بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram
 
 



 

بُثَّ جِبالَ الْغَشْمِ وَ اَخْمِدْ سُوقَ الْمُنْکرِ وَ اَعِزَّ مَنْ عَنْهُ ینْزَ جِرُ وَاحْصُدْ شَاْفَةَ

ساز و متلاشى کن کوههاى زورگویى را و فرونشان رونق کارهاى زشت را و عزیز گردان کسى که از کار زشت جلوگیرى کند و بزن ریشه

اَهْلِ الْجَوْرِ وَ اَلْبِسْهُمُ الْحَوْرَ بَعْدَ الْکوْرِ وَ عَجِّلِ اللّهُمَّ اِلَیهِمُ الْبَیاتَ وَ اَنْزِلْ

اهل ستم را و بپوشان بر تنشان لباس نقصان را پس از زیادى و بزودى برسان خدایا بر سرشان غافلگیرى و شبیخون را و فروبار

عَلَیهِمُ الْمَثُلاتِ وَاَمِتْ حَیوةَ الْمُنْکرِ لِیؤْ مَنَ الْمَخُوفُ وَ یسْکنَ الْمَلْهُوفُ وَ

بر آنها عذابهاى نمونه را و پایان ده به حیات کارهاى زشت تا امان یابد ترسناک و آرام گیرد شخص دلسوخته و

یشْبَعَ الْجایعُ وَ یحْفَظَ الضّایعُ وَ یاْوَى الطَّریدُ وَ یعُودَ الشَّریدُ وَ یغْنَى

سیر گردد گرسنه و حفظ شود گمشده و جاى گیرد شخص آواره و بازگردد به کاشانه اش گریخته و بى نیاز گردد

الْفَقیرُ وَ یجارَ الْمُسْتَجیرُ وَ یوَقَّرَ الْکبیرُ وَ یرْحَمَ الصَّغْیرُ وَ یعَزَّ الْمَظْلُومُ وَ

نیازمند و پناه گیرد پناه جوینده و مورد احترام قرار گیرد بزرگ و رحم شود بر کوچک و عزیز گردد ستمدیده و

یذَلَّ الظّالِمُ وَ یفَرَّجَ الْمَغْمُومُ وَ تَنْفَرِجَ الْغَمّآءُ وَ تَسْکنُ الدَّهْمآءُ وَ یمُوتَ

خوار گردد ستمکار و بازگردد دل غمدیده و گشوده شود غمهاى تیره و فرو نشیند جنجال و آشوب و بمیرد

الاِْخْتِلافُ وَ یعْلُوَالْعِلْمُ وَ یشْمُلَ السِّلْمُ وَ یجْمَعَ الشَّتاتُ وَ یقْوىَ الاْ یمانُ وَ

اختلاف و دودستگى و برترى گیرد علم و دانش و بگیرد همه جا را صلح و صفا و گرد آید پراکنده ها و نیرومند گردد ایمان و

یتْلَى الْقُرْآنُ اِنَّک اَنْتَ الدَّیانُ الْمُنْعِمُ الْمَنّانُ

تلاوت شود قرآن که براستى تویى پاداش ده نعمت بخش پرمنت


مناجات شکر خدا

اَللّهُمَّ لَک

خدایا تو را است

الْحَمْدُ عَلى مَرَدِّ نَوازِلِ الْبَلاَّءِ وَ مُلِمّاتِ الضَّرّآءِ وَ کشْفِ نَوائِبِ اللاْوآءِ وَ

ستایش بر بازگرداندن بلاهاى نازله و پیش آمدهاى سخت و براى برطرف کردن مشکلات ناگوار و

تَوالى سُبُوغِ النَّعْمآءِ وَ لَک الْحَمْدُ عَلى هَنیئِ عَطائِک وَ مَحْمُودِ بَلاَّئِک وَ

بطور متوالى ریختن نعمتها و تو را است ستایش بر عطاى گوارایت و بلاى پسندیده ات و

جَلیلِ الا ئِک وَ لَک الْحَمْدُ عَلى اِحْسانِک الْکثیرِ وَ خَیرِک الْغَزیرِ وَ تَکلیفِک

نعمتهاى برجسته ات و تو را است ستایش بر احسان بسیارت و خیر ریزانت و تکلیف

الْیسیرِ وَ دَفْعِ الْعَسیرِ وَ لَک الْحَمْدُ یا رَبِّ عَلى تَثْمیرِک قَلیلَ الشُّکرِ وَ

