شهید آوینی

روایت تلویزیون از "احسن‌القصص"(2 )

یوسف گمگشته بازآید به كنعان غم مخور

محمود پاك نیت ایفاگر نقش یعقوب با اشاره به این موضوع كه نقش یعقوب برایش جذابیت‌های فراوان داشته، گفت: چالش‌های زندگی یعقوب مثل كور شدن‌اش در زمان فراق یوسف و ... برایم شیرین بود.

كه ساعاتی از یك شب تابستانی را در شهرك سینمایی دفاع مقدس سرصخنه ضبط سریال تلویزیونی حضرت یوسف حاضر بوده است، در بخش دوم از گزارش خود مي‌نویسد: دستیار كارگردان درحال آماده‌سازی عوامل برای ازسرگیری ضبط است و من در این فرصت با سلحشور، پاك‌نیت و دستیاران گریم و صحنه صحبت مي‌كنم.
فرج‌الله سلحشور‌ در نمایشنامه‌های شب آخر، حصار در حصار، دقیانوس، فستیوال آخرت، تاجر ونیزی و فیلم‌هایی همچون گوركن، پرواز در شب، انسان و اسلحله، توبه نصوح، مجاهدت‌های خاموش، ایوب پیامبر، دنیای وارونه و در مجموعه‌های ایوب پیامبر، مرد عمل، حصار در حصار، شب آخر و...بازی كرده است. نویسندگی نمایشنامه حر، ابتلاء، میثاق، بهلول، حضرت ایوب، حضرت یونس، حضرت عزیز نبی، یوسف پیامبر و بازنویسی اصحاب كهف نیز در كارنامه او به چشم مي‌خورند. وی كارگردانی را در سریال‌های ایوب پیامبر و اصحاب كهف تجربه كرده است.
سلحشور درباره فیلمنامه سریال یوسف به خبرنگار فارس مي‌گوید: برای مراحل مختلف نگارش و تحقیق این سریال حدود 4 سال زمان صرف شده است.
وی مي‌افزید: حضرت یوسف (ع) چهارمین قصه قرآنی ( ایوب پیامبر، حضرت مریم، اصحاب كهف) است كه در تلویزیون ایران مقابل دوربین مي‌رود. این داستان به دلیل برخورداری از جذابیت‌های دراماتیك مختلف، اثر جذابی است كه در مرحله پخش مي‌تواند مخاطبان زیادی كسب كند.
وی مي‌گوید: شرایط گروه خیلی خوب است و گروه با انسجامی كه دارد، كارش به خوبی پیش مي‌رود.
سلحشور خاطر نشان مي‌سازد: ما نگاه تازه‌ای داشتیم و سعی داریم در برابر برداشت‌های متفاوت، برداشت نویی ارائه دهیم. این قصه برگرفته از قرآن است و ما تمام عناصر درام را به قصه داده و آن را پرورش دادیم و بینندگان مي‌توانند نو‌آوری زیادی را در این مجموعه ببینند. در واقع ما نكاتی از تاریخ را در این مجموعه باز مي‌كنیم كه تا كنون عنوان نشده بود.
بعد از گفت‌و‌گو با سلحشور سری به خانه یعقوب مي‌زنم تا صحبتی با محمود پاك‌نیت كه ایفاگر نقش یعقوب است، داشته باشم.
پاك نیت كه در این سال‌ها نقش‌های منفی متفاوتی بازی كرده از شاه عباس صفوی گرفته تا ارباب پس از باران یا شاهزاده بهادر خانه‌ای در تاریكی، این بار در لباس یك شخصیت مثبت مي‌رود. وی درباره نقشي‌ كه در این مجموعه بازی مي‌كند، مي‌گوید: در مجموعه حضرت یوسف(ع) ایفاگر نقش حضرت یعقوب هستم.
وی درباره انگیزه‌اش از پذیرش این مجموعه مي‌گوید: دلیل اول این است كه این كار اقتباسی از قرآن است و نسبت به بقیه كارهایم برتری خاصی دارد و اولین بازی من در مجموعه‌های قرآنی است. بنابراین سعی كردم در این مجموعه بازی خوبی ارائه دهم.
وی مي‌افزاید: درباره تحقیقات شخصیت یعقوب هم باید اشاره كنم كه آقای سلحشور فیلمنامه جامع و خوبی نوشتند و ما به غیر از قرآن منابع خاصی نداشتیم. به همین دلیل من وقتی در صحنه حضور پیدا مي‌كنم، كمی دلهره دارم كه نقش را بتوانم خیلی خوب درآورم، چرا كه از یك بعد باید ارتباط این شخص را با خداوند نشان دهم و از طرف دیگر با خانواده‌اش.
وی اشاره مي‌كند: زمانی كه بازی در این مجموعه به من پیشنهاد شد، چند كار دیگر بود، ولی من این كار را قبول كردم. چون نقش حضرت یعقوب ویژگی خاص و چالش‌های فراوان خودش را داشت، مثل زمانی كه در فراق یوسف كور مي‌شود یا 14 سال چوپانی مي‌كند تا به عشق‌اش برسد و بعد از رسیدن همسرش 11 سال بچه‌دار نمي‌شود و ...
وی تاكید مي‌كند: همین پیچیدگي‌های متفاوت بود كه این نقش را برایم جذاب مي‌كرد.
بعد از گفت‌و‌گو با پاك‌نیت نگاهی به شهر فدان مي‌اندازم، هر كس مشغول كاری است و با وجود این كه ساعت از 1 بامداد هم گذشته، ولی مردم همچنان بیدار و به كار خود مشغولند. در میان مردم نگاهم به دو نفر از مجریان گریم عباس عباسی، محمود اسمایی مي‌افتد كه بي‌ سرو صدا در گوشه‌ای از خانه یعقوب روی صندلی نشسته‌اند. به سراغشان مي‌روم.
عباسی درباره گریم یعقوب مي‌گوید: گریم یعقوب در 5 مقطع سنی است و ما از 45 سالگی تا 90 سالگی این فرد را داریم. تست گریم محمود پاك‌نیت سه روز طول كشید.
وی مي‌افزاید: طراح گریم این مجموعه سعید ملكان است و اكثر مواقع گریم بازیگران دو ساعت طول مي‌كشد كه تا به حال بازیگران به موقع آمده‌اند.
سلحشور عوامل را برای ضبط سكانسی دیگر آماده مي‌كند و ما برای این كه مزاحم گروه نشویم از شهر فدان بیرون مي‌آییم و به همراه مدیر روابط عمومی گروه به ساختمان سری مي‌زنیم. چند نفر مشغول طراحی صحنه شهر مصر هستند. این ساختمان با نمای امروزی در فاصله‌ای دورتر از شهر فدان قرار گرفته است. مهدی دیلمی، دستیار طراح صحنه مشغول طراحی است. وی در مجموعه‌های خانه‌ای در تاریكی، پس از باران، آبی مثل دریا، كژدم و... دستیار طراح صحنه بوده است.
وی مي‌گوید: این مجموعه در دكورهایی به مساحت 32000 متر مربع فیلمبرداری مي‌شود. برای شهر فدان كه محل تولد حضرت یوسف است 4000 متر مربع، شهر كنعان 7000 متر مربع، نماهای خارجی شهر مصر 17000 متر مربع و نماهای داخلی شهر مصر 7000 متر مربع دكورسازی شده و خواهد شد.
وی مي‌افزاید: البته دكورهای شهر فدان و كنعان ساخته شده است، ولی شهر مصر در حال ساخت است و در حدود دو ماه است كه روی این شهرك كار مي‌كنیم.
دیلمی اشاره مي‌كند: ما قبل از ساخت این مجموعه فیلم‌های خارجی زیادی همچون ده فرمان، ژوزف و... را دیدیم. البته در این فیلم‌ها مشكلاتی به لحاظ معماری و طراحی صحنه به چشم مي‌خورد كه ما با مرور این طراحی ها و استفاده از كتاب‌های مختلفی سعی كردیم كار خوبی برای این مجموعه طراحی كنیم.
قرار است فیلمبرداری این مجموعه به صورت ‌HD (فیلمبرداری با دستگاه‌های پیشرفته) انجام شود تا عرضه این مجموعه در بازار بین‌المللی به راحتی صورت گیرد.
عوامل و دست‌اندركاران سریال حضرت یوسف(ع):
نویسنده، تهیه‌كننده و كارگردان: فرج الله سلحشور
مجری طرح: روح‌الله برادری
مدیر تولید: محمد رحمانی آشتیانی
مدیر هنری و طراح لباس: مجید میرفخرایی
مشاور كارگردان: جمال شورجه
مدیر فیلمبرداری: رسول احدی
طراح صحنه: فرهاد علیزاده‌آهی
تدوین: شهریار بحرانی
مدیر برنامه‌ریزی: حسن نجاریان دریانی
طراح چهره‌پردازی: سعید ملكان
دستیار اول كارگردان: عطاءالله سلمانیان
منشی صحنه: روح‌انگیز شمس
مدیر صدابرداری: احمد امیری
مدیر جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی
جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: سید امیررضا معتمدی
مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل: رضا استادی
مدیر تداركات: نادر قنبری
عكاس: حسن ناحی
محصول: سیما فیلم
بازیگران: محمود پاك‌نیت (حضرت یعقوب)
فرشته سرابندی(لیا، همسرحضرت یعقوب)
فرامرز مهرجو(لابان، فرماندار فدان)
سعیده عرب (فائقه خواهر، حضرت یعقوب)
مریم بخشی (راحیل،‌ همسر حضرت یعقوب)
سودابه علیپور (بلهه، همسر حضرت یعقوب)
كوروش زارعی (لاوی)
مجید صیادی (شیطان)
محمدقاسم پور‌ستار (خضر نبی)
میترا خواجه‌ئیان (زلفا، همسر حضرت یعقوب)
مرتضی هاشم‌خانلو (فارص)
نگین صادقي‌پور (جادوگر شهر فدان)
ایمان خسروی (كودكی حضرت یوسف)
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo