طنز آموخت مرا شكل دگر خنديدن(38)
به بچه ها ياد مي دهيم كه دروغ گفتن بد است ؛ اما تلويزيون ، فردي به نام بهروز خالي بند را قهرمان مي‌كند

خبرگزاري فارس: جواد هاشمي ،بازيگر و كارگردان تلويزيون گفت:‌طنزهاي تلويزيون ، اثر اخلاقي و هنري مخرب در تماشاگر دارد كه به مرور زمان مردم را با مشكلات مواجه مي كند

جواد هاشمي، بازيگر تلويزيون و سينما در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت: متاسفانه آنچه تحت عنوان آموزه‌هاي اخلاقي به فرزندانمان تعليم مي‌ دهيم ، در تلويزيون خنثي مي‌شود . به عنوان نمونه ما به آنان ياد مي دهيم كه دروغ گفتن بد است ، اما در تلويزيون ، فردي به نام بهروز خالي بند را قهرمان مي‌كنند ، يا در بسياري موارد مسخره كردن را مذموم مي‌دانيم، اما در تلويزيون آن را ياد مي‌دهند.
كارگردان تلويزيون به انبوه سازي برنامه‌هاي طنز در تلويزيون اشاره كرد و گفت: انبوه سازي طنز در تلويزيون ، موجب سطحي نگري در مردم و جامعه مي شود و آنان را به جاي تماشاي كارهاي خوب و عميق به تماشاي كارهاي كم محتوا ،‌ سوق مي دهد.
وي كه در فيلم سينمايي افق ، به كارگرداني ملاقلي پور ايفاي نقش داشت، در باره تعريف طنز گفت: ما دو نوع طنز داريم، ‌طنز موقعيت ، مانند طنزهاي چارلي چاپلين و ديگري طنز شخصيت ، مانند طنز هاي لورل و هاردي .اين دو طنز كاملا با هم متفاوت است ، زيرا در طنز شخصيت سعي مي شود ، با ايجاد موضوعات تلخ ، مردم را به شادي و خنده وا داشت و اين هنري واقعي و بي بديل است .
بازيگر تلويزيون در ادامه گفت: طنز در كشور ما ضعيف است و علت آن ، علاوه بر ضعف نويسنده و هنرمندان طنز به فرهنگ جامعه و مردم نيز مربوط مي شود ، زيرا مردم جامعه ما به طنز كلامي بيشتر عادت كرده‌اند تا طنز موقعيت و هنرمندان نيز مردم را به اين نوع سليقه ها عادت داده‌اند ، ما بايد به يك مرز واقعي براي ارائه كارهاي طنز برسيم.
هاشمي هدف از طنز را رساندن پيام به مخاطب دانست و افزود: هدف از طنز رساندن پيام به مخاطب از طريق خنداندن است. اما متاسفانه در طنزهاي تلويزيون ما چنين اهدافي مشاهده نمي‌شود.
وي افزود: اين كار به نويسندگان خوب و هوشمند نياز دارد كه در حال حاضر فقدان نويسندگان طنز در كشور ما كاملا مشهود است.
كارگردان تلويزيون به تاثير طنز در فرهنگ سازي اشاره كرد و گفت: طنز بهترين راه فرهنگ سازي در مردم و جامعه است و موجب هشدار و انذار در آنان مي شود ، اما طنزي كه اكنون در تلويزيون مشاهده مي‌شود ، نه تنها فرهنگ سازي نمي كند ، بلكه فرهنگ ما را نيزرو به انحطاط مي‌برد و فقط براي وقت گذراندن است . ما بايد سراغ طنزهايي برويم كه علاوه بر پيام و محتوا از ارزش قوي نيز برخوردار باشد.