیت 4/5 میلیونی این کشور را تشیکل داده اند . اسلام پس از کلیسای پروتستان لوتران دومین دین دانمارک به شمار می رود.

هلندیها خواستار ممنوعیت قانونی حجاب برای کارمندان دولت شدند

نظر سنجی که به تازگی توسط یک سازمان هلندی انجام شده نشان می دهد که اکثر شهروندان هلند ، در زمینه ممنوعیت حجاب و دیگر پوششهای اسلامی کارمندان زن مسلمان ، از دولت حمایت می کنند.

براساس نظر سنجی سازمان تی ان اس نیپو، که از 433 بزرگسال بعمل آمده است 63 درصد آنها خواستار ممنوعیت قانونی در زمینه نوع پوشش زنان مسلمان کارمند دولت  شده اند و 80 درصد آنها توافق کرده اند که کارکنان دولت در کل نباید چنین پوششهایی داشته باشند، چرا که داشتن چنین پوششهایی نشان از این امر دارد که آنها نتوانسته اند خود را با زندگی در هلند وفق دهند.

براساس گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، ارقامی که در این نظر سنجی ارائه شده است برحسب شغل افراد تفاوت دارد . 57 درصد افرادی که به این نظر سنجی پاسخ داده اند اظهار داشته اند که آموزگاران نباید روسری داشته باشند ، در حالیکه 77 درصد این امر را درباره پلیسها و 81 درصد درباره قضات بیان کرده اند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که در عقاید عمومی یک تغییر وجود دارد. در سال 2003، اکثریت هلندیها اظهار داشته اند که کارکنان دولت باید بتوانند از نوع پوششی که می خواهند استفاده کنند، اغلب مقامات عمومی نیز تصدیق کردند که کارگران نیز تا زمانی که پوشش دینی با تواناییهای آنها در انجام شغل خود خللی وارد نکند، باید اجازه داشته باشند لباس مورد نظر خود را برتن کنند.

این در شرایطی است که کشورهایی از جمله هلند و فرانسه همواره به وجود آزادی دینی در کشور خود اشاره کرده اما زمانی که این امر در مورد حجاب و زنان مسلمان مطرح می شود، تبعیض دینی و نژادی به میان می آید. چندی پیش یک وکیل مسلمان هلندی اعلام کرد که تبعیض علیه زنان در کشورهلند به رشد قابل توجهی رسیده است. ارسلان اظهار داشت که یکی از اصول کشورهای سکولار این است که زنان حق انتخاب لباس خود را داشته باشند.

پس از قتل کارگردان هلندی مسلمانان ، که یک میلیون از جمعیت 16 میلیون هلند را تشکیل می دهند ، با رشد قابل توجه تبعیض نژادی روبه روشدند.  در هلند ، 300 مسجد ، 1000 مرکز فرهنگی اسلامی ، دو دانشگاه اسلامی و 42 مدرسه مقطع متوسطه وجود دارد.

اتحاد مسلمانان و مسیحیان در راستای کمک به قحطی زدگان نیجر

مسلمانان و مسیحیان کشور نیجر با یکدیگر متحد شده و سخت تلاش می کنند تا به میلیونها نفرقحطی زده این کشور آفریقای غربی کمک کنند.

"عبدالکاک آزروال"، هماهنگ کننده امور مرکز مسلمانان آفریقا روز گذشته در گفتگو با آسوشیتد پرس اظهار داشت، ما به همه افراد بدون توجه به دین و امور دیگر کمک می کنیم. غذایی که ما برای آنها مهیا کرده ایم در اختیار آنیمیستها، کاتولیکها و غیر قرار می گیرد.

مرکز مسلمانان آفریقا که در سال 1981 پایه گذاری شده با کمکها مالی دولت کویت اداره می شود. این مرکز در کشور نیجر که دارای 95 درصد جمعیت مسلمان است از سال 1986 فعالیت خود را آغاز کرده اما به دلیل بحران گرسنگی در این کشور فعالیتهای خود را افزایش داده است.

در میان دیگر گروه های اسلامی که در نیجر فعالیت می کنند می توان به مرکز اسلامی بوربا اشاره کرد. خشکسالی و تهاجم ملخها سال گذشته در حدود 6/3 میلیو نفر از 3/11 میلیون نفر جمیعت این کشور را با گرسنگی شدید رو به رو کرده است.

در حدود 150 متر دورتر از بنیاد خیریه مسلمانان، اعضای کلیسای مسیحی درباره جمع کردن کمک برای قحطی زدگان در مراسم روزهای یکشنبه بحث می کنند.

"عبدالعلی ، رئیس کلیسای 250 عضوی پروتستان جمهوری نیجر در گفتگو با آسوشیتد پرس گفت، مسلمانان و مسیحیان این کشور برای رسیدن به یک هدف تلاش می کنند و هیچ رقابتی نیز میان این دو جامعه وجود ندارد.
مسلمان و مسیحیان این کشور تا کنون تنش های بسیار معدودی را تجربه کرده اند.

"بشیر اسماعیل رحیم" که از دفتر مرکز مسلمانان آفریقا در کنیا برای کمک به نیجر آمده است اظهار داشت : غرب از اسلام باورهای نادرستی دارد و غیر منصفانه به هر عمل مسلمانان مظنون است.

وی از باورهای نادرستی که بنیادهای خیریه مسلمانان را حامی تروریستها می داند انتقاد کرد و با اشاره ماهیت انسان دوستان فعالیت مسلمانان گفت، ما برای نجات و حفظ زندگی انسانها چنین اقداماتی را انجام می دهیم.
مرکز مسلمانان آفریقا در 24 کشور قاره آفریقا فعال است و در ساختن مدارس، مساجد، واحدهای درمانی، تسهیلات آب و نگاهداری از یتیمها فعالیت می کند.

این گروه اسلامی که در سمت مدیریت آن وزرای اسبق کویت قرار دارند از اشاعه باورهای نادرست از سوی کشورهای غربی انتقاد کرد که باعث شده است بسیاری از مسلمانان از انجام امور خیریه بهراسند.

براساس گزارش شورای پاپی واتیکان، پاپ بندیکت شانزدهم نیز مقدار نامشخصی کمک مالی برای قحطی زدگان نیجر ارسال کرده است.

اسقف اعظم "مایکل کریستین" از پایتخت نیجر در این رابطه گفت، از مقر پاپ در واتیکان به دلیل ارسال این کمک قابل توجه در راستای کمک به مردم این کشور که از تبعات خشکسالی شدید رنج می برند سپاسگزارم.
اسقف اعظم مقدار دقیق کمک پاپ را مشخص نکرده است اما مقدار آن در گزارش تخصیصات مالی شورای "کوراونوم" ذکر خواهد شد.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo