18/04/58
راهپیمایی امروز در خرمشهر به دعوت جنبش مجاهدین خلق عرب به مناسبت چهلمین روز درگذشت شهدای خلق عرب با عكسهایی از شبیر خاقانی و عزالدین حسینی با شعارهای خودمختاری خلق عرب و درخواست محاكمه مدنی ؛ صدور قطعنامه در پشتیبانی كامل از شیخ شبیر ، آزادی بدون قید و شرط زندانیان عرب ، تضمین حقوق ملتهای كرد ، عرب و … رفع سانسور ؛ بازتاب این تظاهرات و پخش اعلامیههای گروه چهارشنبه سیاه در رادیو لندن .

ادامه آتشسوزی خطوط لوله نفت و گاز امیدیه به آبادان دو روز پس از انفجار و كاهش تولید پالایشگاه آبادان از 550 هزار بشكه به 10 هزار بشكه در روز انتشار اطلاعیه گروه چهارشنبه سیاه و پذیرش مسئولیت انفجارات و حملات مسلحانه در سطح خرمشهر و خوزستان با اعلام هشدار به مقامات حكومتی .

سفر هیئت اعزامی امام خمینی به سرپرستی آیت الله جنتی و آیت الله كرمانی به سنندج جهت بررسی وضع روحانیان كردستان و گفتوگو با آنها درباره اصل 13 قانون اساسی .

برگزاری جلسه بررسی مشكلات ناشی از درگیری نقده با شركت مقامات دولتی و روحانیان منطقه و ارائه پیشنهادهایی برای پایان دادن به مشكلات و بازگشت آوارگان.

در پی سخنان امروز امام خمینی و تأكید ایشان بر حفظ وحدت ، بنیاد آموزی و تبلیغاتی الهادی راهپیمایی اعلام شده علیه مواضع و رفتار سازمان مجاهدین خلق را لغو كرد .

 

پیام امام خمینی به مناسبت نیمه شعبان خطاب به ملت مشتمل بر عفو عمومی به استثنای متهمین به قتل یا صادركنندگان دستور قتل ، ضرورت تحول فرهنگی و حفظ استقلال كشور ، تأكید بر انسجام قبل از پیروزی و پرهیز از تفرقه و …

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور از درگیریهای طرفداران و مخالفان آیت الله شریعتمداری در تبریز و اشغال ایستگاه رادیو تلویزیون تبریز به دست گروه مسلح حزب جمهوری خلق مسلمان ایران ، اختلافات بین آیت الله قاضی و آیت الله مدنی و …

گزارش كاردار سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور با عنوان “ علاقه امیر انتظام به اطلاعات مشترك ” و اشاره به روابط سه گانه ایران و عراق و آمریكا و نگرانیهای دولت موقت از مقاصد عراق .

 
18/04/61
گزارش قرارگاه كربلا از عقبنشینی نیروهای عراقی در منطقه سوبله و دویرج و استقرار آنها در مناطق سركوب منطقه فكه و حمرین. ادامة تلاش نیروهای خودی برای پاكسازی میدانهای مین در جبهههای غرب. تاكنون پانزده هزار عدد انواع مین در گیلانغرب و قصرشیرین كشف و 23 هزار عدد نیز منهدم شده است. گلوله باران مناطق مسكونی آبادان و خرمشهر كه براثر آن، مناطقی در این دو شهر آتش گرفت و 2 تن شهید و 18 تن نیز مجروح شدند. عناصر سازمان مجاهدین خلق به قصد ترور فردی به خانة وی حمله كردند كه در این حمله، همسر این فرد شهید و فرزندش مجروح شد و خانه نیز به آتش كشیده شد.در باختران به منظور خنثی كردن سوءقصد به جان آیتالله "اشرفی اصفهانی" امام جمعه این شهر، فرد دیگری به جای وی به اقامه نماز پرداخت. موضوعهای مورد بحث آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه امروز تهران: موضعگیری در جنگ، ادعای صلحطلبی عراق و مقایسه آن با ادعاهای این كشور در اوایل جنگ، همچنین تشكیل كنفرانس غیرمتعهدها در بغداد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ما گلولههای عراق را به طرف بغداد برمیگردانیم و دست او را میشكنیم. اگر خسارت ما را نداد، از حلقوم او بیرون میكشیم. اگر صدام صلحطلب بود چرا موقع عقبنشینی شهرهای ما را تخریب كرد؟! صدام فردای روزی كه به ایران حمله كرد حرف از صلح زد ولی میگفت كه شطالعرب[اروند] را به ما بدهید، خوزستان هم عربستان شود. ولی حالا چطور شده كه به مرزها عقب نشسته است؟ خبرگزاری رویتر: در ایران فریادهای پرقدرت برای تعقیب متجاوز به منظور متقاعد كردن بغداد به پذیرفتن شرایط ایران، بالا گرفته است. سفیر ایران در لبنان: توطئه ربودن دیپلماتهای ایرانی، به منظور جلوگیری از اعزام داوطلبان ایرانی به لبنان، صورت گرفته است. باز هم پلیس فرانسه سه ایرانی دیگر را به اتهام اقدام برای قتل ابوالحسن بنیصدر بازداشت كرد. بانك ملی ایران شعبه پاریس به دست دو مرد مسلح مورد سرقت قرار گرفت. كاردار ایران در فرانسه: این مسئله مشكوك است، بعید است دو نفر مسلح بتوانند به این سادگی به یك بانك دستبرد بزنند. شورای امنیت به درخواست اردن برای بررسی جنگ ایران و عراق تشكیل جلسه داد. خبرگزاری عراق: پیشنویس یك قطعنامه به تصویب اعضای شورای امنیت میرسد. سفر ناگهانی شاه اردن به بغداد. مجلة فرانسوی لوماتن: كمیته حسننیت غیرمتعهدها در وین تشكیل جلسه میدهد. سخنان صدامحسین در نجف: با تأكید بر مقاومت، عربیت و ناسیونالیزم. تلگراف علمای عراقی به صدام: خداوند به شما در راه خیر و تحقق اهداف امت ما در وحدت، آزادی و سوسیالیزم توفیق دهد. آغاز به كار كنفرانس فوقالعاه وزیران نفت كشورهای اوپك. وزیر نفت عراق: ما تولید خود را كاهش نخواهیم داد. وزیر نفت عربستان: ما تولید خود را به كمتر از 7 میلیون بشكه كاهش نخواهیم داد. گزارش بی.بی.سی. از وجود اختلاف بین كشورهای عربستان و عراق از یك سو و ایران از سوی دیگر. واشنگتن پست: آیا اوپك میتواند با كاهش میزان تولید نفت قیمت آن را بالا نگاه دارد؟ اوپك از قدرت اجرایی یك كارتل نفتی حقیقی محروم است. شرایط ویژه حكومت سعودی برای حجاج: ورود عكس و پوستر ممنوع است. افراد متخلف به كشورهای خود بازگردانده خواهند شد.

جنگ ـ دیپلماسی

18/04/65

رئوس سخنان آقای هاشمیرفسنجانی (نمایندة امام در شورای عالی دفاع) در گردهمآیی "بسیج و تربیت كادر رزمی" در تهران: تغییر شرایط جهانی حمایت از صدام؛ لزوم آمادگی جدی برای بهرهبرداری از این اوضاع جدید و ادارة جنگ به وسیله مسئولان با هدف "سال پیروزی". همچنین سخنان فرمانده سپاه پاسداران در یزد درباره مشخص شدن سرنوشت جنگ تا اوایل سال آینده و گرفتن فرصت بازسازی از دشمن. رویتر: تقریباً همة رهبران ایران به جز آیتالله خمینی گفتهاند كه امسال جنگ پایان خواهد یافت. گردهمآیی 5000 نفرة فرماندهان بسیجی سپاه(طرح مالكاشتر)؛ توافق سپاه و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری دوره آموزش فرماندهی گردان، گروهان و... برای داوطلبان این وزارتخانه. دستورالعمل پدافندی قراركاه نجف و یگانهای تابعه؛ درگیری لشكر27 حضرت رسول(ص) با تیپ24 مكانیزه دشمن؛ ورود كاروان 600 نفری اسیران عراقی عملیات "كربلای1" به اصفهان. نخستوزیر در تبریز: «كاهش قیمت نفت و هزینههای جنگ شرایطی را بهوجود آورده كه در صورت استفاده مطلوب، نقطه عطفی برای كشور خواهد شد.» شروع دومین دور مذاكرات ایران و فرانسه برای حل اختلافات مالی؛ ایران خواستار یك میلیارد دلار اصل وام و یك میلیارد دلار بهره دهساله آن است؛ گزارش رادیو اسرائیل از آزادی قریبالوقوع یك گروگان فرانسوی در لبنان. امضای توافقنامه فروش 5/2 میلیون تن نفت ایران به سوریه؛ گزارش بی.بی.سی از صدور رایگان روزانه 20 هزار بشكه نفت ایران به سوریه در ازای حمایت سیاسی این كشور و نیز بستن لولههای صادرات نفت عراق كه از سوریه میگذرد. كاهش بهای گاز مایع عربستان و فروش نفت دوبی به بهای كمتر؛ ادامه كاهش قیمت نفت به میزان 64% نسبت به سال قبل اسحاق شامیر وزیر خارجه اسرائیل، خبر ارسال اسلحه به ایران را تكذیب كرد. تعیین نمایندة ویژه كمیسیون حقوق بشر سازمانملل در ایران(گالیندوپل)؛ تفكیك گروههای مخالف داخلی از دیدگاه رادیو بی.بی.سی: مخالفان مذهبی، روشنفكران و نهضت آزادی، شبه نظامیان مسلح. نامه 115 نماینده مجلس شورایاسلامی به رئیس این مجلس مبنیبر در دستور كار قرار دادن گزارش كمیسیون رسیدگی به مسائل مربوط به دعاوی ایران و امریكا. نامه قربانیفر(دلال خرید اسلحه ایران از امریكا) به رابط ایرانی خود بعد از سفر ناموفق مكفارلین به تهران(در7/3/1365) درباره تأثیرات آزاد شدن یك گروگان امریكایی در بیروت و اقدامات مثبت امریكاییان در مورد ایران. پیشنهادهای جدید قربانیفر برای مبادله دیگر گروگانهای امریكایی با سلاح.

18/04/66

طرح مجدد تحویل جنگنده‌های سوپراتاندارد از سوی فرانسه و عراق.

ملاقات صدام با مسعود رجوی

حمله قایق توپدار ایرانی به نفتكش بزرگ پكونیك كه متعلق به شركت یونیورس آمریكا است.

18/04/67

درخواست مجمع اروپا از 12 كشور عضو جامعه اقتصادی اروپا برای شركت در ابتكارهای بین‌المللی برای پایان جنگ در خلیج فارس و خارج شدن ناوهای خارجی از این منطقه.

عقد قراردادهای همكاری بیشتر سیاسی، اقتصادی بین عراق و مصر.

اطلاعیه ستاد فرماندهی كل قوا جهت بسیج عمومی در جهت حضور در جبهه

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/War/04/18.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved