شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه بیست و یکم اردیبهشت سال 1384 هجری شمسی مقارن است با دوم ربیع الثانی سال 1426 هجری قمری و برابر است با یازدهم می 2005میلادی

تحریم اقتصادی ایران : 
درچنین روزی در سال 1359 هجری شمسی ، شماری از کشورهای اروپاپیی به تاسی  از دولت امریکا ، جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم اقتصادی خویش قرار دادند . این تحریم  اگرچه موجبات فشار اقتصادی بیش از پیش بر مردم و دولت را فراهم آورد اما در عمل پایبندی مردم  ایران را به آرمانهای انقلاب اسلامی مستحکم تر ساخت .

در گذشت زاهد عارف سید موسی زر آبادی :
در چنین روزی در سال 1353 ه ق زاهد عارف سید موسی زر آبادی دار فانی را وداع گفت .

آغازبه کار نخستین فرستنده تلویزیونی جهان :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی ، نخستین فرستنده تلویزیونی  جهان در برلین  آغاز به کار کرد  . این  فرستنده نیپکو نامداشت . پاول نیپکو در راه اندازی این فرستنده و همچنین تبیین امواج تلویزیونی نقش بسزایی ایفا کرده بود .

تولد کریشنا مورتی :
در چنین روزی در  سال 1895 میلادی جیدو کریشنا مورتی فیلسوف مشهور هندی به دنیا آمد . آواز های زندگی عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد سالوادور دالی :
در چنین روزی در سال 1904 میلادی سالوادور دالی نقاش برجسته اسپانیایی و بنیانگذار سبک سورئالیسم در نقاشی به دنیا آمد .سالوادور دالی ای دومینچ" در روز یازدهم می 1904در خانواده ای متشخص به دنیا آمد و از همان سنین کودکی نقاشی را در پیش گرفت.او در سال 1922 تحصیلاتش را دردانشگاه هنرهای زیبای مادرید آغاز کردو پس از مدتی با "فدریکو گارسیا لورکا"،شاعر و "لوییس بونوئل "،فیلمساز نامی آشنا شد . آنها به مدد یکدیگر  آثارهنری متمایزی را ارائه دادند. او مدتی در گروه نقاشان و مجسمه سازان سورئالیست فعالیت کرد و با ارائه نقاشیهای شگفت انگیز،  نام خود را به عنوان یکی از نام آورترین نقاشان سبک فرا واقعی تثبیت کرد."دالی"در کنار نقاشی به سینما،تئاترو اپرا علاقه داشت و در این زمینه ها نیز فعالیت کرد.از جمله آثار مطرح این هنرمند می توان به نقاشیهای "سبد نان"،"مرگ بهتر از ننگ"،"رویای کریستف کلمب"و "شام آخر"اشاره کرد.این هنرمند نامی در روز بیست و سوم ژانویه  1989 براثر حمله قلبی در گذشت. 

محاکمه آغاز گران جنگ :
در چنین روزی در سال  1967 میلادی  چند تن از مقامات ارشد  آمریکایی که عامل و مسبب بروز جنگ علیه ویتنام بودند در این کشور محاکمه شدند . این دادگاه را برتراند راسل فیلسوف مشهور پیشنهاد کرده بود .

استقلال لوکزامبورگ : 
درچنین روزی در  سال 1867میلادی ،  لوکزامبورگ به استقلال دست یافت . پیشتر لوکزامبورگ تحت سیطره آلمان قرار داشت .

پایتخت شدن قسطنطنیه :
در چنین روزی در سال 1330 میلادی قسطنطنیه ( استانبول فعلی ) پایتخت جدید امپراطوری روم شرقی شد . این امر را کنستانتین امپراطور روم  پیشنهاد کرد .

دموکراسی در لائوس :
در چنین روزی در سال 1947 میلادی لائوس صاحب قانون اساسی شد . بر این اساس رژیم این کشور به دموکراسی پارلمانی تغییر هویت داد . کشور لائوس در شبه جزیره هندوچین قرار دارد. این سرزمین محصور در خشکى است و به دریا راه ندارد. 
مسلمانان این کشور از نژاد چام (شام)و اغلب چینى هستند.  در دهه شصت  که لائوس وضع ناگوارى داشت مسلمانان آسیبهاى فراوانى دیدند و با روى کار آمدن کمونیست‏ها، فشار بر آنان شدت بیشترى یافت.

تغییر نام سیام :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی کشور سیام نام خود به تایلند تغییر داد  . تایلند در جنوب شرقى آسیا و شبه جزیره هندوچین بر کنار خلیج‏سیام قرار دارد.مساحت آن بیش از پانصد و چهارده هزار کیلومتر مربع وسعت آن است و بیش از پنجاه  میلیون سکنه دارد. مرکز حکومت آن بانکوک است.

حمله به غزه :

در چنین روزی در سال 1955 میلادی رژیم صهیونیستی در   یک حمله ناجوانمردانه غزه را در فلسطین اشغالی مورد تهاجم گسترده خویش قرار داد .

اعزام نیرو به تایلند :
در چین روزی در سال 1962 میلادی آمریکا به تایلند نیروی نظامی گسیل داشت .
 
آغاز گفتگو های صلح :
در چنین روزی در سالل 1968 میلادی گفتگو های صلح ویتنام میان آمریکا و ویتنام شمالی در پاریس آغاز شد . 
 
ورود به بلژیک : 
در چنین روزی در  سال 1940 میلادی ،  نیروهای نظامی دو کشور   فرانسه و انگلیس  بلژیک  را به تصرف خویش در آوردند . این عمل در برابر حملات گسترده ارتش نازی به این شهر و به منظور حمایت از مردم بلژیک در برابر آلمان ها انجام پذیرفت .

منبع:خبرگزاری مهر

58/02/21

گزارش مفصل دفتر هماهنگی مناطق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وضعیت روحانیت و دیگر جریان‌ها و گروه‌های صاحب نفوذ در خرمشهر ، تشدید تقابل بین آنها و پیش‌بیی اینكه بالاخره برخورد مسلحانه در شهر روی خواهد داد و ارائه پیشنهادهای پیشگیرانه .

سخنرانی خواهر امام موسی صدر در یزد و درخواست از دولت اسلامی برای یافتن امام موسی صدر ؛ تظاهرات مردم به همراه آیت الله صدوقی به حمایت از خواهر امام موسی صدر ؛ تلگرام آیت الله شریعتمداری به كنفرانس وزیران خارجه كشورهای اسلامی و درخواست گنجاندن موضوع ناپدید شدن امام موسی صدر در دستور كار كنفرانس .

بازتاب اعدام القانیان سرمایه‌دار صهیونیست در بین شخصیت‌ها و رسانه‌های وابسته به اسرائیل .

اعلام تصمیم ایران درباره افزایش قیمت نفت صادراتی خود برای دومین بار در طول یك ماه اخیر ؛ تفسیر رادیو لندن دربارة این تصمیم و تأثیر آن در اوضاع كلی نفت و قیمت‌گذاری كشورهای عضو اوپك .  

رهنمودهای رئیس سازمان سیا به قرارگاه سیا در تهران در مورد كانال‌های برقراری تماس با آیت الله شریعتمداری و نقش وی در حزب خلق مسلمان ، همچنین بررسی میزان نفوذ ، تعداد اعضا و كادرهای حزب با تأكید بر اینكه هدف آمریكا از هرگونه اقدام سیاسی ، روی كار آمدن دولتی است كه در مورد منافع ایالات متحده نظر موافق داشته باشد .

60/02/21

تسخیر ارتفاع 2980 متری «اورامان تخت»

دفع حملات تیپ 116 سپاه یکم عراق در محور مرزی مریوان _ پنجوین

65/02/21

تك عراق به شرهانی.

67/02/21

تصویب قطعنامه 612 سازمان ملل در مورد منع كاربرد سلاح‌های شیمیایی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo