شبهات متفرقه
|
همه احکام و دستورات الهی فلسفه و حکمت های گوناگونی دارند، هیچ یک از تکالیف شرعی بی حکمت وضع نشده اند، گرچه ما نمی توانیم به همه این حکمت ها آگاهی پیدا کنیم ولی با توجه به اینکه خدای حکیم و عادل هیچ قانونی را بی حکمت وضع نکرده، در بعضی از روایات آمده است که نوشیدن آب در شب و به صورت ایستاده موجب بیماری زرد آب خواهد بود، اما نوشیدن آب در روز به صورت ایستاده موجب بیشتر شدن نیروی بدن و گوارا شدن غذا می شود. |
249-آیا پیامبر(ص)؛ زنان و نزدیکی و آمیزش با آنان را بسیار دوست میداشتند؟ |
دنیا اگر هدف و نهایت آرزو و آمال قرار گیرد و همه چیز برای رسیدن به آن زیر پا گذاشته شود، به این جهت مذموم و مورد نکوهش است و باعث فراموشی خداوند و آخرت می شود ولی از آن جهت که وسیله و ابزاری است برای رسیدن به آخرت ممدوح و پسندیده است. بر این اساس؛ کثرت آمیزش در احادیث گفته شده به معنای فرو رفتن در شهوت رانی نیست، بلکه توصیه به کثرت آمیزش به جهت ایجاد محبت بین زن و شوهر و ازدیاد نسل که به حسب روایات به آن توصیه شده است. |
عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل میکند: به زودى شبههاى به شما میرسد که در ان نه نشانه اشکار دارید و نه پیشوای هدایت و کسى از ان شبهه نجات نمییابد مگر آنکه مانند فردی که در شرف غرقشدن است، دست به دعا بردارد! گفتم: دعاى غریق چگونه است؟ |
پوشش برای زنان و مردان جزو
زیباییها و برهنگی در تمام جوامع دنیا حتی جوامعی که به دین و
آیین الهی معتقد نیستند، ناپسند است؛ لذا اینگونه نیست که
تنها دلیل ما برای حجاب و پوشش، دفع فساد باشد که اگر مسئله
فساد در بهشت منتفی است، در نتیجه حجاب نیز چنین باشد. |
246-حقیقت عُمر چیست؟ چرا بعضی از عمرها کوتاه و بعضی بلند است؟ |
کلمه «عمر» در لغت به معنای
زندگی، مدت زندگی، بقاء و امتداد زمان آمده است.[1] در آیات و
روایات این کلمه به همین معنا به کار رفته است. |
245-چرا امام زمان﴿عج﴾، هنگام ظهور، کتابھای پیامبران پیشین را به همراه خواهد آورد ؟ |
منظور امام علی(ع) از اینکه امام و راهنمای جامعه باید از «فرزندان آخرت» باشد، این است که به آخرت و روز جزا اعتقاد داشته و آخرت طلب باشد، نه دنیا طلب و دارای حب جاه و مقام؛ زیرا که انسان براى آخرت خلق شده است؛ یعنى علت غایى از خلقت انسان آخرت است و به سوى آن بازگشت خواهد نمود. در حالیکه دنیا محل گذر و منزلى است که از آن عبور میکند، پس باید که اهتمام ویژه او در آبادى جایگاه ابدی و محلّ قرارش باشد، نه از براى منزلى که چند روزى بیشتر در آنجا توقّف ندارد؛ چرا که منافع و لذات دنیا مانند سراب است و منافع آخرت حقیقت و جاودانی و آثار و نتایجش ابدی خواهد بود. |
244-منظور از عبارت «فرزندان آخرت» در سخنان امام علی(ع) چیست؟ |
منظور امام علی(ع) از اینکه امام و راهنمای جامعه باید از «فرزندان آخرت» باشد، این است که به آخرت و روز جزا اعتقاد داشته و آخرت طلب باشد، نه دنیا طلب و دارای حب جاه و مقام؛ زیرا که انسان براى آخرت خلق شده است؛ یعنى علت غایى از خلقت انسان آخرت است و به سوى آن بازگشت خواهد نمود. در حالیکه دنیا محل گذر و منزلى است که از آن عبور میکند، پس باید که اهتمام ویژه او در آبادى جایگاه ابدی و محلّ قرارش باشد، نه از براى منزلى که چند روزى بیشتر در آنجا توقّف ندارد؛ چرا که منافع و لذات دنیا مانند سراب است و منافع آخرت حقیقت و جاودانی و آثار و نتایجش ابدی خواهد بود. |
243-نظرتان در مورد روایتی از پیامبر اکرم(ص) چیست که در آن، به پیروی از خلفای راشدین توصیه نمودند؟ |
این روایت که در منابع اهل سنت آمده؛ علاوه بر اشکالهای سندی و دلالی، دربردارنده حکمى است که متعلَّق آن حکم به درستى معلوم نیست. به عبارت دیگر؛ مصادیق «خلفاى راشدین» در کلام پیامبر(ص) وجود ندارد و انطباق این عبارت بر خلفاى چهارگانه از ابداعات دورههاى بعد از رحلت پیامبر(ص) است. در این میان میتوان ادعا کرد، به قرینه نصوص متواترى که در شأن اهل بیت(ع) رسیده و طاعتشان را الزامى نموده در اینجا هم - با فرض پذیرش روایت - منظور از «خلفاى راشد» همان «ائمه اهل بیت(ع)» هستند که از استحقاق تامّ براى زعامت مسلمانان برخوردار میباشند. |
در احادیث آمده: «شخصی نزد دانیال نبی رفت و خواست فرزندی شبیه حضرت دانیال در ظاهر و باطن داشته باشد. حضرت دانیال سفارش کرد که در هنگام جماع به او فکر کند. در پایان خداوند فرزندی به آن مرد عطا فرمود که از لحاظ ظاهر و باطن شبیه دانیال نبی شد». اما سؤال: 1. آیا باید پدر و مادر با هم به یک چیز فکر کنند و اگر مادر به شخصی دیگر و پدر به یک شخص دیگر فکر کند چه میشود؟ 2. اگر بخواهیم خداوند فرزندی شبیه یکی از ائمه(ع) به ما بدهد باید چه کار کنیم و به چه فکر کنیم؛ چون ما نه ظاهر و چهره ائمه را دیدهایم، نه از نزدیک با سیرت باطنی آنها آشناییم؟ 3. با دانستن این موضوع چرا بعضی از فرزندان ائمه(ع) نا خلف از آب درآمدند؟ ائمه تمام قواعد و ملزومات همبستری را میدانستند و خوب میدانستند که در این مواقع به چه چیزی فکر کنند پس چه چیزی باعث شد فرزندانی اینچنین نصیبشان شود؟ پس تکلیف ما که انسانهای معمولی هستیم چه میشود؟ |
241-دلیل معصوم نبودن حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت زینب (س) چیست؟ |
چه کسی گفته که آنها معصوم نیستند که ما دلایلش را بیان نماییم؟ نه تنها ایشان، بسیار دیگری نیز معصوم بودهاند؛ مگر لقب حضرت معصومه علیهاالسلام را امام رضا علیه السلام ندادهاند؟ منتهی این بزرگواران در حد و جزو چهارده معصوم که تالی تلو و حد اعلای عصمت میباشند نبودهاند. در خصوص عصمت به چند نکته مهم باید توجه نمود: یک - عصمت، مرحلهی بالایی از کمال انسانی در تمامی شئون و فعلیت تمامی استعدادهای انسان است و مرهون علم، صیانت نفس و اخلاص در بندگی و عمل صالح میباشد. |
ابتدا توجه
داشته باشیم، در بیان معارف اسلامی، اصلاً این که یک خارجی، یک
مسیحی، یک یهودی یا یک کافر چگونه نگاه میکند و یا چه معنایی
را برداشت میکند، ملاک نمیباشد. |
الف – البته که نه تنها "شبهه"، بلکه مطرح نمودن هر بحثی، باید مبتنی بر ضرورت و نیز با توجه به شرایط زمانی، مکانی و مخاطبین باشد، وگرنه حرف حق را نیز بیمورد و بیجا مطرح کردن، وجاهتی ندارد، چه رسد به شبهه. ب – از همان ابتدا که این پایگاه (سایت) آغاز به فعالیت نمود، به رغم آن که چندین پایگاه خوب، غنی و مشهور دیگری نیز وجود داشت و دارد، برخی انتقاد کردند که چرا این پایگاه را تأسیس و فعال کردید؟ و برای توجیه انتقادشان نیز میگفتند: "شبهه طرح و پخش" میشود و این اشکال دارد! البته واضح بود که این انتقاد از ناحیه چند دسته بود: |
اولاً: اصلاً به شما چه ربطی دارد که ما مسلمان شیعه و سنّی چه میکنیم و چرا؟ شما که بنیانگذار دین و مذهبتان انگلیس و فراماسون است و "اولیالامرتان"، انگلیس و امریکا و اسرائیل است و احکامتان صادره از سیا و موساد میباشد و از همان آغاز پیدایش، کاری جز ریختن خون مسلمین و تحریف اسلام و حمایت از کفر و ظلم نداشتید، چه کار دارید با روزههای واجب و مستحب مسلمانان در ایام سال یا عزاداری آنها؟ ثانیاً: درد شما را در عزاداری سیدالشهداء، ابا عبدالله الحسین علیهالسلام که موجب زنده و پویا نگهداشتن اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و رسوا کنندهی اسلام یزیدی (الی یوم القیامة) میباشد را میدانیم، چنان چه امروز داعشیهای تحت حمایت شما، با شعار "لبیک یا معاویه" و "لبیک یا یزید"، مسلمانکشی میکنند و شعار ما نیز "هیهات منّ الذّلة و لبیک یا حسین" است. |
واژگان، هر کدام معانی و مفاهیمی دارند که گاه به کلی و جزئی تعریف میشوند و گاه در مصادیق گوناگون، مفهومشان متفاوت میگردد. بدیهی است که واژگانی چون: "علم" و "زمان" نیز از این دو قاعده مستثنی نمیباشند. الف – علم: علم، یعنی "دانایی". البته معانی متفاوتی چون: آگاهی، آموختن و ... نیز برای آن بیان شده است که همه به همان ریشه دانایی بر میگردد. از این رو، هر آن چه "دانسته" شود، علم است و آن که دارای این علم میشود، "عالم" است و هر که بشتر بداند عالمتر است تا برسد به "علیم و اعلم". |
دلیلی ندارد که هر هفته به هئیت بروید، اگر چه خوب است. منتهی
قبل از رفتن به هیئت، مسجد، مراسم و ...، باید دقت کنید که
اصلاً چرا میروید؟ هدف چیست؟ مقصد و مقصود کدام است و چه باید
به دست بیاورید؟ اگر به این مهمات توجه شود، پاسخ را خود
مییابید. الف – شما به هیئت عزاداری امام حسین علیه السلام میروید که ممکن است در یک دهه، دو دهه، ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه برگزار شود. خب، موضوع آن هیئت همین است و دلیلی نیست بانی یا بانیانی که برای موضوعی مراسم میگیرند، حتماً از موضوع خارج شوند. ممکن است برخی هر ماه، هر هفته یا هر شب، برای حضرات دیگر، چون سیدة النساء العالمین فاطمه زهراء، یا امام حسن، یا امام رضا یا امام جواد یا امام زمان علیهم السلام هئیت یا مراسم برگزار نمایند. هیئتی در غرب تهران، به نام "امام حسن مجتبی علیه السلام" میشناسم که در هر جلسه یاد ایشان را گرامی میدارند و حتی در روز عاشورا نیز به مصیبتهای ایشان اشاره میکنند. |
نام این بیماری، ای.ال.اس Amyotrotro Lateraal Sclerose میباشد. یک بیماری عصبی است که منجر به ناتوانی سامانه عضلانی فرد بیمار میشود و با روند رو به پیشرفت خود منجر به مرگ فرد میشود. داروی آن نیز بسیار گران است. مهم این نیست که چه کسانی به این بیماری مبتلا شدهاند؛ ما با تأسی به پیامبر عظیم الشأن و آموزههای اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، که منطبق با عقل، فطرت و انسانیت است، دعا میکنیم که خداوند متعال همه بیماران را شفا دهد. در هر روز از ماه مبارک رمضان، همین دعا را برای همیشه تمرین کردیم و بدون مشخص نمودن نام از بیمار خاصی گفتیم: «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ – خداوندا! همه بیماران را شفا ده». |
234-ماجرای این «اربعین کلیمی» که این چنین رایج شده، چیست؟ |
چلهگیری یا چله نشینی یا همان «اربعینگیری»، از توصیههای و آموزههای اسلام عزیز است، تا آنجا که حتی در ادبیات تربیتی و عرفانی، بسیار به آن اشاره شده است، چنان چه حافظ میسراید: سحرگه ره روی در سرزمینی همیگفت این معما با قرینی که ای صوفی شراب آن گه شود صاف که در شیشه برآرد (یا بماند) اربعینی |
233-آیتالله جوادی آملی در جایی فرمودند که ارسطو و سقراط از شاگردان حضرت ابراهیم(ع) بودند. آیا به واقع چنین هست؟ آیا ارسطو و سقراط و افلاطون موحد بودهاند؟ |
البته که افلاطون و ارسطو هر دو موحد بودند و حتی بسیاری از فلاسفهی
غرب که آنها مظهر مادهگرایی و کفر میخوانندشان، موحد بودند و دست
کم این بود که اظهار میداشتند در هر حال نیروی قدرتمند مافوقی که
نامش قدرت ناشناخته یا عقل برتر یا عقل کل یا وجود محض و ...
میباشد را نمیشود انکار نمود. |
232- چرا در جامعه اهل سنت با وجود تعدد زوجات، طلاق کمتر از جامعه شیعی است؟چرا زنان شیعه با وجود نقص و نازایی و ...هرگز حاضر به ازدواج مجدد شوهر خود نمیباشند اما در جامعه سنی اینگونه مسائل پذیرفته شده است. |
وقتی میگوییم: «جامعهی اهل سنّت» یا «جامعهی اهل تشیع»، باید
دقت کنیم که آیا تمام رفتارها و فرهنگ زندگی آنان، چون نام شیعه یا
سنی را حمل میکنند، طبق مذهبشان هست یا خیر؟ |