شهید آوینی

 

دیدار دکتر محمود احمدی‌نژاد با جمعی از دست‌اندركاران و هنرمندان عرصه سینما

جمعی از دست‌اندركاران و هنرمندان عرصه سینما امروز دوشنبه با رئیس جمهور منتخب ملت ایران دیدار كردند.

احمدی‌نژاد در این دیدار صمیمی با تبریك میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س)، انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی توصیف كرد و اظهار داشت: نگاه اسلام به تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه‌های اقتصادی و سیاسی نگاهی فرهنگی می‌باشد، كه هدف آن حركت به سوی تعالی انسان است.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به نقش جدی، مستقیم و موثری كه اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند در امور و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی كشور داشته باشند، افزود: هنر از زیباترین تجلیات و بیان عاطفی فرهنگ، آرمان‌ها و اعتقادات انسان است و انتقال فرهنگ جز در بستر عاطفه امكان‌پذیر نیست.

وی افزود: فرهنگ، جنسی روحانی دارد و هنر بیان عاطفی و لطیفی است كه از جنس آن حقیقتی كه وجود دارد،توسعه روابط عاطفی در بین آحاد مردم بهترین زمینه انتقال فرهنگ و تعالی جامعه است و هنر و هنرمند در این رابطه نقش بی‌بدیل دارند.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران، جایگاه ممتاز هنر در انقلاب اسلامی و اداره كشور را خاطرنشان ساخت و تصریح كرد: چشم‌انداز بیست ساله كشور، دارای بستر دانایی و فرهنگی است.

احمدی‌نژاد هنر را مرتبط با روح و فطرت انسان‌ها دانست و رمز ماندگاری فعالیت‌های فرهنگی را در بیان آن برشمرد.

وی جمهوری اسلامی ایران را به واسطه غنای فرهنگی درصدر دانست و گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی در هم آمیخته و جدانشدنی است و در دین، معنویت، همگرایی و فداكاری ریشه دارد.

رئیس جمهور منتخب ملت ایران گفت: ریشه‌ها و مبانی فرهنگی كشورمان با هیچ كجای دنیا قابل قیاس نیست و هنر باید در معرفی اصالت، مكتب و زندگی ما در خط مقدم باشد.

احمدی‌نژاد با بیان این كه فعالیت‌های هنری باید امیدآفرین و برانگیزاننده باشد، از فرهنگ انتظار به عنوان یك حقیقتی كه سرشار از شعف، امید و تحرك است و ظرفیت عظیمی برای فعالیت هنری دارد، یاد كرد.

رئیس جمهور منتخب، دولت آینده را حامی هنر اصیل و متعالی دانست و با بیان اینكه گیشه‌ای شدن از آفات هنر است، گفت: هنرمند نباید دغدغه‌ معیشت داشته باشد و از توانمندی خود صرفا به عنوان ابزاری برای زندگی استفاده كند.

وی از هنر به عنوان فریادی لطیف كه حق و حقیقت را بیان می‌كند یاد كرد و اظهار داشت: انتظار ما از هنرمندان این است كه فریادگر باشند.

رئیس جمهور منتخب،یاس و سرخوردگی را در فرهنگ ایرانی - اسلامی بدون مفهوم دانست و گفت: نشاط و امید، بستر حركت و تلاش است و همه به ویژه هنرمندان باید نشاط و امید را در جامعه گسترش دهند.

احمدی‌نژاد سطحی شدن را از جمله دغدغه‌های عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: هر میزان هنر با مبانی، آرمان‌ و فرهنگ بومی و خود انسان مرتبط‌تر و به لحاظ محتوا عمیق‌تر باشد، ماندگارتر است.

وی محافظه كاری را مطلوب عرصه فرهنگ و هنر ندانست و با بیان این كه محافظه كاری هنر را به عرصه ابتذال و سقوط می‌كشاند، اظهار داشت: هنرمندان باید در فضای ملكوت رها شده و خود را محدود به شرایط زمان و مكان ننمایند.

احمدی‌نژاد انفعال هنرمندان در مقابل تهاجم فرهنگی را از دیگر دغدغه‌ها دانست و اظهار داشت: نباید در مقابل،‌ های و هوی ظاهری دنیا منفعل و خود باخته شد.
وی افزود: اگر فرهنگ ایرانی كه فرهنگ الهی - انسانی و فرهنگ انتظار و عدالت است به طور صحیح در هركجای دنیا مطرح شود، جاذبه دارد و بشریت را مجذوب خود می‌كند.

رئیس جمهور منتخب با بیان این كه باید هنری كه از جنس نور و معنویت است از دل هنرمند بجوشد تا تجلی یابد، اظهار داشت:‌بعد از انقلاب اسلامی شاهد رویش عظیمی در عرصه‌های هنر به ویژه در سینما بوده‌ایم كه باید با رفع دغدغه‌ها از آن حفاظت كرده و این رویش را استمرار بخشیم.

احمدی‌نژاد راه كمال در عرصه هنری را منحصر به شخص یا عده‌ای خاص ندانست و گفت: رویش هنری در بستر انقلاب اسلامی جریان دارد و باید آن را دریافت و به جوانان نشان داد.

رئیس جمهور منتخب به عدم توجه كافی به فرهنگ دفاع مقدس، یا سهل‌انگاری برخی مسئولان اشاره كرد و گفت: فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ جنگیدن نیست بلكه فرهنگ زیستن، درست زندگی كردن و مردن است و كمال هنر معرفی بهترین زیستن و بهترین مردان است.

احمدی‌نژاد هنر شهادت را زیباترین، الهی‌ترین و ماندگارترین نوع هنرنمایی دانست و با اشاره به این سخن امام راحل كه «ملتی كه شهادت دارد، اسارت ندارد»، اظهار داشت: فرهنگ سینمای دفاع مقدس صرفا به دنبال نوع جنگیدن و تاكتیك و تكنیك نیست، بلكه به دنبال ارایه نوعی از زیستن است كه انسان را به كمال می‌رساند.

وی با بیان اینكه دفاع مقدس گنجینه عظیمی است كه می‌توان سالها درباره آن كار هنری كرد، گفت: جنس دفاع مقدس، معنویت و تعالی روح است و زوایای ناگفته بسیاری برای بشریت دارد.

وی تصریح كرد: هنر اصلی آن است كه در مسیر الهی حركت كنیم و تردید نداشته باشیم كه اسلام تمام سنگرهای كلیدی جهان را فتح خواهد كرد.

پیش از سخنان رئیس جمهور منتخب، تعدادی از هنرمندان عرصه سینما نقطه نظرات خود را پیرامون ضرورت مشاركت مردمی در عرصه‌های فرهنگی و هنری، حمایت از قشر هنرمندان جوان، توسعه فضاهای فرهنگی مطلوب‌ و مقابله اصولی با تهاجم فرهنگی ارایه كردند.

برخی از هنرمندان بر لزوم رویكرد به مبانی و بنیادین اسلام و توجه به اندیشه‌های امام راحل در خصوص استقلال فرهنگی در قالب زبان و بیان هنر تاكید كردند. 

...::: گزارش تصویری از این دیدار :::...

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo