شهید آوینی
 
بزرگ‌ترین نرم‌افزاری فقهی شیعه در قم تدوین شد

پس از چهار سال تلاش، بزرگترین نرم افزار فقهی شیعه شامل جامع‌ترین منابع فقهی شیعه تدوین شد.

حجت‌الاسلام محسن مسچی معاون اطلاع رسانی و بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم این نرم افزار را جامع‌ترین کتاب‌خانه دیجیتال از کتب فقهی دانست و افزود: در تدوین این نرم افزارده‌ها نفر در گروه‌های مختلف همکاری داشته‌اند.

وی با اشاره به خصوصیات این نرم‌ افزار گفت: نرم ‌افزار «جامع فقه‌اهل بیت» شامل هزار و 158 عنوان کتاب و رساله فقهی در هزار و 744 جلد از فقه گهربار اهل بیت(ع) است که با عرضه مجموعه‌ای نفیس از میراث فقه شیعه، گنجینه‌ای ارزشمند را برای استفاده محققان پدید آورده است.

وی با اشاره به زحمات فراوانی که برای این مجموعه کشیده شده است، گفت: پیش از این نیز نرم‌ افزارهای نور الفقاهه 1 و 2 که زمینه و مقدمه‌ای برای تهیه نرم ‌افزار جامع فقه اهل بیت بود تدوین شد و اکنون نیز با گرد‌آوری کتب مختلف که بسیاری نایاب یا از چاپ‌های بسیار قدیمی سنگی بودند و از کتابخانه‌های سراسر کشور و جهان گردآوری شدند، این نرم‌ افزار تدوین شده است.

مسچی در خصوص قابلیت‌های این لوح فشرده در حوزه پژوهش‌های فقهی گفت : ارتباط میان متن 33 عنوان کتاب در 117 جلد با 188 عنوان شرح، حاشیه و ترجمه در 697 جلد و نیز انتخاب شروح دلخواه به همراه امکان مقایسه میان ستون مورد نظر و اولویت بندی در گزینش شرح‌های برنامه به هنگام تحقیق، از ویژگی‌های کاربردی این برنامه به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: محققان می‌توانند از طریق فهرست درختی و گزینشی به مطالب مورد پژوهش دست یابند و به وسیله سه دامنه کتاب، مولف و موضوع حوزه‌ تحقیقی خود را در گستره‌ای خاص محدود نمایند.

مسچی دستیابی به کتب فقهی بر اساس موضوعات گوناگون را از توانمندی‌های کاربردی این برنامه دانست و افزود: از امکانات مفیدی که این برنامه برای پژوهشگران حوزه فقه فراهم می‌نماید، قابلیت دستیابی به کتب برنامه بر مبنای موضوعاتی چون آیات‌الاحکام، فقه استدلالی، فقه مقارن، فقه فتوایی، قواعد فقهیه، منابع فقه و تاریخ فقه و فقها است که در امر ساماندهی تحقیقات فقهی بسیار سودمند است.

وی گفت : جستجوی موضوعی در 573 هزار و 665 عنوان باب فقهی به همراه پژوهش لفظی در متن و فهرست کتب و نیز استفاده مطلوب از امکان فهرست سازی از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار فقهی است.

وی افزود: از دیگر امکانات ارزشمند این برنامه آن است که کاربر به متن کامل قرآن کریم دسترسی دارد و می‌تواند از طریق ریشه و مشتق کلمات، به جست و جو در آیات بپردازد.

وی با اشاره به سایر امکانات جامع فقه اهل بیت(ع) گفت : ‌قابلیت‌ها متنوع پژوهشی نظیر علامت گذاری، نمایه‌زنی، رنگ کردن متن و حاشیه‌نویسی و نیز انتقال متن انتخابی به قسمت یادداشت با امکان ویرایش و چاپ مطلب و یا انتقال مستقیم متن گزینشی به محیط MS-DOS از جمله امکاناتی است که فضای پژوهشی این نرم ‌افزار برای استفاده محققان مهیا نموده است.

منبع:خبرگزاري مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo