شهید آوینی
 
هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران افتتاح شد

هجدهمین نمایشگاه کتاب تهران صبح روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه با حضور رییس جمهوری ، وزیر ارشاد ، معاون فرهنگی وزیر ، سفرای کشورهای خارجی ، نویسندگان ، ناشران ، دانشگاهیان و ... افتتاح شد .

به گزارش ستاد اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب ، دراین دوره از نمایشگاه 2750 ناشر داخلی و خارجی ، بیش از 222 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف را عرضه می کنند.

بنابراین گزارش ، در بخش ناشران داخلی 1818 ناشر به صورت مستقل و نمایندگی ، 96 هزارعنوان کتاب در موضوعات دین، ادبیات، فلسفه ، علوم انسانی ، علوم خالص، هنر ، تاریخ و ... در معرض دید عموم قرار می دهند.

در بخش بین المللی نیز 756ناشر از 51 کشور جهان، 126 هزار عنوان کتاب مربوط به سالهای 2004 و 2005 میلادی به نمایش می گذارند.

این گزارش حاکی است عرضه 800 عنوان کتاب با موضوع خلیج فارس ، نمایش 2500 عنوان کتاب درباره شخصیت و سیره حضرت زهرا (س) برگزاری جشنواره ملی اینترنتی خلیج فارس ، برپایی نشست های تخصصی ویژه نویسندگان و صاحب نظران فرهنگی ، عرضه کارنامه 26 سال نشرایران ، مسابقات کتابخوانی ویژه کودکان و نوجوانان و... ازجمله برنامه های بخش جنبی هجدهمین نمایگشاه بین المللی کتاب تهران است.

حاشیه روز افتتاحییه نمایشگاه كتاب

خبرگزاری فارس: بازدیدكنندگان اولین روز از هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، به علت برخی نارسایي‌ها دچار مشكل شدند.

- اطلاع رسانی تعطیل است.
نمایشگاه بعد از افتتاح رسمی و در ساعت اولیه بازدید عمومی شاهد سر درگمی بازدید كنندگان بود، چون هیچ خبری از تیم 200 نفره خبره‌ای كه قرار بود، بازدید كنندگان را راهنمایی كنند نبود.
-  نقشه غرفه‌ها هنوز نرسیده است.
دربرخی از نقاط نمایشگاه غرفه‌هایی وجود دارد كه بر روی آن‌ها نوشته شده است "نقشه"؛ اما هنگامی كه به بعضی از این غرفه‌ها كه متصدی مربوطه در آن‌ها حضور دارد مراجعه مي‌شود تنها با دو جمله روبرو مي‌شوند: " نقشه نداریم، هنوز نرسیده است"
- غرفه‌ها هنوز تكمیل نشده‌اند.
بعد از گذشت سه روز از موعدی كه قرار بود غرفه‌ها چیده شده و آماده بازدید مخاطبان باشند، هنوز بعد از افتتاح، برخی از غرفه‌ها خالی از ناشر یا در حال چیدن كتاب و دكور هستند.
-  اما غرفه‌های "تنقلات" و "سیب زمینی سرخ كرده" به سامان رسیده‌اند.
تنها غرفه‌هایی كه بازدیدكنندگان به راحتی و بعد از مراجعه به آن‌ها جواب خود را دریافت مي‌كنند و یا به خواسته‌مورد نظر خود مي‌رسند، غرفه تنقلات هستند و بیشترن مخاطب را هم دارد
-  باز هم هنرمندان!
در اولین روز از نمایشگاه كتاب، در بخش بین‌المللی سالن مخصوص به كتاب‌های لاتین كه تنها با رایانه مي‌توان آن‌ها را خرید، شاهد ازدحام هنرمندان علاقمندی بود كه با حضور در غرفه‌های ارائه دهنده كتاب‌های هنری نیازهای خود را مرتفع مي‌كردند.
-  عرب‌ها هم دیر كردند!
غرفه مخصوص به عربستان سعودی هم همانند برخی از ناشران كشورمان خالی از كتاب است و تنها چند عرب زبان در آن حضور داشته و به دیگر غرفه‌ها با حسرت نگاه مي‌كردند.
- رایانه‌ها تاخیر در پرداخت یارانه‌ها ایجاد كرده‌اند.
مراجعه كنندگان به سالن 43 نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، كه اختصاص به "كارت خرید كتاب" دارد امروز بدترین روز خود را پشت سر گذاشتند، چون رایانه‌هایی كه در آن سالن كار مي‌كردند، نمي‌توانستند حتی بعد از 10 بار مراجعه ،"كد" مراجعان را وارد كنند تا آن‌ها بتوانند یارانه‌های خرید كتاب دریافت كنند.
- مدیر سالن 43: من كارگر هستم.
مدیر سالن 43 كه یارانه‌ای خرید كتاب در آن توزیع مي‌شود، بعد از حضور اهل قلم و مراجعان دیگری كه به عدم حضور متصدی توزیع (كارت كتاب) اعتراض داشتند و به دنبال مدیر سالن مي‌گشتند تا اعتراض خود را به گوش مقام بالاتری برسانند،گفت: من مدیر سالن نیستم، كارگر سالن هستم.
اما هنگامی كه با اصرار بازدیدكنندگان روبرو شد، با مراجعه به غرفه اهل قلم و ندیدن شخصی در آن غرفه گفت: ناهار خوردن كه جرم نیست شاید رفته ناهار بخوره!!
-  تولید علم امروزتعطیل بود
سالن جنبی، خلیج فارس كه سالن "تولید علم و جنبش نرم افزاری " نام‌گذاری شده است امروز نه تنها چیده نشده بود ، بلكه هنوز غرفه‌بندی هم نشده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo