روز شمار دفاع مقدس، چهارم شهریور ماه

58/06/04

حمله حزب دمكرات به سقز.

59/06/04

رژیم عراق: موضعگیری رژیم ایران در ادامه اشغال جزایر سه گانه عربی مخالفت آشكار با قوانین بین‌المللی است كه گرفتن زمینهای دیگران را با توسل به زور نفی می‌كند.

63/06/04

برای بررسی امكانات پایان دادن به جنگ كمیته وزیران هفت كشور عضو اتحادیه عرب امروز در بغداد تشكیل جلسه داد.6 – ربوده شدن یك فروند هواپیمای ایران ایر در مسیر دوبی- شیراز توسط منافقین و فرود آن در بغداد.

64/06/04

بیانیه مشترك ایران، سوریه و لیبی در دمشق عراق را بخاطر شروع جنگ علیه ایران حمله به مناطق مسكونی و غیرنظامی، استفاده از سلاحهای شیمیایی و حمله به كشتیهای تجاری در خلیج فارس محكوم كرده است.

از زمان آغاز حمله نفتکشهای بی طرف در خلیج فارس 200 فروند كشتی درگیری داشته‌اند.

65/06/04

تشدید اقدامات مهندسی و شناسایی دشمن در منطقه جنوب همزمان با آماده سازی زمینه عملیات بزرگ خودی. نیروهای غواص برای عملیات روی اسكله العمیه، به عقبه منطقه عملیاتی منتقل شدند. بمباران مؤثر اسكله البكر در حمله هواپیماهای خودی؛ انفجار شدید انبار مهمات اسكله و غرق شدن یك ناوچه عراقی. تأسیسات اقتصادی اهواز و آغاجاری؛ عراق ادعا كرد كه یك هدف بزرگ دریایی و چندین مركز اقتصادی و استحكامات ایران را بمباران كردهاست. نیروی دریایی ارتش ده كشتی تجاری و نفتكش خارجی را در تنگه هرمز بازرسی كرد. وزیر اطلاعات: طی یك سال گذشته 50 تیم ترور و 57 جاسوس خارجی دستگیر شدهاند و 30 مورد بمب گذاری كشف و خنثی شدهاست. جان پاتیس با گذرنامه ایتالیایی وارد ایران شده و اطلاعات درخواستی سازمان سیا را در اختیار امریكا قرار میداد. عراق كمكهای ارزی خود به سازمان مجاهدین خلق را كه 6 میلیون دلار در ماه بود از این پس به صورت دینار عراقی پرداخت خواهدكرد. درگیری عناصر سازمان مجاهدین خلق با نیروهای طالبانی در منطقه نوسود. درگیری نیروهای خودی با چریكهای فدایی خلق در عمق خاك عراق. اعزام داوطلبان بسیجی از استانهای خراسان، كرمان، اصفهان، كردستان، لرستان، یزد، باختران، فارس و مازندران در قالب كاروان كربلا، كاروان الغدیر؛ ارسال كاروان هدایا. دوازدهمین نمایشگاه بین المللی تهران با سخنرانی آقای میرحسین موسوی گشایش یافت. اظهارات و اقدامات تبلیغاتی مسئولان عراقی برای بازسازی روحیه نیروهای خود. مقالات نشریات جینز دیفنس، فرانكفورت الگمانیه و یو.اس.نیوز درباره: پایان جنگ به دلیل بنبست اقتصادی؛ استراتژی عراق برای فلج كردن اقتصاد ایران؛ غیرعملی دانستن تهدیدات ایران علیه عراق و عربستان. سفیر عراق در كویت آخرین وضعیت جبهه ها را به اطلاع وزیرخارجه كویت رساند. در سفر معاون وزیرخارجه شوروی به بغداد، تقویت همكاریهای دوجانبه، اوضاع خاورمیانه و ادامه جنگ ایران و عراق بحث و بررسی شد. الاهرام: «قاهره ممكن است فعالانه در جنگ خلیج فارس دخالت كند. ایران در صورت تهدید امنیت كشورهای منطقه، از تنبیه در امان نخواهد بود.» خبرگزاری آلمان: مصر یكی از تأمین كنندگان عمده اسلحه عراق است. انتقاد عراق از گفتوگوهای وزیران خارجه ایران، لیبی وسوریه. شروع بهكار اجلاس مقدماتی كارشناسان كشورهای جنبش غیرمتعهد در زیمبابوه؛ تفسیر رادیوهای بی.بی.سی و مسكو در این باره؛ موضوعات قابل طرح در این اجلاس. اجلاس وزیران خارجه و نفت كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس در ریاض با هدف بررسی آخرین وضعیت جنگ ایران و عراق و نیز استراتژی درازمدت دربارة نفت. سخنگوی وزارت خارجه امریكا: «مؤثرترین راه برای مجبور كردن ایران به قبول مذاكرات، عدم ارسال سلاح به آن كشور است.» واشنگتن پست: دولت چین در شش ماه گذشته 300 میلیون دلار موشك و تجهیزات نظامی به ایران ارسال كردهاست. در ادامه اقدامات پنهانی بین ایران و امریكا، امریكاییها با یك گروه جدید ایرانی در بروكسل ملاقات و به مدت هشت ساعت گفتوگو كردند. اظهارات سرپرست اداره امور اسیران عراقی درباره آزادی این اسیران و درخواست هزاران تن از آنها برای پناهنده شدن به ایران و نیز فعالیت مجدد صلیب سرخ جهانی. واكنش منفی وزارت خارجه تركیه در مورد بیانات حضرت امام خمینی در روز عید غدیر علیه آتاتورك و تأخیر افتادن سفر وزیر خارجه این كشور به تهران. بیانیه نهضت آزادی در پاسخ به نماینده میانه و ادامه مخالفت این گروه با جنگ. افزایش سهم مالیات در كل درآمدهای دولت در سال 1364.

66/06/04

انهدام یكی از مقرهای مجاهدین خلق در داخل عراق با آتش توپخانه ایران . دستگیری یك تیم ترور حزب دمكرات . درگیری در بوكان . آزادی اسیران درگیری پایگاه هرسین . جنگ تبلیغاتی میان دو حزب دمكرات و كومهله . پایان هفتمین دوره آموزش خلبانی هواپیماهای اف ـ 14 و مصاحبه تیسمار سرتیپ “ ستاری “ فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در مورد درگیری با هواپیماهای امریكا و میزان تلفات هوایی دشمن در دو سال گذشته . “ واینبرگر “ وزیر دفاع امریكا : « غرب جنبه نظامی خود را در خلیج فارس بیش از پیش تقویت خواهد كرد . » گزارش لوسآنجلس تایمز از تدابیر دفاعی امریكا برای مقابله با قایقهای تندرو . مخالفت حزب كارگر انگلستان با نصب پرچم این كشور روی نفتكشهای كویتی . دیدار “ جی هوایوان “ معاون وزارت خارجه چین با آقای هاشمی رفسنجانی و مهندس میرحسین موسوی . تأكید ایران بر ایستادگی در مقابل امریكا . سفر علیرضا معیری معاون سیاسی نخست وزیر به چكسلواكی و دیدار وی با رییس جمهور این كشور . پایان سفر معاون وزیرخارجه ایران به نیویورك و ورود وی به ایتالیا . تفسیر رویتر از اهداف ایران از سفرهای سیاسی مقامهای كشور . واكنش وزارت خارجه امریكا در برابر موضع ایران در قبال قطعنامه 598 . اطلاعیه وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اجلاس ناموفق وزیران خارجه كشورهای عضو اتحادیه عرب . حمله شدید هفتهنامه “ الزخف الخضر “ لیبی به طرح قطع رابطه با ایران . بازتاب اجلاس وزیران خارجه كشورهای عضو اتحادیه عرب و قطعنامه پایانی آن در رسانههای جهان . امضای قرارداد بازرگانی میان امریكا و عراق و تلاش برای تقویت روابط اقتصادی دو كشور . كمكهای اعراب به صدام در طول جنگ و دلایل آن از نظر ابوغزاله وزیر دفاع مصر .