2001

العباد عباد اللَّه، و البلاد بلاد اللَّه فمن أحيا من موات الأرض شيئا فهو له.


بندگان بندگان خدايند و ديار ديار خداست و هر كه چيزى از موات زمين را احيا كند متعلق باوست

2002

العالم و العلم في الجنّة فإذا لم يعمل العالم بما يعلم كان العلم و العمل في الجنّة و كان العالم في النّار.

عالم و علم در بهشتند اگر عالم بعلم خويش عمل نكند علم و عمل در بهشتند و عالم در جهنم.

2003

العبد مع من أحبّ.

هر كسى همسنگ چيزى است كه دوست دارد.

2004

العبد المطيع لوالديه و لربّه في أعلى علّيّين.

كسى كه مطيع پدر و مادر و پروردگار خويش باشد در اعلاى بهشت است.

2005

العدة دين، ويل لمن وعد ثمّ أخلف! ويل لمن وعد ثمّ أخلف! ويل لمن وعد ثمّ أخلف.

وعده دادن چون دين بگردن گرفتن است، واى بر آنكه وعده دهد و تخلف كند، واى بر آنكه وعده دهد و تخلف كند، واى بر آنكه وعده دهد و تخلف كند.

2006

العدل حسن و لكن في الامراء أحسن، السّخاء حسن و لكن في الأغنياء أحسن، الورع حسن و لكن في العلماء أحسن، الصّبر حسن و لكن في الفقراء أحسن، التّوبة حسن و لكن في الشّباب أحسن، الحياء حسن و لكن في النّساء أحسن.

عدالت نيكست ولى از زمامداران نيكوتر است، سخاوت نيك است ولى از اغنيا نيكوتر است، تقوى نيكست ولى از علما نيكوتر است صبر نيكست ولى از فقرا نيكوتر است. توبه نيكست ولى از جوانان نيكوتر است شرم نيك است ولى از زنان نيكوتر است.

2007

العرف ينقطع فيما بين النّاس و لا ينقطع فيما بين اللَّه و بين من فعله.

نكوئى ميان مردم فراموش مى شود اما ميان خدا و عامل نيكى فراموش نميشود.

2008

العفاف زينة النّساء.

عفت زينت زنانست.

2009

العفو أحقّ ما عمل به.

عفو شايسته ترين كاريست كه كنند.

2010

العقل في أمر الدّنيا مضرّة و العقل في أمر الدّين مسرّة.

عقل در كار دنيا مايه ضرر است و در كار دين مايه سرور.

2011

العقل آلف مألوف.

عقل الفت گير است و الفت پذير.

2012

العلماء ثلاثة: رجل عاش به النّاس و عاش بعلمه، و رجل عاش به النّاس و أهلك نفسه، و رجل عاش بعلمه و لم يعش به غيره.

دانشوران سه قسمند مردى كه مردم از او سود برند و او نيز از علم خود سود برد و مردى كه مردم از او سود برند و خود را هلاك كند. و مردى كه از علم خود سود برد و ديگرى از او سود نبرد.

2013

العلماء أمناء اللَّه على خلقه.

دانشوران امينان خدا بر خلق اويند.

2014

العلماء مصابيح الأرض و خلفاء الأنبياء و ورثتي و ورثة الأنبياء.

دانش وران چراغهاى زمين و جانشين پيغمبران و وارثان من و وارث پيغمبرانند.

2015

العلماء قادة و المتّقون سادة و مجالستهم زيادة.

دانش وران پيشوايانند و پرهيزكاران سرورانند و مصاحبتشان مايه فزونى است.

2016

العلم أفضل من العبادة و ملاك الدّين الورع.

علم از عبادت بهتر است و اساس دين ترس خداست. نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 581

2017

العلم أفضل من العمل و خير الأعمال أوسطها.

علم از عبادت افضلست و بهترين عملها عملى است كه معتدل تر است.

2018

العلم ثلاثة: كتاب ناطق و سنّة ماضية و «لا أدري».

علم سه چيز است كتاب گويا و سنت متبع و «نميدانم».

2019

العلم حياة الإسلام و عماد الإيمان و من علم علما أتم اللَّه له أجره و من تعلّم فعمل علّمه اللَّه ما لم يعلم.

علم حيات اسلام و ستون ايمانست و هر كه علمى بياموزد خدا پاداش او را كامل كند و هر كه تعليم گيرد و عمل كند خدا آنچه نمى داند باو تعليم دهد.

2020

العلم خزائن و مفتاحها السّؤال فسلوا يرحمكم اللَّه فإنّه يوجر فيه أربعة: السّائل و المعلّم و المستمع و المحبّ لهم.

علم گنجينه هاست و كليد آن پرسش است بپرسيد تا خدا بر شما رحمت آرد كه خدا در كار علم چهار كس را پاداش مى دهد پرسنده و آموزگار و شنونده و كسى كه دوستدار ايشانست.

2021

العلم خليل المؤمن و الحلم وزيره و العقل دليله و العمل قائده و الرّفق والده و البرّ أخوه و الصّبر أمير جنوده.

علم دوست مؤمن و بردبارى وزير او و عقل رهبر او و عمل سردار او و ملايمت پدر او و نيكى برادر او و صبر امير سپاه اوست.

2022

العلم خير من العمل و ملاك الدّين الورع و العالم من يعمل.

علم از عبادت بهتر است و اساس دين ترس خداست و عالم حقيقى آنست كه عمل كند.

2023

العلم علمان: فعلم في القلب فذلك العلم النّافع، و علم على اللّسان فذلك حجّة اللَّه على ابن آدم.

علم دو علم است علمى كه در قلب است و علم نافع همين است و علمى است كه بر زبانست و او حجت خدا بر فرزند آدمست.

2024

العلم ميراثي و ميراث الأنبياء من قبلي.

علم ميراث من و ميراث پيغمبران پيش از منست.

2025

العلم و المال يستران كلّ عيب و الجهل و الفقر يكشفان كلّ عيب.

علم و مال هر عيبى را بپوشاند و جهل و فقر هر عيبى را نمايان كند.

2026

العلم لا يحلّ منعه.

منع علم روا نيست

2027

العين حقّ و لو كان شي ء سابق القدر سبقته العين.

چشم بد حق است اگر چيزى از تقدير پيشى ميگرفت چشم بد بودى.

2028

العين حقّ يحضرها الشّيطان و حسد ابن آدم.

چشم بد حق است شيطان و حسد بنى آدم آن را پديد مى آورد.

2029

العينان تزنيان و اليدان تزنيان و الرّجلان تزنيان و الفرج يزني.

چشمان زنا ميكنند و دستان زنا ميكنند و پاها زنا ميكنند و عورت نيز زنا ميكند.

2030

غريبتان كلمة حكمة من سفيه فاقبلوها و كلمة سيّئة من حكيم فاغفروها.

دو چيز عجيب است: سخن حكمت آميز از سفيه، آن را بپذيريد و سخن بد از خردمند، آن را ببخشيد.

2031

غسل الإناء و طهارة الفناء يورثان الغنى.

شستن ظرفها و پاكيزگى حياط مايه غناست.

2032

غشيتكم سكرتان: سكرة حبّ العيش و حبّ الجهل فعند ذلك لا تأمرون بالمعروف و لا تنهون عن المنكر

دو مستى شما را خواهد گرفت مستى عيشدوستى و علاقه بنادانى در آن هنگام امر بمعروف و نهى از منكر نكنند.

2033

غطّ فخذك فإنّ فخذ الرّجل عورة.

ران خويش بپوش كه ران مرد عورت است.

2034

غفر اللَّه عزّ و جلّ لرجل أماط غصن شوك عن الطّريق ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر.

مردى كه شاخه تيغى از راه بردارد خدا گناهان كهنه و تازه او را بيامرزد.

2035

غفر لامرأة مومسة مرّت بكلب على رأس ركيّ يلهث كاد يقتله العطش فنزعت خفّها فأوثقته بخمارها فنزعت له من الماء فغفر لها بذلك.

زن روسبى اى آمرزيده شد كه بر سگى گذشت كه بر لب چاهى از تشنگى نزديك بمرگ بود، كفش خويش بكند و بسر پوش خويش بست و براى سگ آب بر آورد، براى همين آمرزيده شد.

2036

غيّروا الشّيب و لا تشبّهوا باليهود.

موى سپيد را رنگ كنيد و چون يهودان مشويد.

2037

الغدّ و الرّواح في تعليم العلم أفضل عند اللَّه من الجهاد.

صبح و شب در كار تعليم علم بسر بردن نزد خدا از جهاد بهتر است.

2038

الغرباء في الدّنيا أربعة:قرآن في جوف ظالم، و مسجد في نادي قوم لا يصلّى فيه، و مصحف في بيت لا يقرأ فيه، و رجل صالح مع قوم سوء.

غريبان جهان چهارند: قرآن در خاطر ستمگر، و مسجدى در ناحيه گروهى كه در آن نماز نكنند، و مصحفى در خانه اى كه نخوانند، و مرد پارسا با مردم بد.

2039

الغضب من الشّيطان و الشّيطان خلق من النّار و الماء يطفي النّار فإذا غضب أحدكم فليغتسل.

خشم از شيطان است و شيطان از آتش است و آب آتش را خاموش ميكند، وقتى يكيتان خشمگين شود غسل كند.

2040

الغلّ و الحسد يأكلان الحسنات كما تأكل النّار الحطب.

كينه و حسد اعمال خوب را ميخورد چنان كه آتش هيزم را ميخورد.

2041

الغناء ينبت النّفاق في القلب كما ينبت الماء الزّرع.

تغنى نفاق را در قلب ميروياند چنان كه آب زراعت را.

2042

الغنى اليأس عمّا في أيدي النّاس و من مشى منكم إلى طمع فليمش رويدا.

كمال بى نيازى آنست كه از آنچه در دست مردم است نوميد باشى و هر كس از شما براه طمعى ميرود آهسته رود.

2043

الغنم بركة.

گوسفند مايه بركت است.

2044

الغيبة ذكرك أخاك بما يكره.

غيبت آنست كه برادر خود را بچيزى كه دوست ندارد ياد كنى

2045

الغيرة من الإيمان و المذاء من النّفاق.

غيرتمندى از ايمانست و بى بندوبارى از نفاق.

2046

فاعل الخير خير منه و فاعل الشّرّ شرّ منه.

عامل خير از خير بهتر و عامل شر از شر بدتر است.

2047

فرغ اللَّه عزّ و جلّ إلى كلّ عبد من أجله و رزقه و مضجعه و شقيّ أو سعيد.

خداى عز و جل مرگ و روزى و آرامگاه و بدبختى و نيكبختى هر بنده اى را از پيش معين كرده است.

2048

فرغ إلى ابن آدم من أربع الخلق و الخلق و الرّزق و الأجل.

چهار چيز آدميزاد: صورت و سيرت و روزى و مرگ وى از پيش معين است.

2049

فرغ اللَّه لكل عبد من عمله و أجله و مضجعه و رزقه لا يتعدّاهنّ أبدا.

خدا عمل و اجل و آرامگاه و روزى هر بنده اى را از پيش معين كرده و هرگز از آن تجاوز نخواهد كرد.

2050

فضل الشّابّ العابد الّذي يعبد في صباه على الشّيخ الّذي يعبد بعد ما كبرت سنّه كفضل المرسلين على ساير النّاس.

فضيلت جوان عابد كه از آغاز جوانى عبادت كند بر پيرى كه وقتى سن بسيار يافت عبادت كند چون فضيلت پيغمبران بر ساير مردمست.

2051

فضل العلم أفضل من فضل العبادة.

فضيلت علم بيشتر از فضيلت عبادت است.

2052

فضل العالم على العابد كفضلي على أمّتي.

فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت منست بر امتم.

2053

فضل العالم على العابد كفضلي على أدناكم إنّ اللَّه عزّ و جلّ و ملائكته و أهل السّموات و الأرضين حتّى النّملة في جحرها و حتّى الحوت ليصلّون على معلّم النّاس الخير.

فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت من بر پست ترين شماست، خداى عز و جل و فرشتگان او و اهل آسمانها و زمين ها حتى مورچه در سوراخ و حتى ماهى كسى را كه نيكى بمردم آموزد دعا ميكنند.

2054

فضل العالم على العابد كفضل القمر ليلة البدر على سائر الكواكب.

فضيلت عالم بر عابد چون فضيلت ماه دو هفته بر ساير ستارگانست.

2055

فضل العالم على العابد سبعين درجة ما بين كلّ درجتين كما بين السّماء و الأرض.

فضيلت عالم بر عابد هفتاد درجه است كه فاصله هر دو درجه چون فاصله زمين و آسمانست.

2056

فضل العالم على غيره كفضل النّبيّ على امّته.

فضيلت عالم بر غير عالم چون فضيلت پيغمبر بر امت اوست.

2057

فضوح الدّنيا أهون من فضوح الآخرة.

رسوائى دنيا آسانتر از رسوائى آخرت است.

2058

فقيه واحد أشدّ على الشّيطان من ألف عابد.

تحمل يك فقيه براى شيطان از هزار عابد سخت تر است.

2059

فكرة ساعة خير من عبادة ستّين سنة.

ساعتى انديشيدن بهتر از شصت سال عبادت كردنست.

2060

في الجنّة ما لا عين رأت و لا أذن سمعت و لا خطر على قلب بشر.

در بهشت چيزها هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر خاطر كسى گذشته.

2061

في السّواك ثمانية خصال: يطيب الفم، و يشدّ اللّثة، و يجلو البصر، و يذهب البلغم، و يفرّح الملائكة، و يرضي الرّبّ، و يزيد في الحسنات، و يصحّ المعدة.

در مسواك كردن هشت فائده هست: دهان را پاكيزه كند، و لثه را محكم كند، و چشم را روشن كند، و بلغم ببرد، و فرشتگان را خوشحال كند، و پروردگار را خشنود كند، و اعمال خوب را بيفزايد، و معده را بصلاح آرد.

2062

الفاجر الرّاجي لرحمة اللَّه تعالى أقرب منها من العابد المقنط.

بد كارى كه برحمت خداى والا اميد دارد از عابد مأيوس، بخدا نزديكتر است.

2063

الفقر أمانة فمن كتمه كان عبادة.

فقر امانتى است و هر كه آن را پوشيده دارد عبادتى باشد.

2064

الفقر شين عند النّاس و زين عند اللَّه يوم القيامة.

فقر پيش مردم زبونى است و روز قيامت پيش خدا زينتست.

2065

قاربوا و سدّدوا ففي كلّ ما يصاب به المسلم كفّارة حتّى النّكبة ينكبها و الشّوكة يشاكها.

دوستى كنيد و بصلاح آئيد مسلمان هر چه بيند كفاره اوست حتى مصيبتى كه بدو رسد و خارى كه در پايش خلد.

2066

قاضيان في النار و قاض في الجنّة: قاض عرف الحقّ فقضى به فهو في الجنّة، و قاض عرف الحقّ فجار متعمّدا أو قضى بغير علم فهما في النّار.

دو قاضى در جهنمد و قاضى اى در بهشتست: قاضى اى كه حق را بشناسد و بدان حكم كند در بهشتست، و قاضى اى كه حق را بشناسد و دانسته منحرف شود، يا ندانسته قضاوت كند هر دو در جهنم اند.

2067

قال اللَّه تعالى: من لم يرض بقضائي و لم يصبر على بلائي فليلتمس ربّا سواي.

خداى والا فرمايد: هر كه بقضاى من رضا ندهد و بر بلاى من صبر نكند خدائى جز من جويد.

2068

قال اللَّه تعالى: إذا همّ عبدي بحسنة و لم يعملها كتبتها له حسنة فإن عملها كتبتها له عشر حسنات إلى سبعمائة ضعف و إذا همّ بسيّئة و لم يعملها لم أكتبها عليه فإن عملها كتبتها عليه سيّئة واحدة.

خداى والا فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى وى ثبت كنم و اگر بكند ده كار نيك تا هفتصد برابر ثبت كنم و وقتى كار بدى اراده كند و نكند بر عهده او ثبت نكنم و اگر بكند يك كار بد بر عهده او ثبت كنم.

2069

قال اللَّه تعالى، يؤذيني ابن آدم يسبّ الدّهر و أنا الدّهر بيدي الأمر أقلّب اللّيل و النّهار.

خداى والا فرمايد فرزند آدم مرا آزار ميكند كه بروزگار ناسزا ميگويد، روزگار منم و كارها بدست منست و شب و روز را تغيير ميدهم.

2070

قال اللَّه تعالى: و من أظلم ممّن ذهب يخلق خلقا كخلقي؟ فليخلقوا حبّة أو ليخلقوا ذرّة أو ليخلقوا شعيرة.

خداى والا فرمايد ستمگرتر از آنكه خواهد مخلوقى چون مخلوق من بسازد كيست؟ اگر توانند دانه اى بسازند يا مورچه اى يا دانه جوى بسازند.

2071

قال اللَّه تعالى: إذا تقرّب إليّ العبد شبرا تقرّبت إليه ذراعا و إذا تقرّب إليّ ذراعا تقرّبت منه باعا و إذا أتاني مشيا أتيته هرولة.

خداى والا فرمايد وقتى بنده يك وجب بمن نزديك شود ذراعى بدو نزديك شوم و چون ذراعى بمن نزديك شود بيش از دو ذراع باو نزديك شوم و اگر ملايم بسوى من آيد بشتاب بسوى او شوم.

2072

قال اللَّه تعالى: أنا أغنى الشّركاء عن الشّرك و من عمل عملا أشرك فيه معي غيري تركته و شركه.

خداى والا فرمايد من از همه شريكان از شريك بى نيازترم و هر كه غير مرا با من در عبادت خود شريك كند وى را با شركش رها كنم.

2073

قال اللَّه تعالى: الكبرياء ردائي فمن نازعني ردائي قصمته.

خداى والا فرمايد كبريا رداى من است و هر كه مدعى رداى من شود درهمش شكنم.

2074

قال اللَّه تعالى: أحبّ ما تعبدني به عبدي النّصح لي.

خداى والا فرمايد محبوبترين عبادتى كه بنده براى من تواند كرد خلوص است.

2075

قال اللَّه تعالى: إذا وجّهت إلى عبد من عبيدي مصيبة في بدنه أو في ولده أو في ماله فاستقبله بصبر جميل استحييت يوم القيامة أن أنصب له ميزانا أو أنشر له ديوانا.

خداى والا فرمايد وقتى مصيبت تن يا فرزند يا مال، متوجه يكى از بندگان خويش كنم و او با صبر نيكو مصيبت را استقبال كند روز قيامت شرم دارم كه ميزانى براى او نصب كنم يا دفترى براى او پهن كنم.

2076

قال اللَّه تعالى أنا عند ظنّ عبدي بي إن ظنّ خيرا فله و إن ظنّ شرّا فله.

خداى والا فرمايد من با گمان بنده ام كه بمن دارد قرينم. اگر نيكو گمان كند نيكى يابد و اگر بد گمان برد بد بيند.

2077

قال اللَّه تعالى من علم أنّي ذو قدرة على مغفرة الذّنوب غفرت له و لا أبالي ما لم يشرك لي شيئا.

خداى والا فرمايد هر كه يقين دارد كه من قدرت آمرزش گناهان دارم بيامرزمش و مادام كه چيزى را با من شريك نيارد مهم نيست.

2078

قال اللَّه تعالى أنا أكرم و أعظم عفوا من أن أستر على عبد مسلم في الدّنيا ثمّ أفضحه بعد إذ سترته و لا أزال أغفر لعبدي ما استغفرني.

خداى والا فرمايد عفو من گراميتر و بزرگتر از آنست كه در دنيا كار بنده مسلمانى را مستور دارم آنگاه از پس مستور داشتنش او را رسوا كنم، و مادام كه بنده ام از من آمرزش خواهد او را خواهم آمرزيد.

2079

قال اللَّه تعالى: و عزّتي و جلالي لا أجمع لعبدي أمنين و لا خوفين ان هو أمنني في الدّنيا أخفته يوم أجمع عبادي و إن هو خافني في الدّنيا أمنته يوم أجمع عبادي.

خداى والا فرمايد بعزت و جلالم قسم كه يك بنده را دو امنيت و دو ترس با هم ندهم اگر در دنيا از من ايمن است در روزى كه بندگانم را فراهم كنم او را بترسانم و اگر در دنيا از من بترسد روزى كه بندگانم را فراهم كنم ايمنش كنم.

2080

قال اللَّه تعالى يا ابن آدم ثلاثة: واحدة لي و واحدة لك و واحدة بيني و بينك فأمّا الّتي لي فتعبدني لا تشرك بي شيئا، و أمّا الّتي لك فما عملت من عمل جزيتك به فإن أغفر فأنا الغفور الرّحيم و أمّا الّتي بيني و بينك فعليك الدّعاء و المسألة و على الاستجابة و العطاء.

خداى والا فرمايد اى فرزند آدم سه چيز هست يكى خاص من، يكى خاص تو، و يكى ميان من و تو. اما آنكه خاص من است آنكه مرا بپرستى و چيزى را با من انباز نكنى اما آنچه خاص تو است هر چه عمل كنى سزاى تو دهم و اگر بيامرزم من آمرزگار رحيمم اما آنچه ميان من و تو است از تو دعا كردن و خواستن و از من اجابت و عطا كردن.

2081

قال اللَّه تعالى من لا يدعوني أغضب عليه.

خداى والا فرمايد هر كه مرا نخواهد بر او خشمگين شوم.

2082

قال اللَّه تعالى يا ابن آدم تؤتى كلّ يوم برزقك و أنت تحزن و ينقص كلّ يوم من عمرك و أنت تفرح أنت فيما يكفيك و تطلب ما يطغيك لا بقليل تقنع و لا من كثير تشبع.

خداى والا فرمايد اى پسر آدم هر روز روزى تو دهند و غمگين باشى و هر روز از عمر تو كاسته شود و شادمانى كنى، آنچه ترا كفايت كند دارى و آنچه ترا بطغيان كشاند ميطلبى نه بكم قانع شوى و نه با بسيار سير.

2083

قال داود يا زارع السّيّئات أنت تحصد شوكها.

داود فرمود اى كه بدى كاشته اى خاران را درو خواهى كرد.

2084

قال داود إدخالك يدك في فم التّنّين إلى أن تبلغ المرفق فيقصمها خير لك من أن تسأل من لم يكن له شي ء ثمّ كان.

داود فرمود اگر دست خويش را تا مرفق بكام اژدر كنى كه آن را در هم شكند بهتر است تا از تازه بدوران رسيده چيزى بخواهى.

2085

قتال المسلم كفر و سبابه فسوق و لا تحلّ لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاثة أيّام.

جنگ با مسلمان كفر است و ناسزا گفتنش گناه است و روا نيست كه مسلمانى بيش از سه روز با برادر خود قهر كند.

2086

قد أفلح من أخلص قلبه للإيمان و جعل قلبه سليما و لسانه صادقا و نفسه مطمئنّة و خليقته مستقيمة و أذنه مستمعة و عينه ناظرة.

هر كه ايمان قلبش خالص باشد و قلب خويش سالم و زبان خويش راستگو و جان خويش آرام و خوى خويش مستقيم و گوش خويش شنوا و چشم خويش نگران كند. رستگار شود

2087

قد أفلح من رزق لبّا.

هر كه را خرد داده اند رستگارى يافته است.

2088

قرض الشّي ء خير من صدقته.

چيزى را بقرض بدهى بهتر از آنست كه بصدقه بدهى.

2089

قرض مرّتين خير من صدقة مرّة.

دو بار قرض دادن بهتر از يك بار صدقه دادن است.

2090

قسم من اللَّه تعالى لا يدخل الجنّة بخيل.

قسم خداست كه بخيلى وارد بهشت نمى شود.

2091

قل اللّهمّ اجعل سريرتي خيرا من علانيتي و اجعل علانيتي صالحة اللّهمّ إنّي أسألك من صالح ما تؤتي النّاس من المال و الأهل و الولد غير الضّالّ و لا المضلّ.

بگو خدايا نهان مرا از عيانم بهتر كن و عيانم را شايسته كن، خدايا از آنچه بمردم عنايت ميكنى از مال و زن و فرزند از نوع شايسته آن كه نه گمراه باشد و نه گمراه كن از تو ميخواهم.

2092

قل اللّهمّ إنّي أسألك نفسا مطمئنّة تؤمن بلقائك و ترضى بقضائك و تقنع بعطائك.

بگو خدايا جان مطمئنى از تو ميخواهم كه بمعاد ايمان داشته باشد و بقضاى تو رضا دهد و بعطاى تو قناعت كند.

2093

قلب الشّيخ شابّ على حبّ اثنتين: حبّ العيش و المال.

دل پير بر محبت دو چيز جوان است حب حيات و مال.

2094

قلب شاكر و لسان ذاكر و زوجة صالحة تعينك على أمر دنياك و دينك خير ما اكتنز النّاس.

دلى شكرگزار و زبانى ذكر- گوى و زنى پارسا كه ترا در كار دنيا و دينت اعانت كند بهترين چيزى است كه مردم ذخيره كنند.

2095

قلب ليس فيه شي ء من الحكمة كبيت خرب فتعلّموا و علّموا و تفقّهوا و لا تموتوا جهّالا فإنّ اللَّه لا يعذر على الجهل.

دلى كه نشانى از خرد در آن نباشد چون خانه خراب است پس تعليم گيريد و تعليم دهيد و فقه آموزيد و بر جهل نميريد كه خدا از جهل نميگذرد.

2096

قليل الفقه خير من كثير العبادة و كفى بالمرء فقها إذا عبد اللَّه و كفى بالمرء جهلا إذا أعجب برأيه و إنّما النّاس رجلان مؤمن و جاهل فلا تؤذ المؤمن و لا تجاوز الجاهل.

اندكى دانش بهتر از عبادت بسيار دانش مرد همين بس كه خدا را پرستد و نادانى مرد همين بس كه دلبسته راى خويش باشد، مردم دو گونه اند مؤمن و جاهل، مؤمن را ميازار و بر جاهل تعدى مكن.

2097

قليل التّوفيق خير من كثير العقل و العقل في أمر الدّنيا مضرّة و العقل في أمر الدّين مسرّة.

اندكى توفيق به از عقل بسيار، عقل در كار دنيا مايه خسارت است و در كار دين مايه مسرف.

2098

قليل العمل ينفع مع العلم و كثير العمل لا ينفع مع الجهل.

عمل اندك با علم سودمند افتد و عمل بسيار با جهل سود ندهد.

2099

قليل تؤدّي شكره خير من كثير لا تطيقه.

اندكى كه شكر آن توان گزاشت بهتر از بسيارى كه تاب آن نتوانى داشت.

2100

قلّة العيال أحد اليسارين.

نانخور كم داشتن يكى از طرق توانگر بودن است.

 

 
 

 
 
https://old.aviny.com/nahj-fasahe/fasahe-21.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved