شهید آوینی

با بدعهدی آمریکایی‌ها چه کنیم؟

باید حول محور فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی جمع شویم واجازه ندهیم این بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها دستمایه تفرقه و دودستگی بین مسئولین کشور شود.

95/02/05

متن یادداشت محمد اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی با عنوان "با بدعهدی آمریکایی‌ها چه کنیم؟" به‌شرح ذیل می‌باشد:

با اظهارات اخیر آقای سیف رئیس بانک مرکزی مبنی بر تقریباً هیچ بودن عایدی ایران از برجام فضای رسانه‌ای کشور شاهد طیف وسیعی از نظرات است که حاکی از اهمیت موضوع بدعهدی آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات آنها برای برداشتن تحریم‌هاست.

به همین منظور و با هدف ارائه پیشنهاد برای بهبود فضای روانی حاکم بر رسانه‌ها به برخی از این نقطه نظرات اشاره گذرا می‌کنیم.

دیدگاه منتسب به افراد و جناح‌هایی که از ابتدا با بدبینی به قضیه نگاه می‌کردند و با شناختی که از ماهیت طرف مقابل داشتند همواره نگران و دلواپس بودند و هم‌اینک نیز با زبانی تیز و برنده تحقق آنچه را که قبلاً هشدار داده بودند یادآور می‌شوند و به‌نوعی سعی در بزرگ‌نمایی حقانیت تذکرات خود دارند.

این طیف در آن مقطع زمانی که هنوز بدعهدی و شیطان‌صفتی طرف مقابل آشکار نشده بود متحمل ریشخندها و اتهامات فراوانی شدند و در این مسیر خون‌دلهای فراوان خوردند ولی به‌دلیل غلبه نگاه خوشبینی به موضوع برجام نهایتاً بر احساسات خود چیره شده سکوت اختیار کردند.

طیف مقابل کسانی بودند که با اشتیاق فراوان از حل تمامی مشکلات سخن می‌گفتند و انتظار داشتند با کوتاه آمدن در مقابل درخواست‌های طرف مقابل و تن‌دادن به شروط ظالمانه آمریکایی‌ها تحریم‌ها برداشته شود و کشور از وضعیت بد اقتصادی نجات پیدا کند.

در میانه این طیف افراد و شخصیت‌هایی نیز بودند که از همان ابتدا معتقد بودند حتی با وجود برداشتن تحریم‌ها هم مشکلات کشور به این آسانی مرتفع نخواهد شد و کشور نیازمند اصلاحات زیربنایی و تغییرات بنیادینی در حوزه اقتصاد است.

با توجه به این تقسیم بندی نه‌چندان دقیق به‌دنبال این نکته هستیم که از آنچه بر ما گذشت درس بگیریم و نسخه‌ای متناسب با شرایط حال کشور تدارک ببینیم که در واقع همان پیروی از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر تبیین فرمودند.

به‌دیگر سخن نشستن و نیشتر زدن به زخمی که بر پیکره جمهوری اسلامی وارد شده نه اخلاقی است و نه سودمند و هیچ نفعی جز حاکم کردن فضای ناامیدی و یأس برای کشور ندارد.

مردم کشورمان به‌خوبی اخبار و اظهارات داخلی و خارجی را رصد می‌کنند و به‌خوبی می‌توانند شرایط موجود را تحلیل نمایند و نیازی به یادآوری و شماتت بیشتر از آنچه تاکنون انجام شده نیست.

شاید لازم بود این تجربه تلخ نیز در حافظه ملت و خصوصاً نسل جوانی که با ماهیت استکبار کمتر آشنا بود ثبت شود تا یک بار دیگر به این حقیقت موجود در کلام الهی "لن‌ترضی عنک الیهود..." پی ببریم و به‌جای نگاه ملتمسانه به کسانی که جز به نابودی و ذلت ما به چیز دیگری رضایت نمی‌دهند به فکر استفاده از توانمندی و ظرفیت‌های موجود در داخل کشور باشیم و با تمام مشکلات موجود که همه از آن باخبر هستیم به ایستادگی خود ادامه دهیم.

آنچه مسلم است دولت تدبیر و امید به پایان دوره چهارساله خود نزدیک می‌شود و لازم است در پایان این دوره گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف ارائه نماید و این یک خطای استراتژیک است که تمام وقت و انرژی رسانه‌ها صرف موضوع حواشی برجام و گفت و شنودهای بی‌حاصل شود.

کلام آخر این که خوب است به شعور سیاسی و تیزبینی ملت ایمان داشته باشیم و هر دو طرف این طیف به‌جای تکرار مواضع خوشبینانه قبلی و بزرگ‌نمایی دستاوردهای ناچیز برجام از یک سو و به رخ کشیدن این تجربه تلخ و نگاه شماتت‌آمیز از سوی دیگر بار دیگر حول محور فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی جمع شویم واجازه ندهیم این بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها دستمایه تفرقه و دودستگی بین مسئولین کشور شود.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo