بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram

 

شبهات احکامی و حقوقی

1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5  ، 6

21- چرا وقتی در قرآن کریم می‌فرماید: «برای زنان بهتر است خود را از نامحرمان بپوشانند»، در کشور ما حجاب اجباری است.

 آیه‌ای منطبق با معنایی که در سؤال اشاره شده یافت نشد، اگر منظور آیه‌ی خاصی است باید نشانی آن بیان گردد. اما لازم است به نکات ذیل توجه شود:
الف – از جمله آیاتی که به صورت مشخص بر حجاب بانوان تأکید دارد، دو آیه‌ی ذیل است:
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِأَزواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤمِنينَ يُدنينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدنى‏ أَن يُعرَفنَ فَلا يُؤذَينَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (الاحزاب - 59)
ترجمه: اى پيامبر! به همسرانت، و دخترانت و زنان مؤمنين، بگو تا جلباب (حجاب، مقنعه، چادر) خود را پيش بكشند، این به شناخته شدن (به مسلمانی و عفت) و ممانعت از آزار و اذیت نزدیک‌تر است و خداوند همواره آمرزنده و رحیم است...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

20-لغت «ربا» از نظر فقهی و علوم قرآنی به چه معناست؟ مراجع به چه پولی عنوان «ربا» را اطلاق میکنند؟ مبانی قرآنی و حدیثی حرمت ربا چیست؟ چه منابعی می‌توانید معرفی نمایید؟

ربا در لغت به معناي اضافه (زياده، افزايش) است و در اصطلاح فقه اسلامى به اضافه خاصي گفته می‌شود كه در مبادله‌ی دو كالاي مانند هم كه كيلي يا وزني هستند و يا در قرار داد قرض هر نوع كالا كه بدان ملتزم و پايبند می‌شوند، اخذ مى‌شود.
در دين مبين اسلام، ربا يكي از گناهان بسيار بزرگ به شمار می‌رود و گستره‌ی حرمت آن غير از ربا خواران، شامل ربا پردازان، شاهدان و نويسندگان اسناد ربا نيز می‌گرددد.( ربا در اسلام / محمد حسین بهشتی)
عالمان لغت شناس ربا را چنين معنا كرده‌اند:
راوندي: اصل ربا زياده است و ربا زياده بر سرمايه است از جنس آن يا متماثلان (فقه القرآن ج2 ص52)
راغب اصفهاني (مفردات راغب): ربا زياده بر سرمايه است اما در شرع به زيادتي خاص اختصاص دارد...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

19- چه راه‌کارهای برای ترویج فرهنگ و رعایت حجاب در انظار عمومی به ویژه دانشگاه‌ها وجود دارد؟ لطفاً راهنمایی نمایید.

 رعایت حجاب نیز مانند سایر احکام و فروع دین، مستلزم شناخت و ایمان به خدا و اسلام است و هر کسی به تناسب شناخت و ایمانش خود را به رعایت احکام الهی موظف می‌نماید.
اما رواج هر فرهنگی، مستلزم آموزش، تبلیغ از یک سو و عوامل مشوق و بازدارنده از سوی دیگر است و به همین دلیل خداوند متعال ضمن ضروری دانستن تبلیغ و جذب به روش‌های مؤثر، «امر به معروف و نهی از منکر» که جنبه‌ی تحکمی دارد را نیز در دستور کار افراد و جامعه‌ی اسلامی قرار داده است.
البته اگر چه جهان اسلام ده‌ها قرن قبل از جامعه‌ی بشری امروز از چنین منابع علمی سرشاری برخوردار بوده [اما عمل ننموده] است، ولی امروزه اتخاذ این روش‌ها اختصاصی به اسلام ندارد و در همه جا و در هر امری جاری و ساری است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ادامه مطلب...

18- آیا حضرت علی (ع) در زمان حکومتش حجاب را اجباری کرده بود و آیا اهل کتاب نیز مجبور به رعایت حجاب بودند؟

 حجاب را خداوند متعال واجب کرده است و نه حضرت علی (ع). چنان چه در کلام وحی می‌فرماید:
«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِأَزواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ المُؤمِنينَ يُدنينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدنى‏ أَن يُعرَفنَ فَلا يُؤذَينَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً» (الأحزاب - 59)
ترجمه: اى پيامبر به همسران و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را با چادرهاى خود بپوشانند كه اين كار، براى اين كه [به عفت] شناخته شوند تا مورد آزار قرار نگيرند، بهتر است و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

17- شنیدن صدای زن نامحرم حرام است یا نه؟ آیا روایت «حتی یک بار هم صدای حضرت فاطمه (ع) را نامحرم نشنید»، با خطبه خواندن حضرت زینب (ع) در جمع نامحرمان پست متناقض نیست؟

 حرف زدن با نامحرم و یا شنیدن صدای زن نامحرم به خودی خود اشکال ندارد، بلکه اختلاط بی‌مورد یا سخن گفتن با غمزه، غنا و یا حتی عادی اگر احتمال تحریک، گناه و فساد برود اشکال دارد.
خداوند متعال حتی به زنان پیامبر اکرم (ص) که با دیگر زنان متفاوت بودند، امر به قطع کلام نمی‌نماید، بلکه می‌فرماید مبادا با نرمی و غمزه سخن بگویید تا به نامحرم احساس خوشایندی دست دهد و سخن گفتن معمولی را حتی برای آنان جایز می‌شمارد:
«يَنِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ لَستنُ‏َّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيتنُ‏َّ فَلَا تخَضَعنَ بِالقَولِ فَيَطمَعَ الَّذِى فىِ قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولًا مَّعرُوفًا»(الأحزاب - 32)
ترجمه: اى همسران پيامبر! شما نظير احدى از زنان (معمولى) نيستيد اگر پرهيزكار باشيد. پس: مبادا به نرمى (با نامحرمان) سخن بگوئيد! تا آن كسى كه در قلبش مرض (هوسرانى) باشد به شما طمع كند. (بلكه) به طرز معروف و معمولى سخن بگوئيد.                                                                                                                                                                          

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

16- آیا رجوع به احکام ثانویه در زمان ائمه (ع) نیز مصداق داشته است و آیا سبب سکولار شدن دین نمی‌گردد؟

 قبل از هر نکته‌ای دقت فرمایید که اولاً احکام ثانویه نیز از حیطه‌ی احکام اسلامی خارج نیست و ثانیاً چنین نیست که هر کسی بتواند در همه‌ی موارد و به میل خود به احکام ثانویه رجوع کند.
احکام ثانویه، همان‌گونه که از نامش پیداست، متعاقب و جایگزین برخی از احکام اولیه و آن هم به تناسب ضرورت و مصلحت قرار می‌گیرد که خود عین دین است و نه تنها با سکولاریسم ربطی ندارد، بلکه کاملاً تناقض دارد.
نه تنها در سنت اهل بیت (ع)، بلکه در قرآن کریم احکام ثانویه متعددی بیان گردیده است.
به عنوان مثال، اصل بر نماز کامل است، اما خداوند می‌فرماید:
«وَ إِذا ضَرَبتُم فِي الأَرضِ فَلَيسَ عَلَيكُم جُناحٌ أَن تَقصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِن خِفتُم أَن يَفتِنَكُمُ الَّذينَ كَفَرُوا إِنَّ الكافِرينَ كانُوا لَكُم عَدُوًّا مُبيناً» (النساء - 101)

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

15- می‌گویند: در قرآن (سوره النساء آیه 43) فرموده است که در حال مستی به نماز نایستید، پس می‌توان در اوقات دیگر شراب نوشید و حتی مست شد! پاسخ چیست؟
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنتُم سُكارى‏ حَتَّى تَعلَمُوا ما تَقُولُون‏ ...» (النساء – 43)
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، در حال مستى به نماز نزديك نشويد، تا بدانيد چه مى‏ گوييد ...
بدیهی است که تولید کنندگان این شبهه، هیچ اعتقاد و باوری نسبت به اسلام، قرآن و حلال و حرام آن ندارند، بلکه مستمسکی برای ایجاد انحراف در میان مسلمانان یافته‌اند! و نیز پذیرندگان آن نیز دست کم از آیات قرآنی بی‌اطلاع هستند، پس چرا باید این چنین با جرأت تفسیر به رأی کرده و حکم دهند؟! این نوع از قضاوت‌ها و حکم دادن‌ها، نوعی تهمت و دروغ بستن به خدا، رسول (ص) و قرآن کریم است!
اما در پاسخ لازم است به نکات ذیل دقت فرمایید:

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

14- با توجه به اختلاف فتاوایی که در برخی از مسائل وجود دارد، نهادهایی چون صدا و سیما بر چه اساس عمل می‌کنند؟

ابتدا و قبل از هر موضوع دقت بفرمایید که اختلاف فتاوا بین مراجع عظام، آن قدر که نیست که به جو آن (به ویژه در این اواخر) دامن می‌زنند! به عنوان مثال اگر از اغلب کسانی که سؤال راجع به اختلاف فتاوای بین مراجع دارند و غالباً آن را مستمسکی برای ایجاد شبهات می‌نمایند، سؤال نمایید که دو نمونه اختلاف را بیان کنید؟ نمی‌توانند مثالی را بیان نمایند!
مسئله‌ی دوم حایز اهمیت این است که بدانیم، فتوای مراجع بر اساس اجتهاد است و نه تقلید از دیگر مراجع سلف یا حال. یعنی مرجع باید خودش بر اثر مطالعات و تحقیقات تخصصی بتواند مسئله‌ای را از منابع موثق قرآن و حدیث (سنت)، عقل و گاهی اجماع استنتاج و استخراج کند و بر اساس آن فتوا دهد. و بدیهی است که با توجه به غنا و وضوح قرآن و احادیث، مسائل مورد اختلاف در نتیجه‌گیری بسیار اندک است. حالا چه شود که مرجعی مسئله‌ای را «احتیاط» و دیگری آن را «لازم یا واجب» اعلام نماید.                                                                                    

                                                          

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

13- چرا باید بانوان به هنگام نماز [حتی اگر نامحرمی نباشد] حجاب داشته باشند، مگر خداوند به آنها نامحرم است؟

ابتدا باید دقت شود که احکام الهی که از منشأ علم و حکمت پروردگار عالم صادر می‌گردد، یک علت و چرا ندارد که کسی بتواند مدعی شود علت فلان حکم این است و لا غیر. بلکه احکام الهی نیز (مانند آیات قرآن کریم) ظاهری دارند و باطنی و باطنش باطنی تا هفتاد باطن (که البته رقم هفتاد نماد زیادی است نه این که مثلاً 71 ندارد). لذا در این امکان و فرصت کوتاه، فقط به صورت اجمال به یکی از دلایل اشاره می‌گردد.
اگر چه همه‌ی عبادات برای خداوند است، اما نماز ایستادن عبد در مقابل معبود و گفتگوی مستقیم او با پروردگار عالم است. و به همین جهت و جهات دیگر سرآمد عبادت‌ها و ستون دین نامیده شده است...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

12-  چرا شیعیان به هنگام سجده از مهر استفاده می‌کنند؟ تفاوت نظر اهل سنت و تشیع چیست؟

سجده، یعنی مسلمان عابد، پیشانی خود را [به ویژه در هنگام نماز]، بر روی خاک یا سنگ بگذارد. این مسئله در میان اهل تشیع و اهل تسنن یکسان و مشابه است. و مهر نیز به غیر از خاک چیزی نیست. منتهی چون نمی‌شود در همه جا به خاک یا سنگ دسترسی یافت و یا خاک و سنگ را همراه خود به مسجد، خانه، شرکت، کارخانه و ... برد، شیعیان خاک پاک را به صورت یک قالب درآورده‌اند تا حملش آسان باشد و لذا در نظر شیعه این خاکی که به شکل مهر درآمده است، هیچ ارزشی به غیر از همان خاک ندارد. مگر آن که تربیت سیدالشهداء علیه‌السلام باشد که آن در همه جا حرمت خودش را دارد. خواه به شرکت مهر درآمده باشد و یا به همان شکل خاک روی زمین کربلا یا ... باشد...

 ادامه مطلب...

11- علت تعدد مراجع تقلید چیست؟ مگر اسلام چند تاست که نظرات مختلف است؟ اگر همه نظرات شرعی و اسلامی است پس چرا نمی‌توان از چند مرجع تقلید کرد؟

 البته که اسلام یکی است. اما به مجتهد وحی نازل نمی‌شود و او باید احکام الهی را از روی دلیل مبتنی بر قرآن کریم، سنت، عقل و اجماع به دست آورد و به همین دلیل نیز به او مجتهد می‌گویند. یعنی کسی که در فهم احکام فقهی جهد و تلاش دارد. لذا از آن جا که درک، فهم و استنتاج همگان در همه‌ی موارد یکسان نمی باشند، اختلاف‌هایی در فهم جزئیات برخی از احکام پیش می‌آید که هیچ کدام نافی دین و یا دلیلی بر چندتایی دین نمی‌باشد.

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

 10- اگر مقام معظم رهبری که معصوم نیستند، فرضاً تصمیم اشتباهی بگیرند عواقب عمل به آن تصمیم بر گردن خود ایشان است یا بر گردن همه‌ی ملت؟ (منظور عواقب اخروی است)

اگر چه ایشان معصوم (ع) نیستند و معنای غیر معصوم نیز چنین نیست که حتماً مجبور به خطا و اشتباه باشند، اما در نظر داشته باشید که به غیر از دستگاه‌های نظارتی چون: مجلس خبرگان رهبری، سایر آیات عظام، علما، خبرگان در علوم متفاوت و ...، ناظر بر تصمیمات «ولی‌فقیه» هستند و حتماً نظر مستند خود را اعلام می‌نمایند و بدیهی است که اگر نظر متفاوت آنها منطقی، معقول و مستند باشد، مورد پذیرش واقع می‌شود و اگر به رغم ارائه‌ی دلایل مستند مورد پذیرش واقع نگردد، مجلس خبرگان رهبری موضع و تصمیم می‌گیرد...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

9- منظور از عبارت (إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا- به جز آن چه [از زینت‌ها] که آشکار است) در آیه حجاب چیست؟

متن آیه‌ی مبارکه چنین است:

«وَ قُل لِّلمُؤمِنَاتِ يَغضُضنَ مِن أَبصَرِهِنَّ وَ يحَْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا يُبدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنهَا وَ ليَضرِبنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُيُوبهِِنَّ وَ لَا يُبدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا

لِبُعُولَتِهِنَّ أَو ءَابَائهِنَّ أَو ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَو أَبنَائهِنَّ أَو أَبنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَو إِخوَانِهِنَّ أَو بَنىِ إِخوَانِهِنَّ أَو بَنىِ أَخَوَاتِهِنَّ أَو نِسَائهِنَّ أَو مَا مَلَكَت أَيْمَانُهُنَّ أَوِ

التَّابِعِينَ غَيرِْ أُولىِ الاربَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفلِ الَّذِينَ لَم يَظهَرُوا عَلىَ‏ عَورَاتِ النِّسَاءِ وَ لَا يَضرِبنَ بِأَرجُلِهِنَّ لِيُعلَمَ مَا يخُْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلىَ اللَّهِ

جَمِيعًا أَيُّهَ المُؤمِنُونَ لَعَلَّكمُ‏ْ تُفلِحُونَ» (النور - 31)

ترجمه: و به زنان با ايمان بگو چشم‌هاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فروگيرند، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را- جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدر شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم‏كيششان، يا بردگانشان [كنيزانشان‏]، يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند، يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداى خلخال كه برپا دارند به گوش رسد). و همگى بسوى خدا بازگرديد اى مؤمنان، تا رستگار شويد!

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

8- بدیهی است که هر جرمی مجازاتی دارد. اما، آیا احکامی مانند حکم ارتداد با آیه «لا اکراه فی الدین ...» منافات ندارد؟

 پیش‌تر راجع به آیه‌ی مبارکه‌ی «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏» مطالبی در سایت درج شده بود که لازم است حتماً مطالعه نمایید. (1)
همان‌طور که اشاره نمودید، هر خطا و معصیتی آثار سوء و بالتبع مکافاتی در پی دارد که در واقع آن مکافات ضمانت اجرای اعمال قانون می‌باشد. البته در قوانین دنیایی مکافات فقط جنبه‌ی وضعی دارد (مثل جرایم یا زندان، اعدام و ...) و در قوانین الهی، مکافات دنیوی جنبه‌ی وضعی و مکافات اخروی صورت دیگر و واقعیت جرم است که نمایان می‌گردد.
بدیهی است که معنای «آزادی» به ویژه در آیه‌ی مبارکه،‌ «مجاز بودن» نیست. بلکه «مجبور و بی‌اختیار نبودن» است...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

7- با توجه به اینکه اسلام مخالف خونریزی و دوستدار صلح است چگونه می‌توان «جهاد ابتدایی» را با این مسئله در کنار هم بگذاریم که باحقوق بشر نیز مغایرتی نداشته باشد؟

ابتدا دقت بفرمایید: اگر چه اسلام مخالف جنگ و طرفدار صلح میان جامعه‌ی انسانی است، اما با ظلم، تعدی، ذلت و بندگی غیر نیز به شدت مخالف است. لذا در فرهنگ اسلام بر عکس فرهنگ تحریف شده‌ی مسیحیت، اصلاً چنین نیست که بگویند: اگر به این طرف صورت شما سیلی‌ای نواختند، طرف دیگر را جلو بیاورید! بلکه خداوند متعال دستور به دفاع قدرتمندانه و دشمن شکنانه و مقابله با کفر و ظلم می‌دهد.
نکته‌ی بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که: واژه‌ی «جهاد» در فرهنگ اسلامی، به معنای «تلاش» کار و کوشش است. و مسلمانان موظف هستند همیشه و در همه جا و بدون وقفه، با مال و جانشان در راه خدا تلاش «جهاد» نمایند. خواه ابتدایی باشد و یا تدافعی. مسلمانان وظیفه دارند همیشه در عمل و گفتار (قول و فعل) در راه بندگی خدا که قدم اول آن نجات خود و دیگران از زیر یوغ بندگی غیر خدا و رهایی از ظلم ظالمین است بکوشند....

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

6- آیا جمع بین الصلاتین (ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء را با هم خواندن) در زمان پیامبر هم شایع بوده است؟ من تا کنون ندیدم که در یک مسجد شیعی نمازهای جماعت در پنج وقت خوانده شود.

جمع الصلاتین، یعنی اقامه‌ی نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء در پی یک‌دیگر، در زمان رسول خدا صلوات الله علیه و آله نیز رایج بوده است. روایت اهل تشیع در این زمینه بسیار است و حتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید که سبب افزایش روزی می‌گردد، اما به جهت آن که گمان نشود لابد اهل تسنن نظر فقهی دیگری دارند، به روایات مستند اهل سنت اشاره می‌شود:
- احمد بن حنبل (رئیس مذهب حنبلی) از جابر بن زید:
«جابر بن زید گوید: از ابن عباس شنیدم که می‌گفت: با پیامبر گرامی هشت رکعت نماز (ظهر و عصر) را با هم و هفت رکعت نماز (مغرب و عشا) را نیز با هم به جای آوردم. می‌‌گوید به «ابوشعثا» گفتم:...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

 5- اگر می‌شود هر سؤال یا شبهه‌ای را با این سایت مطرح نمود، بگویید آیا استمناء (خود ارضایی) حرام است؟ چرا مگر چه زیانی به کسی دارد؟ 

بله، استمناء یا همان خود ارضایی نه تنها حرام، بلکه از گناهان کبیره است. اما در مورد مضرات آن به دیگران، دقت شود که فقط دیگران شرط حرام بودن یک ضرر نیستند، بلکه در درجه‌ی اول ضرر به خود است که موجب اشکال است و به صورت قطع و یقین هر ضرر به خودی، ضرر به غیر و به اجتماع را نیز به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به دنبال دارد...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

 4- آیا آبی که پیش از منی از مرد خارج می‌شود، نجس است؟ آیا غسل می‌خواهد؟  

آبی شفافی که بر اثر تحریک و ملاعبه با همسر از مرد خارج می‌گردد...

                                                                                    

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

3- منبع فقهی و رسمی دال بر نجس بودن سگ و خوک و نیز علت این نجاست چیست؟ 

ابتدا باید تصریح نمود که معتبر‌ترین و رسمی‌ترین منابع فقهی برای «مقلدین»،‌ همین رساله‌های عملیه‌ است که توسط مجتهدین جامع الشرایط و مراجع عظما ارائه شده است. چرا که فهم و استخراج احکام (فقه)، (مانند: حقوق، پزشکی، داروشناسی و ...) یک رشته‌ی تخصصی است که مستلزم سال‌ها تحصیلات مقدماتی و تخصصی می‌باشد...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

2- فلسفه تشریع متعه، یا همان ازدواج موقت چیست؟ و اندیشمندان و علمای معاصر در این زمینه چه نظری دارند؟ و آیا اساسا این امر دست آویزی برای تبلیغ علیه تشیع و همچنین موجب تبعیض میان زن و مرد نیست؟

دین مبین اسلام، دین کامل الهی است و دین کامل نیز دینی است که به همه‌ی نیازها، ضروریات و علایق بشر داشته باشد و برنامه‌ای متناسب با هدف که منطبق با عقل و فطرت آدمی است ارائه دهد. لذا اسلام اصیل که اهل عصمت علیهم‌السلام مبین آن بوده و هستند، در هر زمینه‌ای از استعدادها، نیازها و علایق انسان و هم چنین مسائل فردی یا اجتماعی،‌ قوانین بسیار متقنی دارد و هیچ خلائی در آن یافت نمی‌شود. و اساساً دینی که در موردی از موارد احتیاجات انسان سخن و قانونی نداشته باشد و انسان را سر خود رها نموده باشد، دین نیست...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

1- آیا احترامی که به مهر نماز می‌گذاریم و مثلاً اگر کسی پا به آن بزند می گوییم گناه کردی، ریشه در احکام دارد. نگرش صحیح چیست؟

اصل سجده بر خاک و سنگ است و البته اگر میسر نشد، طبق فقه تشیع فقط بر چند چیز دیگر مثل برگ یا چوب غیر خوراکی و ... و طبق فقه اهل سنت بر هر چیز دیگری جایز است. پس، مهر هیچ چیزی نیست به جز همان خاک...

                                                                                                                                                                            ادامه مطلب...

بازگشت به صفحه اصلی

1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5  ، 6

 

 

 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved