شهید آوینی

 

برخی جانبازان از ترس اینکه درصدشان کم بشود اعتراض نمی‌کنند

یک جانباز دوران دفاع مقدس با اشاره به ادغام بنیاد شهید و جانبازان، مشکلات دارو و درمان جانبازان را همچنان لاینحل خواند و گفت: هنوز مشکلات دارویی جانبازان بعد از بیست سال حل نشده است بعنوان مثال من برای گرفتن دارویی به یک داروخانه در منطقه خودمان که حدود چند ماه است برای جانبازان با آن قرار داد بسته شده مراجعه کردم که جانباز با کپی کارت جانبازی و نسخه اش می تواند داروی مورد نیازش را تهیه کند.اما متأسفانه آنجا گفت: نداریم. رفتم به داروخانه دیگری در یک منطقه دورتر که آن هم برای جانبازان قرارداد بسته اند آنجا هم  نداشت! منظورم این است که وقتی داروهای مورد نیاز جانبازان را این داروخانه ندارد حالا بیایند چند تا آسپیرین و آکسار و...بگذارند آنجا، چه فرقی به حال من  می کند؟ این قرارداد چه فایده ای دارد؟ همان تهران هم نمی توانی دارویت را پیدا کنی چون خارجی است و بیمه قبول نمی کند. آزاد هم که بگیری و بروی بنیاد تا هزینه اش را بگیری بیچاره ات می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:می گویند وضعیت درمان جانباز مشکلی ندارد! اما نمونه اش  این است که پزشک متخصص برای من دارو تجویزکرده وقتی به بنیاد مراجعه کردم، یک کارمند ساده به من می گوید : شما چرا داروی خارجی استفاده می کنی ؟! روی چه حسابی دکترت داروی خارجی نوشته؟! چرا ایرانی استفاده نمی کنی؟!. . .خب بابا او که پرفسور و متخصص است بیشتر می فهمد یا تو که یک کارمندی؟ یک برگه A4 به من داده می گوید : برو این را ببر پیش پزشک متخصصت تا بنویسد روی چه حسابی برای شما قرص خارجی می نویسد؟! چرا ایرانی نمی نویسد؟! آخر من بروم پیش یک متخصص چی بگویم؟! بگویم برای من توضیح بده چرا این دارو را نوشتی؟! دکتر برمی گردد به من می گوید: وقتی اینطوری است اصلا نخور! تازه قرصی را که با بدبختی برای تسکین دردم می گیرم،دکتر می گوید: به نظر من نخوری بهتر است چون اعتیاد آور است .اگر نمی توانی درد را تحمل کنی پس دوباره بخواب تا عملت کنم! من چند بار باید بروم زیر تیغ جراحی؟ دیگر خسته شده ام. هر بی هوشی چقدر در اعصاب و سلامتی انسان تاثیر منفی می گذارد؟ الان هم باید با دردم بسازم. تا کی اینطوری زندگی کنیم؟! اینها مشکل نیست که من می‌گویم؟!

وی با بیان اینکه طبق قوانین جدید جانباز باید هفتاد درصد هزینه درمانی خانواده اش را خود بپردازد، اظهار کرد: من از کجا بیاورم؟من با این مبلغ ناچیز دریافتی باید برای گذران زندگیم قرض بگیرم. گاهی اصلا برای اینکه بروم خانه پول ندارم.این چه وضع زندگی است که من دارم حتی توان پرداخت هزینه عمل جراحی همسرم را ندارم. برای یک مرد افت دارد که نتواند هزینه درمان زنش را بپردازد. خب این را به کی بگوییم؟ این اسمش رسیدگی است؟!

این جانباز همچنین با اظهار اینکه وضعیت جانبازان نسبت به سال‌های قبل بدتر شده و حتی رسیدگی‌های جزئی گذشته هم حذف شده است ، گفت: این مشکلاتی که گفتم درباره دارو و درمان بود که نسبت به قبل بیشتر شده است . ولی در مسائل جزئی هم امکانات ساده ای که قبلا بود حذف شده . قبلا شب عید بن‌هایی را به جانبازان می دادند و بازارچه هایی تشکیل می شد که ما به قیمت تولیدی اقلام مورد نیاز خود را می خریدیم، مثل روغن، برنج، قند و...خب ما دلمان خوش بود که مثلا 50کیلو برنج می گیریم،10کیلو روغن می گیریم و...آن هم قطع شد. گفتند چون از بنیاد مستضعفان جدا شده اید این بن ها سهمیه بنیاد مستضعفان بود و اگر می خواهید باید به بنیاد مستضعفان پول واریز کنید.

وی در ادامه افزود:برای سیزده بدر با یکی از جانبازان بچه هایمان را بردیم پارک ارم. وقتی رفتیم متوجه شدیم با این پول ما بچه ها نمی توانند بازی کنند. چراکه این امکانات هم به دلیل جدایی بنیاد جانبازان از بنیاد مستضعفان قطع شده است و جانبازان تا دو سال پیش با کارت جانبازی می توانستند از امکانات این مرکز تفریحی نیم بها استفاده کنند.اما با این شرایط باید حداقل ده هزار تومان برای هر بچه ام می دادم. شاید باورتان نشود ، بچه‌های ما به بیابان‌های اطراف این منطقه و خرابه‌های آن که سگ‌های ولگرد هم در آن هست می‌گویند ، پارک ارم . یعنی محل تفریح و بازی آنها این منطقه است . بچه های ما باید به بیایان های اینجا پارک ارم بگویند ؟ 

تازه من خوبه شان هستم. برخی جانبازان از ترس اینکه مبادا درصدشان کم بشود اعتراض نمی کنند! در طول این یکسال که تغییری ندیدیم هیچ، حتی بعد از گزارش‌هایی که خبرگزاری مهر منتشر کرد ، یکی از مسئولین بنیاد نیامد بگوید ما تا الان خبر نداشتیم و حالا متوجه شدیم بیایید مشکلاتتان را بررسی کنیم.

این جانباز در ادامه به عدم توزیع عادلانه امکانات رفاهی -تفریحی در بین جانبازان اشاره کرد و افزود: اکثر جانبازان زیر 50درصد هستند که در حاشیه تهران و شهرستانهای مختلف پراکنده شدند.چرا نباید همه جانبازان - و نه تنها یک تعداد محدودی - از امکانات تفریحی استفاده کنند؟

وی همچنین اظهار داشت: می‌گویند بعد از ادغام و تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران وضعیت بهتر شده است . پس کو؟ کجاست ؟ من که نمی بینم. اگر بن بوده که قطع شده، اگر تسهیلات رفاهی -تفریحی بوده که قطع شده، اگر افزایش حقوق بوده که آن هم هیچ تغییری نکرده. این 16درصد را که سالانه برای تمام مستمری بگیران افزایش می دهند. اما آن وعده‌هایی  که دکتر دهقان در همان ابتدا اعلام کرد را ما هنوز ندیدیم. مثلا افزایش حقوق می‌توانست کلی زندگی مرا دگرگون کند. من چندین سال است که از جیب می خورم. یعنی از دیگران قرض می کنم و زندگیم را می گذرانم. لااقل دلم خوش بود که اگر این درست شود دستم تو جیب خودم هست و نمی روم سربار پدر و مادر و دوست و رفیق بشوم یا دستم را پیش هر کس دراز کنم! متاسفانه شنیدم که این افزایش حقوق که وعده اش را دادند هم منتفی شد.

این جانباز دوران دفاع مقدس در پایان متذکر شد: متأسفانه آنقدر برخوردهای منفی در بنیاد می بینیم که آنها هم که انسان‌های صادق و درستی هستند در این بین گم می شوند. یعنی ما در انبار کاه دنبال سوزن می گردیم!

به دلیل مسائل پیش آمده ، از ذکر نام و مشخصلات جانبازان عزیز در اخبار و گزارشات اجتناب می شود.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo