شهید آوینی

احادیث موضوعی

صفحه:  1 ،  2  ،  3  ،  4  ،  5  ،  6  ،  7  ،  8 ،  9 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13


 

حدیث (801) امام موسی کاظم (ع) فرمودند:

طوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِكَ هُمُ المُقَرَّبونَ يَومَ القیامَةِ
خوشا به حال اصلاح‏کنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامت‏اند

تحف العقول، ص 393

حدیث (802) امام سجاد (ع) فرمودند:

خَفِ اللَّهَ لِقُدرَتِهِ عَلَیكَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ
از قدرت خداوند بر خویش بترس و از نزدیکى‏اش به خود شرمگین باش

بحار الأنوار ، ج 75 ، ص 160

حدیث (803) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

اِلتَمِسُوا الجارَ قَبلَ شِراءِ الدّارِ وَ الرَّفیقَ قَبلَ الطَّریقِ
پیش از خرید خانه، از همسایه ، و پیش از راهى شدن، از همراه پرس و جو کنید

مستدرک الوسائل ، ج 8 ، ص 431

حدیث (804) امام على (ع) فرمودند:

كَفاک أدَباً لِنَفسِک اِجتنابُ ما تَکرَهُهُ مِن غَیرِک
براى تربیت کردن خود همین بس که از آنچه در دیگران نمى‏پسندى دورى کنى

نهج البلاغه ، حکمت 412

حدیث (805) امام باقر (ع) فرمودند:

تَبَسُّمُ الرَّجُلِ فی وَجهِ أخیهِ المُؤمِنِ حَسَنَةٌ
لبخند آدمى به روى برادر دینى‏اش حسنه است

مشکاة الأنوار ، ص 316

حدیث (806) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

اَلصَّدَقةُ تَمنَعُ مِیتَةَ السَّوءِ
صدقه دادن ، از مرگِ بد باز مى‏دارد

 ثواب الأعمال ، ص 140

حدیث (807) امام على (ع) فرمودند:

لَن يَفُوزَ بِالْجَنَّةَ إلَّا السّاعی لَها
به بهشت نخواهد رسید ، جز کسى که براى آن بکوشد

میزان الحکمة ، ح 2570

حدیث (808) امام على (ع) فرمودند:

اتَّقُوا مَعَاصِيَ اللَّهِ فِى الخَلَوَاتِ فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الحَاكِمُ
از نافرمانى خدا در خلوت ها بپرهیزید، زیرا همان کسی که شاهد اعمال است، حکم و داورى مى کند

نهج البلاغه، حکمت 324

حدیث (809) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ مِنَ الخَیرِ ما يُعجَّلُ
خداوند شتاب در کار نیک را دوست دارد

الکافى، ج 2، ص 142

حدیث (810) امام باقر (ع) فرمودند:

ما شیعَتُنا إلّا مَنِ اتَّقَى اللّهَ و أطاعَهُ
شیعه ما تنها کسى است که تقوا پیشه و مطیع خداوند باشد

تحف العقول، ص 295

حدیث (811) پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

اَلبَرَكَةُ مَعَ اَکابركُم  
برکت، با بزرگان شماست.

جامع الأخبار، ص 242، ح 617

حدیث (812) امام موسی کاظم (ع) فرمودند:

إنَّ العاقِلَ لايَکذِبُ و إن کانَ فیهِ هَواهُ
خردمند دروغ نمى‏گوید ، اگرچه میل او در آن باشد

تحف العقول ، ص 391

حدیث (813) امام باقر (ع) فرمودند:

اَلحَیاءُ والإیمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ فَإذا ذَهَبَ أحدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ
حیا و ایمان به یک ریسمان پیوسته‏اند . چون یکى برود ، دیگرى نیز ازپىِ آن برود

الکافى، ج 2، ص 106

حدیث (814) امام حسن عسکری(ع) می فرمایند:
علامات المؤمن خمس: صلاة الإحدى والخمسین وزیاره الاربعین والتختم بالیمین وتعفیر الجبین والجهر ببسم الله الرحمن الرحیم
علامت های مؤ من پنج چیز است: خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (هفده رکعت فریضه و سى و چهار رکعت نافله) خواندن زیارت اربعین و انگشتر در دست راست کردن و پیشانی را در سجده بر خاک گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمن الرَّحیمِ را بلند گفتن

بحارالأنوار ج 85 ص75 روایة7 باب24

حدیث (815) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
یا مَعشَرَ الشَّبابِ عَلَیكُم بِالباهِ فَاِن لَم تَستَطیعوهُ فَعَلَیـكُم بِالصّیامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ
اى گروه جوانان! ازدواج کنید . اگر نمى‏توانید ، روزه بگیرید که روزه مهارِ شهوت است

کافى ، ج 4، ص 180، ح 2

حدیث (816) امام على (ع) فرمودند:
اِنَّ النّاسَ اِلى صالِحِ الاَْدَبِ اَحْوَجُ مِنْهُمْ اِلَى الْفِضَّةِ وَ الذَّهَبِ
مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست ، نیازمندترند، تا به طلا و نقره

مشکاة الأنوار، ص 433

حدیث (817) امام مهدى (عج) فرمودند:
إنّا يُحیطُ عِلمُنا بأنبائِكُم و لایعَزُبُ عَنّا شَى‏ءٌ مِن أخبارِكُم
ما از همه خبرهاى شما آگاهیم و چیزى از خبرهاى شما از ما پنهان نیست

بحار الأنوار ، ج 53 ، ص 175

حدیث (818) پیامبر اکرم(ص) فرمودند:

اَلضَّیفُ يَنزِلُ بِرِزقِهِ وَيَرتَحِلُ بِذُنوبِ اَهلِ البَیتِ
میهمان، روزى خود را میاورد و گناهان اهل خانه را می‏برد

بحارالأنوار، ج 75، ص 461، ح 14

حدیث (819) امام صادق (ع) فرمودند:

طُوبى لِمَن لَم تُلهِهِ الْأمانِيُّ الْکاذِبَةُ
خوشا بر آن که آرزوهاى دروغین سرگرمش نکند

بحارالأنوار ، ج 75 ، ص 280

حدیث (820) امام صادق (ع) فرمودند:

مَن حَسُنَ بِرُّهُ فى اَهلِ بَیتِهِ زیدَ فى رِزقِهِ
هر کس به شایستگى در حقّ خانواده‏اش نیکى کند، روزیش زیاد می‏شود

الدعوات الراوندى، ص 127

حدیث (821) امام علی(ع) فرمودند:

اِصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ ايّاكَ اَن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ
تلخى حق را تحمل کن، و مبادا که فریب شیرینى باطل را بخورى

غررالحکم، ح 2472

حدیث (822) امام علی(ع) می فرمایند:
كُلُّ عَزیزٍ داخِلٌ تَحتَ القُدرَةِ فَذَلیلٌ
هر عزیزى که تحت قدرت و سلطه‏اى باشد ذلیل است

تحف العقول ص‏215

حدیث (823) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:
 ايّاكَ اَن تَضحَكَ مِن غَیرِ عَجَبٍ ، اَو تَمشىَ و تَتَـكَلَّمَ فى غَیرِ اَدَب

از خندیدنِ بى تعجّب [و بى‏جا] یا راه رفتن و سخن گفتنِ بى‏ادبانه بپرهیز

غرر الحکم، ح 10599

حدیث (824) امام علی(ع) می فرمایند:

لا تَصفُو الخِلَّةُ مَعَ غَیرِ اَدیبٍ
دوستى با شخص بى‏ادب ، صمیمانه نخواهد شد.

بحار الأنوار، ج67، ص400

حدیث (825) امام علی(ع) می فرمایند:

لا يَراَسُ مَن خَلا عَنِ الاَدَبِ وَ صَبا اِلَى اللَّعِبِ
کسى که از ادب بى‏بهره باشد و شیفته بازى شود، به ریاست نمی ‏رسد.

غرر الحکم، ح 4786

حدیث (826) امام حسن عسکرى(ع) می فرمایند:

لَيْسَ مِنَ الاَْدَبِ اِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الْمَحْزونِ
شادى کردن در حضور غمگین، از ادب به دور است

غرر الحکم، ح 10875

حدیث (827) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس
اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است

کنز العال ، ج 7، حدیث 18859

حدیث (828) خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:

عُمّالُكُم اَعمالُكُم، كَما تَـکونونَ، يُوَلّى عَلَیكُم
کارگزاران شما [نتیجه] اعمال شما هستند، همان گونه که هستید، بر شما حکومت مى‏شود

شرح شهاب الاخبار، ص 260

حدیث (830) خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:

اُعفُ عَمَّن ظَـلَمَكَ وَصِل مَن قَطَعَكَ وَ اَعطِ مَن حَرَمَكَ
گذشت کن از کسى که به تو ظلم کرده ، رابطه برقرار کن با کسى که با تو قطع رابطه کرده و عطا کن به کسى که از تو دریغ نموده است.

اعلام الدین ، ص 96

حدیث (831) حضرت امیر المومنین(ع) می فرمایند:

وَ مَن اَعانَ نَفسَهُ فى هَوى نَفسِهِ فَقَد اَشرَكَ نَفسَهُ فى قَتلِ نَفسِه
و هر کس نفس خود را در خواهش‏هایش یارى رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.

شرح نهج ‏البلاغه ابن ابی الحدید،ج20،ص 304

حدیث (832) امام حسین(ع) می فرمایند:

اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن

عیون اَخبار الرضا ، ج 1، ص 107 ح 1

حدیث (833) حضرت امیر المومنین(ع) می فرمایند:

المَوَدَّةُ قَرابَةٌ مُستَفادَةٌ
دوستى، خویشاوندى اکتسابى است

الکافی : ج 8 ، ص 23 ، ح 4

حدیث (834) امام صادق(ع) می فرمایند:

صِلَةُ الاَْرحامِ تُزَ كّى الاَْعمالَ وَتُنمى الاَْموالَ وَ تَدفَعُ البَلوى‏ وَتُيَسِّرَ الحِسابَ وَتُنسِئُ فِى الاَجَلِ
صله رحم، اعمال را پاکیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب (قیامت) را آسان می‏کند و مرگ را به تأخیر می ‏اندازد

کافى، ج 2، ص 157، ح 33

حدیث (835) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

اَدِّبوا اَولادَكُمْ عَلى ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبيِّكُمْ و حُبِّ اَهْلِ بَيْتِهِ وَ عَلى قِراءَةِ الْقُرآنِ
فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید: عشق به پیامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن.

غرر الحکم، ح 4488

حدیث (836)حضرت علی(ع) می فرمایند:

فنیرزوا إن قدرتم کل یوم یعنی تهادوا و تواصلوا فی الله
اگر می توانید هر روز را نوروز کنید یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه دهید و با یکدیگر ارتباط برقرار کنید

دعائم الإسلام: ج2 ،ص326

حدیث (837)حضرت علی(ع) می فرمایند:

اَدَّبتُ نَفسى فَما وَجَدتُ لَها    بِغَیرِ تَقوَى الاِلهِ مِن اَدَبِ
به ادب و تربیت نفس خود پرداختم و براى‏آن    ادبى بهتر از تقواى الهى در تمام حالاتش نیافتم

اعلام الدین، ص 273

حدیث (838) حضرت امیر المومنین، علی(ع) می فرمایند:

تَحَرِّى الصِّدْقِ وَ تَجَنُّبُ الْكَذِبِ اَجْمَلُ شیمَةٍ وَ اَفْضَلُ اَدَب
راستگو بودن و پرهیز نمودن از دروغ، زیباترین اخلاق و بهترین ادب است

کافى، ج 8 ، ص 150، ح 132

حدیث (839) حضرت علی(ع) می فرمایند:
الیَوم عَمَلٌ وَ لا حِساب وَ غَداً حِسابٌ وَ لا عَمَل
امروز (دنیا) روز عمل و هیچ حسابی نیست و فردا روز حساب است و هیچ عملی نیست

الکافی، ج 8، ص 58

حدیث (840) حضرت علی(ع) می فرمایند:
قوتُ الاَجسادِ الطَّعامُ وَ قوتُ الاَرواحِ الاِطعامُ
غذاى جسم، خوردن و غذاى روح، خوراندن است

مشکاة الأنوار، ص 561

حدیث (841) حضرت علی(ع) می فرمایند:

أَشرَفُ الخَلاَئِقِ اَلوَفَا بِالعَهد
شریفترین خصلتها وفاى به عهد است

غررالحکم، ص251

حدیث (842) امام صادق(ع) می فرمایند:

اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ وَالبِرَّ لَيُهَوِّنانِ الحِسابَ وَيَعصِمانِ مِنَ الذُّنوبِ
صله رحم و نیکى، حساب (قیامت) را آسان و از گناهان جلوگیرى مى‏کند

کافى، ج 2، ص 157، ح 31

حدیث (843) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

مَثَلُ العَقلِ فِى القَلبِ كَمَثَلِ السِّراجِ فى وَسَطِ البَیتِ
عقل در دل، همانند چراغ در میان خانه است

علل الشرایع، ص 98، ح 1

حدیث (844) امام على (ع) می فرمایند:

اَعقَلُ النّاسِ مَن کانَ بِعَیبِهِ بَصیرا وَ عَن عَیبِ غَیرِهِ ضَریرا
عاقل‏ترین مردم کسى است که به عیب‏هاى خویش بینا و از عیوب دیگران، نابینا باشد

غررالحکم، ح 3233

حدیث (845) امام على (ع) می فرمایند:

اَعقَلُ النّاسِ مَن غَلَبَ جِدُّهُ هَزْلَهُ وَ استَظهَرَ عَلى هَواهُ بِعَقلِه
عاقل کسى است که جدّى‏اش از شوخى‏اش بیشتر باشد و با کمک عقلش بر هوا و هوسش پیروز گردد

غررالحکم، ح 3355

حدیث (846) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

یا عَلىُّ اَلعَقلُ مَا اکتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ وَ طُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ
اى على! عقل چیزى است که با آن، بهشت و خشنودى خداوند مهربان به دست مى‏آید.

من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 369، ح 5762

حدیث (847) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

رَاسُ العَقلِ بَعدَ الایمانِ بِاللّه‏ِ مُداراةُ النّاسِ فى غَیرِ تَركِ حَقٍّ
کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که حق، ترک نشود

 تحف العقول، ص 42

حدیث (848) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

إِذا رَأَیتَ مِن أَخیكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارجُهُ: اَلحَیاءُ وَالأَمانَةُ وَالصِّدقُ
هر گاه در برادر (دینى) خود سه صفت دیدى به او امیدوار باش: حیا، امانتدارى و راستگویى

نهج الفصاحه، ح 205

حدیث (849) امام على (ع) می فرمایند:

اِجعَلِ الدِّینَ كَهفَكَ وَالعَدلَ سَیفَكَ تَنجُ مِن كُلِّ سوءٍ وَتَظفَر عَلى كُلِّ عَدُوٍّ
دین را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پیدا کنى و بر هر دشمنى پیروز گردى

غررالحکم، ج2، ص 221، ح 2433

حدیث (850) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

اِنَّما يُدرَكُ الخَيْرُ كُلُّهُ بِالعَقلِ، وَ لا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ
همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و کسى که عقل ندارد، دین ندارد

تحف العقول، ص 54

حدیث (851) امام علی (ع) می فرمایند:

اَلعَقلُ حَیثُ کانَ آلِفٌ مَاْلوفٌ
عقل هر کجا باشد، انس‏گیرنده و الفت‏پذیر است

غررالحکم، ح 1251

حدیث (852) امام علی (ع) می فرمایند:

ايّاكُم وَ الحَلفَ فَاِنَّهُ يُنفِقُ السِّلعَةَ وَ يَمحَقُ البَرَكَةَ.
از قسم خوردن بپرهیزید، چرا که کالا را تلف مى ‏کند و برکت را از بین مى ‏برد.

