شهید آوینی
 
‌خبرهايي كوتاه از چهارمين روز نمايشگاه كتاب تهران

خبرهايي كوتاه از چهارمين روز هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران را به نقل از ستاد خبري نمايشگاه مي‌خوانيد.

سيستم كتابخانه تخصصي ايثار و شهادت در نمايشگاه بين‌المللي كتاب راه‌اندازي شد
در نمايشگاه كتاب ومطبوعات به همت معاونت پژوهش وارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، سيستم جستجوي رايانه‌اي بييش از 130 هزار عنوان كتاب با موضع ايثار و شهادت راه‌انداز شد.
در اين سيستم امكان جستجو و دسترسي به موضوعات ايثار و شهادت بامحوريت "ايثار در ساير اديان و ملل" ،"كتب و تحقيقات در رابطه با ايثار و شهادت"، "امام حسين و عاشورا"، "دفاع و جهاد در اسلام و دفاع مقدس" و "كتب مرجع" وجود دارد.

بازار نشر ايران از ترجمه اشعار معاصر مراكش استقبال مي‌كند
رشيد جبوج رئيس نمايشگاه بين المللي كتاب كازابلانكا با محمدعلي شعاعي رئيس نمايشگاه بين‌المللي كتاب و معادن امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار و گفت و گو كرد.
شعاعي در اين ديدار گفت: در دنياي معاصر تعامل فرهنگي ميان كشورها نه تنها يك كار تشريفاتي، بلكه يك ضرورت محسوب مي‌شود.
وي افزود: كتاب، يكي از زمينه‌هاي تعامل فرهنگي ميان كشورهاست كه بايد با جديت به آن پرداخته شود.
معاون فرهنگي وزارت ارشاد با اشاره به روابط فرهنگي در كشور ايران و مراكش اظهار داشت: مراكش يك قطب فرهنگي است و مردم آن در اعتقادات اسلامي و هنر مشتركات گسترده‌اي با مردم ايران دارند. وي همچنين گفت: بازار نشر ايران از ترجمه اشعار مراكشي به ويژه اشعار معاصر استقبال مي‌كند.

نمايشگاه كتاب در آستانه يك شهرت جهاني است
علي موسوي گرمارودي نمايشگاه بين‌المللي كتاب را يك حادثه بزرگ در زندگي فرهنگي مردم ايران عنوان كرد كه آرام آرام به سوي شهرتي جهاني پيش مي‌رود.
اين شاعر و نويسنده، ضمن بازديد از نمايشگاه كتاب آن را داراي امواج فرامرزي دانست كه علاقه‌مندان به كتاب از ساير كشورهاي دنيا و نيز از ساير نقاط شهر و شهرستان‌ها براي خريد به اينجا كشانده است.
وي استقبال مردم از نمايشگاه را به مثابه به جا آوردن فضاي سيزده به‌در بيان كرد و گفت: اميدوارم اينها به خاطر خوش ذوقي مردم باشد نه علامت كتاب نخواندن.
گرمارودي با اشاره به ميانگين ناچيز مطالعه كتاب در ايران گفت: 5/1 دقيقه مطالعه به عنوان سرانه هر فرد و تيراژ كمتر از هزار جلد، آن هم براي جمعيتي نزديك به 75 ميليون نفر، بيانگر گرايش ناچيز مردم به مطالعه كتاب است.

تمام اطلاعات نمايشگاه كتاب در يك لوح فشرده
تمام ياطلاعات مربوط به كتاب‌هاي چاپ شده در 10 سال گذشته و كتاب‌هايي كه در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب در معرضه فروش قرار گرفته‌اند بر روي يك لوح فشرده به بازديدكنندگان نمايشگاه ارايه مي‌شود.
اين لوح‌ فشرده با قيمت 2000 تومان از تمام كيوسك‌هاي اطلاع رساني نمايشگاه قابل تهيه است و اطلاعات مربوط به ناشران سال 1383 را كه حداقل يك كتاب منتشر كرده باشند در بر مي‌گيرد.
اين لوح فشرده از قابليت جست‌وجو بر اساس عنوان كتاب، نام ناشر، پديد آورنده، موضوع و نماينده ناشر برخوردار است.

ارائه كارنامه 26 سال نشر ايران در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران
آمار 26 سال نشر ايران از سوي خانه كتاب تهيه شده و در هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در معرض ديد مردم قرارگرفته است.
اين آمارها به صورت نموداري در حوزه‌هاي مختلف تنظيم شده و در غرفه كارنامه نشر كتاب به تماشا گذاشته شده‌اند. هر كدام از نمودارها نشان دهنده آمار چاپ كتاب از سال 57 تا پايان سال 83 در يك حوزه مشخص است.

حضور 150 ناشر الكترونيك در هجدهمين نماشگاه بين‌الملل كتاب تهران
تعداد ناشران الكترونيك در نمايشگاه كتاب امسال نسبت به سال گذشته 25 درصد افزايش يافته است. اين ناشران امسال نيز در غرفه ناشران الكترونيك نمايشگاه كتاب تهران حضور دارند. اين غرفه كه 1700 متر فضا دارد، در سالن ميلاد قرار دارد. امسال ششمين سالي است كه ناشران الكترونيك در نمايشگاه كتاب تهران حضو پيدا مي‌كنند. با اين حال هنوز شركتي كه تمام فعاليتش در حوزه نشر الكترونيك متمركز باشد در ايران وجود ندارد.

برگزاري نخستين نشست روساي نمايشگاه‌هاي كتاب جهان اسلام
مدير بخش جنبي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از برپايي نخستين نشست رؤساي نمايشگاه‌هاي كتاب جهان اسلام در 18 ارديبهشت ماه خبر داد.
مجيد جعفري اقدم گفت: هدف از برپايي اين نشست كه در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار مي‌شود، بررسي راه‌هاي همكاري و همفكري بار برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب در كشورهاي اسلامي است.
به گفته جعفري اقدم، قرار است در پايان اين نشست‌ها و طرح ديدگاه‌ها و نظرات روساي نمايشگاه‌هاي كتاب جهان اسلام، يك نهاد فرهنگي براي گسترش همكاري اين كشورها در زمينه كتاب تشكيل شود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo