بخش شهید آوینی حرف دل موبایل شعر و سبک اوقات شرعی کتابخانه گالری عکس  صوتی فیلم و کلیپ لینکستان استخاره دانلود نرم افزار بازی آنلاین
خرابی لینک Instagram
 
 


بقیه اعمال شب بیست و یکم

کفعمى از سید بن باقى نقل کرده که در شب بیست و یکم مى خوانى :

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاقْسِمْ لى حِلْماً یسُدُّ عَنّى بابَ الْجَهْلِ وَهُدىً

خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و چنان بردباریى بهره ام کن که ببندد بر من دَرِ نادانى را و هدایتى

تَمُنُّ بِهِ عَلَىَّ مِنْ کلِّ ضَلالَةٍ وَغِنىً تَسُدُّ بِهِ عَنّى بابَ کلِّ فَقْرٍ وَقُوَّةً

به من ده که بر من منت نهد از رهانیدن از هر گمراهى و بى نیازیى به من بده که درهاى انواع فقر را به تمامى بر من ببندد و نیرویى

تَرُدُّ بِها عَنّى کلَّ ضَعْفٍ وَعِزّاً تُکرِمُنى بِهِ عَنْ کلِّ ذُلٍّ وَرِفْعَةً

به من ده که هرگونه سستى را از من بازگرداند و عزتى که از هر خوارى مرا گرامى دارى و رفعت مقامى که بدان وسیله مرا

تَرْفَعُنى بِها عَنْ کلِّ ضَعَةٍ وَاَمْناً تَرُدُّ بِهِ عَنّى کلَّ خَوْفٍ وَعافِیةً

از هر پستى بلند کنى و امنیتى که بوسیله آن هر ترسى را از من دور کنى و تندرستى که بدان وسیله مرا از

تَسْتُرُنى بِها عَنْ کلِّ بَلاَّءٍ وَعِلْماً تَفْتَحُ لى بِهِ کلَّ یقینٍ وَیقیناً تُذْهِبُ

هر بلایى بپوشانى و دانشى که به آن هر یقینى را بر من مفتوح گردانى و یقینى که بدان وسیله

بِهِ عَنّى کلَّ شَک وَدُعاَّءً تَبْسُطُ لى بِهِ الاِْجابَةَ فى هذِهِ اللَّیلَةِ وَفى

هر شک و تردیدى را از من دور سازى و دعائى که اجابتش را بر من بگسترانى در همین امشب و در

هذِهِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ السّاعَةِ یا کریمُ وَخَوْفاً تَنْشُرُ لى بِهِ

همین ساعت ... ... ... ... اى بزرگوار و ترسى به من بده که

کلَّ رَحْمَةٍ وَعِصْمَةً تَحُولُ بِها بَینى وَبَینَ الذُّنُوبِ حَتّى اُفْلِحَ بِها

هر رحمتى را بدان وسیله بر من بگسترانى و مرا چنان خودنگهدار کن که همان حالت میان من و گناهان حائل شود

عِنْدَ الْمَعْصُومینَ عِنْدَک بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

و بدان وسیله در پیشگاه معصومین (و خود نگهداران ) درگاهت رستگار باشم اى مهربانترین مهربانان

و روایت شده که در شب بیست و یکم حمّاد بن عثمان بر حضرت صادق علیه السلام وارد شد حضرت سؤال کرد که غسل کرده اى عرض کرد بلى فدایت شوم پس حضرت حصیرى طلبید و حمّاد را نزدیک خود طلبید و مشغول نماز شد و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حمّاد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بود و نماز مى خواند تا از نمازهاى خویش فارغ شدند پس آن حضرت دعا کرد و حمّاد آمین گفت تا صبح طلوع کرد آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض از غِلْمان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اوّل حمد و قدر و در دویم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تحمید و تقدیس و ثناى بر خدا و صلوات بر پیغمبرصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله و دعا براى مؤ منین و مؤ منات و مسلمین و مسلمات شد پس سر به سجده نهاد و مقدار یک ساعت بجز نفس ‍ چیزى از آن جناب شنیده نشد پس از آن این دعا را خواند لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَالاَبْصارِ تا آخر دعا که در اقبالست و شیخ کلینى روایت کرده که حضرت باقرعلیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سیم دعا مى خواند تا نیمه شب و بعد از آن شروع مى نمود به نماز خواندن و بدانکه در هر شب از شبهاى این دهه غسل مستحب است و روایت شده که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در هر شب این دهه غسل مى کرد و اعتکاف در این دهه مستحب است و فضیلت بسیار دارد و افضل اوقات اعتکاف است و روایت شده که مقابل دو حجّ و دو عمره است :

 وَکانَ رَسُولُ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَ الِهِ اِذا کانَ

رسم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله چنان بود که چون

الْعَشْرُ الاْواخِرَ اعْتَکفَ فِى الْمَسْجِدِ وَضُرِبَتْ لَهُ قُبَّةٌ مِنْ شَعْرٍ وَشَمَّرَ

دهه آخر ماه رمضان مى شد در مسجد معتکف مى شد و چادرى موئین برایش مى زدند و کمر را محکم

الْمیزَرَ وَطَوى فِراشَهُ

مى بست و بستر خواب را جمع مى کرد

و بدانکه در این شب در سنه چهلم واقع شد شهادت مولاى ما حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و در این شب تجدید مى شود احزان آل محمّدعَلیهمُ السلام و اشیاع ایشان و روایت شده که در آن شب مانند شب شهادت امام حسین علیه السلام برداشته نشد سنگى از روى زمین مگر آنکه در زیر آن خون تازه بود شیخ مفید فرموده که در این شب صلوات بسیار بفرستد و سعى و کوشش کند در نفرین بر ظالمان آل محمدعَلیهمُ السلام و لعن بر قاتل امیرالمؤ منین علیه السلام روز بیست و یکم روز قتل حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام و مناسبست زیارت آن جناب و کلمات حضرت خضرعلیه السلام که به منزله زیارت آن حضرت است در این روز.


بقیه اعمال شب بیست و سوّم

در هَدِیة الزّائر ذکر شده از دو شب قدر سابق افضل است و از احادیث بسیار مُستَفاد مى شود که شب قدر همین است و این شب جهنى است و در این شب جمیع امور بر وفق حکمت مقدّر مى گردد وازبراى این شب غیر از اعمالى که با دو شب سابق شریکست چند عمل دیگر است
اوّل خواندن سوره عنکبوت و رُوم که حضرت صادق علیه السلام قَسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره دراین شب از اهل بهشت است
دوّم خواندن حَّم دُخان
سوّم خواندن سوره قَدر هزار مرتبه
چهارم آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات این دعا را اَللّهُمَّ کنْ لِوَلِیک ((الخ )) و ذکر آن در ضمن ادعیه شبهاى دهه آخر بعد از دعاى شب بیست و سوّم گذشت
پنجم بخواند:

اَللّهُمَّ امْدُدْ لى فى عُمْرى وَاَوْسِعْ لى فى رِزْقى

خدایا دراز کن عمرم را و فراخ کن روزیم را

وَاَصِحَّ لى جِسْمى وَبَلِّغْنى اَمَلى وَاِنْ کنْتُ مِنَ الاْشْقِیاَّءِ فَاْمحُنى

و سالم گردان تنم را و برسانم به آرزویم و اگر در زمره بدبختان هستم تو نامم را از

مِنَ الاْشْقِیاَّءِ وَاْکتُبْنى مِنَ السُّعَداَّءِ فَاِنَّک قُلْتَ فى کتابِک الْمُنْزَلِ

سلک آنان پاک کن و در زمره سعادتمندانم ثبت کن زیرا تو خودت در کتابى که

عَلى نَبِیک الْمُرْسَلِ صَلَواتُک عَلَیهِ وَ الِهِ یمْحُو اللّهُ ما یشاَّءُ وَیثْبِتُ

بر پیامبر مرسلت صلى الله علیه و آله نازل فرمودى چنین گفتى : ((خدا هر چه خواهد محو مى کند و ثبت مى کند

وَعِنْدَهُ اُمُّ الْکتابِ

و نزد او است اصل کتاب ))

ششم بخواند:

اَللّهُمَّ اجْعَلْ فیما تَقْضى وَفیما

خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و

تُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الْحَکیمِ فى لَیلَةِ

مقدر فرموده اى از فرمان حتمى خود و در آنچه جدا کنى از دستور حکیمانه ات در شب

الْقَدْرِ مِنَ الْقَضاَّءِ الَّذى لا یرَدُّ وَلا یبَدَّلُ اَنْ تَکتُبَنى مِنْ حُجّاجِ

قدر از آن حکمى که بازگشت ندارد و تغییر پذیر نیست که بنویسى مرا از حاجیان

بَیتِک الْحَرامِ فى عامى هذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکورِ سَعْیهُمُ

خانه محترم کعبه ات در همین امسال آنانکه حجشان مقبول و سعیشان

الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ فیما تَقْضى

مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و اعمال بدشان بخشوده شده و مقرر فرما در آنچه

وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْرى وَتُوَسِّعَ لى فى رِزْقى

حکم کرده و مقدر فرموده اى که عمرم را طولانى کنى و در روزیم وسعت دهى

هفتم بخواند این دعا راکه در اقبال است :

یا باطِناً فى ظُهُورِهِ وَیا ظاهِراً فى بُطُونِهِ وَیا باطِناً لَیسَ

اى که نهان است در عین آشکاریش و اى که آشکار است در عین نهانیش و اى نهانى که در

یخْفى وَیا ظاهِراً لَیسَ یرى یا مَوْصُوفاً لا یبْلُغُ بِکینُونَتِهِ

خفا نیستى و اى آشکارى که دیده نشوى اى که توصیفت کنند ولى هیچ وصفى به کنه ذات تو نرسد

مَوْصُوفٌ وَلا حَدُّ مَحْدُودٌ وَیا غاَّئِباً غَیرَ مَفْقُودٍ وَیا شاهِداً غَیرَ

و هیچ حدى محدودت نکند و اى که پیدائى ولى گم نشده اى و اى که حاضرى ولى مشهود

مَشْهُودٍ یطْلَبُ فَیصابُ وَلَمْ یخْلُ مِنْهُ السَّمواتُ وَالاْرْضُ

نشوى تو را طلب کنند و به مقصود نائل گردند، از تو خالى نیست آسمانها و زمین

وَمابَینَهُما طَرْفَةَ عَینٍ لا یدْرَک بِکیفٍ وَلا یؤَینُ بِاَینٍ وَلا بِحَیثٍ

و مابین آندو یک چشم برهم زدن ، به چگونگى در نیائى و به جائى و سوئى اندر نشوى

اَنْتَ نُورُ النُّورِ وَرَبُّ الاْرْبابِ اَحَطْتَ بِجَمیعِ الاُْمُورِ سُبْحانَ مَنْ

توئى روشنى نور و پروردگار همه پروردگاران به تمام امور احاطه دارى منزه خدائى که

لَیسَ کمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکذا وَلا هکذا غَیرُهُ

نیست مانندش چیزى و او است شنواى بینا منزه است آنکه او چنین است و جز او دیگرى چنین نخواهد بود

پس دعا مى کنى بدانچه بخواهى
هشتم آنکه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آخر شب کند و بدانکه از براى غسل و احیاء این شب و زیارت امام حسین علیه السلام و صد رکعت نماز فضیلت بسیار و تاءکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد صد رکعت نماز کن بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم ایستاده بجا آورم فرمود نشسته بجا آور گفتم اگر قوّت نداشته باشم نشسته بجا آورم فرمود بجا آور به همان حالى که به قفا خفته اى در فراش خود و از دعائم الاسلام روایتست که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در دهه آخر ماه رمضان رختخواب خود را جمع مى کرد و کمر خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود آب بصورتشان مى پاچید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیاء آن شب از روز یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارندومى فرمود محروم کسى است که ازخیر امشب محروم بماند و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود چون شب بیست و سیم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره ) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.
شب بیست و هفتم بالخصوص غسل وارد شده و منقول است که حضرت امام زین العابدین علیه السلام در این شب این دعا را مکرر مى خواند از اول شب تا به آخر شب :

اَللّهُمَّ ارْزُقْنِى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَالاِْنابَةَ

خدایا روزیم کن دورى گزیدن از خانه فریب (ناپایدار) و بازگشت

اِلى دارِ الْخُلُودِ وَالاِْسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ

بسوى خانه جاویدان و آماده شدن براى مرگ پیش از رسیدن آن


اعمال شب آخر ماه

شب بسیار مبارکى است و از براى این شب چند عمل است
اوّل غسل
دوّم زیارت امام حسین علیه السلام
سوّم خواندن سوره انعام و کهف و یس و صد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ

چهارم بخواند این دعا را که شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده :

اَللّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْانَ وَقَدْ تَصَرَّمَ وَاَعُوذُ بِوَجْهِک

خدایا این ماه رمضانى است که در آن قرآن را نازل فرمودى و اکنون رو برفتن است و پناه مى برم به ذات

الْکریمِ یا رَبِّ اَنْ یطْلُعَ الْفَجْرُ مِ2نْ لَیلَتى هذِهِ اَوْ یتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ

بزرگوارت اى پروردگار من که سپیده دم امشب بر من بزند یا ماه رمضان بر من بگذرد

وَلَک قِبَلى تَبِعَةٌ اَوْ ذَنْبٌ تُریدُ اَنْ تُعَذِّبَنى بِهِ یوْمَ اَلْقاک

و از تو در پیش من پیگرد یا گناهى باشد که بخواهى مرا در روز دیدارت عذاب فرمائى

پنجم بخواند دعاى یا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ که در اعمال شب بیست و سوّم گذشت
ششم وداع کند ماه رمضان را به دعاهاى وداع که شیخ کلینى و صدوق و شیخ مفید و طوسى و سید بن طاووس رضوان الله عَلَیهم نقل کرده اند و شاید بهترین آنها دعاى چهل و پنجم صحیفه کامله باشد و سید بن طاووس روایت کرده است از حضرت صادق علیه السلام که هر که در شب آخر ماه رمضان وداع کند آن ماه شریف را و بگوید:

اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامى لِشَهْرِ

خدایا قرارش مده آخرین دیدار از روزه ام در ماه

رَمَضانَ وَاَعُوذُ بِک اَنْ یطْلُعَ فَجْرُ هذِهِ اللَّیلَةِ اِلاّ وَقَدْ غَفَرْتَ لى

رمضان و پناه مى برم به تو از آنکه سپیده دم امشب بر من بزند جز آنکه مرا آمرزیده باشى

بیامرزد حق تعالى او را پیش از آنکه صبح کند و روزى فرماید او را توبه و اِنابه سید و شیخ صدوق از جابربن عبدالله انصارى روایت کرده اند که گفت رفتم به خدمت حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که اى جابر این آخر جمعه اى است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو:

اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِ

خدایا قرارش مده آخرین دیدار ما

مِنْ صِیامِنا اِیاهُ فَاِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنى مَرْحُوما وَلا تَجْعَلنى مَحْرُوما

از روزه مان در ماه رمضان و اگر چنین کرده اى پس مرا مورد رحمت قرار ده و قرارم مده در زمره محرومان

پس بدرستى که هر که این دعا را در این روز بخواند به یکى از دو خصلت نیکو ظفر مى یابد یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بى انتها و سید بن طاووس و کفعمى نقل کرده اند از حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله که فرمود هر که در شب آخر ماه رمضان ده رکعت نماز گذارد بخواند در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ ده مرتبه بگوید در رکوع و سجود ده مرتبه سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَلا اِلهَ اِلا اللّهُ وَاللّهُ اَکبَرُ و بعد از هر دو رکعت تشهّد بخواند و سلام دهد و چون از تمام ده رکعت فارغ شد و سلام داد هزار مرتبه استغفار کند [اَسْتَغْفِرُاللّهَ وَ اَتُوبُ اِلَیهِ] و بعد از استغفار سر به سجده گذارد و بگوید در حال سجود:

 یا حِىُّ یا قَیومُ یا ذَاالْجَلالِ

اى زنده اى پاینده اى صاحب جلالت

وَالاِکرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالاْ خِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ یا

و بزرگوارى اى بخشاینده دنیا و آخرت و مهربان آن دو اى مهربانترین مهربانان اى

اِلهَ الاْوَّلینَ وَالاْخِرینَ اِغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَتَقَبَّلْ مِنّا صَلواتَنا وَصِیامَنا وَقِیامَنا

معبود پیشینان و پسینیان گناهانمان را بیامرز و نمازها و روزه ها و شب زنده داریهامان را بپذیر

قسم به حق آنکه مرا براستى به نبوت مبعوث فرموده که جبرئیل مرا خبر داد از اسرافیل از پروردگار خود تبارک و تعالى که سر از سجده برنداشته باشد که بیامرزد خدا او را و قبول فرماید از او ماه رمضان را و بگذرد از گناهان او ((الخبر)) و این نماز در شب عید فطر نیز روایت شده ولکن در آن روایتست که تسبیح اربع را در رکوع و سجود عوض تسبیح رکوع و سجود بخواند و به جاى اِغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا تا به آخر دارد اِغْفِرْلى ذُنُوبى وَ تَقَبَّلْ صَوْمى وَ صَلوتى وَ قِیامى


روز سى ام

سید براى روز آخر دعائى نقل کرده که اولش این است اَللّهُمَّ اِنَّک اَرْحَمُ الرّاحِمینَ و چون در این روز غالب مردم قرآن ختم مى کنند سزاوار است که بعد از ختم بخوانند دعاى چهل و دوّم صحیفه کامله را و اگر خواسته باشند این دعاى مختصر را بخوانند که شیخ از امیرالمؤ منین علیه السلام نقل کرده :

اَللّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْانِ صَدْرى

خدایا سینه ام را بوسیله قرآن بگشا

وَاسْتَعْمِلْ بِالْقُرانِ بَدَنى وَنَوِّرْ بِالْقُرانِ بَصَرى وَاَطْلِقْ بِالْقُرانِ

و به کار انداز به دستورات قرآن بدنم را و روشن گردان بوسیله قرآن دیده ام را و باز کن به قرآن

لِسانى وَاَعِنّى عَلَیهِ ما اَبْقَیتَنى فَاِنَّهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِک

زبانم را و کمکم ده به (عمل ) بدان تا زنده ام دارى زیرا هیچ جنبش و نیرویى نیست جز به تو

و نیز بخواند این دعا را که از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام نیز روایت شده :

اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُک اِخْباتَ الْمُخْبِتینَ وَاِخْلاصَ الْمُوقِنینَ وَمُرافَقَةَ الاْبْرارِ وَاسْتِحْقاقَ

خدایا از تو خواهم اطمینان و خشوع خاشعان درگاهت را و اخلاص اهل یقین و رفاقت با نیکان و استحقاق پیدا کردن

حَقائِقِ الاْ یمانِ وَالْغَنیمَةَ مِنْ کلِّ بِرٍّ وَالسَّلامَةَ مِنْ کلِّ اِثْمٍ وَوُجُوبَ

براى درک حقایق ایمان و نصیبى از هر خیر و سلامتى از هر گناه و لازم شدن

رَحْمَتِک وَعَزآئِمَ مَغْفِرَتِک وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ

مهر و رحمتت و موجبات آمرزشت و رسیدن به بهشت و رهائى از دوزخ


نمازهاى شبهاى ماه رمضان

((خاتمه )) در بیان نمازهاى شبها و دعاهاى روزها که مشهور است و علاّمه مجلسى (ره ) در زادالمعاد در فصل آخر اعمال ماه رمضان ذکر فرموده و احقر در اینجا اکتفا مى کنم به آنچه که آن بزرگوار نگاشته فرموده

نماز شب

اول چهار رکعت در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه توحید
دوم چهار رکعت در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ
سوم ده رکعت در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه توحید
چهارم هشت رکعت در هر رکعت حمد و بیست مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ
پنجم دو رکعت در هر رکعت حمد و پنجاه مرتبه توحید و بعد از سلام صد مرتبه اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
ششم چهار رکعت در هر رکعت حمد و سوره تَبارَک الَّذى بِیدِهِ الْمُلْک
هفتم چهار رکعت در هر رکعت حمد و سیزده مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ
هشتم دو رکعت در هر رکعت حمد و ده مرتبه توحید و بعد از سلام هزار مرتبه سُبْحانَ اللّهِ
نهم شش رکعت میان نماز شام و خفتن در هر رکعت حمد و هفت مرتبه آیة الکرسى و بعد از اتمام پنجاه مرتبه اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
دهم بیست رکعت در هر رکعت حمد و سى مرتبه توحید
یازدهم دو رکعت در هر رکعت حمد و بیست مرتبه اِنّا اَعْطَیناک الْکوْثَرَ
دوازدهم هشت رکعت در هر رکعت حمد و سى مرتبه اِنّا اَنْزَلْناهُ
سیزدهم چهار رکعت در هر رکعت حمد و بیست و پنج مرتبه توحید
چهاردهم شش رکعت در هر رکعت حمد و سى مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ
پانزدهم چهار رکعت در دو رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه توحید و در دو رکعت دیگر پنجاه مرتبه توحید
شانزدهم دوازده رکعت در هر رکعت حمد و دوازده مرتبه اَلْهیکمُ التَّکاثُرُ
هفدهم دو رکعت در رکعت اوّل حمد و هر سوره که خواهد و در رکعت دوم حمد و صد مرتبه توحید و بعد از سلام صد مرتبه لا اِلهَ اِلا اللّهُ
هیجدهم چهار رکعت در هر رکعت حمد و بیست و پنج مرتبه اِنّا اَعْطَیناک الْکوْثَرَ
نوزدهم پنجاه رکعت با حمد و پنجاه مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ و گویا مراد آن باشد که در هر رکعت یک مرتبه بخواند زیرا که مشکل است در یک شب دو هزار و پانصد مرتبه اِذا زُلْزِلَتْ خواندن
بیستم و بیست و یکم و بیست و دوم و بیست و سوم و بیست و چهارم در هر یک هشت رکعت به هر سوره که میسّر شود
بیست و پنجم هشت رکعت در هر رکعت حمد و ده مرتبه توحید
بیست و ششم هشت رکعت در هر رکعت حمد و صد مرتبه توحید
بیست و هفتم چهار رکعت در هر رکعت حمد و تَبارَک الَّذى بِیدِهِ الْمُلْک و اگر نتواند بیست و پنج مرتبه توحید
بیست و هشتم شش رکعت در هر رکعت حمد و صد مرتبه آیة الکرسى و صد مرتبه توحید و صد مرتبه کوْثَرْ و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد فقیر گوید نماز شب
بیست و هشتم موافق آنچه من یافتم بدین کیفیت است شش رکعت نماز کند به فاتحة الکتاب و ده مرتبه آیة الکرسى و ده مرتبه کوثر و ده مرتبه قل هوالله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد بر پیغمبرصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله
بیست و نهم دو رکعت در هر رکعت حمد و بیست مرتبه توحید سى ام دوازده رکعت در هر رکعت حمد و بیست مرتبه توحید و بعد از فارغ شدن صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد و این نمازها چنانچه مذکور شد هر دو رکعت به یک سلام است


دعاهاى روزهاى ماه رمضان

از ابن عباس روایت کرده اند که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فضیلت بسیار از براى روزه هر روز ماه مبارک رمضان بیان فرمود و از براى هر روز دعاى مخصوصى با فضیلت و ثواب بسیار از براى آن دعا ذکر کرده و ما به اصل دعا اکتفا مى نمائیم .


دعاى روز اوّل :

اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ صِیامَ الصّاَّئِمینَ وَقِیامى فیهِ

خدایا قرار ده روزه ام را در این ماه روزه روزه داران واقعى و شب زنده داریم را

قیامَ الْقاَّئِمینَ وَنَبِّهْنى فیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلینَ وَهَبْ لى جُرْمى فیهِ

نیز همانند شب زنده داران و بیدارم کن در آن از خواب بیخبران و جنایتم را بر من ببخش

یا اِلهَ الْعالَمینَ وَاعْفُ عَنّى یا عافِیاً عَنِ الْمُجْرِمینَ

اى معبود جهانیان و درگذر از من اى درگذرنده از جنایتکاران

 

روز دوّم :

اَللّهُمَّ قَرِّبْنى فیهِ اِلى مَرْضاتِک وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ سَخَطِک وَنَقِماتِک

خدایا نزدیکم کن در این ماه بسوى موجبات خوشنودیت و دورم ساز در آن از خشم و عذابت

وَوَفِّقْنى فیهِ لِقِرآئِةِ ایاتِک بِرَحْمَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

و موفقم دار در این روز بخواندن آیات قرآنیت به رحمت خود اى مهربانترین مهربانان

 

روز سوّم :

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبیهَ وَباعِدْنى فیهِ مِنَ السَّفاهَةِ

خدایا روزیم کن در این ماه تیزهوشى و بیدارى و دورم گردان در آن از بیخردى

وَالْتَّمْویهِ وَاجْعَلْ لى نَصیباً مِنْ کلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فیهِ بِجُودِک یا اَجْوَدَ الاْجْوَدینَ

و اشتباه کارى و مقرر فرما برایم بهره اى از هر خیرى که در آن نازل گردانى بجود و کرمت اى باجودترین جودمندان

 

روز چهارم :

اَللّهُمَّ قَوِّنى فیهِ عَلى اِقامَةِ اَمْرِک وَاَذِقْنى فیهِ

خدایا نیرو ده مرا در این ماه براى برپا داشتن فرمان و دستورت و بچشان به من

حَلاوَةَ ذِکرِک وَاَوْزِعْنى فیهِ لاِدآءِ شُکرِک بِکرَمِک وَاحْفَظْنى فیهِ

شیرینى ذکرت و به من یاد ده در این ماه طرز بجا آوردن سپاسگزارى خود را به بزرگواریت و نگاهم دار در آن

بِحِفْظِک وَسَِتْرِک یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ

به نگهدارى و محافظت خود اى بیناترین بینایان

 

روز پنجم :

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرینَ وَاجْعَلْنى فیهِ مِنْ عِبادِک الصّالِحینَ اْلقانِتینَ وَاجْعَلنى

خدایا قرارم ده در این ماه از آمرزش خواهان و قرارم ده در آن از بندگان شایسته فرمانبردارت و بگردانم

فیهِ مِنْ اَوْلِیاَّئِک الْمُقَرَّبینَ بِرَاءْفَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

در این روز از اولیاء مقرب درگاهت به مهرت اى مهربانترین مهربانان


روز ششم :

اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِک وَلاتَضْرِبْنى بِسِیاطِ نَقِمَتِک

خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه هاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت

وَزَحْزِحْنى فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِک بِمَنِّک وَاَیادیک یا مُنْتَهى

بدان نعمت بخشى و الطافى که نسبت به بندگان دارى دورم بدار اى آخرین حد

رَغْبَةِ الرّاغِبینَ

اشتیاق مشتاقان

 

روز هفتم :

اَللّهُمَّ اَعِنّى فیهِ عَلى صِیامِهِ وَقِیامِهِ

خدایا یاریم کن در این ماه بر روزه و شب زنده داریش

وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَارْزُقْنى فیهِ ذِکرَک بِدَوامِهِ

و دورم بدار در آن از لغزشها و گناهانش و روزیم کن در آن ذکر خود را بطور دوام و یکسره

بِتَوْفیقِک یا هادِىَ الْمُضِلّینَ

به توفیق خود اى راهنماى گمراهان

 

روز هشتم :

اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ رَحْمَةَ

خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزى نسبت به

الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکرامِ بِطَوْلِک یا

یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و هم نشینى با کریمان به فضل و کرمت اى

مَلْجَاَ الاْمِلینَ

پناه آرزومندان

 

روز نهم :

اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِک

خدایا قرار ده برایم در این روز بهره اى از رحمت

الْواسِعَةِ وَاهْدِنى فیهِ لِبَراهینِک السّاطِعَةِ وَخُذْ بِناصِیتى اِلى

وسیعت و راهنمائیم کن در این ماه بسوى دلیلهاى درخشانت و مرا بسوى موجبات

مَرْضاتِک الْجامِعَةِ بِمَحَبَّتِک یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ

خوشنودى همه جانبه ات سوق ده به حق محبتت اى آرزوى مشتاقان

 

روز دهم :

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُتَوَکلینَ عَلَیک وَاجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیک

خدایا قرارم ده در این ماه از توکل کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت

وَاجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیک بِاِحْسانِک یا غایةَ الطّالِبینَ

و قرارم ده در آن از مقربان پیشگاهت به حق احسانت اى هدف نهائى جویندگان


روز یازدهم :

اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَىَّ فیهِ الاِْحْسانَ وَکرِّهْ اِلَىَّ فیهِ الْفُسُوقَ

خدایادوست گردان نزد من در این ماه احسان و نیکى را و ناخوش دار در پیش من در این روز فسق

وَالْعِصْیانَ وَحَرِّمْ عَلَىَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ بِعَوْنِک یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ

و نافرمانى و گناه را و حرام گردان در این روز بر من خشم کیفربار و آتش (سوزان ) را به کمک خودت اى فریادرس فریادخواهان


روز دوازدهم :

اَللّهُمَّ زَینّى فیهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ وَاسْتُرْنى

خدایا در این ماه مرا به زیور پوشش از گناه و پاکدامنى بیاراى

فیهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْکفافِ وَاحْمِلْنى فیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاِْنْصافِ

و جامه قناعت و اکتفاى به مقدار حاجت را به برم کن و وادارم کن در این روز به عدالت و انصاف

وَ امِنّى فیهِ مِنْ کلِّ ما اَخافُ بِعِصْمَتِک یا عِصْمَةَ الْخاَّئِفینَ

و ایمنیم بخش در آن از هر چه که از آن مى ترسم به نگهدارى خودت اى نگهدارنده ترسناکان

 

روز سیزدهم :

اَللّهُمَّ طَهِّرْنى فیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاْقْذارِ وَصَبِّرْنى فیهِ عَلى کاَّئِناتِ

خدایا پاکم کن در این ماه از چرکى و کثافات و شکیبایم کن بر مقدراتى که

الاْقْدارِ وَوَفِّقْنى فیهِ لِلتُّقى وَصُحْبَةِ الاْبْرارِ بِعَوْنِک یا قُرَّةَ عَینِ الْمَساکینَ

خواهد شد و موفقم دار در این ماه به پرهیزکارى و هم نشینى با نیکان به کمک خودت اى روشنایى دیده مسکینان


روز چهاردهم :

اَللّهُمَّ لا تُؤاخِذْنى فیهِ بِالْعَثَراتِ وَاَقِلْنى فیهِ

خدایا مگیر مرا در این ماه به لغزشها و بازم دار در آن

مِنَ الْخَطایا وَالْهَفَواتِ وَلا تَجْعَلْنى فیهِ غَرَضاً لِلْبَلایا وَالاْفاتِ

از خطاها و لغزشها و قرارم مده در این روز هدف بلاها و آفات

بِعِزَّتِک یا عِزَّ الْمُسْلِمینَ

به عزتت اى عزت بخش مسلمانان


 
 
 
 Copyright © 2003-2015 - AVINY.COM - All Rights Reserved