کافى، ج 5، ص 162، ح 4

حدیث (853) امام حسن عسکری(ع) می فرمایند:

خَصلَتانِ لَیسَ فَوقَهُما شَىْءٌ: أَلاِیمانُ بِاللّهِ وَ نَفعُ الاِخوانِ
دو خصلت است که بهتر و بالاتر از آنها چیزى نیست: ایمان به خدا و سود رساندن به برادران

تحف العقول، ص520

حدیث (854)  امام علی (ع) می فرمایند:

يَنبَغى لِلعاقِلِ اَن يُخاطِبَ الجاهِلَ مُخاطَبَةَ الطَّبیبِ المَریضَ
شایسته است که برخورد عاقل با نادان، مانند برخورد طبیب با بیمار باشد

غررالحکم، ح 10944

حدیث (855)  امام صادق (ع) می فرمایند:

تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم
زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند

بحار الانوار، ج ۴۸ صفحه ۳۰۷

حدیث (856)  امام صادق (ع) می فرمایند:

اِعلَمى اَنَّ الشّابَّ الحَسَنَ الخُلُقِ مِفتاحٌ لِلخَیرِ ، مِغلاقٌ لِلشَّرِّ وَ اِنَّ الشّابَّ الشَّحیحَ الخُلُقِ مِغلاقٌ لِلخَیرِ مِفتاحٌ لِلشَّرِّ
بِدان که جوانِ خوش‏اخلاق ، کلید خوبى‏ها و قفل بدى‏هاست و جوانِ بداخلاق ، قفل خوبى‏ها و کلید بدى‏هاست

امالى طوسى ، ص 302، ح 598

حدیث (857)  امام علی (ع) می فرمایند:

اَلعَقلُ حِفظُ التَّجارِبِ وَ خَیرُ ما جَرَّبتَ ما وَعَظَكَ
عقل، اندوختن تجربه‏ها (و عمل به آن) است و بهترین تجربه، آن است که پندت داده

نهج البلاغه، نامه 31

حدیث (858)  امام علی (ع) می فرمایند:

مَن شاوَرَ ذَوِى العُقولِ استَضاءَ بِاَنوارِ العُقولِ
هر کس با عقلا مشورت کند، از نور عقل‏ها بهره مى‏برد

غررالحکم، ح 8634

حدیث (859)  امام علی (ع) می فرمایند:

جاهِد شَهوَتَكَ وَ غالِب غَضَبَكَ وَ خالِف سوءَ عادَتِكَ، تَزكُ نَفسُكَ وَ يَکمُل عَقْلُكَ وَ تَستَـکمِل ثَوابَ رَبِّكَ
با هوا و هوست مبارزه کن، بر خشمت مسلّط شو و با عادت‏هاى بدت مخالفت کن، تا روحت پاک و عقلت کامل گردد و پاداش پروردگارت را به تمامى دریافت نمایى

غررالحکم، ح 4760

حدیث (860)  امام علی (ع) می فرمایند:

اِنَّ بِذَوِى الْعُقولِ مِنَ الْحاجَةِ اِلَى الاَْدَبِ كَما يَظْمَأُ الزَّرْعُ اِلَى الْمَطَر
نیاز عاقلان به ادب، همانند نیاز کشتزار به باران است

غررالحکم، ح 3475

حدیث (861) امام حسین (ع) می فرمایند:

لا يَکمُلُ العَقلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الحَقِّ
عقل، جز با پیروى از حق، کامل نمى‏شود

اعلام الدین، ص 298

حدیث (862) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

باكِروا طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ
در پى روزى، سحر خیز باشید؛ چرا که حرکت در آغاز روز، [مایه] برکت و پیروزى است

المعجم الاوسط، ج 7، ص 194، ح 7250

حدیث (863) امام علی (ع) می فرمایند:

صیانَةُ المَراَةِ اَنـعَمُ لِحالِها وَ اَدوَمُ لِجَمالِها
محفوظ بودن زن، براى سلامتی ‏اش مفیدتر است و زیبایى او را با دوام‏تر می کند

غررالحکم، ح 5820

حدیث (864) امام صادق (ع) می فرمایند:

الاَکلُ عِندَ اَهلِ المُصیبَةِ مِن عَمَلِ الجاهِليَّةِ وَ السُّنَّةُ البَعثُ اِلَیهِم بِالطَّعامِ
غذا خوردن نزد مصیبت ‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهلیت است و سنّت پیامبر(ص) فرستادن غذا براى مصیبت ‏زدگان است

من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 182

حدیث (865) امام علی (ع) می فرمایند:

اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ
عاقل کسى است که کارهایش را خوب انجام دهد و تلاشى که مى‏کند، به جا باشد.

غررالحکم، ح 1798

حدیث (866) حضرت محمد(ص) می فرمایند:

لا فَقرَ اشَدُّ مِنَ الجَهلِ لامالَ اَعودُ مِنَ العَقلِ
هیچ فقری سخت تر از نادانی نیست و هیچ مالی سودمندتر ازعقل نیست

اصول کافی ج1ص30

حدیث (867) امام علی (ع) می فرمایند:

بَرَكَةُ العُمرِ فى حُسنِ العَمَلِ
برکت عمر در خوب انجام دادنِ کارهاست

غررالحکم ، ح 4434

حدیث (868) پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:

مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ وَ مَن كَبُرَ هَمُّهُ سَقُمَ بَدَنُهُ
هر کس بد اخلاق باشد، خودش را عذاب مى‏دهد و هر کس غم و غصه‏اش زیاد شود، تنش رنجور مى‏گردد

نهج الفصاحه، ح 3002

حدیث (869) امام على(ع) می فرمایند:

وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغیهِ مِن طیبِ عَیشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلظِهِ
انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مى‏یابد

غررالحکم، ح 10141

حدیث (870) امام على(ع) می فرمایند:

اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِن شيَمِ اُولِى الاَلباب
خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.

غررالحکم، ح 1386

حدیث (871) امام صادق (ع) می فرمایند:

اِذا اَرادَ اللّه‏ُ بِقَومٍ هَلاکا ظَهَرَ فیهِمُ الرِّبا
هنگامى که خداوند بخواهد ملتى را نابود کند، رباخوارى در میان آنان رواج می ‏یابد

وسائل الشیعه، ج 18، ص 123، ح 17

حدیث (872) امام على (ع) می فرمایند:

اَلبَرَكَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاَقرَبینَ
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید

تحف العقول، ص 172

حدیث (873) حضرت على (ع) می فرمایند:

لا يَسعَدُ أحَدٌ إلاّ بِإقامَةِ حُدودِ اللّه‏ِ وَ لا يَشقى أحَدٌ إلاّ بِإِضاعَتِها
هیچ کس جز با اجراى حدود و احکام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضایع کردن آن بدبخت نمى‏گردد

غررالحکم، ح10853

حدیث (874) حضرت على (ع) می فرمایند:

اِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ الاَْبصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ الاَْبدانِ مِنَ الضَّعفِ

به راستى که دانش، مایه حیات دل‏ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن‏هاى ناتوان است

امالى صدوق، ص 493، ح 1

حدیث (875) امام باقر (ع)  می فرمایند:

اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ يَقى بِالتَّقوى عَنِ العَبدِ ما عَزُبَ عَنهُ عَقلُهُ وَ يُجَلّى بِالتَّقوى عَنهُ عَماهُ وَ جَهلَهُ

خداوند عزوجل به وسیله تقوا، انسان را از آنچه عقلش به آن نمى‏رسد، حفظ مى‏کند و کوردلى و نادانى را از او دور مى‏نماید.

 

کافى، ج 8، ص 52، ح 16

حدیث (876) حضرت علی (ع)  می فرمایند:

مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الكَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الراحَةَ وَ تَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ

هر کس به مقدار کفایت، قناعت کند، آسایش مى‏یابد و براى خویش زمینه گشایش فراهم مى‏کند.

 

نهج البلاغه، حکمت 377

حدیث (877) حضرت علی (ع)  می فرمایند:

اِتَّهِمُوا عُقولَكُم فَاِنِّهُ مِنَ الثِّقَةِ بِها يَکونُ الخَطاءُ

عقل خویش را زیر سؤال ببرید؛ زیرا از اعتماد به آن، خطاها سرچشمه مى‏گیرد.

 

غررالحکم، ح 2570

حدیث (878) امام صادق (ع)  می فرمایند:

يَعیشُ النّاسُ بِاِحسانِهِم اَکثَرَ مِمّا يَعیشونَ بِاَعمارِهِم وَ يَموتون بِذُنوبِهِم اَکثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِم

مردم، بیشتر از آن‏که با عمر خود زندگى کنند، با احسان و نیکوکارى خود زندگى مى‏کنند و بیشتر از آن‏که با اجل خود بمیرند، بر اثر گناهان خود مى‏میرند.

 

دعوات الراوندى، ص 291، ح 33

حدیث (879) حضرت علی (ع)  می فرمایند:

 اَلعاقِلُ مَن صانَ لِسانَهُ عَنِ الغیبَةِ
عاقل کسى است که زبانش را از بدگویى پشت سر دیگران، نگه دارد.

غررالحکم، ح 1955

حدیث (880) امام رضا (ع)  می فرمایند:

رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدا اَحیا اَمرَنا ... يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا
رحمت خدا بر بنده‏اى را که امر ما را زنده کند... دانش‏هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى‏هاى سخنان ما را مى‏دانستند، از ما پیروى مى‏کردند

معانى الأخبار ، ص 180، ح 1

حدیث (881) حضرت محمد (ص)  می فرمایند:

اِنَّما اَهلَكَ النّاسَ العَجَلَة وَ لَو اَنَّ النّاسَ تَثَـبَّتوا لَم يَهلِک اَحَد
مردم را، در حقیقت، شتابزدگى به هلاکت انداخته است، اگر مردم، از شتابزدگى به ‏دور بودند، هیچ کس هلاک نمى‏شد

محاسن، ج 1، ص 340، ح 697

حدیث (882) امام صادق (ع)  می فرمایند:

اَرْوَحُ الرَّوْحِ اَلْيَأسُ مِنَ النّاسِ
بهترین راحتى و آسودگى، بى‏توقعى از مردم است

کافى ، ج 8، ص 243، ح 337

حدیث (883) حضرت محمد (ص)  می فرمایند:

فِى الاِنسانِ مُضغَةٌ اِذا هىَ سَلِمَت وَ صَحَّت سَلِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ، فَاذا سَقِمَت سَقِمَ بِها سائرُ الجَسَدِ وَ فَسَدَ، وَ هِىَ القَل
در انسان پاره گوشتى است که اگر آن سالم و درست باشد، دیگر اعضاى بدنش هم با آن سالم مى‏شوند و هرگاه آن بیمار شود، دیگر اعضاى بدنش بیمار و فاسد مى‏گردند. آن پاره گوشت، قلب است.

خصال، ص 31، ح 109

حدیث (884) امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:

قَلیلُ العَمَلِ مِن العالِمِ مَقبولٌ مُضاعَفٌ
عمل کم ، قبول و دو چندان مىشود.

میزان الحکمة : ج 4 ، ص 3595

حدیث (885) امام على (ع) می فرمایند:

قَد خاطَرَ بِنَفسِهِ مَنِ استَغنى بِرَأيِهِ
هر کس خود را، از رأى و نظر دیگران بى‏نیاز بداند، خودش را به خطر انداخته است.

من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 388، ح 5834

حدیث (886) حضرت محمد (ص)  می فرمایند:

اَلصِّدقُ طُمَأْنینَةٌ وَ الكَذِبُ ریبَةٌ

راستگویى [مایه] آرامش و دروغگویى [مایه] تشویش است

نهج الفصاحه، ح 1864

حدیث (887) حضرت علی(ع)  می فرمایند:

اَعَزُّ العِزِّ العِلمُ ؛ لاِءَنَّ بِهِ مَعرِفَةُ المَعادِ وَ المَعاشِ، وَ اَذَلُّ الذُّلِّ الجَهلُ ؛ لاِءَنَّ صاحِبَهُ اَصَمُّ ، اَبكَمُ ، اَعمى ، حَیرانُ

عزیزترین عزّت، دانش است، چرا که با آن معاد شناخته مى‏شود و راه کسب معاش به دست مى‏آید و خوارترین خوارى، نادانى است، چرا که نادان کر و لال و کور و سرگردان است

 

نزهة الناظر، ص 70، ح 65

حدیث (888) حضرت علی(ع)  می فرمایند:

الحِلمُ حِجابٌ مِنَ الآفا

بردبارى، مانعى در برابر آفت‏هاست

 

غررالحکم، ح 720

حدیث (889) امام صادق (ع)  می فرمایند:

اَوَّلُ النَّظَرَةِ لَكَ وَ الثّانيَةُ عَلَیكَ وَ لا لَكَ وَ الثّالِثَةُ فیهَا الهَلا

نگاه اول [ناخودآگاه به نامحرم] براى تو [حلال[ است و نگاه دوم ممنوع است و حرام و نگاه سوم، هلاکت‏بار است

 

 من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 474، ح 4658

حدیث (890) امام على (ع)  می فرمایند:

اَلبَغىُ يَصرَعُ الرِّجالَ وَ يُدنِى الاآجال

ظلم و تجاوز، انسان را زمین مى‏زند و مرگ‏ها را نزدیک مى‏سازد.

 

 غررالحکم، ح 1494

حدیث (891) امام علی (ع)  می فرمایند:

اِتَّقُوا اللّهَ وصُونوا دِینَكُم بِالوَرَعِ
از خدا پروا کنید و با پارسایى از دینتان پاسدارى نمایید .

 الکافی: ج 2 ، ص 76 ، ح 2

حدیث (892) امام علی (ع)  می فرمایند:

اَطيَبُ العَیشِ القَناعَة
خوش‏ترین زندگى، زندگى با قناعت است

غررالحکم، ح 2918

حدیث (893) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

اِنَّ العَبدَ لِيُذنِبُ الذَّنبَ فَيَنسى بِهِ العِلمَ الَّذى کانَ قَد عَلِمَهُ
انسان گناه مى‏کند، پس با آن، علمى را که پیشتر مى‏دانسته، از یاد مى‏برد

عدّة الداعى، ص 197

حدیث (894) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

فاطمه بضعه منى من سرها فقد سرنى و من سإها فقد سإنى, فاطمه اعز الناس على
فاطمه پاره وجود من است, هر که او را خوشحال کند مرا خوشحال کرده و هر که او را بیازارد مرا آزار داده. فاطمه در نزد من عزیزترین مردم است

بحارالانوار, ج43, ص23

حدیث (895) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

اِذا دَخَلَ اَحَدكُم بَیتَهُ فَليُسَلِّم، فَاِنَّهُ يُنزِلُهُ البَرَكَةَ وَ تُؤنِسُهُ المَلائِكَةُ
هرگاه یکى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام کند، چرا که سلام برکت مى‏آورد و فرشتگان با سلام دهنده انس مى‏گیرند

علل الشرایع، ج 2، ص 583، ح 23

حدیث (896) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

 اَعظَمُ النِّساءِ بَرَكَةً اَیسَرُهُنَّ صَداق
با برکت ‏ترین زنان، کم مهريّه ‏ترین آنان است.

السنن الکبرى، ج 7، ص 235

حدیث (897) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

 رَحِمَ اللّه‏ُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَکاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقیاتُ الصّالِحاتُ
رحمت خدا بر پدرى که داراى دخترانى است! دختران، با برکت و دوست داشتنى‏اند و پسران، مژده آورند. دختران باقیات الصالحات (بازماندگان شایسته)اند.

مستدرک الوسائل، ج 15، ص 115، ح 17700

حدیث (898) پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

 مَن تَسَمّى بِاسمى يَرجو بَرَكَتى وَ يُمنى، غَدَت عَلَیهِ البَرَكَةُ وَ راحتَ اِلى يَومِ القیامَةِ
 هر کس به نام من نامگذارى کند و برکت و خجستگى مرا امید داشته باشد، برکت به سوى او خواهد آمد و تا قیامت (باقى) خواهد بود.

کنزالعمّال، ح 45221

حدیث (899) امام موسی کاظم (ع) می فرمایند:

إنّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ يُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ
خداوند عزّوجلّ ، بنده خواب آلوده بىکار را دشمن دارد

الکافی: ج 5 ، ص 84 ، ح 2

حدیث (900) حضرت خاتم الانبیاء(ص) می فرمایند:

اِنَّ اِبنَتى فاطمه مَلَأ اللهُ قَلبَها وَ جَوارِحَها ایماناً وَ يَقیناً
بدرستیکه خداوند تمام وجود دخترم فاطمه را لبریز از ایمان و یقین به خود گردانیده است

بحارالانوار، ج43، ص29

 

صفحه:  1 ،  2  ،  3  ،  4  ،  5  ،  6  ،  7  ،  8 ،  9 ، 10 ، 11 ، 12 ، 13


Copyright © 2003-2016 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo