شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه بیست و هشتم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با نهم ربیع الثانی سال 1426 هجری قمری و برابر است با هجدهم می 2005میلادی .

درگذشت آیت الله نهاوندی :

در چنین روزی در سال 1304 ه ق آیت الله میرزا عبدالرحیم نهاوندی از بر جسته ترین فقهای تشیع دیده از جهان فروبست . وی یکی از بزرگترین استادان در حوزه علوم اسلامی نظیر فقه و اصول بود . او علاوه بر تربیت شاگردان بسیاری کتب بسیاری نیز به رشته تحریر در آورده است . مقبره  وی در حرم حضرت معصومه در قم واقع است .

روز بزرگداشت حکیم عمر خیام :
 

همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود .  ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام   در سال 329  ه.ق در نیشابور دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف  ابداع کرد  .  به دلیل  تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود  ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار  فراخواند و وی را در صدر نشاند . خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره  کرد . او بنا به در خواست ملکشاه  رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد  اصلاح تقویم موجود بر آمد .  تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است . همچنین گفته اند  تقویم او از تقویم گریگوری  دقیق تر است . پیش تر شش  گونه تقویم در حوزه تقویم مسیحی مورد لحاظ قرار می گرفت که  تقویم "چرخه  خورشیدی"  که مبدا آن سال 5777 قبل از میلاد است ، قدیمی ترین آنها به شمار می رود  . همچنین تقویم دوره ژولیان با مبدا 4714 قبل از میلاد از آن جمله است . تقویم دیگر تقویم ژولیان است که مبدا آن سال 45 قبل ازمیلاد است . دیگری تقویم سزار  اسپانیا است با مبدا سال  38 پیش از میلاد است  . مبدأ تاریخ اکسیون هم سال اول قبل از  میلاد است   والبته  مبدأ تقویم پیسا نیز سال یک قبل  از میلاد است . در حال حاضر در غالب کشور های جهان تقویم گریگوری حاکم است و بیشتر کشورها به منظور تطبیق خود با مبنای اقتصادی دیگر کشور این تقویم را مبنای کار خود قرار داده اند . 
سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است . با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را 366 روز حساب کنند و پس از هر 28 سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیافزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند . به این ترتیب سال جلالی نزدیکترین سالهای جهان به سال شمسی شد . سال شمسی حقیقی 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 64 ثانیه است .
خیام تنها به این امر مبادرت نورزید و از خود آثار گرانسنگی در حوزه های مختلف علمی به جای نهاده است که از میان آنها می توان  به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس  ، رساله فی ابراهین علی المسائل الجبر و المقابله  ، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف ، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی ، رساله فی الوجود ، رساله فی کلیه الوجود ، نوروزنامه و کتاب الزیج المکشاهی  اشاره کرد . خیام را امروزه بیشتر به دلیل اشعارش می شناسند . این دانشمند بر جسته جهان اسلام  در سال 517 ه.ق چشم از جهان فرو بست . 

روز جهانی موزه :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی موزه در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود .این نامگذاری براساس قطعنامه 
دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین المللی موزه های «ایکوم» انجام شده است . 

تولد برتراند راسل :
در چنین روزی در سال  1872 میلادی راسل فیلسوف مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او به سال 1950 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد . «تاریخ فلسفه‏» عنوان یکی از مهمترین آثار اوست .

تولد رودولف کارناپ :
در چنین روزی در سال 1891 میلادی کارناپ فیلسوف مشهور آلمانی دیده به جهان گشود . «منطق اثبات گرایی آلمانی » عنوان مهمترین اثر اوست .

امپراطوری ناپلئون :  
درچنین روزی در سال1804میلادی ، مجلسین سنا و شورای ملی فرانسه  ناپلئون بناپارت را رسما امپراتورفرانسه اعلام کردند .

اعلان جنگ علیه فرانسه :
در چنین روزی در سال 1803 میلادی بریتانیا پس از آنکه ناپلئون بناپارت به دخالت در امور داخلی ایتالیا و سوئیس ادامه داد،  علیه فرانسه اعلان جنگ کرد .

نامزدی لینکلن :
در چنین روزی در سال 1860 میلاید حزب جمهوری خواه آبراهام لینکلن را برای احراز پست ریاست جمهوری آمریکا نامزد کرد .

آغاز به کار کمیسیون حقوق بشر اروپایی :
در چنین روزی در سال 1954 میلادی کنوانسیون اروپایی حقوق بشر آغاز به کار کرد . در غرب تا کنون مواد چندی در حوزه بشر به تصویب رسیده است که هریک در بر گیرنده مفاهیمی در این حوزه اند . از میان آنها می توان به  اعلامیه حقوق بشر فرانسه ( ماه اوت سال 1789م )  ،  اعلامیه جهانى حقوق بشر ( دهم دسامبر 1948 ) ،  قرارداد اروپایى حمایت از حقوق بشر و آزادیهاى اساسى ( 4 نوامبر 1950 )  ،  منشور اجتماعى اروپا ( 18 اکتبر 1961) ، قرارداد حمایت از حقوق بشر در قاره آمریکا و   میثاقهاى بین المللى حقوق بشر (دو میثاق جدید در 16 دسامبر سال 1966 میلادى به تصویب مجمع عمومى سازمان ملل متحد رسیده است ) اشاره کرد .
برخی از مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر به این شرح است :
ماده 1 – همه افراد بشر آزاد و با حیثیت و حقوق یکسان زاییده می شوند و دارای موهبت عقل  و وجدان می باشند و باید با یکدیگر با روحیه برادری رفتار کنند.
ماده 2 – هر کس می تواند از کلیه آزادی ها که در اعلامیه حاضر به آن تصریح شده است, بی هیچ گونه برتری, منجمله برتری از نظر نژاد و رنگ و جنس و زبان و دین یا هر عقیده دیگر, و از نظر زاد و بوم یا موقعیت اجتماعی, و از نظر توانگری یا نسب یا هر وضع دیگر بهره مند گردد. نیز هیچ امتیازی بر اساس نظام سیاسی یا قانونی یا بین المللی مربوط به کشور یا سرزمینی که شخص از تبعه آن محسوب است وجود نخواهد داشت, خواه سرزمین مزبور مستقل باشد یا زیر سرپرستی, خواه فاقد خودمختاری باشد یا سرزمینی که حاکمیت آن به شرطی از شروط محدود شده باشد.
ماده 3 – هر کس حق دارد از زندگی و آزادی و امنیت شخص خویش برخوردار باشد.
ماده 4 – هیچ کس را نمی توان به بندگی یا بردگی گرفت. بندگی و سوداگری بنده در هر شکل که باشد ممنوع است.
ماده 5 – هیچ کس را نمی توان شکنجه کرد یا مورد عقوبت یا روش وحشیانه و غیر انسانی یا اهانت آمیز قرار داد.
ماده 6 – هر کس دارای این حق است که شخصیت حقوقی او در همه جا مراعات گردد.
ماده 7 – همه افراد در پیشگاه قانون یکسانند و حق دارند که بی هیچ تفاوت از پشتیبانی قانون به طور برابر استفاده کنند.هر کس حق دارد در مقابل هر گونه تبعیض که ناقض این اعلامیه باشد و در مقابل هر گونه عملی که چنین تبعیضی را تشویق کند, از حمایت یکسان قانون برخوردار گردد.
ماده 8 – هر کس می تواند از تعدی به حقوق اصلی که به موجب قانون اساسی یا قانون های دیگر برای او شناخته شده است به دادگاه های صلاحیت دار ملی متوسل گردد تا حقش استیفا شود.
ماده 9 – هیچ کس را نمی توان خودسرانه بازداشت کرد یا زندانی ساخت یا تبعید نمود.
 
ورود به الجزیره : 
درچنین روزی در  سال1830میلادی فرانسه شمار کثیری از نیروهای نظامی خود را عازم الجزیره کرد .سربازان فرانسوی به قصد اشغال الجزایر وارد این کشور شده بودند .  

نخستین مجمع هندورا : 

درچنین روزی در  سال1915میلادی  مهاتما گاندی ن مجمع هندورا را در هندوستان با هدف مبارزه منفی با انگلستان آغاز کرد . دلیل این امر را می توان در رفتار انگلیسی ها جستجو کرد چرا که آنان با افزایش مالیات نمک قصد داشتند ارزش افزوده ای به آن ببخشند . در این حال گاندی با در ک اوضاع به همراه گروهی از طرفداران خویش در مقابل این حرکت مقاومت کرد و خود و یارانش به تهیه نمک پرداختند  .

منبع:خبرگزاری مهر

58/02/28
گزارش دفتر هماهنگی مناطق ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فعالیت شش گروه تجزیه‌طلب در خوزستان و جریان‌هایی كه تحت لوای شیخ شبیر فعالیت می‌كنند.

مصاحبه مطبوعاتی مدنی استاندار خوزستان دربارة ناآرامی‌های خوزستان از جمله در خرمشهر ، شوشتر و مسجد سلیمان ، تقویت نیروهای انتظامی و پاسداران برای مقابله با هرگونه تحرك ضدانقلابی و خلع سلاح عمومی و ادغام كمیته‌های استان در تشكیلات سپاه پاسداران .

سخنرانی دو ساعته عزالدین حسینی در دانشگاه صنعتی شریف تهران و اعتراف تلویحی به عدم موفقیت در كسب امتیاز درباره كردستان از دولت و امام خمینی ؛ راهپیمایی و اعتراض مردم بانه و اشنویه به سانسور و پخش نكردن اخبار ملاقات‌های عزالدین حسینی با امام و مقامات دولتی از صدا و سیما .

اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق ایران در مورد مسائل اخیر روزنامه‌های كیهان و آیندگان در پیامی به سندیكاكی نویسندگان و خبرنگاران : شكستن سر و دست مقدمتاً با شكستن قلم‌های مسئول و بیدار آغاز شده است .

ملاقات عشایر جوانرود و اورامانات با امام خمینی در قم و هشدار امام در مورد توطئه تفرقه‌اندازی دشمنان در صفوف ملت در استان‌های مختلف كشور از جمله در خوزستان ، كردستان ، بلوچستان و …

یكی از وزیران مشاور در امور خارجه انگلیس در مجلس عوام محاكمات سیاسی و اعدام‌ها را در ایران نكوهش كرد .

مصاحبة اختصاصی آیت الله شریعتمداری با خبرنگار روزنامه گاردین و اظهار نظر درباره دولت موقت ، دخالت مراجع و روحانیت در كارهای دولت ، اعدام‌ها و مصادره اموال محكومین دادگاه‌های انقلاب و …
59/02/28

ورود امام خمینی (ره) به جماران.

65/02/28

تك عراق به مهران.

66/02/28

برخورد نفتكش شوروی با نام مارشال چویكوف در خلیج فارس با یك مین دریایی

67/02/28

اولین حمله قایق‌های تندرو ایران به یك تانكر ژاپنی پس از اعلام سیاست جدید

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo