روزشمار دفاع مقدس

63/07/03

آخرین وضعیت و جایگاه سازمانی قرارگاه مشترك كربلا كه طی ابلاغیه قرارگاه مشترك خاتم الانبیاء اعلام شد و به عنوان بخشی از اقدامات آمادگی برای عملیات آتی محسوب میشود. قرارگرفتن قرارگاه نصرت تحت امر قرارگاه كربلا. شناسایی نزدیك مواضع دشمن در هور بهوسیله سپاه؛ بازگشت برخی از تیمهای شناسایی كه روز قبل شناسایی را آغاز كرده بودند و شب را در نزدیكی دشمن به سر برده بودند؛ عقب نشینی گروه 35 نفره گشتی رزمی دشمن در حوالی چزابه كه جهت گرفتن اسیر و بررسی میزان آمادگی خودی آمده بودند با اجرای آتش خودی. ورود 59 دستگاه كامیون حمل وسایل و تجهیزات نظامی ارسالی از اردن و عربستان سعودی به بغداد. تلكس فرماندهی كل سپاه به فرماندهی مناطق یازدهگانه سپاه در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای تثبیت نیروهای سپاه مستقر در فرودگاه؛ قبل از این، طبق دستور امام خمینی امنیت هواپیماها و فرودگاهها به سپاه سپرده شده بود تا در جهت مقابله با افزایش موارد هواپیماربایی اقدامات لازم را صورت دهد. درگیری با ضدانقلاب در مناطق غرب كشور از جمله ارومیه، سلماس، مهاباد و دیواندره؛ اسارت امام جماعت روستای كلذورافتر بهوسیله ضدانقلابیون، و شهادت دردناك وی؛ هجوم به پرسنل پایگاه كویله با مواد شیمیایی؛ گزارش از حضور تعدادی عناصر دمكرات و كومهله در بوكان و سقز كه با تعقیب و مراقبت نقل و انتقالات و تحركات ضدانقلاب به دست آمد. سوءاستفاده گروههای كرد عراق به ظاهر همراه جمهوری اسلامی ایران از روند تسلیمیها. ادامه فعالیتهای مبارزه با هفته جنگ به وسیله عناصر وابسته به گروههای محارب، از قبیل شعارنویسی، ارسال پیام بر روی بیسیم، پخش اعلامیه و ارسال نامه به ادارات و افراد حزب اللهی در قزوین، نوشهر، شهركرد، ارومیه، تهران، تبریز و لار. دیدار خبرنگاران خارجی از اردوگاه اسرای عراقی حشمتیه در تهران به مناسبت هفته جنگ و مصاحبه با سه تن از افسران اسیر عراقی، و تأكید بر افسران بر متجاوز بودن عراق و استفاده این كشور از سلاح شیمیایی. حضور رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع در مراسم سومین دوره فارغالتحصیلی دانشجویان دانشكده فرماندهی و ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در چهارمین روز هفته جنگ. مراسم چهارمین روز هفته جنگ: تاكید خانوادههای شهدای روحانیت شركت كننده در اردوگاه شهید باهنر بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی و گرفتن انتقام خون شهیدان از صدام، رد هرگونه صلح تحمیلی و تقویت پشت جبهه ها بهوسیله مردم؛ سخنرانی آیتالله موسوی اردبیلی در اجتماع یادشده؛ تأكید نمایندگان مجلس در نطقهای پیش از دستور خود بر ادامه مبارزه برای رسیدن به هدف تا آخرین نفس؛ برپایی مراسم هفته جنگ در لیبی، هند، آلمان و پاكستان. گزارش ضدایرانی رادیو بیبیسی به مناسبت هفته جنگ در معرفی و تبلیغ ضدانقلابیون خارج از كشور از جمله رجوی، مدنی، دكتر امینی و بنیصدر، و نیز تبلیغ اقدامات ضدجنگ آنها. آغاز یك جنگ روانی و تبلیغاتی جدید با اظهارات سخنگوی شورای فرماندهی انقلاب عراق كه اعلام كرد این كشور آماده است تا تمامی تسهیلات لازم برای ایرانیانی كه مایلند به عنوان میهمان به زیارت عتبات مقدسه بیایند را فراهم كند و از تمامی سفارتخانهها و نمایندگیهای عراق در خارج از كشور خواست تا تسهیلات لازم را فراهم كنند.

لغو بازدید قطعی شده یك هیئت كارشناسی سازمان ملل از مناطق جنگی، با اعلام اینكه به جهت اخذ دستور از نیویورك و نبودن تضمین امنیتی كافی امنیتی، قادر به این بازدید نیست. واكنش عراق و كشورهای منطقه نسبت به سخنان ریگان در مجمع عمومی سازمان ملل راجع به صلح خاورمیانه؛ اظهارات ریگان در همین سخنرانی راجع به جنگ ایران و عراق. ذكر موضع گیری شخصیتهای سیاسی در خصوص جنگ ایران و عراق و فشار بر ایران برای پذیرش صلح بدون احقاق حقوق خویش، از جمله اظهارات و پیشنهادهای: معاون نخستوزیر كویت، رئیس كمیته میانجیگری سازمان كنفرانس اسلامی، وزیر خارجه ژاپن، وزیرخارجه امریكا و وزیر خارجه شوروی. از سوی دیگر وزیر اطلاعات سوریه گفت صدام و رژیم فاشیست عراق آتش جنگ را علیه ایران برافروخته است و باید خودش در آن بسوزد تا جنگ خاتمه یابد. بازتابها و پیامدهای فعالیتهای دیپلماتیك ایران در زمینه طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل و واكنش كشورها و شخصیتهای مختلف در روز جاری: خودداری وزرای خارجه تركیه و رومانی از دادن جوابهای روشن و صریح؛ حمایت جبهه آزادیبخش "مورو"، جامعه روشنفكران كلیمی ایران، رهبر دینی كلیمیان و نیز نماینده كلیمیان ایران در مجلس از این طرح؛ گزارش تحلیلی خبرگزاری جمهوری اسلامی از نحوه مقابله امریكا با این طرح. تحركات سیاسی امریكا و اسرائیل برای فضاسازی مناسب جهت تعدیل افكار عمومی علیه اسرائیل و پیامدهای آن از جمله اعلام آمادگی رئیس جمهور لبنان برای انعقاد قرارداد جدیدی با اسرائیل در مورد حفاظت ازمرزهای این كشور؛ تجدید رابطه سیاسی مصر و اردن بهطور رسمی و درخواست مصر از سایر حكومتهای عربی مبنی بر تأسّی به شاه حسین؛ دیدار معاون وزیر خارجه امریكا با نخستوزیر و دیگر اعضای بلندپایه كابینه جدید اسرائیل و نیز با حسنی مبارك رئیس رژیم مصر؛ ابراز نگرانی و مخالفت ریگان نسبت به طرح ایران. پیگیریها و اظهارنظرهای مقامات امریكایی درباره انفجار سفارت این كشور در بیروت. رئیس جمهور امریكا: «تعطیل شدن سفارتخانهها و بازگشت به امریكا، تنها راه تضمین عدم تكرار چنین حملاتی است.» سخنگوی وزارت خارجه امریكا: «امریكا همه تهدیدها را جدی تلقی میكند.» گزارش تحقیقی خبرگزاری جمهوری اسلامی از مجموعه اخبار و گزارشهای نشریات امریكایی، مربوط به انفجار سفارت امریكا در بیروت: معرفی گروه جهاد اسلامی به عنوان مظنون درجه یك این حادثه و حوادث مشابه سال گذشته، اعتراف به عدم شناسایی و نداشتن كوچكترین اطلاع منابع جاسوسی - اطلاعاتی امریكا از اعضا، چگونگی فعالیت و موقعیت مكانی آنها؛ معرفی ایران و سوریه بهعنوان مسئولان اصلی این گروه. امضای دو قرارداد در زمینههای فنی و بهكارگیری اطلاعات ماهواره، بین عربستان سعودی و امریكا در واشنگتن: قرارداد اول تمدید قرارداد همكاریهای فنی میان دو كشور به مدت پنج سال، و قرارداد دوم فراهم آوردن امكان بهرهگیری عربستان از اطلاعات دریافت شده بهوسیله ماهوارههای امریكایی در مورد منابع زیرزمینی است. بررسی وضع كنونی قیمت نفت و نقش سازمان اوپك در این زمینه در یك روزنامه فرانسوی: به عقیده نمایندگان امارات متحده عربی و نیجریه، اوپك راهی جز كاهش قیمت نفت به منظور مقابله با رقبای خود ندارد.

65/07/03

اوجگیری مجدد حملات هوایی دشمن به واحدهای صنعتی و كارگری اراك، لرستان و اصفهان. در این حملات، 20 تن مجروح شدند و یك هواپیمای دشمن هدف قرارگرفت. دیوار صوتی شهرهای بروجرد، ایلام، صالحآباد و خرمآباد شكسته شد و 10 هواپیمای عراقی مواضع رزمندگان در فاو را بمباران كردند. به تلافی حملات هوایی دشمن، تأسیسات نظامی و اقتصادی حومه بصره هدف آتش قرار میگیرد. آقای هاشمی رفسنجانی: علیرغم میل باطنی خود، در مقابل هر ضربه عراق، دست به مقابله خواهیم زد تا عراق را از این حملات پشیمان كنیم. در شورای عالی دفاع كمیسیونی جهت ارائه طرحی برای تقویت پدافند هوایی كشور تعیین شد. حمله به كشتیها عمدتاً توسط موشكهای اگزوسه فرانسوی میباشد كه در اختیار عراق قرارگرفته است. اگر خلیج فارس برای ما ناامن شود، این ناامنی دامنگیر همه كشورهای منطقه خواهد شد. ما در حال آماده شدن برای كاری بزرگ هستیم. كاروان كمكهای اهدایی كاركنان بانك ملت سراسر كشور به ارزش 25 میلیون ریال به جبهه ها ارسال شد. ایرانیان مقیم خارج از كشور و نیز علاقهمندان انقلاب اسلامی، در یك سال گذشته بالغ بر دو میلیون دلار و بیش از 40 كیلوگرم طلا برای كمك به جبهههای جنگ اهدا كردهاند. پیام حضرت امام به مناسبت روز ایثارگران: ما خاكیان محجوب چه میدانیم كه “ارتزاق عند رب الشهدا” چیست. فرمانده پایگاه هشتم شكاری اصفهان: در طول جنگ، پنج دوره آموزش تخصصی “اف-14” برگزار شده و با ابتكار پرسنل متعهد كارآیی هواپیماهای جنگی افزایش پیدا كردهاست. برخی قطعات كه با هزینه بالغ بر یك میلیون دلار تعویض میشد اكنون با 12هزار تومان در كشور ساخته میشود. صدام حسین داماد خود را به سرپرستی گارد ریاست جمهوری عراق منصوب كرد. گزارش خبرگزاری فرانسه از بسیج یك میلیون نفری عراق جهت مقابله با تهاجم آتی ایران. ملاقات وزیران خارجه شوروی و عراق در مقر سازمانملل و حمایت از توسعه روابط دوستانه. وزیر خارجه كویت: انتظار داریم كه شورای امنیت به وظایف خود برای پایان دادن به جنگ عمل كند. تداوم جنگ باعث افزایش حملات غیرعادلانه به كشتیهای كویتی شدهاست. “ابوایاد” عضو كمیته مركزی الفتح: نمیتوانم از اعراب بخواهم كه به آزادی فلسطین كمك كنند ولی شاهد اشغال جزئی از خاك عربی عراق توسط ایران باشم. عراق بدهی یك میلیارد و هشتصدهزار دلاری خود را به تركیه، در سه نوبت پرداخت میكند. بی.بی.سی.: اعتبارات ارزی ایران كاهش یافت؛ یك هیئت اقتصادی ایران عازم آلمان، بلغارستان و تركیه شد. ملاقات كاردار ایران در سوئد با معاون وزیر كار و امور مهاجرین این كشور؛ وی گفت: مانعی برای بازگشت ایرانیهایی كه به خارج رفتهاند، وجود ندارد. بر اثر تضاد فرهنگی اغلب آنها دچار ناراحتیهای روحی و روانی شدهاند. نیازی به اعزام اجباری به جنگ نیست.

66/07/03

تصویب اصلاحیه‌ای در سنا مبنی بر این كه نیروی دریایی امریكا حق دارد هر كشتی ایرانی را كه سعی كند مانع از عبور هر كشتی دیگر حامل یك شهروند امریكائی شوند را غرق كند.

ارائه طرح جدیدی از طرف ایران برای پایان جنگ مبتنی بر طرح 5 ماده‌ای دبیركل