شهید آوینی
 
خبرهایی كوتاه از نمایشگاه كتاب تهران

نمایشگاه هجدهم كتاب تهران آخرین روز خود را پشت سر گذاشت خبرهایی كوتاه از این نمایشگاه را می‌خوانید.

نمایشگاه بین‌المللی كتاب با معرفی برترین‌های حوزه نشر به كار خود پایان داد

در مراسم اختتامیه هجدهمین دوره از نمایشگاه كتاب كه با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی شعاعی معاون امور فرهنگی برگزارشد، هیأت داوران، اسامی ناشران برگزیده هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران را به شرح زیر اعلام كردند؛
در بخش ناشران حوزه بزرگسال، انتشارت فرهنگ معاصر به دلیل فضاسازی مناسب و مطلوب، عرضه كتاب‌های مورد نیاز جامعه، رعایت شؤن اخلاقی و ارتباط مناسب با بازدیدكنندگان به عنوان برترین ناشر خصوصی انتخاب شد و در بخش دولتی هم مؤسسه انتشارات امیركبیر به دلیل تنوع و تعدد كتاب‌های منتشره و مورد نیاز جامعه، ارائه خدمات مطلوب به بازدیدكنندگان، تخفیف مناسب، تعداد عناوین چاپ اول، فضاسازی و تزیین غرفه، رعایت شؤن اخلاقی و ارتباط مناسب با بازدیدكنندگان به عنوان ناشر برتر معرفی شد.
همچنین در بخش ناشران حوزه كودك ونوجوان، انتشارات زیتون به دلیل ارائه تخفیف مناسب، توجه به نیازهای جامعه، تنوع و تعدد كتابهای منشره، همكاری با مدیرسالن، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه و حضور در بازارهای جهانی به عنوان ناشر برگزیده در بخش خصوصی انتخاب شد.
بر اساس این گزارش در بخش دولتی ناشران كودك و نوجوان، هیأت داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان «ناشر برگزیده» ندانست.
همچنین در بخش ناشران شهرستانی هم انتشارات «مرسل» از كاشان به دلیل تعداد عناوین چاپ اول، توجه به نیازهای جامعه، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه و ارائه تخفیف مناسب به عنوان ناشر برتر معرفی شد.

حداد عادل: مساله حق‌التالیف نویسندگان باید چاره اندیشی شود

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران افزود: نمایشگاه صرفا محلی برای خرید و فروش كتاب نیست بلكه در كنار این پدیده ارزشمند فرهنگی جنبه‌های دیگر آن نیز مغتنم است.
وی با متنوع خواندن نمایشگاه كتاب گفت: حضور ناشران باسابقه تهرانی، شهرستانی، بین‌المللی، عنوان تشكلهای نشر و ناشران تخصصی از جلوه‌های مختلف نمایشگاه كتاب می‌باشد.
حداد عادل تصریح كرد: ما در انقلاب می‌خواستیم یك ملت كتاب خوان داشته باشیم و این امر یك شبه محقق نمی‌شود و راهی دشوار است كه خوشبختانه برایمان به تدریج در حال محقق شدند است.
وی از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی كتاب قدردانی كرد و گفت: ما موفقیت‌های بسیاری در زمینه كتاب به دست آورده‌ایم و دستگاه های مختلف به این امر كمك كرده‌اند و شهرداری تهران سنگ بنای كتابخانه را در مدارس گذاشته است.
وی گفت: در دهه پنجاه تعداد كتابیكه در ایران در یك سال به چاپ می‌رسید از 600 عنوان بیشتر نبود یعنی روزانه 2 عنوان كتاب منتشر می‌گردید این در حالی است كه در سالهای اولیه انقلاب كه جمعیت ما 72 میلیون نفر نبود، حدود 40 هزار عنوان چاپ می‌شد كه روزانه150 عنوان كتاب منتشر می‌شد.
وی افزود: این واقعیت كاملا براساس عدد و رقم است و سند افتخار ماست و نشان دهنده آن است كه ما در گسترش علم و دانش موفق بوده‌ایم و این پدیده مبارك ادامه جنبش نرم افزاری و نهضت علمی كه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكید دارند می‌باشد.
حداد عادل در ادامه تصریح كرد: كتاب حامل و آئین اندیشه است و اندیشه گلی است كه در فضای آزاد و محیط آزادی رشد می‌كند و اگر روزانه 600 عنوان كتاب به 40 هزار عنوان رسید به بركت آزادی بود كه اولین شعار ما در انقلاب بوده و خواهد بود.
وی اضافه كرد: هیچ رشد و هیچ پیشرفتی بدون آزادی میسر نیست، آزادی شرط پیشرفت است اما آزادی تنها شرط مطلق نیست بلكه در كنار آن ارزش دیگری نیز وجود دارد كه می‌بایست از آنها پاسداری كرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما مردمی هستیم كه آزادی می‌خواهیم اما آن را در كنار ارزشهای دیگر طلب می‌كنیم و گرنه اگر آزادی را به تنهایی ارزش بدانیم و اجازه هر چیزی دیگر به نام آزادی مخدوش شود بزرگترین جفا به آزادی است.
وی اضافه كرد: ما برای حفظ استقلال خودمان از آزادی دفاع می‌كنیم به طوری كه اگر نام خلیج فارس برای ما یك ارزش است و قرار باشد هر كس به نام آزادی نام دیگری بر آن بگذارد ما استقلال را مقدم بر آزادی می‌دانیم.
حداد عادل گفت: استقلال فقط استقلال سرزمینی نیست بلكه استقلال معنوی و اعتقادی نیز وجود دارد كه ما از عقاید و مقدسات خودمان دفاع می‌كنیم و اجازه نمی‌دهیم هر چیزی به نام آزادی طومارش پیچیده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود تاكید كرد: باید اعتراف كنیم كه هنوز نویسندگان در جامعه ما نمی‌توانند بر اساس حق تالیف، زندگی خود را تامین كنند و اگر مولفان شغل دیگری غیر از نویسندگی نداشته باشند به دشواری زندگی می‌كنند و این واقعیت وظیفه سنگینی بر دوش ما می‌گذارد كه باید بر آن چاره اندیشی كرد.
حداد عادل گفت: یكی از مشكلات عالم نشر مدون و روشن نبودن ضوابط حقوقی حاكم بر نشر است كه باید برای آن فكری كرد و در این راستا مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا در این باره قوانین لازم را به تصویب برساند.
وی افزود: من به وزیر ارشاد پیشنهاد كردم كه واحد حقوقی مستقلی با استخدام حقوقدانان ورزیده و آشنا با فضای كتاب برای ارائه خدمات حقوقی و مشاوره در باره چگونگی چاپ و نشر كتاب به ناشران و نویسندگان ایجاد شود.
وی همچنین گفت: مجلس آمادگی دارد كه قانون كپی رایت را نیز تدوین كند.
حداد عادل در پایان سخنان خود اظهار امیدواری كرد كتاب نردبانی برای ترقی در همه عرصه‌های سیاسی فرهنگی و اقتصادی مردم شود و با همان شور و شوقی كه در نمایشگاه بین‌المللی كتاب حضور پیدا می‌كنند در آن عرصه‌ها نیز حضور داشته باشند.
حداد عادل امروز 4 ساعت از نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران بازدید كرد.
در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی كتاب به تعدادی از ناشران داخلی و خارجی برتر جوایزی اهدا شد.

محمدعلی شعاعی در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب :نمایشگاه بین المللی کتاب ، جشن فرهنگی مردم ایران است

محمدعلی شعاعی - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت : نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بار دیگر نشان داد که رویدادی فراتر از یک رویداد تخصصی است و به جشن فرهنگی مردم ایران تبدیل شده است .

به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر، به نقل ازستاد  اطلاع رسانی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، وی افزود: حضور صدها هزار پیر و جوان کتاب دوست به همراه صدها ناشر، نویسنده و علاقه‌مند به کتاب از سراسر کشور در کنار استقبال روزافزون نمایندگان ملت‌های دیگر کشورها و بخصوص همسایگان ایران این رویداد را به کانون فرهنگی برجسته‌ای در سطح منطقه و جهان تبدیل کرده است.

رئیس هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب اضافه کرد: به اذعان همه میهمانان شرکت‌کننده از کشورهای دیگر، نمایشگاه کتاب تهران پرمخاطب‌ترین رویداد کتاب جهان است و چشمگیرترین ویژگی‌ آن ایجاد علاقه در بیان مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی است به طوری که بسیاری از نمایندگان کشورهای دیگر بر ضرورت بهره‌برداری از این تجربه موفق در مدیریت رویدادهای مشابه تأکید کردند.

شعاعی اظهار داشت: حضور گسترده و محبت‌آمیز مردم از استانهای سراسر کشور و استقبال بی‌نظیر اقوام ایرانی از آثار متنوع نخبگان کشورمان نشان دهنده پیوندهای مستحکم موجود در ساختار هویتی سرزمین ماست. حضور 490 ناشر از استانهای کشور و مشاهده ترکیب جمعیتی بازدیدکنندگان که در برخی روزها تا 50 درصد از جمعیت حاضر در نمایشگاه را تشکیل می‌داد و استقبال بی‌نظیر جامعه علمی و نخبگان کشور از سالن خلیج‌فارس و استقبال مردم از نمادهای بومی فرهنگ‌های ایران زمین و حضور سازمان یافته گروه‌های دانشجویی سراسر کشور، گواهی بر این مدعاست.

وی تصریح کرد: روند رو به رشد خرید کتاب‌های دینی، حضور گسترده اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه در نمایشگاه و مراجعه بازدیدکنندگانی با درجات علمی عالیه به سالن ویژه بانوی آب و آفتاب که با تأکید بر شخصیت و جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا(س) برپا شده بود نشان از آن دارد که نمایشگاه در جهت تقویت جنبه معنوی زندگی بشری و پاسخ به خواسته‌های رو به رشد جوانان موفق بوده است. امیدوارم این فعالیت این سالن، همه ساله به‌عنوان کانون توجه به جایگاه و منزلت بانوان استمرار یابد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: نقش نمایشگاه به عنوان دروازه ورود دستاوردهای نوین دانش و خلاقیت بشری روز به روز پررنگ‌تر می‌شود و هجدهمین نمایشگاه کتاب، شاهد عرضه جدیدترین کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف علمی و به خصوص تازه‌های علوم مرتبط با حوزه‌های در حال پیشرفت فناوری کشور است و سالن ویژه کتاب و نهضت نرم‌افزاری و تولید علم در این نمایشگاه تبدیل به محلی برای ارزیابی روند رشد تولیدات بومی در جهت پیشرفت‌های علمی کشور شد.

وی گفت: نمایشگاه کتاب بدون حضور اهل قلم جایگاه واقعی خود را نمی‌یابد. لذا حضور گسترده نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، مصححان، منتقدان، تصویرگران، متخصصان مطبوعات و کلیه هنرمندان علاقه‌مند به کتاب و قلم، به رونق علمی نمایشگاه افزود و طی ده روز برگزاری نمایشگاه، سالن‌های متعددی میزبان جان و کلام این گروه از اندیشمندان عزیز جامعه اسلامی بودند.

رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: ارتباط نزدیک نویسندگان با مخاطبانشان، توجه ناشران به نیازهای جامعه و حرکت به سمت تخصصی شدن، ادامه حمایت‌های حقوقی و مالی دولت و انعکاس نیازهای فرهنگی کشر به نهادهای قانونگذار و تأکید هر چه بیشتر
 
نمایندگان ملت بر حمایت از تولید فرهنگ بومی و توسعه تعامل سازنده علمی و فرهنگی با جهان حیاتی است. در این برهه ضرورت تعامل و همدلی هر چه بیشتر هزاران ناشر و نویسنده و تشکل‌های آنان در کنار دولت و نهادهای قانونگذار و ناظر بیش از پیش احساس می‌شود.
شعاعی گفت: مدیریت نمایشگاه به جنبه اقتصادی که کارکرد اصلی هر نمایشگاهی است توجه ویژه دارد و مبادلات کتاب‌ را در سطح خرده‌فروشی و خرید کتابخانه‌ای و خریدهای عمده تسهیل کرده و معتقد است که نمایشگاه محلی برای دریافت سفارش سالانه کتابفروشی‌های شهرستانی و تهرانی است.

وی اظهار داشت : با توجه به اینکه 15 درصد از گردش مالی نشر کشور در نمایشگاه اتفاق می‌افتد، اغراق نیست اگر ادعا کنیم نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی به عنوان اصلی‌ترین ساز و کار کتاب‌رسانی کشور به شمار رفته و محرک اصلی استقبال مردم از محصولات صنعت نشر کشور به شمار می‌روند که با در نظر گرفتن حجم250 میلیارد تومانی گردش مالی سالانه نشر ایران، نقش صنعت نشر کشور در جهت ایجاد اشتغال، ارتقاء سطح علمی و پرکردن اوقات فراغت توجه ویژه‌ای را طلب می‌کند.

رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب ادامه داد: به ویژه آنکه با رشد میزان تولیدات صنعت نشر ایران و محدودیت مخاطب، رقابت بین ناشران رو به افزایش است و ضروری است از هر ابتکاری برای توسعه بازار مطالعه در سطح ملی و بین‌المللی استقبال شود. سومین بازار جهانی کتاب ایران با مسئولیت بخش خصوصی قدمهای جدیدی را در این راه برداشت و در آینده نزدیک باید منتظر اخبار موفقیت‌های بیشتری از حضور بین‌المللی نشر ایران بود و برقراری پیوند بین کتاب و سینما، کتاب و صنعت و کتاب و ورزش به‌عنوان رویکردی کاربردی از صنعت نشر نمونه‌هایی از ابتکاراتی است که در هجدهمین نمایشگاه برای توسعه بازار مطالعه مورد توجه قرار گرفت.

شعاعی گفت: مدیریت نمایشگاه در ادامه سیاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعلام دهه کتاب کودک و خانواده این مهم را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داد و در هجدهمین نمایشگاه، سالن ویژه کودک و نوجوان رادر کتاب جایگاه ویژه بانوان و توجه اکید به حضور جوانان به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان برپا کرد.

وی تأکید کرد: اینک که رویداد ملی نشر ایران جزو تقویم نمایشگاه‌های بین‌الملی کتاب جهان به‌حساب آمده است انتظار می‌رود ساز وکار مستحکم‌تری برای اجرای آن بوجود آید. رفع تردیدهای راجع به مکان برگزاری نمایشگاه و تثبیت جایگاه فعلی به‌عنوان مکان دائمی برگزاری نمایشگاه کتاب پاسخ مناسبی به این اعتماد بین‌المللی است و هرگونه ایجاد تغییر در این روند به جز تضعیف مدیریت نتیجه دیگری ندارد.

رئیس هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: جا دارد از اقدام شایسته شهردار شهر تهران در جهت تثبیت همین مکان به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب و از همراهی مرکز دائمی نمایشگاه‌های برگزاری نمایشگاه کتاب و از همراهی مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور و وزارت محترم بازرگانی کمال تشکر را بنمایم و اهتمام مؤثر مدیریت شهری در ایجاد تمهیدات و امنیت و آرامش برای شهروندان را ارج نهم.

شعاعی گفت: نمایشگاه با حضور رسانه‌ها کامل می‌شود و هجدهمین نمایشگاه نیز پذیرای ده‌ها خبرنگار از مطبوعات ـ خبرگزاری‌ها و رسانه‌های الکترونیک بود و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز گام بلندی در گسترش ارتباط مردم با نمایشگاه کتاب برداشت و از سال آینده امید است حضور گسترده‌تر آنان را شاهد باشیم. جایگاه ویژه خبرنگاران نمایشگاه کتاب تهران هرگز خالی از خبر و ارتباطات ویژه خبری نبود.

اسامی ناشران برگزیده هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، اعلام شد .

به گزارش خبرنگارکتاب مهر ، در مراسم اختتامیه این دوره از نمایشگاه که با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی شعاعی معاون امور فرهنگی و رئیس هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب و جمعی از ناشران و نویسندگان و شخصیتهای علمی، فرهنگی کشور برگزارشد، هیأت داوران، اسامی ناشران برگزیده هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب را به شرح ذیل معرفی کردند.

الف- ناشران حوزه بزرگسال

1- بخش خصوصی : انتشارات فرهنگ معاصر به دلیل فضا سازی مناسب و مطلوب، عرضه کتابهای مورد نیاز جامعه، رعایت شئون اخلاقی و ارتباط مناسب با بازدیدکنندگان

2- بخش دولتی: مؤسسه انتشارات امیرکبیر به دلیل تنوع و تعدد کتاب های منتشره و مورد نیاز جامعه، ارائه خدمات مطلوب به بازدیدکنندگان، تخفیف مناسب، تعداد عناوین چاپ اول، فضاسازی و تزیین غرفه، رعایت شئون اخلاقی و ارتباط مناسب با بازدیدکنندگان

 ب- ناشران حوزه کودک ونوجوان

1- بخش خصوصی: انتشارات زیتون به دلیل ارائه تخفیف مناسب، توجه به نیازهای جامعه، تنوع و تعدد کتابهای منشره، همکاری با مدیرسالن، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه و حضور در بازارهای جهانی

2- بخش دولتی:
هیأت داوران در این بخش هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر برگزیده نمایشگاه ندانست.

ج- ناشران شهرستانی:
در این بخش انتشارات مرسل از شهرستان کاشان به دلیل تعداد عناوین چاپ اول، توجه به نیازهای جامعه، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، ارائه تخفیف مناسب

70 درصد مردم عراق کتابهای شیعی می خواهند

تنها ناشر عراقی حاضر در نمایشگاه کتاب تهران ، گفت: از مسؤلان نمایشگاه کتاب خواسته ایم تا در کشور عراق نیز نمایشگاه کتاب برگزار کنند .

سیدعلی حکیم، مدیر مؤسسه انتشارات « شهید محراب » گفت: این دومین سالی است که ما در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور داشته و کتاب های منتشر شده و محصولات فرهنگی از جمله مجله، ماهنامه، روزنامه، CD خود را به نمایش می گذاریم.

وی با بیان اینکه در زمان حکومت صدام، هیچ انتشاراتی حق کار نداشت، گفت: کتابهای موجود در سه سال اخیر به چاپ رسیده اند و بیشتر آنها کتاب های قدیمی است که در این سالها اجازة چاپ نداشته اند.

برادر زادة سیدمحمد باقر حکیم، با اشاره به این مطلب که مردم عراق 35 سال از کتاب و فرهنگ دور بوده اند، گفت: فروش کتاب های شیعه در بازارهای عراق ممنوع بود، اما اکنون حدود 70 درصد مردم شیعه عراق می‌خواهند که فرهنگ شیعه در کتاب های درسی و دانشگاهی قرارگیرد.

حکیم، استقبال مردم از کتب خارجی به خصوص عربی را در سطحی مناسب ارزیابی کرد

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo