شهید آوینی

 
آخرین اخبار از نمایشگاه بین المللی قرآنی (روز پانزدهم)
بخش هنری جالب‌ترین قسمت نمایشگاه قرآن است

محصولات قرآنی كشورهای مختلف جهان به ویژه اسپانیا و چین و بخش هنرهای ایران جالب‌ترین بخش نمایشگاه قرآن است. «آذر رهنما» فوق دكترای علوم تربیتی و استاد بازنشسته دانشگاه تربیت معلم تهران در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان این مطلب گفت: من در این نمایشگاه به دنبال بخش قرآن‌های خطی منسوب به حضرت علی‌(ع) بودم ولی متأسفانه در نمایشگاه قرآن اثری از آن ندیدم.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: موضوع آفرینش از دیدگاه قرآن به دو زبان فارسی و فرانسه منتشر شده كه جلد دوم این كتاب با توجه به بعد تعلیم و تربیت و برگرفته از اشعار مولانا و تفسیر آن در آینده نزدیك چاپ می‌شود.
رهنما افزود: كتاب دیگری را با عنوان «حیات خداوندگار (مولانا)» به زبان فرانسه در یك جلد تألیف كرده‌ام كه به زبان فارسی ، در شش جلد به زودی منتشر خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به مقام مولانا به عنوان مفسر قرآن كریم گفت: من كار خود را با تألیف كتاب در زمینه مولانا آغاز كردم و پس از آن با تحقیق و جست‌وجو، موضوع‌های مختلفی را از قرآن كریم استخراج و به صورت كتاب چاپ كردم.
این نویسنده در ادامه گفت: پایان نامه خود در رشته دكترا را در مورد تحول زن ایرانی ارائه كردم كه فصل دوم آن در مورد زن در اسلام با استفاده از تمام آیات قرآن كریم در این‌باره است.
وی در مورد نمایشگاه قرآن گفت: من تاكنون نمایشگاهی با این وسعت و عظمت در زمینه قرآن كریم ندیده بودم كه دیدن این نمایشگاه برای من جالب توجه است به ویژه بخش زنان و كودكان آن نظر من را جلب كرد.
رهنما در پایان با اشاره به بخش هنری نمایشگاه قرآن گفت: ارائه مفاهیم قرآنی در قالب آثار هنری بسیار جالب توجه است و به ویژه عرضه موضوع عاشورا در قالب یك تابلوی بزرگ معرق كاری شده توسط استاد محمدتوانا و آثار مربوط به زنان ایرانی برای من بسیار جذاب بود.

خوشحالم كه هنرم در خدمت قرآن است

خوشحالم كه هنرم را در خدمت قرآن قرار داده‌ام. «اندینی بارزی»، نقاش و گرافیست آلبانیایی دعوت شده به دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم با بیان این مطلب گفت: هنر چیزی است كه تمام موجودات با آن ارتباط برقرار می‌كنند، پس چه بهتر كه در خدمت قرآن‌مجید باشد.
«بارزی» كه پیش از این، 18 نمایشگاه از 40 اثر الهام گرفته از قرآن كریم و دین در كشورهای ایتالیا، فرانسه. بلونیا، چك، اسپانیا، رمانی، اتریش، مقدونیه و ... برگزار كرده است، درباره نخستین حضورش در نمایشگاه قرآن ایران گفت: دیدن نمایشگاه قرآن برایم معجزه بود زیرا استقبال مردم ایران بسیار چشمگیر بوده است.
وی كه به نمایندگی از مؤسسه قرآن آلبانی، شهر تیرانا، پایتخت این كشور اروپایی را به مقصد تهران ترك گفته تا در دوازدهمین سال برگزاری نمایشگاه قرآن كریم شركت داشته باشد تأكید كرد: حضور در تهران تأثیر زیادی در برداشت من از قرآن داشت؛ امیدوارم در آینده نزدیك بتوانم آلبومی ویژه كتاب آسمانی اسلام ارائه كنم.
«اندینی بارزی» در پایان با اشاره به فعالیت روزافزون مؤسسه‌های فرهنگی ایران در حوزه بالكان یادآور شد: از سال‌های دور با ایران دوست بوده‌ایم و هم اكنون نیز با مراكزی همچون «مركز سعدی شیرازی» در تیرانا در زمینه‌های فرهنگی همكاری داریم.

تا آسمان رفتن با «زنان آسمانی»

آثار برگزیده مسابقه نقاشی «زنان آسمانی» در بخش كودك و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به نمایش درآمده است.
این مسابقه توسط «خانه فرهنگ نیم‌رخ» و برای كودكان و نوجوانان برگزار شده و كودكان در آن به تصویر كردن چهره زنان برتری كه نامشان در قرآن و داستان‌های قرآنی آمده، پرداخته‌اند. مریم یوسفیان دزفولی نژاد، فاطمه حیاتی قانع، یلدا آمل محمدزاده و سیمه موسوی، برگزیدگان این مسابقه هستند. علاقه‌مندان برای دیدن این آثار، می‌توانند تا پایان ماه مبارك رمضان از ساعت 10 تا 22 به نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم مراجعه كنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد: علی‌(ع) در قرآن تجسم یافته است

علی‌(ع) در قرآن تجسم یافته و قرآن بهترین، گویاترین و عالی‌ترین چهره علی‌(ع) است. حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدعلی مهدوی‌راد» پژوهشگر، در مراسم شب قدر دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم ضمن بیان این مطلب افزود: آیات متعددی در قرآن كریم درباره حضرت علی (ع) ذكر شده كه در آیه آیه قرآن، علی‌(ع) چهره‌نمایی كرده است.
وی در ادامه با اشاره به واقعه لیلة‌المبیت اظهار كرد: قبل از این واقعه پیامبر(ص) و حضرت‌علی(ع) بت‌های كعبه را شكستند ولی عجیب است كه این قضیه از چشم مورخان مخفی مانده است.
وی تصریح كرد: روایت شكستن بت‌ها توسط حضرت‌علی‌(ع) بیشتر از واقعه فتح مكه است كه در قرآن كریم نیز به لیلةالمبیت اشاره شده است. مهدوی‌راد در ادامه یادآور شد: آموزه‌های قرآن، راهنمای علی ‌(ع) است و ایشان بهترین مفسر قرآن كریم است. این پژوهشگر قرآنی با اشاره به مقام حضرت‌علی‌(ع) گفت: علی‌(ع) عین پیامبر‌(ص) و قرآن و تجسم قرآن كریم است و علی (ع) با قرآن و قرآن با علی(ع) است. وی افزود: علی‌(ع) آگاه‌ترین فرد نسبت به قرآن و بزرگ‌ترین مدافع این كتاب آسمانی است.
وی در پایان گفت: پیامبر‌(ص) فرمودند كه «هرجا علی (ع) بچرخد، حق هم می‌چرخد و علی‌(ع) محور حق است».حق نیز در كلام خداوند تجلی یافته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان: جهانی كردن اسلام، رسالت تمام مسلمانان است

مسلمانان باید كوشش كنند تا با روش‌های متفاوت تمام جهانیان را به سمت اسلام گرایش دهند.
«هاشم هاشم‌زاده هریسی» خادم قرآن و نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان این مطلب افزود: وظیفه مسلمانان این است تا جلوه‌های رحمت و بخشش اسلام را در جهان گسترش دهند و دریچه‌های رحمت قرآن را به سایر ادیان نشان دهند.
وی در ادامه گفت: متأسفانه امروزه آنچه باید از قرآن به مردم آموزش داده و شناسانده شود، آموزش داده نشده است.
این خادم قرآن در مورد برگزاری نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه قرآنی وجودش قرآنی است و برای یك مملكت اسلامی جزو واجبات است و باید این نمایشگاه دائمی باشد تا حضور قرآن در بطن جامعه محو نشود.
هاشم‌زاده هریسی در ادامه با اشاره به آثار ارائه شده در نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه سعی شده تا جنبه‌های ظاهری قرآن بیشتر از جنبه‌های معنوی و درونی قرآن كریم به نمایش گذاشته شود. نماینده مردم تبریز در مجلس خبرگان ،نحوه اطلاع‌رسانی نمایشگاه را بسیار ضعیف دانست و گفت: بخش‌های مختلف نمایشگاه پراكنده و پیدا كردن برای بازدیدكنندگان دشوار است.

یك پژوهشگر قرآنی: حضرت‌علی‌(ع) بهترین مفسر قرآن است

برترین كسی كه توانست قرآن را به شایستگی درك و تفسیر كند حضرت‌علی‌(ع) است و ایشان سرآمد تفسیر قرآن كریم است. استاد «محمد مرادی» در نشست علمی امام‌علی‌(ع)‌ و قرآن در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان این مطلب افزود: درك و فهم كلام خدا در دست افراد خاصی است و من می‌توانم به جرأت بگویم جز علی‌(ع)‌ كس دیگری نمی‌تواند آنچه را قرآن بیان كرده است ، درك كند.
وی در ادامه گفت: حضرت علی‌(ع) برای تفسیر قرآن كریم به روش‌های خاصی مانند تفسیر قرآن با استفاده از قرآن،استفاده از احادیث یا سنت پیامبراسلام(ص) و استفاده از ادبیات عرب استناد می‌كرده است كه هر كدام در جایگاه خود نیاز به بحث و گفت‌وگوی فراوان دارد. در ادامه این نشست ، «فضلی» با بیان این مطلب كه حضرت علی‌(ع)‌ حتی برای «ال» كله «الحمدالله» یك ساعت به تفسیر می‌پرداخته است گفت: متأسفانه بیشتر بیانات و تفاسیر امیرالمؤمنین (ع) پنهانی و در جمع‌های بسیار خصوصی بوده است و در حال حاضر از دسترس ما خارج است.
وی در ادامه گفت: تفاسیری كه هم اكنون در دسترس قرار دارد همگی متعلق به زمان پس از به خلافت رسیدن حضرت علی‌(ع) است. در پایان این نشست ، «علی موسوی گرمارودی» اشعاری در مدح حضرت‌علی‌(ع) قرائت كرد.

قرائت یك جزء قرآن توسط قاریان ممتاز كشور

مراسم قرائت یك جزء از قرآن‌كریم به مناسبت لیالی قدر توسط بانوان قاری و حافظ ممتاز كشور، 14 آبان ماه برگزار شد.
این مراسم كه به همت بخش فعالیت‌های قرآنی بانوان برپا شده بود با قرائت «حسین قلعه‌نویان» قاری 6 ساله آغاز شد و سپس دختران و بانوان حافظ و قاری، یك جزء از قرآن كریم را قرائت كردند.
در این مراسم همچنین گروه تواشیح «بشری» به اجرای همخوانی و تواشیح با موضوعات لیالی‌قدر و حضرت علی‌ ابن ابی‌طالب (ع) پرداختند.
همچنین ختم قرآن كریم توسط بازدیدكنندگان بخش فعالیت‌های قرآنی بانوان، جهت هدیه به امیرالمؤمنین (ع) از دیگر برنامه‌های این بخش در شب قدر بود.

«مهدی رجب‌زاده»، قالیباف: آیات قرآن را می‌توان برقالی نقش بست

هنرمندان قالیباف می‌توانند آیات قرآن و اماكن متبرك را بر تارو پود فرش نقش بندند. «مهدی رجب‌زاده»، قالیباف با بیان این مطلب گفت: من در زمینه‌های مختلفی چون رنگرزی، پرداخت، طراحی و بافندگی فعالیت‌ كرده و به این نتیجه رسیده‌ام كه هر هنرمند مؤمن و متعهدی می‌تواند مفاهیم معنوی و آیات قرآن را به تصویر بكشد و من قالی را برای این كار برگزیده و از بین همه خطوط، خط ثلث را انتخاب كردم.
وی افزود: از خطوط دیگر چون نسخ، نستعلیق و ... نیز می‌توان استفاده كرد اما من از میان خطوط، خط ثلث و از بین خوشنویسان، هنرمندان عرب را به جهت پختگی و مهارت در كار برگزیدم.
مهدی رجب‌زاده، از یك سال و نیم پیش، كار نقش برجسته بر قالی را شروع كرده و احساس می‌كند می‌توان در این قالب به بیان حرف‌های تازه پرداخت.
این هنرمند كه در گوشه‌ای دور افتاده از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، به ارائه آثار خود پرداخته، عملكرد نمایشگاه را ضعیف دانست و گفت: نمایشگاه از لحاظ اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل كرده و همه امكانات را به كسانی اختصاص داده كه پول بیشتری پرداخته و از روابط قوی‌تری برخوردار بوده‌اند.
وی در پایان گفت: جای تأسف است كه هنگام افطار، صدای اذان و مناجات از نمایشگاه قرآن به گوش نمی‌رسد.

بخش تابلو فرش‌ها برترین غرفه روز پانزدهم بود

براساس نظرسنجی انجام شده در روز پانزدهم نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم (چهاردهم آبان‌ماه) بخش تابلوفرش‌ها برترین غرفه شناخته شد. در این نظرسنجی بخش‌های هنری، قرآن‌های خطی و قدیمی و زیرنویسی قرآن در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین غرفه‌دار بخش مكتوب به علت این كه اطلاعات خوبی را در اختیار بازدیدكنندگان می‌گذاشت به عنوان بهترین غرفه‌دار انتخاب شد.
براساس این نظرسنجی غرفه محصولات قرآنی جهان به عنوان بهترین ارائه دهنده آثار جدید و مختلف، برگزیده و غرفه‌های جوان، تفسیر و نرم‌افزارهای قرآن كریم، رتبه‌های بعدی را كسب كردند.
در این نظرسنجی 50 درصد مردم نقاط قوت این نمایشگاه را تنوع موضوعی، 20 درصد داخل شهر بودن مكان، 10 درصد فضای معنوی و 20 درصد نیز مدت زمان طولانی برپایی آن دانستند.
اكثر شركت‌كنندگان در این نظرسنجی، اطلاع‌رسانی و راهنمایی داخلی نمایشگاه را متوسط دانسته و خواستار تبلیغات بیشتر رسانه‌ها برای برگزاری نمایشگاه در سال‌های آتی شدند.

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo