س 1361: معيار لباس شهرت چيست؟
ج: لباس شهرت لباسى است که پوشيدن
آن براى شخص، به خاطر رنگ يا کيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست،
بهطورى که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت
نما مىشود.
س 1362: صدايى که هنگام راه رفتن زنان
از برخورد کفش آنان با زمين ايجاد مىشود، چه حکمى دارد؟
ج: تا زمانى که باعث جلب توجه و
ترتّب مفسده نشده است، فىنفسه اشکال ندارد.
س 1363: آيا دختران مىتوانند لباسى که
رنگ آن مايل به آبى پررنگ است بپوشند؟
ج: فىنفسه اشکال ندارد به شرطى که
منجر به جلب توجه ديگران و ترتّب مفسده نشود.
س 1364: آيا براى زنان پوشيدن لباسهاى
تنگى که برجستگيهاى بدن آنان را نشان مىدهد و يا پوشيدن لباسهاى بدن نما و عريان
در عروسيها و مانند آن جايز است؟
ج: اگر از نگاه مردان اجنبى و ترتّب
مفسده در امان و محفوظ باشند، اشکال ندارد در غير اين صورت جايز نيست.
س 1365: آيا پوشيدن کفش سياه برّاق
توسط زن مؤمن جايز است؟
ج: اشکال ندارد مگر آنکه رنگ و شکل
آن باعث جلب توجه نامحرم و يا انگشتنما شدن او شود.
س 1366: آيا بر زنان واجب است در لباس
مانند مقنعه، شلوار و پيراهن فقط رنگ سياه را انتخاب کنند؟
ج: حکم لباس زن از جهت رنگ و شکل و
کيفيت دوخت مانند کفش است که در جواب سؤال قبل بيان شد.
س 1367: آيا جايز است حجاب و لباس زن
بهگونهاى باشد که توجه ديگران را بخود جلب کند و يا باعث تهييج شهوت شود مثلاً
طورى چادر سر کند که توجه ديگران را به خود جلب کند و يا پارچه و رنگ جوراب را
بهگونهاى انتخاب کند که شهوت برانگيز باشد؟
ج: پوشيدن چيزى که از جهت رنگ يا
شکل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبى شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد،
جايز نيست.
س 1368: آيا پوشيدن چيزى که مخصوص زنان
است توسط مردان و برعکس، در خانه بدون قصد تشبّه به جنس مخالف، جايز است؟
ج: تا زمانى که آن را به عنوان لباس
براى خود انتخاب نکرده باشند، اشکال ندارد.
س 1369: فروش لباسهاى زنانه داخلى
توسط مردان چه حکمى دارد؟
ج: اگر موجب ترتّب مفاسد اخلاقى
واجتماعى نباشد، اشکال ندارد.
س 1370: آيا بافندگى و خريد و فروش
جوراب نازک شرعاً جايز است؟
ج: اگر توليد و خريد و فروش آن به
قصد پوشيدن زنان در برابر مردان اجنبى نباشد، اشکال ندارد.
س 1371: آيا جايز است افرادى که ازدواج
نکردهاند با رعايت موازين شرعى و آداب اخلاقى، در فروشگاههاى لباسهاى زنانه و
وسايل آرايش کار کنند؟
ج: جواز کارکردن و کسب درآمد حلال
شرعاً مختص گروه خاصى ازمردم نيست، بلکه هر کس که موازين و آداب اسلامى را رعايت
کند حق آن را دارد، ولى اگر براى دادن پروانه تجارى يا اجازه کار از طرف ادارات و
نهادهاى مسئول به خاطر رعايت مصالح عمومى براى بعضى از مشاغل شرايط خاصى وضع شده
باشد بايد مراعات شود.
س 1372: انداختن زنجير توسط مردان چه
حکمى دارد؟
ج: اگر زنجير از طلا باشد و يا از چيزهايى باشد که استفاده از آنها مخصوص زنان است، انداختن آن براى مردان جايز نيست.