اندکت و دفع کردن بلاى دشوارت و تو را است ستایش پروردگارا براى به ثمر رساندنت سپاسگزارى اندک را و

اِعْطآئِک وَ افِرَ الاَْجْرِ وَ حَطِّک مُثْقَلَ الْوِزْرِ وَ قَبُولِک ضَیقَ الْعُذْرِ وَ وَضْعِک

عطا کردنت به مزد بسیار و برداشتنت بار سنگین گناه را و پذیرفتنت عذر بیجا را و برداشتنت

باهِضَ الاِْصْرِوَ تَسْهیلِک مَوْضِعَ الْوَعْرِ وَ مَنْعِک مُفْظِعَ الاَْمْرِ وَ لَک الْحَمْدُ

بار گران تکلیف را و هموار کردنت جاى ناهموار را و جلوگیریت از پیش آمد ناگوار و تو را است ستایش

عَلَى الْبَلاَّءِ الْمَصْرُوفِ وَ و افِرِ الْمَعْرُوفِ وَ دَفْعِ الْمَخُوفِ وَ اِذْلا لِ الْعَسُوفِ

بر بلاى بازگشته و خیر و خوبى بسیار و جلوگیرى از پیش آمدهاى ترسناک و رام کردن سختیهاى سرکش

وَ لَک الْحَمْدُ عَلى قِلَّةِ التَّکلیفِ وَ کثْرَةِ التَّخْفیفِ وَ تَقْوِیةِ الضَّعیفِ وَ اِغاثَةِ

و تو را است ستایش بر کمى تکلیف و بسیارى تخفیف و تقویت کردن ناتوان و فریادرسى

اللَّهیفِ وَ لَک الْحَمْدُ عَلى سَعَةِ اِمْهالِک وَ دَوامِ اِفْضالِک وَ صَرْفِ اِمْحالِک وَ

به شخص اندوهگین و تو را است ستایش بر مهلت دادن دامنه دارت و ادامه نعمت بخشیت و برگرداندن کیفرخواهیت و

حَمیدِ اَفْعالِک وَ تَوالى نَوالِک وَ لَک الْحَمْدُ عَلى تَاْخیر مُعاجَلَةِ الْعِقابِ وَ

کارهاى پسندیده ات و پى درپى آمدن جایزه ات و تو را است ستایش بر تاءخیر انداختن شتاب در عقاب و

تَرْک مُغافَصَةِ الْعَذابِ وَ تَسْهیلِ طَریقِ الْمَاءبِ وَ اِنْزالِ غَیثِ السَّحابِ اِنَّک

صرف نظر کردن از تعجیل در عذاب و هموار کردن راه بازگشت و توبه و فروفرستادن باران از ابر رحمتت که تو براستى

الْمَنّانُ الْوَهّابُ

منت دار بخشنده اى


مناجات طلب حوائج

جدیرٌ مَنْ اَمَرْتَهُ بِالدُّعآءِ اَنْ یدْعُوَک وَ

شایسته است کسى را که دستور دعایش دادى که تو را بخواند و

مَنْ وَعَدْتَهُ بِالاِْجابَةِ اَنْ یرْجُوَک وَلِىَ اللّهُمَّ حاجَةٌ قَدْ عَجَزَتْ عَنْها حیلَتى

کسى را که وعده اجابتش دادى که امیدوار به تو باشد و من خدایا حاجتى دارم که درمانده شده از آن چاره ام

وَکلَتْ فیها طاقَتى وَ ضَعُفَ عَنْ مَرامِها قُوَّتى وَ سَوَّلَتْ لى نَفْسِىَ الاَْمّارَةُ

و طاق شده در آن طاقتم و سست شده از جستجویش نیرویم و آراسته برایم نفس وادارکننده

بِالسّوءِ وَ عَدُوِّىَ الْغَرُورُ الَّذى اَنَا مِنْهُ مَبْلُوُّ اَنْ اَرْغَبَ اِلَیک [کذا فى المنهج و

به بدى و دشمن فریبنده اى که من به بلایش دچارم از اینکه در آن حاجت به تو روآرم

لعلّ اِلَیک بمعنى عَنْک لیستقیم المعنى و فى البلد الامین هکذا اَنْ اَرْغَبَ اِلى ضَعیفٍ مِثْلى

وَ مَنْ هُوَ فِى التّحوّل شکلى الخ ((منه ))] اَللّهُمَّ وَاَنْجِحْها بِاَیمَنِ النَّجاحِ وَاهْدِها

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدایا این حاجت مرا روا کن به میمون ترین روا کردن وراهنماییش کن

سَبیلَ الْفَلاحِ وَاشْرَحْ بِالرَّجآءِ لاِِسْعافِک صَدْرى وَ یسِّرْ فى اَسْبابِ الْخَیرِ

به راه رستگارى و باز کن بوسیله امید به دستگیریت سینه ام را و آسان کن در میان اسباب خیر

اَمْرى وَ صَوِّرْ اِلَىَّ الْفَوْزَ بِبُلُوغِ ما رَجَوْتُهُ بِالْوُصُولِ اِلى ما اَمَّلْتُهُ وَ وَفِّقْنِى

کارم را و نقش بند براى من کامیابى را به رسیدن بدانچه امید دارم ، به دریافت آنچه را آرزو دارم و موفقم دار

اللّهُمَّ فى قَضآءِ حاجَتى بِبُلُوغِ اُمْنِیتى وَ تَصْدیقِ رَغْبَتى وَاَعِذْنِى اللّهُمَّ

خدایا در برآوردن حاجتم به رسیدن به خواسته ام و درست درآمدن آنچه را مشتاقم و پناهم ده خدایا

بِکرَمِک مِنَ الْخَیبَةِ وَالْقُنُوطِ وَالاَْناةِ وَالتَّثْبیطِ اَللّهُمَّ اِنَّک مَلىءٌ بِالْمَنائِحِ

به کرم خود از نومیدى و یاءس (در کارها) و تاءخیر انداختن و تاءمل کردن خدایا عطایاى شایان تو سرشار است

الْجَزیلَةِ وَفِىُّ بِها وَ اَنْتَ عَلى کلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ بِعِبادِک خَبیرٌ بَصیرٌ

و آنها را (به بندگانت ) پرداخت کنى و تو بر هر چیز توانایى و نسبت به بندگانت آگاه و بینایى


حجاب حضرت امام جعفر صادق علیه السلام

هفدهم :

یا مَنْ اِذَا اسْتَعَذْتُ بِهِ اَعاذَنى وَ اِذَا

اى که هرگاه به او پناهنده شوم پناهم دهد و چون

اسْتَجَرْتُ بِهِ عِنْدَ الشَّدائِدِ اَجارَنى وَ اِذَا اسْتَغَثْتُ بِهِ عِنْدَ النَّوائِبِ اَغاثَنى وَ

به جوارش درآیم در سختیها مرا بپذیرد و چون از او در هنگام پیش آمدهاى ناگوار فریادرسى خواهم به فریادم رسد و

اِذَاسْتَنْصَرْتُ بِهِ عَلى عَدُوّى نَصَرَنى وَ اَعانَنى اِلَیک الْمَفْزَعُ وَ اَنْتَ الثِّقَةُ

چون او را براى پیروزى دشمنم بیارى طلبم یاریم دهد و کمکم دهد ناله و زارى بدرگاه تو است تویى مورد اعتماد

فَاقْمَعْ عَنّى مَنْ اَرادَنى وَاغْلِبْ لى مَنْ کادَنى یا مَنْ قالَ اِنْ ینْصُرْکمُ اللَّهُ فَلا

پس بازگردان از من آنکس که قصدم کرده و مغلوب کن در برابرم کسى که نقشه برایم کشیده اى که گفتى ((اگر خدا یاریتان

غالِبَ لَکمْ یا مَنْ نَجّا نُوحاً مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ یا مَنْ نَجّا لُوطاً مِنَ الْقَوْمِ

کند کسى بر شما چیره نشود)) اى که نجات دادى نوح را از دست مردم ستمکار اى که نجات دادى لوط را از دست مردم

الْفاسِقَینَ یا مَنْ نَجّا هُوداً مِنَ الْقَوْمِ الْعادینَ یا مَنْ نَجّا مُحَمَّداً صَلّىَ اللَّهُ

تبهکار اى که نجات دادى هود را از شرّ مردم تجاوزکار اى که نجات دادى محمّد صلى الله

عَلَیهِ وَ آلِهِ مِنَ الْقَوْمِ الْکافِرینَ نَجِنّى مِنْ اَعْدائى وَ اَعْدآئِک بِاَسْمآئِک یا

علیه و آله را از شرّ مردمان کافر نجات ده مرا از شر دشمنان خودم و دشمنان تو به حق نامهایت اى

