شهید آوینی

 

سالروز عملیات غروز آفرین مرصاد

پذیرش قطعنامه 598 ، از سوی ایران ، عراق را در بن بست سیاسی و نظامی قرار داد  و بر گروه ها و عناصر « اپوزیسیون » نیز شوك شدیدی وارد ساخت. در این میان ، منافقین تنها گروهی كه همه حیثیت و هستی خود را در گرو جنگ نهاده بودند ، برای خروج از بن بست ، توطئه ای كه ماموریت اجرای آن را به عهده داشتند به مرحله اجرا در آوردند.

آنان در تحلیل های دورن گروهی خویش ، امكان قبول آتش بس از سوی ایران را ناممكن دانسته و باور داشتند كه جمهوری اسلامی زمانی قطعنامه را می پذیرد كه از جنبه های سیاسی ، نظامی و اقتصادی به بن بست كامل رسیده باشد و تحت چنین شرایطی سقوط حتمی ، و قدرت به سازمان منتقل خواهد شد. بنابراین فرصت پیش آمده را زمان مناسبی دانسته و علی رغم آن كه طرح حمله به ایران برای سالگرد جنگ تدارك دیده شده بود ، زمان آن دو ماه به جلو انداخته شد. عراق به حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی و هوایی از منافقین ، نیروهای خود را از انجام دخالت مستقیم در ورود به عمق خاك ایران برحذر داشت و ابتدا برای كاستن از حجم نیروهای خودی در غرب ، اقدام به تك وسیعی در خرمشهر نمود وسپس با هجوم و آتش سنگین در منطقه سرپل و صالح آباد ، این مناطق را تصرف كرده و راه ورود منافقین به داخل را هموار ساخت ، عراق هم چنین، پس از ورود منافقین به داخل، جهت پشتیبانی در چندین نوبت ، اقدام به بمباران هوایی خطوط و نیروهای ایرانی كرد و هلیكوپترهای نیروبر عراق نیز، مرتبا به پشتیبانی منافقین مشغول بودند.

هدف منافقین از حمله در عمق خاك ایران، تسخیر چندین شهر و در آخر رسیدن به تهران و بدست گرفتن قدرت بود، بر طبق زمانبندی، نیروها بایستی ساعت 6 بعد از ظهر روز دوشنبه 3 مرداد به كرند و ساعت 8 شب به اسلام آباد و 10 شب به كرمانشاه رسیده و در این شهر، دولت خویش را اعلام نمایند. اگر چه در ساعت های مقرر به كرند و اسلام آباد رسیدند، اما در مسیر اسلام آباد – كرمانشاه و گردنه حسن آباد ، از پیشروی آن ها جلوگیری شد.

در این عملیات (فروغ جاویدان) منافقین با 25 تیپ (هر تیپ 200 نفر) شركت داشتند و بدین ترتیب مجموعاً بین 4 تا 5 هزار نیروی عملیاتی وارد ایران شدند. همچنین در این عملیات ، منافقین تجهیزات زیادی به همراه داشتند از جمله : 120 تانك سبك كاسكا و پل برزیلی ( دارای چرخ لاستیكی و سرعتی معادل 120 كیلومتر در ساعت ) ، 40 نفربر PMP، 30 توپ 122 میلی متری، حدود 240 خمپاره ، 1000 آرپی جی هفت، 700 تیربار، 20 تفنگ 106 میلی متری، 60 مسلسل دوشكا و حدود 1000 خودرو.

مقارن ساعت 14:30 در تاریخ 63/5/3 منافقین و ارتش عراق عملیات مشترك خود را با هجوم زمینی از طریق سرپل ذهاب و هلیبرد از جنوب گردنه پاطاق (نزدیكی سرپل ذهاب) آغاز و به طرف شهر كرند غرب پیشروی كردند و حدود ساعت 18:30 اولین تانك های عراقی با آرم منافقین وارد شهر شدند و پس از تصرف شهر به طرف اسلام آباد غرب پیشروی كرده، به محض رسیدن به مدخل شهر، اقدام به قطع برق و ارتباط مخابراتی و هم چنین تیراندازی و آشفته نمودن اوضاع كردند. تعدادی از نیروهای سپاه و مردم با آنان درگیر شدند كه به علت عدم انسجام نیروها و آمیختگی منافقین با مردم، اوضاع از كنترل نیروهای نظامی خارج، و شهر به تصرف آن ها در آمد.

سپس با استفاده از تعداد زیادی تانك و خودرو نیروهای پیاده به طرف كرمانشاه عزیمت كردند كه در منطقه حسن آباد (20 كیلومتری اسلام آباد) به دلیل سازماندهی جدید رزمندگان ایرانی و جمع آوری نیرو، منافقین زمین گیر شدند. نیروهای خودی در فاصله 200 متری آنان در ارتفاعات چهارزبر ضمن تشكیل خط پدافندی با آنان درگیر شده، و بعد از ظهر 4 مرداد با محاصره شهر اسلام آباد، به منظور انسداد عقبه و راه فرار، سه راه اسلام آباد – كرند را قطع، و آن ها را محاصره كردند. نیروهای اسلام در روز 5 مرداد عملیات مرصاد را به رمز یا علی بن ابی طالب (ع) آغاز نمودند و طی چندین ساعت، صدها تن از منافقین را به هلاكت رسانده، و مابقی را به فرار وا داشتند. در این عملیات، رزمندگان اسلام از قسمت سه راهی اهواز (پشت پمپ بنزین اسلام آباد) دشمن را دور زدند و تلفات زیادی به منافقین وارد كردند. در این عملیات بیش از 2500 تن از منافقین به هلاكت رسیدند و بیش از چهارصد دستگاه خودرو، نفربر و تانك آنان منهدم شد.

نتایج عملیات

- عقب راندن دشمن از خاك ایران اسلامی

- به هلاكت رساندن حدود 2500 نفر و به اسارت درآوردن 250 تن از نیروهای دشمن.
 


رزمندگان اسلام پس از عملیات پیروزمندانه مرصاد

ناگفته‌هایی از عملیات مرصاد

بیست و هفتم تیرماه سال1367بود، بعد از پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت از سوی حضرت امام خمینی (ره) همگان براین اعتقاد بودند كه شاید جنگ پایان یافته و آن دوران دهشتناك كه هر روز آن به اندازه یكسال می‌گذشت، روزهای آخر عمر خود را سپری می‌كند.

در همین زمان بود كه ارتش بعث عراق در 31تیرماه با استعداد13 لشكر سازمان یافته با سه انگیزه افزایش تعداد اسرای ایرانی، بازپس‌گیری سرزمینهای از دست رفته و تلفات بیشتر به‌رزمندگان اسلام بار دیگر به مرزهای جنوب و غرب كشور حمله كرد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس استان كرمانشاه كه از مجروحان عملیات غرور آفرین مرصاد است در این مورد می‌گوید: در این لحظات بود كه غفلتی رخ داد و نیروهای مسلح كشور از حضور منافقین غافل شدند.

سردار "عبداله ویسی" گفت: منافقین با هماهنگی ارتش بعث و با طیب خاطر در سوم مردادماه سال 67 از منطقه سرپل زهاب به داخل خاك كشور رسوخ كردند. وی تصریح كرد: بعد از پذیرش قطعنامه، سركرده منافقین دربیست و هشتم تیرماه در یك فراخوان عمومی كلیه نیروهای خود را در پادگان "اشرف" گرد هم آورد و با شعار خستگی مردم ایران از نظام و لزوم پیدایش حكومتی جدید چیزی حدود شش هزار نفر نیرو را جمع‌آوری كرد و با برنامه ریزی دقیق پس از گذشتن از مرز وارد سرپل زهاب و از آنجا روانه كرند غرب شدند.

ویسی می‌گوید: در این زمان نیروهای سپاه، بسیج و ارتش در نقاط مرزی گیلانغرب در حال جنگ و مبارزه با نیروهای ارتش بعث بودند و با توجه به تعداد شهدا و مجروحان ایرانی احتیاج زیادی به نیرو داشتیم. وی گفت: با اجازه فرمانده وقت قرارگاه رمضان اجازه برگشت به كرمانشاه جهت فراخوان نیروهای بسیجی برای مقابله با نیروهای عراقی را اخذ كردیم.

این سردار سپاه افزود: نزدیكی نماز مغرب بود كه از سمت گیلانغرب به اسلام‌آباد غرب رسیدیم و مسوول جهاد سازندگی شهرستان اسلام‌آباد غرب خبر حضور غیرمنتظره منافقین را به ما داد و از سویی دیگر وضعیت شهر نیز با توجه به تبلیغات صورت گرفته از سوی منافقین بسیار بهم ریخته و ناخوشایند بود.

ویسی می‌افزاید: بعد از نماز مغرب و عشا به سمت اسلام آبادغرب رفتیم تا بتوانیم با امكانات ناچیز مانع از حضور منافقین در اسلام آباد غرب شویم كه ناگهان با صفوف ماشین‌های مجهز بسیار زیاد و غیر قابل تصور منافقین رو به رو شده و مورد حمله بسیار سخت آنها قرار گرفتیم كه چند نفر از نیروهای ما بشدت مجروح شدند.
وی ادامه می‌دهد، پس از این اتفاق، شهر در مدت كوتاهی به تصرف منافقین درآمد و ما آن شب را تا صبح در ارتفاعات اسلام‌آبادغرب سپری كردیم و سپس به سمت كرمانشاه حركت كردیم تا نیروهای مسلح را از این موضوع با خبر كنیم.

ویسی افزود: نزدیكی‌های غروب به منطقه "چهارزبر" رسیدیم و با ناباوری تمام شنیدیم كه منافقین در آن منطقه متوقف شدند. وی گفت: ما نیز با توجه به جراحاتی كه داشتیم خود را به كرمانشاه رسانده و پس از پانسمان زخمها، یك تیم متشكل از بچه‌های كمیته، سپاه و بسیج به سمت منطقه چهارزبر روانه شدیم.
وی ادامه می‌دهد: درهمان لحظه نیز هواپیماهای رژیم بعث وارد ماجرا شده و با بمباران خوشه‌ای، نیروهای ما را به شدت مورد حمله قرار دادند، اما در مقابل نیروهایی ارتش نیز با حضور خود ستون منافقین را مورد آماج حمله قرار داد و بسیاری از ادوات آنها را از بین برد و هلی كوپترهای هوانیروز كرمانشاه نیز با موشك‌های هوا به زمین اجتماعات آنها را مورد حمله قرار دادند.

دراین موقع، نیروها با یك باور قوی و حضور فرمانده سپاه سردار "رضایی" و سپهبد شهید "صیاد شیرازی" و فراخوانی نیروها از جنوب و غرب كشور، منافقین را در "تنگه‌مرصاد" محاصره كرده و عملیات "فروغ جاویدان " منافقین با عملیات غرورآفرین مرصاد با رمز والای "یاعلی" پاسخ داده شد و آن ضربه سنگین كه تیر آخر استكبار به ایران تلقی می‌شد، با رهبری حضرت امام(ره) و رشادت سربازان جان بركف جمهوری اسلامی ایران بر پیكره دنیای استكبار وارد شد.

وی ادامه داد: از نكات قابل ذكر این است كه پس از عملیات تعدادی از منافقین فراری در منطقه "تجر" از توابع شهرستان اسلام‌آبادغرب با همكاری یك زن خارجی كه خود را خبرنگار معرفی كرده بود قصد انجام عملیات تخریب را داشتند كه با ذكاوت نیروهای سپاه و بسیج آنها به اسارت در آمدند.

این مجروح هشت سال دوران دفاع مقدس می‌گوید: ارزش والای این عملیات را می‌توان به رهنمون‌های آگاهانه حضرت امام و حضور یكپارچگی مردم و نیروهای مسلح نسبت داد.

به گفته وی، حدود دو هزار نفر از منافقین دراین عملیات كشته و هزاران نفر دیگر نیز مجروح شدند.

ویسی گفت: توقع ما از مسوولان این است كه ارزشهایی كه توسط مردم انقلابی خلق شده و باعث اتحاد و یكپارچگی نظام شده را بیش از پیش ارج نهاده و با گرامیداشت یاد وخاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و بویژه شهدای عملیات غرورآفرین مرصاد به گونه‌ای هر چند ناچیز تلاش‌های این بزرگواران را ارج نهیم.
 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo