شهید آوینی

 

قرآنی مزین به دستخط حضرت علی (ع) در لندن نگهداری می شود

مجموعه ای از آیات و سوره هایی که مزین به دستخط حضرت علی (ع) است ، توسط انتشارات امپرینت به چاپ رسیده و در کتابخانه دفتر هندوستان ، در لندن نگهداری می شود .

در مراسم رونمایی از این کتاب ، بختیار ، مدیر مؤسسه انتشاراتی امپرینت (Imprint) ضمن ارائه توضیحاتی در مورد روند تحقیقات و چاپ این نسخه خطی که مزین به دستخط حضرت علی (ع) ، به خط کوفی است ، گفت : چاپ مجموعه آیات و سوره هایی از قرآن کریم که توسط حضرت علی (ع) نوشته شده ، در قالب یک کتاب ، حاصل تلاش 12 ساله یک گروه کارشناس است .

بنا بر اعلام خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی (پاکستان ) چنین مجموعه ای برای اولین بار در جهان به چاپ رسیده است . نسخه دستنویس این اثر ارزشمند توسط امیر تیمور از دمشق به هند آورده شد و سپس از آنجا ، به مرور زمان به کتابخانه دفتر هند در لندن انتقال یافته است .

قرآنهای متعددی که منسوب به حضرت علی (ع) هستند ، در مراکز فرهنگی مختلف کشور نگهداری می شوند ، این قرآنها اغلب آیاتی از یک سوره ، یک و یا چند سوره کامل را شامل می شوند ، از جمله آنها قرآنی است که در موزه قرآن آستان قدس رضوی نگهداری می شود .

متن این قرآن به خط کوفی اولیه و از آغاز سوره هود تا پایان سوره کهف است . صفحه اول وقفنامه قرآن به خط و امضای شیخ بهایی است و در اطراف آن 7 مورد یادداشت وجود دارد .

هر صفحه از این قرآن 15 سطر دارد و اندازه آن 5/16 در 25 سانتی متر است . صفحه آخر قرآن فوق دو سطری است که در سطر اول عبارت "کتیبه علی بن" و سطر دوم " ابی طالب " نوشته شده است و اطراف آن 11 مورد یادداشت تاریخی با مضامین مختلف ، مانند " زیارت شد " از افراد مختلف به چشم می خورد ، این یادداشتها تاریخهایی از 17 رجب 1287 قمری تا 19 شوال 1342 قمری را نشان می دهند.

علاوه بر قرآن منسوب به حضرت علی (ع) ، قرآن هایی نیز منسوب به  امام حسن (ع) ، امام حسین (ع) ، امام سجاد (ع) و امام رضا (ع) نیز در موزه قرآن آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo