میگویند: معلوم است که حفظ جان
ابوبکر برای پیامبر اکرم (ص) مهمتر بود که در شب هجرت که فهمیدند قرار
است ترور شوند، علی (ع) را به جای خود خوابانده و ابوبکر را به همراه
بردند؟!
بسمه تعالی
ش (خراسان رضوی): میگویند: معلوم است که حفظ جان ابوبکر برای پیامبر
اکرم (ص) مهمتر بود که در شب هجرت که فهمیدند قرار است ترور شوند، علی
(ع) را به جای خود خوابانده و ابوبکر را به همراه بردند! البته
میدانیم که وجود نازنین امام زمان (ع) به این شبهه پاسخ دادهاند، ولی
آن را نمی دانیم؟
پاسخ: از این که شخص امام زمان (عج) پاسخی در این باره فرموده باشند یا
خیر؟ اطلاعی نداریم و باید تحقیق کنیم.
اما، به قول معروف «این دیگر از آن حرفهاست»! و معلوم است که گویندگان
مضمون فوق، آن قدر عجله داشتند که بالاخره چیزی بگویند، هیچ توجه
ننمودند و یا یادشان رفت که اصل موضوع «حفظ جان پیامبراکرم(ص)» بود و
نه جان علی (ع)، ابوبکر یا دیگران و البته باید کسی بر جای ایشان
میخوابید که واقعاً حاضر بود در راه جان آن حضرت، از جان خود بگذرد و
پیامبر اکرم (ص) نیز با این انتخاب به همهی تاریخ نشان دادند که چه
کسی این آمادگی و شایستگی را دارد.
وانگهی، پیامبر اکرم (ص)، پس از جایگزینی علی (ع) به جای خود، در راه
خروج از خانه بودند که ابوبکر به عنوان یکی از صحابه که از موضوع باخبر
شده بود سر رسید و با او همراه گردید.
در ضمن پیامبر اکرم (ص) که از روز اول علنی کردن بعثت، علی (ع) را به
عنوان وصی خود معرفی نموده بود، لابد یقین داشت که ایشان کشته نخواهد
شد. لذا همانطور که در تاریخ خواندهاید، وقتی تروریستها با علی (ع)
مواجه شدند، به رغم آن که میتوانستند او را نیز بکشند، از این کار ابا
کردند و گفتند: «با تو کاری نداریم و محمد را میخواهیم». و لابد این
ملاحظه نه به خاطر علاقهی به علی (ع) یا حماقت، بلکه به خاطر رعایت
شرایط و اوضاع سیاسی و اذهان عمومی آن موقع بوده است. اما اگر ابوبکر
در آن جا قرار میگرفت، شرایط در تمامی مراحل آن متفاوت میگشت و بسا
چالشها و تنشهایی ایجاد میشد که به مسیر یا مقصد پیامبر اکرم (ص) پی
میبردند و یا شرایطی ایجاد میکردند که او مجبور به بازگشت میشد و
.... . در هر حال پیامبر اکرم (ص) میدانست که چه تاکتیکی را در مقابل
نقشهی ترور، اتخاذ نماید.
البته بدون شک طرح کنندگان این گونه مطالب، نه شیعه هستند و نه سنّی،
بلکه فقط به دنبال ایجاد نوعی تنش و اختلاف هستند. و گر نه میتوانستند
چنین مطرح کنند که از میان پیروان و حامیان پیامبر اکرم (ص)، یکی به
جای او در بسترش خوابید و دیگر او را همراهی کرد.
x-shobhe.com |