رَحْمنُ یا رَحیمُ لا سَبیلَ لَهُمْ عَلى مَنْ تَعَوَّذَ بِالْقُرْآنِ وَاسْتَجارَک بِالرَّحیمِ

بخشاینده اى مهربان راهى ندارند آنها بر کسى که پناهنده شود به قرآن و تو را پناهگاه خود گیرد بنام مهربان

الرَّحْمنِ الرَّحْمنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوى اِنَّ بَطْشَ رَبِّک لَشَدیدٌ اِنَّهُ هُوَ یبْدِئُ وَ یعیدُ

و بخشاینده ، خداى رحمان بر عرش استوار شد و همانا حمله پروردگارت سخت است و او است که (به خلقت ) آغاز کند و

وَهُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ ذُوا الْعَرْشِ الْمَجیدِ فَعالٌ لِما یریدُ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِىَ

بازگرداند و او است آمرزنده مهرورز و داراى عرش باشوکت و انجام دهنده هرچه را خواهد و اگر رو گرداندند بگو بس است مرا

اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیهِ تَوَکلْتُ وَ هَوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ

خدا که معبودى جز او نیست بر او توکل کنم و او است پروردگار عرش بزرگ


حجاب حضرت امام موسى کاظم علیه السلام

هیجدهم :

تَوَکلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لایمُوتُ وَتَحَصَّنْتُ بِذِى

توکل کردم بر زنده اى که هرگز نمیرد و متحصّن شدم به صاحب

الْعِزَّةِ وَالْجَبَروُتِ وَاسْتَعَنْتُ بِذىِ الْکبْریاءِ وَالْمَلَکوتِ مَوْلاىَ اسْتَسْلَمْتُ

عزت و بزرگى و کمک جستم بوسیله دارنده مقام بزرگى و فرمانروایى اى مولا و سرورم من

اِلَیک فَلا تُسْلِمْنى وَ تَوَکلْتُ عَلَیک فَلا تَخْذُلْنى وَ لَجَاْتُ اِلى ظِلِّک الْبَسیطِ

خود را تسلیم تو کردم پس مرا وامگذار و بر تو توکل کردم پس خوارم مکن و پناه آوردم به سایه گسترده ات

فَلا تَطْرَحْنى اَنْتَ الْمَطْلَبُ وَ اِلَیک الْمَهْرَبُ تَعْلَمُ ما اُخْفِى وَ ما اُعْلِنُ وَ تَعْلَمُ

پس به یک سویم میفکن تویى مطلوب (خلق ) و درگاه تو است گریزگاه میدانى آنچه را پنهان کنم و آنچه را آشکار سازم و میدانى

خائِنَةَ الاَْعْینِ وَ ما تُخْفِى الصُّدوُرُ فَاَمْسِک عَنِّى اللّهُمَّ اَیدِى الظّالِمینَ مِنَ

خیانت چشمها و آنچه را سینه ها پنهان کنند پس نگهدار از من خدایا دست ستمکاران را از

الْجِنِّ وَالاِْنْسِ اَجْمَعینَ وَاشْفِنى وَ عافِنى یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

جن و انس همگى و بهبودى و تندرستیم ده اى مهربانترین مهربانان


حجاب حضرت امام محمّد تقى علیه السلام

نوزدهم :

اَلْخالِقُ اَعْظَمُ مِنَ الْمَخْلُوقینَ وَ الرّازِقُ اَبْسَطُ

آفریدگار بزرگتر است از آفریدگان و روزى دهنده دست بازتر

یداً مِنَ الْمَرْزُوقینَ وَ نارُاللَّهِ الْمُوصَدَةُ فى عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ تَکیدُ اَفْئِدَةَ الْمَرَدَةِ وَ

است از روزى خوران و آتش دربسته خدا در ستونهاى کشیده شده فرا گیرد دلهاى مردمان سرکش را و

تَرُدُّ کیدَ الْحَسَدَةِ بِالاَْقْسامِ بِالاَْحْکامِ بِالّلَوْحِ الْمَحْفُوظِ وَالْحِجابِ

بازگرداند بداندیشى حسودان را به سوگندها، به حکمها، به لوح محفوظ و پرده

الْمَضْرُوبِ بِعَرْشِ رَبِّنَا الْعَظیمِ احْتَجَبْتُ وَاسْتَتَرْتُ وَاسْتَجَرْتُ وَ اعْتَصَمْتُ وَ

آویخته به عرش عظیم پروردگار ما در پرده شدم و مستور گشتم و پناه جستم و نگهداشتم و

تَحَصَّنْتُ بالَّمَّ وَ بِکهیعَّصَّ وَ بِطه وَ بِطسَّمَّ وَ بِحمَّ وَ بِحمَّعسَّقَّ وَ نوُنَّ وَ

متحصن گشتم به ((الم )) و به ((کهیعص )) و به ((طه )) و به ((طسم )) و به ((حم )) و به ((حمعسق )) و ((نون )) و

بِطسَّین وَ بِقَّ وَالْقُرْآنِ الْمَجیدِ وَ اَنَّهُ لَقَسَمُ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظیمٌ وَاللَّهُ وَلِیى وَ نِعْمَ

به ((طسین )) و به ((ق )) و قرآن مجید که براستى آن اگر میدانستید سوگند بزرگى است و خدا سرپرست من است و نیکو

الْوَکیلُ

وکیلى است


دعاى در شدت

بیستم از کتاب تعبیر الرّؤ یا تصنیف شیخ کلینى منقول است که وَشّا از حضرت امام رضا علیه السلام روایت کرده که فرمود دیدم پدرم را در خواب که فرمود اى فرزند من هرگاه در شدّتى واقع شدى بسیار بگو یا رَؤُفُ یا رَحیمُ پس حضرت فرمود آنچه ما در خواب مى بینیم همچنان است که در بیدارى ببینیم .

 

دعاى رزق

بیست و یکم دعا رزق و غیره منقول از کتاب مُجْتَنى تصنیف سید بن طاوس (ره ):

اَللّهُمَّ اِنَّ ذُنُوبى لَمْ یبْقَ لَها اِلاّ رَجآءُ عَفْوِک وَ قَدْ قَدَّمْتُ آلَةَ الْحِرْمانِ بَینَ

خدایا براستى در برابر گناهانم چیزى نمانده جز امید گذشت تو و من در جلوى روى خودم ابزار محرومیت را واداشته ام

یدَىَّ فَاَنَا اَسْئَلُک ما لا اَسْتَحِقُّهُ وَ اَدْعُوک مالا اَسْتَوجِبُهُ وَ اَتَضَرَّعُ اِلَیک بِما لا

و از تو خواهم چیزى را که سزاوارش نیستم و مى خوانمت بدانچه استحقاق آن را ندارم و زارى کنم به درگاهت بدانچه

اَسْتَاْهِلُهُ وَ لَمْ یخْفَ عَلَیک حالى وَ اِنْ خَفِىَ عَلىَ النّاسِ کنْهُ مَعْرِفَةِ اَمْرى

شایستگى آن را ندارم و وضع من بر تو پوشیده نیست و گرچه حقیقت کار من بر مردم پوشیده است

اَللّهُمَّ اِنْ کانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَهْبِطْهُ وَ اِنْ کانَ فِى الاَْرْضِ فَاَظْهِرْهُ وَ اِنْ

خدایا اگر روزى من در آسمان است آن را به زمین آر و اگر در زمین است آشکارش کن و اگر

کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیسِّرْهُ وَ اِنْ کانَ قَلیلاً فَکثِّرْهُ وَ بارِک لى فیهِ

دور است نزدیکش گردان و اگر نزدیک است آسانش کن و اگر کم است زیادش کن و برکتى در آن بده


دعاى دفع شرّ ابلیس

بیست و دوّم منقول از مجتنى :

اَللّهُمَّ اِنَّ اِبْلیسَ عَبْدٌ مِنْ عَبیدِک

خدایا همانا ابلیس بنده اى از بندگان تو است

یرانى مِنْ حَیثُ لا اَراهُ وَ اَنْتَ تَراهُ مِنْ حَیثُ لا یراک وَ اَنْتَ اَقْوى عَلى اَمْرِهِ

که مى بیند مرا از جایى که من او را نبینم و تو او را مى بینى از جایى که او تو را نبیند و تو نیرو دارى بر همه کارهایش

کلِّهِ وَ هُوَ لایقْوى عَلى شَیئٍ مِنْ اَمْرِک اَللّهُمَّ فَاَنَا اَسْتَعینُ بِک عَلَیهِ یا رَبِّ

ولى او هیچگونه نیرویى بر هیچیک از کارهاى تو ندارد خدایا من از تو براى مبارزه با او کمک گیرم پروردگارا

فَاِنّى لا طاقَةَ لى بِهِ وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ لى عَلَیهِ اِلاّ بِک یا رَبِّ اَللّهُمَّ اِنْ

که براستى من طاقت او را ندارم و جنبش و نیرویى در برابرش ندارم جز بوسیله تو اى پروردگار من خدایا اگر

اَرادَنى فَاَرِدْهُ وَ اِنْ کادَنى فَکدْهُ وَاکفِنى شَرَّهُ وَاجْعَلْ کیدَهُ فى نَحْرِهِ

آهنگم کرد تو آهنگش کن و اگر نقشه برایم کشید تو نیز با او چنان کن و شرش را از من کفایت کن و نقشه اش را در گلوگاه خودش قرارده

بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَ صَلَّىَ اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ

به مهرت اى مهربانترین مهربانان و درود خدا بر محمّد و آل پاکش


دعا بجهت زنده شدن دل

بیست و سوّم و نیز در مجتنى است که شخصى در خواب حضرت پیغمبر صلى الله علیه و آله را دید و از آن حضرت خواست که مرادعائى تعلیم فرمائیدکه دلم را زنده گرداند حضرت این کلمات را تعلیم او فرمود:

یا حَىُّ یا قَیومُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَسْئَلُک اَنْ تُحْیىَ قَلْبى اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ

اى زنده اى پاینده اى که نیست معبودى جز تو از تو خواهم که زنده گردانى دلم را خدایا درود فرست بر محمّد

وَ آلِ مُحَمَّدٍ

و آلش

آن شخص گفت پس سه مرتبه این کلمات را خواندم پس خدا قلبم را زنده گردانید.

 

دعاى تاخیر اجل

بیست و چهارم از حضرت رسول صلى الله علیه و آله منقول است که هر که بخواهد اجلش تاءخیر بیفتد و نصرت پیدا کند بر دشمنان خود و از مردن بد محفوظ بماند پس بگوید سه مرتبه در وقت دخول در شب و سه مرتبه در وقت دخول در صبح :

سُبْحانَ اللَّهِ مِلاَ المیزانِ وَ

تنزیه خداى را به پرى میزان و

مُنْتَهىَ الْحِلْمِ وَ مَبْلَغَ الرِّضا وَزِنَةَ الْعَرْشِ

سرحد نهایى حلم و رسایى خوشنودى و هموزن عرش


دعاى اءداء دین

بیست و پنجم نقل است از کتاب نثر اللّئالى تاءلیف سید سعید علىّ بن فضل اللَّه الحسینى راوندى که مردى به حضرت عیسى بن مریم علیهماالسلام شکایت کرد از دین خود فرمود بگو:

اَللّهُمَّ یا فارِجَ الْهَمِّ وَ مُنَفِّسَ الغَمِّ وَ مُذْهِبَ الاَْحْزانِ وَ مُجیبَ دَعْوَةِ

خدایا اى زداینده اندوه و اى غمگشا و اى بَرَنده گرفتگیهاى دل و اجابت کننده دعاى

الْمُضْطَرِّینَ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَ رَحیمَهُما اَنْتَ رَحْمنى وَ رَحْمنُ کلِّ

درماندگان اى بخشاینده دنیا و آخرت و مهرورز در آن دو تویى بخشاینده من و بخشنده هر

شَىْءٍ فَارْحَمْنى رَحْمَةً تُغْنینى بِها عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِواک وَ تَقْضى بِها عَنِّى

چیز پس با من مهر کن مهرى که بى نیازم کنى از مهر دیگران و بپردازى از من

الدَّینَ

بدهیم را

پس هرگاه به قدر پُرى زمین طلا مدیون باشد حق تعالى ادا فرماید از تو.


باب ششّم

ذکر خواص بعضى از سور و آیات و بعضى ادعیه و متفرقات

خواص سور مسبّحات

در ذکر خواص بعضى سُور و آیات و ذکر بعض ادعیه و مطالب متفرّقه و آن مشتمل بر چهار امر است :


اوّل شیخ کلینى در کافى از حضرت باقر علیه السلام روایت کرده که هرکس بخواند مُسبّحات یعنى سوره حدید و حشر و صفّ و جمعه و تغابن و اعلى را پیش از خواب نمیرد تا درک نماید حضرت قائم علیه السلام را و اگر مُرد در جوار حضرت پیغمبر صلى الله علیه و آله خواهد بود

 

خواص بعضى از آیات سوره بقره

دوّم و نیز در آن کتاب است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود هر که بخواند چهار آیه از اوّل سوره بقره و آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر بقره را نبیند در جان و مال خود چیزى را که مکروه او باشد و نزدیک نشود به او شیطان و فراموش نکند قرآن را

 

فضیلت سوره قدر

سوّم و نیز روایت کرده از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام که هر که سوره اِنّا اَنْزَلْناهُ را بخواند و صدا به آن بلند کند مثل کسى باشد که شمشیر از نیام کشیده در راه خدا جهاد کند و اگر آهسته بخواند مثل کسى باشد که در راه خدا در خون خود طپیده باشد و کسى که ده مرتبه بخواند محو کند از او هزار گناه از گناهانش را

 

فضیلت سور توحید و کافرون

چهارم و نیز شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود پدرم مى فرمود: قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ ثلث قرآن است و قُلْ یا اَیهَا الْکافِرُونَ رُبع قرآن

 

فضیلت آیة الکرسى و سوره توحید و صد آیه از قرآن

پنجم از حضرت امام موسى علیه السلام نقل کرده که هر که بخواند آیة الکرسى را در وقت خواب نترسد از فلج انشاءالله و کسى که بخواند آن را در عقب هر فریضه ضرر نرساند به او صاحب زهرى و فرمود کسى که مقدّم دارد قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَدٌ را بین خود و بین شخص جبّار منع فرماید حق تعالى او را از شرّ او بخواندن آن سوره را از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ خود پس هرگاه چنین کرد حق تعالى روزى کند او را از خیر او و منع کند او را از شرّ او و فرمود هرگاه ترسیدى از امرى بخوان صد آیه از قرآن از هر جاى قرآن که باشد پس بگو: اَللّهُمَّ اکشِفْ عَنِّى الْبَلاءَ سه مرتبه .

 

فضیلت سوره توحید بعد از فریضه

ششم و نیز شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود هر که ایمان به خدا و روز قیامت دارد وانگذارد خواندن قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَد را در عقب فریضه پس بدرستى که کسى که بخواند آن را جمع فرماید حق تعالى براى او خیر دنیا و آخرت را و بیامرزد او را و پدر و مادر و اولاد او را.

 

خواص سور تکاثر و حمد و ناس و فلق

هفتم و نیز از آن حضرت روایت کرده که هر که سوره اَلْهیکمُ التَّکاثُرُ را بخواند نزد خواب نگاه داشته شود از عذاب قبر.


هشتم و نیز از آن حضرت روایت کرده که اگر خوانده شود سوره حمد بر مرده هفتاد مرتبه پس ردّ کرده شود روح به او عجبى نخواهد داشت .


نهم از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام خاصیت بسیار وارد شده براى خواندن کودک در هر شب سه مرتبه قُل اَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ و سه مرتبه قُلْ اَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ و صد مرتبه توحید و اگر نتواند پنجاه مرتبه و هرگاه مواظبت داشته باشد به آن محفوظ بماند از بلاها تا روزى که وفات کند.


دهم و نیز شیخ کلینى از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود به مفضّل اى مفضّل منع و حفظ کن خود را از تمام مردم به بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ و به قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ که بخوانى آن را از طرف راست و طرف چپ و از پیش رو و از پشت سر و از بالاى سر و پایین پاى خود و هرگاه داخل شدى بر سلطان جائرى بخوان سه مرتبه آن را در وقتى که نظر به او افکنى و بشمار بدست چپ خود و دست خود را به همان حال که انگشتان را جمع کرده اى براى شماره بگذار باشد تا از نزد او بیرون شوى و بعضى گفته اند که خواندن سوره را ترک مکن تا از نزد او بیرون شوى .

 

بجهت ایمنى از سوختن و غرق شدن

یازدهم در حدیثى از امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که براى ایمنى از سوختن و غرق شدن بخواند:

اَللَّهُ الَّذى نَزَّلَ الْکتابَ وَ هُوَ یتَوّلَىَ الصّالِحینَ وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ

خدا کسى است که فرو فرستاد قرآن را و او دوست دارد شایستگان را و قدر ندانستند خدا را آنطور که باید

وَالاَْرْضُ جَمیعاً قَبْضَتُهُ یوْمَ الْقِیمَةِ وَالسَّمواتُ مَطْوِیاتٌ بِیمینِهِ سُبْحانَهُ وَ

و زمین همه اش بدست او است در قیامت و آسمانها پیچیده به قدرت او است و منزه و برتر است

تَعالى عَمّا یشْرِکونَ

از آنچه شریکش سازند

 

براى ذلیل شدن اسب سرکش در گوش راستش بخوانند:

وَ لَهُ اَسْلَمَ مَنْ فِى السَّمواتِ وَالاَْرْضِ طَوْعاً وَ کرْهاً وَ اِلَیهِ یرْجَعُونَ

و براى او تسلیم است آنچه در آسمانها و زمین است از روى رغبت و اکراه و بسویش بازگردند


و در زمین مسبعه یعنى زمینى که جانوران درنده داشته باشد بجهت ایمنى از آنها بخواند:

لَقَدْ جائَکمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِکمْ عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنینَ

به حقیقت آمد شما را پیامبرى از خودتان که ناگوار است بر او آنچه شما را به رنج اندازد علاقه مند به شما است و به مؤ منان

رَؤُفٌ رَحیمٌ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیهِ تَوَکلْتُ وَ هُوَ رَبُّ

رؤ ف و مهربان است و اگر پشت کردند بگو بس است مرا خدا معبودى جز او نیست بر او توکل کنم واو است پروردگار

الْعَرْشِ الْعَظیمِ

عرش عظیم

 

وبراى پیدا شدن گمشده بخواند یسَّ را در دو رکعت و بگوید:

یا هادِىَ الضّالَّةِ رُدَّ عَلَىَّ ضالَّتى

اى رهنماى گمشده گمشده ام را به من بازگردان


و براى رجوع عبد فرار کرده بخواند:

اَوْ کظُلُماتٍ فى بَحْرٍ لُجِّىٍّ یغْشیهُ مَوْجٌ مِنْ فوْقِهِ مَوْجٌ

یا چون تاریکیهایى در دریایى ژرف که پوشانده است آن را موجهاى روى هم

اِلى قوله عزَّوجلَّ وَ مَنْ لَمْ یجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَمالَهُ مِنْ نُورٍ

و کسى که خدا برایش روشنایى قرار نداده نیست براى او نورى


و براى ایمنى از دزد در وقتى که به رختخواب رود بخواند:

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ اَوِادْعُوا الرَّحْمنَ تا وَ کبِّرْهُ تَکبیراً


فضیلت سوره زلزال

دوازدهم و نیز شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود مَلُول نشوید از قرائت اِذا زُلْزِلَتِ الاَْرْضُ زِلْزالَها زیرا که هر که این سوره را در نوافل خود بخواند نرساند حق تعالى به او زلزله ابداً و نمیرد به زلزله و نه به صاعقه و نه به آفتى از آفات دنیا تا بمیرد و در وقت مردن او ملکى کریم از نزد حقّ تعالى بر او نازل شود و بنشیند نزد سر او و بگوید: اى ملک الموت رفق و مدارا کن به ولىّ اللَّه زیرا که او بسیار مرا یاد مى کرد الخبر و در آخر خبر است که پرده از جلو چشمش برداشته شود و منازل خود را در بهشت ببیند و قبض روح او شود به نرم تر وجهى و مشایعت کنند روح او را هفتاد هزار فرشته که ببرند او را بسوى بهشت .

 

خواص سوره ملک

سیزدهم و نیز کلینى از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود سوره مُلْک مانعه است منع مى کند ازعذاب قبر الخبر


چهاردهم و نیز از آن حضرت مروى است که قرآنى در دریا افتاد چون او را یافتند دیدند رفته بود کلمات او جز این آیه اَلا اِلَى اللَّهِ تَصیرُالاُْمُورُ


پانزدهم و نیز شیخ کلینى از زراره روایت کرده که گفت مى گیرى قرآن را در ثلث دوّم ماه رمضان و مى گشائى و مى گذارى مقابل خود و مى گوئى :

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِکتابِک الْمُنْزَلِ وَ ما

خدایا از تو خواهم به حق قرآن فرستاده ات و آنچه

فیهِ وَ فیهِ اسْمُک الاَْعْظَمُ الاَْکبَرُ وَ اَسْماؤُک الْحُسْنى وَ ما یخافُ وَ یرْجى اَنْ

در آن است و در آن است نام اعظم بزرگترت و نامهاى نیکویت و آنچه موجب بیم و امید است که مرا

تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقائِک مِنَ النّارِ

از آزادشدگان دوزخت کنى قرارم دهى

و دعا مى کنى به آنچه حاجت دارى

 



 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved