پس ببوس ضریح را و روى راست خود را بگذار بر آن و بعد از آن روى چپ را و م یل کن به سمت قبله و نماز زیارت بجاى آور و آنچه خواهى بعد از نماز دعا کن و بگو بعد از فرستادن تسب یح زهراءسلام الله علیها:

اَللّهُمَّ اِنَّکَ بَشَّرْتَنى عَلى لِسانِ نَبِ یکَ

خدا یا تو به من نو ید دادى به زبان پیغمبر

وَرَسُولِکَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ علیه وَآلِهِ فَقُلْتَ وَبَشِّرِ الَّذ ینَ آمَنُوا اَنَّ

و فرستاده ات محمد که درودهاى تو بر او و آلش باد و فرمودى ((و مژده ده کسانى را که ایمان آوردند که براى

لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ اَللّهُمَّ وَاِنّى مُؤْمِنٌ بِجَم یعِ اَنْبِ یآئِکَ

ایشان سابقه درستى نزد پروردگارشان هست )) خدا یا من ایمان دارم به همه پ یمبرانت

وَرُسُلِکَ صَلَواتُکَ علیهمْ فَلا تَقِفْنى بَعْدَ مَعْرِفَتِهِمْ مَوْقِفاً تَفْضَحُنى

وفرستادگانت که درودهاى تو بر ایشان باد واز این رو پس از معرفتى که در حقّشان دارم قرارم مده در جا یگاهى که رسوا یم

ف یهِ عَلى رُؤُسِ الاَْشْهادِ بَلْ قِفْنى مَعَهُمْ وَتَوَفَّنى عَلَى التَّصْد یقِ

کنى در آنجا در برابر مردمان بلکه مرا به همراه آنان باز دار و با تصد یق

بِهِمْ اَللّهُمَّ وَاَنْتَ خَصَصْتَهُمْ بِکرامَتِکَ وَاَمَرْتَنى بِاتِّباعِهِمْ اَللّهُمَّ

به ایشان بم یران خدا یا تو بودى که آنان را به کرامتت مخصوص داشتى و مرا به پیروی کردنشان دستورم دادى خدا یا

وَاِنّى عَبْدُکَ وَزآئِرُکَ مُتَقَرِّباً اِلَ یکَ بِزِ یارَةِ اَخى رَسُولِکَ وَعَلى کلِّ

من بنده تو و زائر تواءم که تقرب جو یم بدرگاهت بوسیله زیارت برادر رسولت و بر آنکس که

مَاْتِىٍّ وَمَزوُرٍ حَقُّ لِمَنْ اَتاهُ وَزارَهُ وَاَنْتَ خیر مَاْتِىٍّ وَاَکرَمُ مَزوُرٍ

به د یدار و زیارتش روند حقى است براى د یدار کننده و زائرش و تو بهترین د یدار شده و بزرگوارتر ین کسى هستى که به زیارتت آ یند

فَاَسْئَلُکَ   یا اَللَّهُ   یا رَحْمنُ   یا رَح یمُ   یا جَوادُ   یا ماجِدُ   یا اَحَدُ   یا صَمَدُ

از تو خواهم اى خدا اى بخشاینده اى مهربان اى جواد اى با مجد و شوکت اى  یکتا اى بى ن یاز

 یا مَنْ لَمْ   یلِدْ وَلَمْ   یولَدْ وَلَمْ   یکنْ لَهُ کفُواً اَحَدٌ وَلَمْ   یتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا

اى که فرزند ندارد و فرزند کسى نیست و نیست برا یش همتائى هیچکس و نگرفته براى خود همسر و نه

وَلَداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تَجْعَلَ تُحْفَتَکَ اِ یاىَ مِنْ

فرزندى که درود فرستى بر محمد و آل محمد و د یگر آنکه قرار دهى تحفه خود را نسبت به من از

زیارتى اَخا رَسُولِکَ فَکاکَ رَقَبَتى مِنَ النّارِ وَاَنْ تَجْعَلَنى مِمَّنْ

زیارت کردنم برادر رسولت را آزاد یم از آتش دوزخ و قرارم دهى از آنانکه

 یسارِعُ فِى الْخیراتِ وَ یدْعُوکَ رَغَباً وَرَهَباً وَتَجْعَلَنى مِنَ

بسوى خیرات بشتابد و از روى اشت یاق و هراس تو را بخواند و قرارم دهى از

الْخاشِع ینَ اَللّهُمَّ اِنَّکَ مَنَنْتَ عَلَىَّ بِزِ یارَةِ مَوْلاىَ عَلِىِّ بْنِ اَب یطالِبٍ

خشوع کنندگان خدا یا تو بر من منّت نهادى به زیارت مولا یم على بن اب یطالب

وَوِلا یتِهِ وَمَعْرِفَتِهِ فَاجْعَلْنى مِمَّنْ  ینْصُرُهُ وَ ینْتَصِرُ بِهِ وَمُنَّ عَلَىَّ

و بدوستى و معرفتش پس قرارم ده از کسانى که  یار یش کنند و به او  یارى ستانند و منّت بنه بر من

بِنَصْرِکَ لِدینکَ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْنى مِنْ ش یعَتِهِ وَتَوَفَّنى عَلى دینهِ

به  یارى دادنت براى دینت خدا یا و مرا از ش یع یانش قرارم ده و بر دین او ب یمرانم

اَللّهُمَّ اَوْجِبْ لى مِنَ الرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ وَالْمَغْفِرَةِ وَالاِْحْسانِ

خدا یا واجب گردان براى من از رحمت و خوشنودى و آمرزش و ن یکى

وَالرِّزْقِ الْواسِعِ الْحَلالِ الطَّ یبِ ما اَنْتَ اَهْلُهُ   یا اَرْحَمَ الرّاحِم ینَ

و روزى فراخ حلال و پاک یزه آنچه را تو شا یسته آنى اى مهربانتر ین مهربانان

وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَم ینَ

و ستا یش از آن خدا پروردگار جهان یان است

مؤ لّف گو ید: که در روایت معتبر منقول است که حضرت خضر علیه السلام در روز شهادت حضرت امیر المومنین علیه السلام گریه کنان و استرجاع گو یان بسرعت آمد و ا یستاد بر در خانه امیر المومنین علیه السلام پس گفت :

رَحِمَکَ اللَّهُ   یا اَبَا الْحَسَنِ کنْتَ

خدا یت رحمت کند اى ابوالحسن که تو

اَوَّلَ الْقَوْمِ اِسْلاما وَاَخْلَصَهُمْ ایمانا وَاَشَدَّهُمْ   یقینا وَاَخْوَفَهُمْ لِلَّهِ

نخست ین مردم بودى در پذیرترین اسلام و خالص تر ین آنها بودى در ایمان و محکمتر ین آنها در  یقین و ترسناکتر ینشان از خدا

و شمرد بسیارى از فضائل آن حضرت را قر یب به همین عباراتى که در همین زیارت مذکور است پس اگر در این روز این زیارت نیز خوانده شود مناسب است و اصل آن کلمات که به منزله زیارت روز شهادتست در هد یه ذکر کرده ا یم هر که خواهد به آنجا رجوع کند و نیز بدانکه ما پ یش از این در ضمن اعمال شب مبعث کلامى از رحله ابن بطوطه نقل کرد یم که متعلق بود به این روضه شریفه صَلَواتُ اللّهِ عَلى مُشَرَّفِها شا یسته است به آنجا رجوع شود.


فض یلت مسجد کوفه

فصل پنجم

در فض یلت کوفه و مسجد بزرگ آن و اعمال آن مسجد و زیارت جناب مسلم است بدانکه کوفه  یکى از آن چهار بلدى است که حق تعالى آن را اخت یار فرموده و طُور س ین ین تفس یر به آن شده و در روایت است که آن حرم خدا و حرم رسول صلى الله علیه و آله و حرم امیر المومنین علیه السلام است و  یک درهم تصدّق در آن حساب مى شود به صد درهم در جاى د یگر و دو رکعت نماز در آن حساب مى شود به صد رکعت.

اما فض یلت مسجد کوفه:

پس ز یاده از آن است که ذکر شود و بس است در شرافت آن که  یکى از آن چهار مسجدى است که سزاوار است شَدِّرِحال شود به سمت آنها بجهت درک ف یوضات آنها و  یکى از آن مواطن است که مسافر مخیر است در آن ما بین قصر و اتمام نماز و نماز فر یضه در آن معادل حجّ مقبول و معادل هزار نماز است که در جاى د یگر بجاى آورده شود و در روا یات وارد شده که محلّ نماز پیغمبران است و محلّ نماز حضرت مهدى صلوات اللّه علیه خواهد شد و در روایتی هزار پیغمبر و هزار وصىّ پیغمبر در آن نماز کرده و از بعضى روا یات استفاده شود که مسجد کوفه افضل است از مسجد اقصى که در بیت المقدّس است و ابن قولو یه از امام محمّد باقر علیه السلام روایت کرده که فرمود اگر مردم بدانند که چه فض یلت دارد مسجد کوفه هر آ ینه از شهرهاى دور ته یه زاد و راحله کنند و بسوى این مسجد بیایند و فرمود که نماز واجب در آن برابر است با حج مقبول و نماز نافله برابر عمره مقبوله و به روایت د یگر نماز فر یضه و نافله در آن مثل حجّ و عمره اى است که با رسول خدا صلى الله علیه و آله کرده باشند شیخ کل ینى و غیر او از مشا یخ عظام روایت کرده اند از هارون بن خارجه که حضرت صادق علیه السلام به من فرمود اى هارون چه مقدار مسافت است ب ین تو و ب ین مسجد کوفه  یک م یل مى شود گفتم نه فرمود بجا مى آورى همه نمازهاى خود را در آنجا گفتم نه فرمود اگر من نزد یک آن مسجد بودم ام ید داشتم که از من فوت نمى شد  یک نماز در آن و هیچ مى دانى که چ یست فض یلت آن موضع نبوده بنده صالحى و نه پیغمبرى مگر آنکه نماز گذارده در مسجد کوفه حتّى آنکه رسول خدا صلى الله علیه و آله در شبى که او را به معراج مى بردند جبرئ یل به آن حضرت گفت مى دانى که در کجائى  یا رسول اللّه الا ن مقابل مسجد کوفه مى باشى فرمود پس رخصت بطلب از پروردگار من تا بروم در آن و دو رکعت نماز گذارم پس جبرئ یل از حق تعالى اذن طلب کرد حق تعالى اذن مرحمت فرمود پس فرود آورد آن حضرت را و آن جناب دو رکعت نماز گذاشت در آن و بدرستى که جانب راست آن باغى است از باغهاى بهشت و میان آن باغى است از باغهاى بهشت و عقب آن باغى است از باغهاى بهشت و بدرستى که نماز واجب در آن برابر است با هزار نماز و نافله در آن مقابلست با پانصد نماز و نشستن در آن بدون تلاوت و ذکر عبادتست و اگر مردم بدانند که چه فض یلت است در آن بیایند بسوى آن اگرچه به رَوِش کودکان خود را بر زمین کشند و در روایت د یگر است که نماز واجب در آن مقابل حجّ است و نماز نافله مقابل عمره و گذشت در ذ یل زیارت هفتم حضرت ام یر علیه السلام اشاره به فض یلت این مسجد شریف و از بعضى روا یات معلوم مى شود که جانب راست این مسجد افضلست از جانب چپ آن .


اعمال مسجد کوفه

وامّا اعمال مسجد کوفه پس به نحوى که در مصباح الزّائر و غیره است آن است که چون داخل کوفه شدى بگو:

بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَفى سَب یلِ اللَّهِ وَعَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ

به نام خدا و به ذات خدا و در راه خدا و برک یش رسول خدا

صَلَّى اللَّهُ علیه وَآلِهِ اَللّهُمَّ اَنْزِلْنى مُنْزَلا مُبارَکا وَاَنْتَ خیر

درود خدا بر او و آلش باد خدا یا فرود آر مرا فرود آمدنى با برکت و توئى بهترین

الْمُنْزِل ینَ

فرود آرندگان

پس روانه شو به سوى مسجد کوفه و در حال رفتن بگو:

اَللَّهُ اَکبَرُ وَلا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَسُبْحانَ الِلَّهِ

خدا بزرگتر است و معبودى جز خدا نیست و ستا یش خاص خدا است و منزه است خدا

تا وارد شوى به در مسجد پس بایست نزد در و بگو:

اَلسَّلامُ عَلى سیدنا رَسُولِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ

سلام بر آقاى ما رسول خدا محمد بن عبداللّه

وَآلِهِ الطّاهِر ینَ اَلسَّلامُ عَلى اَم یرِ الْمُؤْمِن ینَ عَلِىِّ بْنِ اَب یطالِبٍ

و آل پاک یزه اش سلام بر ام یر مؤ منان على بن ابى طالب

وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ وَعَلى مَجالِسِهِ وَمَشاهِدِهِ وَمَقامِ حِکمَتِهِ

و رحمت خدا و برکاتش و بر مجالس او و جا یگاههاى حضور و مقام حکمتش

وَآثارِ آبائِهِ آدَمَ وَنُوحٍ وَاِبْره یمَ وَاِسْمع یلَ وَتِبْ یانِ بَ یناتِهِ اَلسَّلامُ

و آثار پدرانش آدم و نوح و ابراه یم و اسماع یل و جا یگاه ب یان حجتها یش سلام

عَلَى الاِْمامِ الْحَک یمِ الْعَدْلِ الصِّدّ یقِ الاَْکبَرِ الْفاروُقِ بِالْقِسْطِ الَّذى

بر امام فرزانه دادگر راستگوى اکبر جدا کننده به عدالت آنکس که خدا بوسیله اش

فَرَّقَ اللَّهُ بِهِ بَ ینَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالْکفْرِ وَالایمان وَالشِّرْک وَالتَّوْح یدِ

جدا کرد میان حق و باطل و کفر و ایمان و شرک و توح ید را

لِ یهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَ ینَةٍ وَ یحْ یى مَنْ حَىَّ عَنْ بَ ینَةٍ اَشْهَدُ اَنَّک اَم یرُ

تا هلاک شود هر که هلاک مى شود از روى دل یل و زنده بماند هر که زنده مى ماند از روى دل یل گواهى دهم براستى که توئى ام یر

الْمُؤْمِن ینَ وَخاصَّةُ نَفْسِ الْمُنْتَجَب ینَ وَزَ ینُ الصِّدّ یقین وَصابِرُ

مؤ منان و مخصوص در میان برگز یدگان و ز یور راستگو یان و بردبار

الْمُمْتَحَن ینَ وَاَنَّک حَکمُ اللَّهِ فى اَرْضِهِ وَقاضى اَمْرِهِ وَبابُ حِکمَتِهِ

امتحان شدگان و براستى توئى حاکم خدا در زمین و قضاوت کننده امرش و دروازه حکمتش

وَعاقِدُ عَهْدِهِ وَالنّاطِقُ بِوَعْدِهِ وَالْحَبْلُ الْمَوْصُولُ بَ ینَهُ وَبَ ینَ عِبادِهِ

و پ یوند دهنده پیمانش و گو یاى به وعده اش و رشته پیوسته میان او و میان بندگانش

وَکهْفُ النَّجاةِ وَمِنْهاجُ التُّقى وَالدَّرَجَةُ الْعُلْ یا وَمُهَ یمِنُ الْقاضِى

و پناهگاه نجات و طریقه پره یزکارى و درجه برتر و گواه خداى دادگر

الاَْعْلى  یا اَم یرَ الْمُؤْمِن ینَ بِک اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ زُلْفى اَنْتَ وَل یى

والا، اى ام یر مؤ منان به تو تقرب جو یم به درگاه خدا تقرب کامل توئى سرپرست

وَسیدى وَوَس یلَتى فِى الدُّنْ یا وَالاْخِرَةِ

و آقاى من و وس یله ام در دن یا و آخرت

پس داخل مسجد مى شوى مؤ لّف گو ید: که بهتر آن است که از درى که در عقب مسجد است که مشهور است به باب الف یل داخل شوى پس مى گوئى :

اَللَّهُ اَکبَرُ اَللَّهُ اَکبَرُ اَللَّهُ اَکبَرُ هذا مَقامُ الْعائِذِ بِاللَّهِ

خدا بزرگتر است . . . . . . . . . این است جا یگاه پناه برنده به خدا

وَبِمُحَمَّدٍ [حَب یبِ اللَّهِ] صَلَّى اللَّهُ علیه وَآلِهِ وَبِوِلا یةِ اَم یرِ الْمُؤْمِن ینَ

و به محمد حب یب خدا درود خدا بر او و آلش و به ولا یت ام یر مؤ منان

وَالاَْئِمَّةِ الْمَهْدِ ی ینَ الصّادِق ینَ النّاطِق ینَ الرّاشِدین الَّذ ینَ اَذْهَبَ اللَّهُ

و امامان راهبر راستگوى گو یاى راه  یافته اى که دور کرده است خداوند

عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْه یراً رَض یتُ بِهِمْ اَئِمَّةً وَهُداةً وَمَوالِىَّ

از ایشان پل یدى را و بخوبى پاکشان کرده خوشنودم به امامت ایشان و راهنمائ یشان و سرور یشان

سَلَّمْتُ لاَِمْرِ اللَّهِ لا اُشْرِک بِهِ شَ یئاً وَلا اَتَّخِذُ مَعَ اللَّهِ وَلِ یاً کذِبَ

تسل یم اءمر خدا یم و شر یک نسازم به او چیزى را و نگ یرم به همراه خدا دوستى دروغ گفتند شرک

الْعادِلُونَ بِاللَّهِ وَضَلُّوا ضَلالاً بَع یداً حَسْبِىَ اللَّهُ وَاَوْلِ یآءُ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنْ

ورزان به خدا و گمراه شدند گمراهى دورى بس است مرا خدا و دوستان خدا گواهى دهم

لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَر یک لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ

که معبودى نیست جز خداى  یگانه اى که شر یک ندارد و گواهى دهم که محمد بنده و رسول او است

صَلَّى اللَّهُ علیه وَآلِهِ وَاَنَّ عَلِ یاً وَالاَْئِمَّةَ الْمَهْدِ ی ینَ مِنْ ذُرِّ یتِهِ علیهمُ

درود خدا بر او و آلش باد و اینکه على علیه السلام و امامان راه  یافته از نژاد او علیهم

السَّلامُ اَوْلِ یآئى وَحُجَّةُ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ

السلام سروران منند و حجتهاى خدایند بر خلقش

آنگاه برو به جانب ستون چهارم که در جنب باب انماط و برابر ستون پنجم است و آن ستون حضرت ابراه یم علیه السلام است پس چهار رکعت نماز کن دو رکعت آنرا با حمد و قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ و دو رکعت د یگر را با حمد و اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَ یلَةِ الْقَدْرِ پس چون فارغ شدى از نماز تسب یح حضرت زهراء سلام الله علیها را بگو و بعد از آن بگو:

اَلسَّلامُ عَلى عِبادِ اللَّهِ الصّالِح ینَ الرّاشِدین الَّذ ینَ اَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ

سلام بر بندگان شا یسته راه  یافته اى که دور کرده است خداوند از ایشان

الرِّجْسَ وَطَهَّرَهُمْ تَطْه یراً وَجَعَلَهُمْ اَنْبِ یآءَ مُرْسَل ینَ وَحُجَّةً عَلَى

پل یدى را و پاک یزه شان کرده است بخوبى و قرارشان داده است پ یمبرانى مرسل و حجت بر

الْخَلْقِ اَجْمَع ینَ وَسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَل ینَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَم ینَ

همه خلق و سلام بر رسولان و حمد خاص خدا پروردگار جهان یان است

ذلِک تَقْد یرُ الْعَز یزِ الْعَل یمِ

و این است تقد یر فرازانه دانا

وهفت مرتبه بگو:

سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَم ینَ

سلام بر نوح در میان جهان یان

پس بگو:

نَحْنُ عَلى وَصِ یتِک  یا وَلِىَّ الْمُؤْمِن ینَ الَّتى اَوْصَ یتَ بِها

ما بر سفارش تو پاى بند یم اى سرپرست مؤ منان آن سفارشى که به

ذُرِّ یتَک مِنَ الْمُرْسَل ینَ وَالصِّدّ یقین وَنَحْنُ مِنْ ش یعَتِک وَش یعَةِ نَبِ ینا

فرزندانت کردى از رسولان و راستگو یان و ما از ش یع یان تو و ش یع یان پ یامبرمان

مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ علیه وَآلِهِ وَعلیک وَعَلى جَم یعِ الْمُرْسَل ینَ

محمد هست یم که درود خدا بر او آلش و بر تو و بر همه رسولان

وَالاَْنْبِ یآءِ وَالصّادِق ینَ وَنَحْنُ عَلى مِلَّةِ اِبْره یمَ وَدین مُحَمَّدٍّ النَّبِىِّ

و پ یمبران و راستگو یان باد و ما نیز بر ک یش ابراه یم و دین محمد پ یامبر امىّ (درس نخوانده )

الاُْمِّىِّ وَالاَْئِمَّةِ الْمَهْدِ ی ینَ وَوِلا یةِ مَوْلانا عَلِىٍّ اَم یرِ الْمُؤْمِن ینَ

و امامان راه  یافته و ولا یت سرورمان على ام یر مؤ منان هست یم

اَلسَّلامُ عَلَى الْبَش یرِ النَّذ یرِ صَلَواتُ اللَّهِ علیه وَرَحْمَتُهُ وَرِضْوانُهُ

سلام بر مژده دهنده ترساننده درودهاى خدا بر او و رحمتش و خوشنود یش

وَبَرَکاتُهُ وَعَلى وَصِ یهِ وَخَل یفَتِهِ الشّاهِدِ لِلَّهِ مِنْ بَعْدِهِ عَلى خَلْقِهِ عَلِىٍّ

و برکاتش و نیز بر وصى او و جانش ینش آن گواه خدا پس از او بر خلقش على

اَم یرِ الْمُؤْمِن ینَ الصِّد یقِ الاَْکبَرِ وَالْفاروُقِ الْمُب ینِ الَّذى اَخَذْتَ بَ یعَتَهُ

ام یر مؤ منان آن صد یق اکبر و جدا کننده (حق و باطل ) روشن ، آن کس که ب یعتش را

عَلَى الْعالَم ینَ رَض یتُ بِهِمْ اَوْلِ یآءَ وَمَوالِىَّ وَحُکاماً فى نَفْسى

بر جهان یان گرفتى خوشنودم به سرپرستى و سرورى و حکمرانى ایشان در جانم

وَوَُلَْدى وَاَهْلى وَمالى وَقِسْمى وَحِلّى وَاِحْرامى وَاِسْلامى وَدینى

و فرزندان و خاندان و مال و بهره ام و در حال حِلْ و احرامم و اسلام و دینم

وَدُنْ یاىَ وَآخِرَتى وَمَحْ یاىَ وَمَماتى اَنْتُمُ الاَْئِمَّةُ فِى الْکتابِ

و دن یا و آخرتم و زندگى و مرگم شمائ ید امامان در کتاب خدا (قرآن )

وَفَصْلُ الْمَقامِ وَفَصْلُ الْخِطابِ وَاَعْ ینُ الْحَىِّ الَّذى لاینامُ وَاَنْتُمْ

و ف یصله هر مقام و حکم نافذ حق و د یدگان آن ب یدارى که نخوابد و شمائ ید

حُکمآءُ اللَّهِ وَبِکمْ حَکمَ اللَّهُ وَبِکمْ عُرِفَ حَقُّ اللَّهِ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ

فرزانگان خدا و بوسیله شما حکم راند و بوسیله شما شناخته شود حق خدا معبودى نیست جز خدا محمد

رَسُولُ اللَّهِ اَنْتُمْ نُورُ اللَّهِ مِنْ بَ ینِ اَ یدینا وَمِنْ خَلْفِنا اَنْتُمْ سُنَّةُ اللَّهِ الَّتى

رسول خدا است شمائ ید نور خدا از پ یش روى ما و از پشت سرمان شمائ ید آن آئ ین و طریقه خدا که قضا

بِها سَبَقَ الْقَضآءُ  یا اَم یرَ الْمُؤْمِن ینَ اَ نَا لَکمْ مُسَلِّمٌ تَسْل یماً لا اُشْرِک

بدان سبقت  یافته اى ام یر مؤ منان من در برابر شما تسل یمم چنان تسل یمى که چیزى را به خدا شر یک

بِاللَّهِ شَ یئاً وَلا اَتَّخِذُ مِنْ دوُنِهِ وَلِ یاً اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذى هَدانى بِکمْ وَما

نگ یرم و جز او کسى را به سرپرستى خود انتخاب نکنم ، ستا یش خدائى را که مرا راهنمائى کرد بوسیله شما

کنْتُ لاَِهْتَدِىَ لَوْلا اَنْ هَدانِىَ اَللَّهُ اَللَّهُ اَکبَرُ اَللَّهُ اَکبَرُ اَللَّهُ اَکبَرُ الْحَمْدُ لِلَّهِ

و من چنان نبودم که بخودى خود راهنمائى شوم اگر خدا هدا یتم نمى کرد خدا بزرگتر است خدا بزرگتر است خدا ... ستا یش خداى را

عَلى ما هَدانا

بر آنچه ما را بدان هدا یت کرد


اعمال دکةُ الْقَضاء و بیت الطَّشْت

بدانکه دکةُ الْقَضاء دکانچه اى بوده در مسجد که امیر المومنین علیه السلام بر روى آن مى نشستند و قضاوت و حکم مى نمودند و در آن موضع ستون کوتاهى بوده که در آن نوشته بود آ یه کر یمه اِنَّ اللّهَ  یاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ و بیت الطّشت همان محلّى است که ظاهر شده معجزه امیر المومنین علیه السلام در باب آن دختر بى شوهرى که  یک وقتى در میان آب بوده که زالوئى در شکمش داخل شده و کم کم از مک یدن خون بزرگ شده بود و شکم آن دختر را نیز بزرگ کرده بود برادران دختر گمان حمل به او بردند و خواستند او را بکشند براى حکم آن نزد امیر المومنین علیه السلام آمدند حضرت امر فرمود در جانب مسجد پرده کش یدند و آن دختر را پس آن پرده نشان یدند و قابله کوفه را امر فرمود که او را تفت یش کند قابله پس از تفت یش عرض کرد  یا امیر المومنین این دختر آبستن است و فرزند در شکم دارد پس حضرت امر فرمود طشتى مملوّ از لجن آوردند و دختر را بر روى آن نشان یدند آن زالو که بوى لجن شن ید از شکم دختر بیرون آمد و در بعضى از روا یاتست که حضرت دست دراز کرد و از کوههاى شام قطعه برفى آورد و نزد یک آن طشت نهاد تا آن ح یوان از شکم دختر بیرون آمد و نیز بدانکه مشهور در ترت یب اعمال مسجد آن است که بعد از اعمال ستون چهارم مى روند به وسط مسجد و اعمال آنجا را بجا مى آورند و اعمال دَکة القضاء و بیت الطَّشْت را در آخر همه بعد از فراغ از دکه حضرت صادق علیه السلام بجا مى آورند و لکن ما به همان ترت یبى که سید بن طاووس در مصباح الزائر و علامه مجلسى در بحار و شیخ خضر در مزار نقل کرده اند اعمال را ذکر مى نمائ یم و اگر کسى خواسته باشد به ترت یب مشهور عمل نما ید اعمال دَکةُ القَضاء و بیت الطَّشْت را بعد از ستون چهارم بجا ن یاورد و بگذارد در آخر بعد از اعمال دکه حضرت صادق علیه السلام بجا آورد بالجمله مى گوئ یم پس برو بسوى دکةُ القضاء و در آنجا دو رکعت نماز کن به حمد و هر سوره که خواهى و چون فارغ شدى بگو تسب یح زهراسلام الله علیها را و بگو:

 یا مالِکى وَمُمَلِّکى

اى مالک من و اى مالک کننده من

وَمُتَغَمِّدى بِالنِّعَمِ الْجِسامِ مِنْ غیر اسْتِحْقاقٍ وَجْهى خاضِعٌ لِما

و اى که مرا غرق نعمتهاى بزرگ خود ساختى بدون اینکه استحقاق آنرا داشته باشم روى من خاضع است در

تَعْلُوهُ الاَْقْدامُ لِجَلالِ وَجْهِک الْکر یمِ لا تَجْعَلْ هذِهِ الشِّدَّةَ وَلا هذِهِ

مقابل آنچه بر آن گذارده شود گامها براى جلالت س یماى بزرگوارت قرار مده این سختى و نه این

الْمِحْنَةَ مُتَّصِلَةً بِاِسْت یصالِ الشَّاْفَةِ وَامْنَحْنى مِنْ فَضْلِک ما لَمْ تَمْنَحْ

گرفتارى را پ یوست به ر یشه کن کردن ب یخ و بن و ببخش به من از فضل خود چیزى را که نبخش یده اى آنرا

بِهِ اَحَداً مِنْ غیر مَسْئَلَةٍ اَنْتَ الْقدیم الاَْوَّلُ الَّذى لَمْ تَزَلْ وَلا تَزالُ

به هیچکس بدون درخواست ، تو یى د یر ینه نخست که همواره بوده و همواره خواهى بود

صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى وَارْحَمْنى وَزَک عَمَلى

درود فرست بر محمد و آل محمد و ب یامرز مرا و به من رحم کن و کردارم را پاک کن

وَبارِک لى فى اَجَلى وَاجْعَلْنى مِنْ عُتَقآئِک وَطُلَقآئِک مِنَ النّارِ

و برکت بده در عمرم و قرارم ده از آزاد شدگان و رهاشدگان از آتش دوزخ

بِرَحْمَتِک  یا اَرْحَمَ الرّاحِم ینَ

به رحمتت اى مهربانتر ین مهربانان

اعمال بیت الطّشْت که متّصل است به دکه قضا نماز کن در آنجا دو رکعت و بعد از سلام تسب یح کن پس بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى ذَخَرْتُ تَوْح یدى اِ یاک وَمَعْرِفَتى بِک وَاِخْلاصى لَک

خدا یا من ذخیره کردم  یگانه پرستى تو را و معرفتم را به تو و اخلاصم را براى تو

وَاِقْرارى بِرُبُوبیتک وَذَخَرْتُ وِلا یةَ مَنْ اَنْعَمْتَ عَلَىَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ مِنْ

و اقرارم را به پروردگارى تو و ذخیره کردم ولا یت آنان را که بوسیله معرفتشان از میان

بَرِ یتِک مُحَمَّدٍ وَعِتْرَتِهِ صَلَّى اللَّهُ علیهمْ لِ یوْمِ فَزَعى اِلَ یک عاجِلاً

مخلوقات بر من نعمت دادى ( یعنى ) محمد و خاندانش که درود خدا بر ایشان باد براى روز هراسم بسوى تو در دن یا

وَآجِلاً وَقَدْ فَزِعْتُ اِلَ یک وَاِلَ یهِمْ  یا مَوْلاىَ فى هذَا الْ یوْمِ وَفى

و آخرت و اینک پناه آورده ام بسوى تو و بسوى ایشان اى مولاى من در این

مَوْقِفى هذا وَسَئَلْتُک مادَّتى مِنْ نِعْمَتِک وَاِزاحَةَ ما اَخْشاهُ مِنْ

روز و در این جا یگاهى که هستم و از تو درخواست کنم ادامه نعمتت را و از ب ین بردن آنچه را

نِقْمَتِک وَالْبَرَکةَ ف یما رَزَقْتَن یهِ وَتَحْص ینَ صَدْرى مِنْ کلِّ هَمٍّ

از خشم و انتقامت که از آن ترس دارم و برکت در آنچه روز یم کرده اى و محفوظ داشتن س ینه ام از هر اندوه

وَجائِحَةٍ وَمَعْصِ یةٍ فى دینى وَدُنْ یاىَ وَآخِرَتى  یا اَرْحَمَ الرّاحِم ینَ

و بلا و گناهى در دین و دن یا و آخرتم اى مهربانتر ین مهربانان

و نقل شده که حضرت صادق علیه السلام در بیت الطّشت دو رکعت نماز کردند.

ب یان نماز و دعا در وسط مسجد: دو رکعت نماز مى کنى در وسط مسجد در رکعت اوّل حمد مى خوانى با قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَدٌ و در رکعت دوّم حمد و قُلْ  یا اَ یهَا الْکافِرُونَ پس وقتى که سلام دادى تسب یح زهرا سلام الله علیها را بخوان و بگو:

اَللّهُمَّ اَنْتَ السَّلامُ وَمِنْک السَّلامُ وَاِلَ یک  یعُودُ السَّلامُ وَدارُک

خدا یا تو یى سلام (بى ع یب ) و از تو است سلام و به تو بازگردد سلام و درگاهت

دارُ السَّلامِ حَ ینا رَبَّنا مِنْک بِالسَّلامِ اَللّهُمَّ اِنّى صَلَّ یتُ هذِهِ الصَّلوةَ

درگاه سلامتى است تح یت ده پروردگارا از خود بر ما سلامتى را خدا یا من خواندم این نماز را

ابْتِغآءَ رَحْمَتِک وَرِضْوانِک وَمَغْفِرَتِک وَتعظیماً لِمَسْجِدِک اَللّهُمَّ

به جستجوى رحمت و خوشنودى و آمرزشت و براى بزرگداشت مسجدت خدا یا

فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَارْفَعْها فى عِلِّ ی ینَ وَتَقَبَّلْها مِنّى  یا

پس درود فرست بر محمد و آل محمد و بالا ببر این نماز را در جا یگاه بلند بهشت و آنرا از من بپذ یر اى

اَرْحَمَ الرّاحِم ینَ

مهربانتر ین مهربانان

مؤ لّف گو ید: که این مقام را دَکةُ الْمِعْراج گفته اند و ظاهرا به ملاحظه آن است که در شب معراج حضرت رسول صلى الله علیه و آله از حقّ تعالى رخصت طلب ید و در اینجا فرود آمد و دو رکعت نماز گذاشت و در اوّل فصل روایت آن گذشت .

اعمال ستون هفتم: و آن مقامى است که در آن حقّ تعالى توف یق توبه به آدم علیه السلام داده پس برو بطرف ستون هفتم و بایست در نزد آن رو به قبله و بگو:

بِسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَعَلى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى

بنام خدا و به ذات خدا و برک یش رسول خدا درود

اللَّهُ علیه وَآلِهِ وَلا اِلهَ اِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى اَب ینا

خدا بر او و آلش و معبودى نیست جز خدا محمد رسول خدا است سلام بر پدر ما

آدَمَ وَاُمِّنا حَوّآءَ اَلسَّلامُ عَلى هاب یلَ الْمَقْتُولِ ظُلْماً وَعُدْواناً عَلى

آدم و مادرمان حواء سلام بر هاب یل که از روى ستم و دشمنى کشته شد بر بخششهاى خدا و

مَواهِبِ اللَّهِ وَرِضْوانِهِ اَلسَّلامُ عَلى شَ یثٍ صَفْوَةِ اللَّهِ الْمُخْتارِ الاَْم ینِ

خوشنود یش سلام بر ش یث برگز یده خدا و انتخاب شده ام ین او و به

وَعَلَى الصَّفْوَةِ الصّادِق ینَ مِنْ ذُرِّ یتِهِ الطَّ یب ینَ اَوَّلِهِمْ وَآخِرِهِمْ

برگز یدگان راستگوى از نژاد پاکش نخستشان و پا یانشان

اَلسَّلامُ عَلى اِبْره یمَ وَاِسْمع یلَ وَاِسْحقَ وَ یعْقُوبَ وَعَلى ذُرِّ یتِهِمُ

سلام بر ابراه یم و اسماع یل و اسحاق و  یعقوب و بر نژاد

الْمُخْتار ینَ اَلسَّلامُ عَلى مُوسى کل یمِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى ع یسى روُحِ

انتخاب شده آنها سلام بر موسى هم سخن با خدا سلام بر ع یسى روح

اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خاتَِمِ النَّبِ ی ینَ اَلسَّلامُ عَلى اَم یرِ

خدا سلام بر محمد بن عبدالله خاتم پ یمبران سلام بر ام یر


 
 
 
 Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved