شهید آوینی
 
 جانباز سعید صیادی : مشکلاتمان را به گوش مسئولین برسانید

چرا می گویند که رسیدگی می‌شود و مشکل ندارند؟ اگر راست می‌گویند بیایند اینجا از نزدیک وضعیت ما را ببینند. اگر خود مسئولین بنیاد بیایند اینجا من ثابت می‌کنم که چقدر مشکل داریم که رسیدگی نشده است.

پیرو جوابیه بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص گزارش‌های مربوط به جانباز سید هاشم حسینی ، با حضور در مجتمع جانبازان شهرک قائمیه اسلامشهر ، برخی ابعاد جوابیه مذکور را ضمن گفتگو با عده‌ای دیگر از جانبازان مورد تحقیق و بررسی قرار داد .

سعید صیادی ، جانباز 35% که درعملیات میمک سال 66 از ناحیه گردن و کمرو فک دچار مجروحیت شده است به خبرنگار ما گفت : پایم از زانو به پایین قطع عصب است. بر اثر موج انفجار نخاعم نیز مشکل پیدا کرده . هم گردن و هم کمرم عمل شده و گردنم دوباره نیاز به عمل دارد.غیر از زمان مجرویتم که مرا موج گرفت ، دوبار دیگر هم قبلا دچارموج گرفتگی شدم.اما بنیاد موج انفجار را قبول نمی کند.

وی درخصوص وضعیت مسکن خود گفت : من الان با 4تا بچه مستأجرم . البته در همینجا خانه از طرف بنیاد به ما دادند اما چطور؟ به من در طبقه چهارم این مجتمع جانبازان یک واحد دوخوابه دادند. منتهی زمانی که من تازه کمرم را عمل کرده بودم و دو روز بود که به خانه آمده بودم آقای ... تماس گرفت گفت که اگر تا چند روز دیگر دومیلیون و هشتصد هزار تومان به حساب بنیاد نریزی دیگر امتیاز خانه را از دست می دهی. من هم پول نداشتم مجبور شدم این پول را بهره ای بگیرم که ظرف دو سال این دومیلیون و هشتصد هزار تومان،هفت میلیون تومان شد و من هفت میلیون زیر قرض رفتم.مجبور شدم خانه را هفت میلیون و پانصد هزارتومان فروختم تا از زیر بدهی بیرون بیایم و حالا در همین مجتمع مستأجرم. پیش از اینکه شما بیایید از بنگاه تماس گرفتند که کرایه ات عقب افتاده بیا با صاحب خانه تکلیفت را روشن کن. 

صیادی افزود : آخر من که بیکار هستم با 60 هزارتومان حقوقی که می گیرم چطور می توانستم هم قسط خانه وهم خرج 5 نفررا بدهم ؟ یعنی ما را تحت فشار قرار دادند تا پول را به حساب بریزیم آنوقت بنیاد جانبازان مدعی است که خانه به ما داده اما چطور؟ با چه شرایطی؟ بنیاد دیگر کاری ندارد که این جانباز همین دو سه میلیون را از کجا بیاورد؟همه فکر می کنند که خانه را مجانی به ما داده اند. 

وی در ادامه اظهار داشت : زمانی که اینجا را تحویل دادند ،‌ نمیدانید چه وضعیتی داشت . اوایل که آمدیم نه برق داشت نه تلفن و نه گاز . الان حدود شش ماه است که گاز کشی شده است. همین الان ما و خانوادهایمان اینجا امنیت جانی و روانی نداریم. اینجا شده محل رفت و آمد اراذل و اوباش. آدم سالم اعصابش به هم می ریزد ، آنوقت ما با این جسم و روح ازبین رفته چه کار کنیم؟

صیادی افزود : خیلی ها فروختند یا اجاره دادند و خودشان را خلاص کردند. اما من جایی را ندارم که بروم و مجبورم که اینجا زندگی کنم.کدام جانباز با قطع پا و وضعیت بد جسمانی می تواند چهار طبقه کپسول گاز را بالا ببرد؟هنوز فاز 2شهرک گاز کشی نشده. با دعوا و درگیری این فاز را گاز کشی کردند.

این جانباز دوران دفاع مقدس متذکر شد : زمانی که اینجا افتتاح شد ما با بچه های جانباز شورایی را برای پیگیری مشکلات و مسائل مجتمع تشکیل دادیم و به مسئولین بنیاد گفتیم که بیایید اینجا درمانگاهی بسازید و اگر نمی توانید آمبولانسی در اختیار ما باشد که در مواقع اضطراری بتوانیم جانباز را به تهران برسانیم یا کارهای اورژانسی را انجام دهد. در این شهرک ما جانباز 65%شیمیایی داریم. اگر حالش بد شود تا او را به بیمارستان ساسان برسانیم از بین می رود. باز گفتیم اگر نمی شود یک بهیار بیاورید اینجا ، این کار را هم نکردند . حتی پیشنهاد دادیم که با نزدیک ترین درمانگاه شبانه روزی  قرارداد ببندند اما اصلا ترتیب اثر داده نشد.

وی همچنین اظهار داشت : مشکلاتمان را می گوئیم اما آیا به گوش مسئولین می رسد؟چرا می گویند که رسیدگی می شود و مشکل ندارند اگر راست می گویند بیایند اینجا از نزدیک وضعیت ما را ببینند. کاری کرده‌اند که خیلی مواقع ما می شنویم که می گویند جانبازان دارند همه مملکت را می چاپند . حقوق و ماشین و مسکن و...می گیرند.  زمانی که من مجروح شدم 21 سال داشتم حالا که 40ساله شده ام فرض کنید مجروحیت من اضافه نشده و تنها قطع پا هستم آیا این دردی که من الان می کشم با دردی که بیست سال پیش می کشیدم یکی است.آیا بدن من بر  اثر مرور زمان پس رفت نکرده؟ جانبازی که بر فرض 25% بوده باید بعد بیست سال20% برایش قرار بدهند؟ یعنی تازه 5% هم کم کنند ؟

صیادی درباره دیدار مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران از وی و خانوده‌اش گفت :هیچ مسئولی اینجا نیامده سرکشی کند.فقط 4سال پیش که در جای دیگری زندگی می‌کردم ، یکی از مسئولین به ما سرزد . دیگر از مسئولان بنیاد کسی را ما اینجا ندیدیم. حتی به آقای ... رئیس بنیاد اسلامشهر یکبار گفتم: ما این مشکلات را داریم ، نباید شما سرکشی کنید ببینید جانباز مرده است زنده است در چه وضعیتی گذران زندگی می کند؟ ایشان به من گفت:شما گفته اید که ما بیاییم؟!گفتم:من باید به شما بگویم بیایید سربزنید؟ یا خودتان باید بروید ببینید جانبازی که زیر نظرتان است چه وضعی دارد؟ با اینحال بعد از این صحبت هم هیچکس اینجا پیدایش نشد.

وی در مورد مشکلات مربوط به درمان گفت : وضعیت درمان قبلا خوب بود حتی اگر جانباز خانواده اش را بیمارستان ساسان می برد رسیدگی می کردند اما اواخرسال 83 که برای درمان همسرم که دچار بیماری قلبی است به بیمارستان ساسان مراجعه

کردم دیدم روی کاغذ بزرگی نوشته اند که بنا بر دستور فلان مدیر بنیاد، جانباز باید 70درصد هزینه درمان خانواده را خودش پرداخت کند.خب من که ماهی 60هزارتومان دریافتی دارم از کجا 70%هزینه درمان خانواده ام را بدهم پول ویزیت متخصص حدود شش هفت هزار تومان است. دیگر بماند دارو آزمایش،عکس برداری و غیره.  

این جانباز 35% در پاسخ به این سوال که با وجود بیمه شما دیگر چه مشکلاتی از لحاظ درمان دارید ، گفت : الان من بیمه درمانی و بیمه تکمیلی دارم . پارسال از کمرو گردنم MRI گرفتم اما دوباره پزشک متخصص تجوز کرد که باید از کل گردن تا پایین نخاع MRI بگیرم. وقتی به دفتر بیمه تکمیلی‌مان مراجعه کردم به من گفتند:برای جانباز تا سقف100هزارتومان پرداخت می شود.گفتم:مسائل درمانی جانباز بدون تعیین سقف انجام می شود.گفتند:باید بروی بنیاد جانبازان نامه بگیری تا ما از صندوق دیگر برای شما برداشت کنیم! یا مثلا وقتی گردن و کمرمرا عمل کردند ، چون فیزیوتراپی برایم مشکلاتی را ایجاد کرد خود پزشک متخصص برایم ماساژور تجویز کرد که در خانه انجام دهم. من ماساژور را خریدم زمانی که برای گرفتن هزینه آن به بنیاد مراجعه کردم گفتند ماساژور جزء تعهدات ما نیست.منظورم این است که ببینید چطور ما را سرگردان این اداره و آن مرکز می کنند. 

وی همچنین مشکلات در زمینه دارویی را چنین عنوان کرد : راجع به دارو باید بگویم که دیگر داروی خارجی به ما نمی دهند.می گویند ایرانی را استفاده کنید.اما داروی ایرانی تأثیری ندارد من قرص خارجی را گاهی ممکن است مجبور شوم روزی 5عدد هم بخورم تا درد کمر و گردنم آرام شود اما اگر روزانه یک بسته ازهمین دارو ایرانی را استفاده کنم کفاف درد مرا نمی کند.

صیادی جانباز 35% دوران دفاع مقدس در پایان متذکر شد : اگر خود مسئولین بنیاد بیایند اینجا من ثابت می کنم که چقدر مشکل داریم که رسیدگی نشده است.

منبع:گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo