شهید آوینی

 

امروز یکشنبه شانزدهم مرداد سال 1384هجری شمسی مقارن است با اول رجب المرجب سال  1426هجری قمری و برابراست با هفتم اوت سال 2005 میلادی .

ولادت حضرت امام محمد باقر ( ع ) :
 


امام محمد باقر (ع) در روز اول  رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجرى  در مدینه به دنیا آمدند   و در روز هفتم ذى حجه
سال 114 هجرى، در همان شهر بدرود حیات گفتند.ابن شهر آشوب در مناقب نوشته است: آن حضرت در سال 114 هجرى، در سن 57 سالگى زندگى را به درود گفته که از این مدت سه یا چهار سال را در جوار جد بزرگوارش امام حسین (ع) و 34 سال و ده ماه یا 39 سال با پدرش و 19 یا مطابق قول دیگر 18 سال پس از پدرش زیسته است که همین مدت دوره امامت آن حضرت محسوب مى‏شود. دوران امامت امام باقر (ع) مقارن است  با  خلافت ولید بن عبد الملک  ،  سلیمان بن عبد الملک  ،  عمر بن عبد العزیز ،  یزید بن عبد الملک و  هشام بن عبد الملک . ابو جعفر بن بابویه گوید که ابراهیم بن ولید بن یزید، امام باقر (ع) را مسموم ساخت.در کتاب کشف الغمة آمده است: محمد بن عمرو مى‏گوید، بنابر روایتى که در دست ما است آن حضرت در سال 117 هجرى، وفات یافت و دیگران تاریخ رحلت آن حضرت را در سال 118 هجرى، ذکر کرده‏اند. امام باقر (ع) در قبرستان بقیع   به خاک سپرده شده است. در این دوران  برخی از دانشمندان  ، روایات حضرت  رسول( ص ) و ائمه( ع ) را  برطبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر مى کنند. در این دوران بازار جعل حدیث گسترش فراوانی یافت و  علمای وابسته به جعل انواع و اقسام احاد یث مشغول بودند . به همین دلیل چنین دوره ای به یک انقلاب ود گرگونی فرهنگی نیاز داشت و امام (ع) نیز با در ک موقعیت خاص زمان خود تلاش وافری را در جهت نشر تعلیمات اصیل اسلامى و معارف حقه اسلام انجام دادند . آن امام همام در این مسیر با تربیت شاگردان بسیار زمینه را برای حضور مشعشع امام صادق(ع) آماده کردند  تا ایشان در دانشگاه عظیم خود در باروری فقه پربار شیعه تلاش  فراوانی  مبذول دارند . محضر امام باقر (ع) مرکز علماء و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود. آن امام همام  گرچه از جهات عدیده در محاصره خلفا بودند و در حال تقیه بسر می بردند  از هر فرصتى استفاده می کردند تا حقانیت خود و مقامات الهى و معنوى خود را به مردم بفهمانند و آنان را از جهل ساخته و پرداخته زمامداران خودسر برهانند. در حوزه علمى ایشان  صدها دانشمند و محدث  تربیت شده بودند .جابر جعفى گوید: «ابوجعفر هفتاد هزار حدیث براى من روایت کرد.» و محمد بن مسلم گوید: «هر مسئله که در نظرم دشوار می نمود از ابوجعفر(ع ) می پرسیدم تا جایى که سى هزار حدیث از او سؤال کردم.»
امام علیه السلام از نظر صفات و مکارم انسانی در اعلی در جه انسانیت قرار داشتند به گونه ای که شیعیان در تمامی امور خویش به سوی آن حضرت می آمدند  . آن حضرت در تمامی امورنیکو  پشتیبان و یار شعیان خویش بودند .
امام باقر(علیه السلام) شیعیان خود را چنین وصف می کند:«همانا شیعه ما، شیعه على، با دست و دل گشاده و از سر گشاده دستى و بی ریایى از ما طرفدارى می کنند و براى زنده نگاه داشتن دین، متحد و پشتیبان ما هستند. اگر خشمگین گردند، ستم نمی کنند و اگر خرسند باشند از اندازه نمی گذرند. براى آن کس که همسایه آنان باشد برکت دارند و با هر کس که با آنان مخالف باشد طریق مسالمت پیش می گیرند. و شیعه ما اطاعت خدا می کند.»
 

 

چند حدیث از آن حضرت :
«لا فَضیلَةَ کَالْجِهادِ، وَ لا جِهادَ کَمُجاهَدَةِ الْهَوى.»:
فضیلتى چون جهاد نیست، و جهادى چون مبارزه با هواى نفس نیست.

« وصیکَ بِخَمْس: إِنْ ظُلِمْتَ فَلا تَظْلِمْ وَ إِنْ خانُوکَ فَلا تَخُنْ، وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلا تَغْضَبْ، وَ إِنْ مُدِ حْتَ فَلا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُ مِمْتَ فَلا تَجْزَعْ.»:
تو را به پنج چیز سفارش می کنم: اگر مورد ستم واقع شدى ستم مکن ،  اگر به تو خیانت کردند، خیانت مکن ،  اگر تکذ یبت کردند، خشمگین مشو ،  اگر مد حت کنند، شاد مشو  و اگر نکوهشت کنند بیتابى مکن.

« أ َلْکَمالُ کُلُّ الْکَمالِ أَ لتَّفَقُهُ فِى الدّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النّا ئِبَةِ وَ تَقْد یرُ الْمَعیشَةِ.»:
همه کمال در سه چیز است: فهم عمیق در دین،   صبر بر مصیبت و ناگوارى  و اندازه گیرى خرج زندگانى.

«ثَلاثَةٌ مِنْ مَکارِمِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ: أَنْ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، وَ تَصِلَ مَنْ قَطَعَکَ، وَ تَحْلُمَ إِذا جُهِلَ عَلَیْکَ.»
سه چیز از مکارم دنیا و آخرت است:  گذشت کنى از کسى که به تو ستم کرده است، بپیوندى به کسى که از تو بریده است  و بردبارى ورزى در وقتى که با تو به نادانى برخورد شود. 

صدور حکم نخست وزیری شهید با هنر :
 


در چنین روزی در سال 1360 ه ش پس از آنکه  محمد علی رجایی ، به ریاست جمهوری اسلامی ایران رسید ، بر اساس  قانون اساسی وی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر  محمد رضا باهنر را برای  نخست  وزیری  به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که پس از سخنان نمایندگان  موافق ومخالف ، آرای نمایندگان در گلدان ریخته شد. نتیجه رای گیری دادن رای اعتماد از سوی اکثریت نمایندگان به نخست وزیر پیشنهادی آقای رجایی بود.

تشکیل جهاد دانشگاهی :
 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اصلی ترین و ضروری ترین نیازانقلاب اسلامی  نوپا ، جایگزین ساختن فرهنگ اصیل  اسلام ناب  محمدی به جای فرهنگ به جا مانده از رژیم گذشته بود و از آنجا که فضای جامعه ،  خصوصا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور دچار تحول شده بود ،  ضرورت انقلاب فرهنگی بیش از پیش خود را می نمایاند . بر همین اساس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست وسوم خرداد  سال 1359 ، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند و اعضای آن را منصوب نمودند . این ستاد نیز در جلسه شازدهم مرداد 1359 به منظور تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی ، نهاد جهاد دانشگاهی را به عنوان یک نهاد انقلاب و بر خاسته از انقلاب فرهنگی تاسیس کرد .
این نهاد  در سال 1363 به عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد،  اما در سال 1364 پس از استقلال دانشگاهها و جدا شدن وزارت فرهنگ وآموزش عالی از آن مجددا  به عنوان جهاد دانشگاهی تغییر نام یافت  و در سال 1369 به عنوان پلی بین دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن بیرون از دانشگاه تعیین شد. ماده چهار اساسنامه جهاد دانشگاهی ،ا رکان آن را شامل ؛ هیات امنا ، شورای علمی و رییس جهاد دانشگاهی قرار داده است. تبلیغ و ترویج فرهنگ وهنر اسلامی ، ایجاد تشکیلات مناسب به منظور نشر آثار علمی ، انجام تحقیقات  ، حمایت و تشویق دانشجویان و پژوهشگران جوان ، اجرای رسمی دوره های آموزشی علمی - کاربردی  از جمله وظایف جهاد دانشگاهی در اساسنامه این نهاد است  .جهاد هم اکنون طبق اساسنامه در گروه های تخصصی فنی ومهندسی ، کشاورزی ومنابع طبیعی ، علوم پایه ، هنر ، پزشکی وعلوم انسانی فعالیت دارد.  

آغاز عملیات قدس 5 :
 

در چنین روزی عملیات قدس 5 در منطقه غرب هور الهویزه در سال 1360 ه ش آغاز شد .  نیرو ها ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  عملیات قدس 5 را بارمز یاعلی بن ابی طالب(ع) آغاز  کردند . منطقه عملیات قدس 5 غرب هورالویزه بود . در پایان این عملیات  منطقه ای به وسعت 30 کیلو متر مربع از خاک میهن اسلامی آزاد شد . 

گذشت تاگور :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی رابیندرانات تاگور یکی از برجسته ترین ادبای هند درگذشت  .  رابیندرانات تاگور شاعر و نویسنده بر جسته هندی در سال 1861 میلادی در کلکته  چشم به جهان گشود . پدرش یکی از روحانیان بزرگ بود . تاگور به یک خانواده ممتاز وابستگی داشت و پدران او همه از مردان بزرگ هند بودند . پس از تحصیلات ابتدایی  ، وی برای فراگیری حقوق به انگلستان رفت و در لندن به ادبیات گرایش یافت و به تحصیل آن پرداخت . در این زمان به سرودن شعر پرداخت و در سن هجده سالگی "ترانه های آفتاب " و" ترانه های شامگاه"  را منتشر ساخت . وی در این اشعار رمانتیسیسمی  جدید را خلق کرد . تاگور پس از بازگشت به موطن اصلی خود  ، کتاب های زیبایی از جمله "باغبان و سگ های گرسنه " ،" داستانهای دیگر" و" ماه در خشان " را انتشار داد . وی در سال 1913 میلادی موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شد . او در پایان عمر به اروپا ، اسیا و آمریکا سفر کرد و به مناسبت هزاره فروسی سفری نیز به ایران داشت . تاگور نه تنها در شعر و نویسندگی بلکه در نقاشی  و آهنگسازی نیز استاد بود . اکثر کتاب های او بوسیله خودش یا دیگران به انگلیسی ترجمه شده اند . برخی از آثار او عبارتند از: " پادشاه تالار سیاه " ، "میوه جمع کن "، "ناسیو نالیسم "، "شعر های خبیر "، "داستانایی از تاگور"  ،" بندهای گسسته " ، "نامه هایی به یک دوست " ، " مذهب بشر " ، " شخصیت "، " نکته هایی از بنگال" ، "چشم درد "و "هدیه عشق و باغبان  " .

امضای پیمان موستار :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی پیمان موستار پس از بحران وجود در منطقه بالکان ،  میان مسلمانان و کروات ها ی منطقه به امضا رسید . 

روز تولد  کنستانتینوس دوم :
کنستانتیونس دوم  امپراطور روم در چنین روزی در سال 317 میلادی به دنیا آمد . وی ابتدا به همراه دو برادر خود در قدرت و حکمرانی شریک شد . او  از سال 337 تا 361 میلادی بر روم حکومت کرد .

تولد جرج استرنهیلم :
این شاعر و دانشمند سوئدی در چنین روز در سال 1598 میلادی دیده به جهان گشود . وی را پدر شعر سوئد نامیده اند . "هرکول "عنوان معروفترین مجموعه شعر اوست .

تولد کارل ریتر :
کارل ریتر جغرافیدان آمریکایی در چنبن روزی در سال 1779 به دنیا آمد . وی را یکی از پایه گذاران علم جدید جغرافیا نامیده اند .

تولد ارنستو لکوئنا :
این آهنگساز و موسیقیدان کوبایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی   دیده به جهان گشود .

تولد لوییس لیکی :
لوییس لیکی انسان شناس برجسته قرن بیستم  در چنین روزی در سال 1903 میلادی در آمریکا به دنیا آمد . وی در سال 1964 مدال ریچارد هوپر را از آن خود کرد .

تولد رالف جی بانچ :
این سیاستمدار آمریکایی در چنین روزی در سال 1904 به  دنیا آمد . وی بیش از بیست سال عضو کلیدی و یکی از مهره های فعال سیاسی ایالات متحده  بود . او در سال 1950 جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .

تولد کارل هوسا :
 کارل هوسا آهنگساز و موسیقیدان اهل چکسلواکی در چنین روزی در سال 1921 در پراگ دیده به جهان گشود . "زن تروایی" عنوان مشهورترین آهنگ وی است .

تولد هلن کالیکوت :
هلن کالیکوت فیزیکدان استرالیایی در چنین روزی در سال 1938 در ملبورن دیده به جهان گشود . وی بیشتر به لحاظ اتخاذ مواضع صلح طلبانه در تاریخ مشهور است .

در گذشت راس مورگان :
راس مورگان موسیقیدان آمریکایی و رهبر ارکستر در چنین روزی در سال 1969 میلادی در گذشت ."خوش آمدید "عنوان مهمترین اجرای صحنه ای اوست . او در سن 65 سالگی دار فانی را وداع  گفت .

روز استقلال ساحل عاج :
ساحل عاج کشوری است در منطقه استوایی آفریقای غربی در ساحل شمالی خلیج گینه . مساحت آن یک پنجم مساحت ایران است . نژاد مردم این کشور سیاه و سفید است و آیین آنها اسلام ، مسیحیت و بت پرستی . اکثر مردم ساحل عاج به  زبان فرانسوی صحبت می کنند .  نوع حکومت این کشور جمهوری است . ساحل عاج در چنین روزی در سال 1960  از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . این کشور در عین حال عضویت خود را در اتحادیه فرانسه حفظ کرده است


58/05/16
تعیین روز قدس توسط حضرت امام.

تشکیل جهاد دانشگاهی

61/05/16
عملیات نفوذی رزمندگان خودی در محور میمك: 22 سنگر اجتماعی نیروهای دشمن به آتش كشیده شد و بیش از 90 تن از آنان كشته یا زخمی شدند.

اعزام 118 كامیون و تریلر حامل ادوات نظامی و مهمات از كشورهای عربستان، اردن و كویت به عراق.

عملیات نیروهای خودی در محور مهاباد ـ سردشت: پاكسازی پنج روستا، 16 تن از افراد مسلح غیرقانونی كشته، 17 تن مجروح و 21 تن نیز دستگیر شدند.

امام خمینی: ما برای ادای یك وظیفه اسلامی، وجدانی و ملی وارد این میدان شدیم. ما اهل جنگ نیستیم كه بخواهیم برویم و یك كشوری را بگیریم و یا كشورگشایی بكنیم. ما دنبال این هستیم كه دنیا در صلح و آرامش باشد. ما الان ناچاریم و دفاع میكنیم. ما تاكنون یك قدم برای جنگ برنداشته ایم ...

65/05/16
عملیات قدس 5 در منطقه غرب هور الهویزه

با حمله هواپیماهای عراقی در اصفهان به پالایشگاه شماره 1 آسیب كلی وارد شد و واحدهای 1 و 2 و3 نیروگاه نیز آسیب دید و 30 تن مجروح شدند.

در جزیره خارك دو نفتكش بمباران شد و دو تن كشته و خطوط نفت ورودی به مخازن دچار آتش سوزی شدند. فرمانده نیروی هوایی عراق تهاجمات امروز را "یك هشدار به ایران" خواند.

بررسی و پیگیری اجرای عملیات در منطقه حاج عمران(كربلای2) در جلسه ای با شركت فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرماندهان لشكر10، تیپ 155 و تیپ 105.

پیام امام خمینی به زائران بیت الله الحرام درباره مردود بودن امكان سازش با رژیم بعث عراق و تأكید بر خودداری زائران ایرانی از خرید كالاهای امریكایی؛ رادیو مونت كارلو: آیتالله خمینی به تمامی امیدها خاتمه داد.

 مصاحبه نماینده عراق در سازمان ملل درباره جنگ شهرها، پیشنهاد پنج مادهای صدام و مواضع ایران؛ پاسخ نماینده ایران در سازمانملل به اظهارات وی.

والاستریت ژورنال: ایران با پول و بی پول حمله خود را - كه احتمالاً گردن رژیم عراق را خواهد شكست - اجرا خواهد كرد.  واشنگتنپست: ادامه بحران اقتصادی تهدیدی بود كه میتوانست ایران را تحریك كند تا عربستان و كویت را به جنگ خلیج فارس وادار نماید.

انگلیس از سوی بازار مشترك اروپا با صدور اعلامیه‌ای از عراق و ایران خواسته است به جنگ پایان دهند.
66/05/16
ورود نیروهای تازه‌ نفس گارد ریاست جمهوری عراق به منطقه عملیاتی “ نصر7 “ و بمباران چند نقطه‌ در مواضع نیروهای خودی در غرب سردشت .

جلسه فرماندهان یگان‌های عمل‌كننده در “ نصر7 “ به منظور بررسی آخرین وضعیت این عملیات .

اجرای آتش روی ارتفاع “ بلفت “ و آماده شدن دشمن برای حمله به مواضع خودی . جلسه قرارگاه نجف برای بررسی عملیات روی ارتفاع گرده‌رش .

نفوذ نیروهای خودی به داخل عراق و حمله آنها به چند پایگاه دشمن در روستای سلیمانیه و انهدام پل‌های تداركاتی در محور عربت .

حمله هواپیماهای عراق و بمباران چند نقطه در پشت ارتفاعات میمك .

درگیری نیروهای خودی با عناصر كومه‌له و دمكرات در محورهای مهاباد ، بوكان ، پیرانشهر ، نقده و خوی .

برگزاری آخرین مرحله مانور شهادت با حضور رئیس جمهور و فرمانده كل سپاه . اطلاعیه ستاد كل سپاه در مورد اهداف مانور و پایان آن .

تعویق یك هفته‌ای عملیات محافظت از نفت‌كش‌های كویتی تا رسیدن ناو هلی‌كوپتی‌بر مین‌روب به منطقه .

نظر معاون پیشین وزیر خارجه امریكا در مورد احتمال درگیری نظامی بین ایران و امریكا در خلیج‌فارس .

نگرانی بیش از یكصد تن از نمایندگان كنگره امریكا از درگیری بین ایران و امریكا و درخواست آنها از رئیس جمهور این كشور برای تبعیت از قانون اختیارات زمان جنگ .

موضع شوروی در مورد جنگ ایران و عراق و اوضاع خلیج‌فارس در مصاحبه مطبوعاتی شواردنازه در ژنو .

احتمال اعزام یك ناوگان كوچك از نیروهای دریایی آلمان غربی به مدیترانه جهت جایگزین شدن با نیروهای امریكا .

خبر احتمال استفاده امریكا از هواپیماهای بی ـ 52 در بمباران ایران و تحلیل یك نشریه داخلی سپاه از آن .

دبیركل سازمان ملل متحد خواستار پاسخ رسمی ایران به قطع‌نامه 598 شد .

سخنان آیت موسوی اردبیلی در نمازجمعه تهران درباره فاجعه مكه ، حضور امریكا در خلیج‌فارس و پاسخ ایران به قطع‌نامه 598 . تشییع پیكر پاك 50 تن از شهدای مكه پس از نماز جمعه تهران .

تحریم كالاهای نظامی به ایران توسط آمریكا

67/05/16
اعلام رسمی پذیرش مذاكره رو در رو با عراق پس از برقراری آتش‌بس توسط ولایتی.

دیدار معاون سیاسی وزارت خارجه و نماینده ویژه دولت ژاپن از تهران

اعلام قبول آتش‌بس از طرف عراق قبل از مذاكره مستقیم.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo