سالروز تجلیل از شهید آزاده مهندس جواد تند گویان (وزیر نفت)
 ولادت: 26 خرداد ماه 1329

تحصیلات: لیسانس پتروشیمى

برخى از فعالیتهاى شاخص:
- اشتغال به تحصیل در دانشکده نفت و تشکیل انجمن اسلامى دانشگاه
- دستگیرى توسط ساواک و محکومیت به زندان به مدت یک سال و نیم
- آزادى از زندان رژیم طاغوت همزمان با اوج گیرى نهضت اسلامى در سال 1357
- عضویت موثر در کمیته استقبال امام(ره)
- عضویت در هیئت پاکسازى شرکت نفت پس از پیروزى انقلاب
- عضویت در کابینه شهید رجایى بعنوان وزیر نفت
- اسارت بدست نیروهاى بعثى در تاریخ 9/8/59 در راه سفر به پالایشگاه آبادان
- مقاومت سرسختانه در زندانهاى رژیم عراق

شهادت: 25/9/1370 در زندان رژیم بعثى

گلزار شهید: بهشت زهرا(س)- تهران

درباره شهید:

سپیده‌ دم 26 خردادماه سال 1329، محمدجواد در جنوب تهران به دنیا آمد. قدومش مایه برکت و وجودش روشنی‌بخش محفل خانواده بود. دوران کودکی‌اش مصادف بود با یکی از بحرانی‌ترین سال‌های تاریخ ایران. جواد قبل از اینکه به مدرسه برود، شب‌ها همراه پدر به مسجد می‌رفت و با قرآن آشنا می‌شد. او که قبل از ورود به مدرسه نام شهید نواب صفوی را شنیده بود، با نام «غلامرضا تختی» نیز در دبستان آشنا گردید. و این دو عزیز الگوی محمدجواد شدند. دوران تحصیل جواد رنگی از رفاه نداشت، و او بیشتر مخارج تحصیلش را از راه تدریس ریاضی، عربی و زبان انگلیسی تأمین‌می‌نمود.

در سال 1342 اعلامیه‌ای از سوی حضرت امام (ره) تحولی عظیم در روحیه این نوجوان 13 ساله ایجاد کرد. جواد به آسانی از سد کنکور گذشت و در دانشگاه‌های تهران‌، شیراز و صنعت نفت آبادان قبول شد و به دلیل علاقه به رشته مهندسی پالایش، با جلب رضایت خانواده راهی آبادان گشت. وی با جستجو در میان دانشجویان، توانست با جوانان مسلمان و مذهبی مرتبط گردد و روحی تازه به انجمن اسلامی دانشکده نفت بخشد. به دلیل فعالیت‌های اسلامی و تشکیل جلسات محرمانه به منظور مبارزه با رژیم طاغوت از سوی ساواک تحت نظر گرفته شد و مأمورین پس از 5 سال تلاش برای جمع‌آوری مدرک علیه او توانستند در سال 1352 او را دستگیر کنند و به مدت یکسال تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها قرار دهند. اما او در زندان هم دست از مبارزه برنداشت و ضمن اینکه سطح مطالعه‌اش را بالا برد به آموزش زندانیان و زندانبانان روی آورد. پس از آزادی از زندان باز هم به فعالیت‌های پنهانی‌اش ادامه داد تا روزی که پرچم نظام جمهوری‌اسلامی ایران برافراشته شد و عمال رژیم دستشان از کشور کوتاه شد.

پس از پیروزی او را به مدیریت کارخانه پارس توشیبا برگزیدند و یازده ماه بعد به وزارت نفت بازگشت. سرانجام اراده خداوند بر این قرار گرفت که از جانب رئیس جمهور وقت محمد علی رجایی به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی گردد. جواد در دوران وزارت از هیچ کوششی برای رفع نیاز کشور از کمکهای بیگانگان کوتاهی نکرد و همیشه سعی داشت به جای تصمیم‌‌گیری از راه دور در صحنه باشد همین روحیه‌اش او را به مناطق نفتی جنوب که مورد حمله نظامیان رژیم عراق بود کشاند، در همان سفر به اسارت بعثیان درآمد و پس از تحمل سال‌ها اسارت و سخت‌ترین شکنجه‌ها به شهادت رسید.

یازده سال بعد یعنی در 25 آذر سال 1375 پیکر پاک و رنجدیده‌اش بر دوش مردم داغدار تشییع شد و در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد و هنوز هم تاریخ شهادت او در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

به یاد شهید غریب مهندس جواد تندگویان:

به امید كسی چشمم به راهی مانده سرگردان نگاهم خیره در عمق نگاهی ، مانده سرگردان
چه صحبت های شیرینی است در چشمان ما، اما به حسرت در نگاهی گاه گاهی، مانده سرگردان
دلم در روبروی قطعه عكسی از تو بنشسته چه غمگین برسر راهی و چاهی ، مانده سرگردان
و در ظلمانی شب های بی خورشید تو تنها امید یاس آلودم ، به ماهی مانده سرگردان
تو پشتت گرم ، از كوه شهادت گشته و اینجا دلم در باد و طوفان مثل كاهی، مانده سرگردان
مرا از هفت پیچ كوچه ی فانی شدن رد كن كه این عاشق بخواهی یانخواهی، مانده سرگردان
و در قاب دلم بگذار عكس روشنایی را كه این آیینه در آه سیاهی ، مانده سرگردان

 

Logo
https://old.aviny.com/news/83/09/24/12.aspx?&mode=print