شهید آوینی

درخواست پول اضافی برای مسکن‌های مهری که پیشرفت ندارد 

در حالی مسئولان دولتی مصوبه دولت دهم را عامل افزایش قیمت مسکن مهر اعلام می‌کنند که مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی تا دو ماه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم اجازه اجرای مصوبه شماره ۴۷۰۶۰ را نداده بودند.

93/10/03

در حالی چشم‌انتظاری در خصوص رونمایی از طرح‌های جایگزین مسکن مهر توسط دولت یازدهم همچنان ادامه دارد که واحدهای نیمه‌تمام این طرح در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

شهرهای پردیس و پرند نمونه بارزی از این نابسامانی است که مسکن مهر در این دو شهر طی 16 ماه اخیر به‌جز "افزایش قیمت" در هیچ‌کدام از مؤلفه‌های دیگر مربوط به واحدهای مسکن مهر پیشرفتی نداشته است.

در شهر پردیس اوایل آذرماه امسال طی یک اولتیماتوم به متقاضیان مسکن مهر فاز 11 اعلام شد باید تا پایان ماه نسبت به واریز 12 میلیون تومان اقدام کنند.

مسئولان شرکت عمران پردیس مصوبه شماره 47060 به‌تاریخ 20 اردیبهشت 92 دولت دهم در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌های زیربنایی و روبنایی از آورده متقاضیان را عامل اصلی افزایش قیمت مسکن مهر اعلام می‌کنند.

البته این ادعا خیلی زود با واکنش مسئولان دولت دهم روبه‌رو شد و لطفی‌زاده معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که هرگونه تغییر قیمت در دولت دهم همان زمان اجرا شد، گفت:«مسکن مهر را با آورده 90درصدی متقاضیان تحویل دولت جدید دادیم. افزایش قیمت مسکن مهر براساس دستورالعمل ابلاغی دی‌ماه سال 1392 معاون آقای آخوندی در حال انجام است».

مسئولان وزارت راه و شهرسازی گرچه پس از واکنش معاون سابق برنامه‌ریزی وزیر راه ترجیح داده‌اند کمتربه سؤالات پیرامون طرح مسکن مهر پاسخ دهند، اما با این حال عالی‌ترین مقام این وزارتخانه نیز در معدود اظهار نظرهایش ــ پس از افزایش 12 میلیون تومانی مسکن مهر فاز 11 پردیس ــ مسبب افزایش قیمت مسکن مهر را مصوبه دولت قبل اعلام کرده و گفته است: «افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر مربوط به دستورالعمل‌های قبلی و دولت گذشته بوده است».

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است مصوبه‌ مورد مناقشه تا مهرماه سال گذشته یعنی حدود دو ماه پس از پایان کار دولت دهم، اجازه اجرای آن توسط مدیران وقت داده نشده، این بدان معناست که اتفاقات یک ماه اخیر در خصوص افزایش قیمت مسکن مهر هیچ ارتباطی به مسئولان وقت دولت دهم ندارد.

وضعیت پروژه‌های مسکن مهر در جنوب غربی پایتخت نیز با وجود اولویت‌بندی تیرماه امسال، در وضعیت نابسامانی قرار دارد، به‌عنوان مثال بخش عمده پروژه‌های مسکن مهر هسا از ابتدای سال 93 تاکنون تغییر چندانی نداشته و بیشتر واحدهای مسکن مهر این پروژه دچار هیچ تغییری در این مدت نشده‌اند و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. این در حالی است که بسیاری از متقاضیان اعلام کرده‌اند بر اساس اولویت‌بندی تحویل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین افزایش قیمت تا سقف بیش از 16 میلیون تومان را واریز کرده‌اند.

علی‌رغم تأکید رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بر پایبند بودن به تعهدات دولت قبل در طرح مسکن مهر اما عملاً اتفاق امیدوارکننده‌ای در این رابطه روی نداده است. بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر آماده شده در دولت قبل با گذشت حدود 16 ماه از عمر دولت یازدهم همچنان فاقد امکانات زیربنایی هستند و تقریباً هیچ اقدامی برای این واحدها نشده است.

هم‌اکنون حدود 250 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده به‌دلیل نبود امکانات زیربنایی از قبیل انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب قابل واگذای به متقاضیان نیستند.

در حالی نه وزارت راه و نه وزارت نیرو اقدام در خور توجهی برای سامان بخشیدن به پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر انجام نداده‌اند که تا پایان سال‌جاری بر تعداد واحدهای مسکن مهر ساخته شده بدون امکانات زیربنایی افزوده خواهد شد.

نابسامانی‌های مسکن مهر در حالی همچنان ادامه دارد که رهبر معظم انقلاب پنجم شهریور امسال در دیدار با هیئت دولت فرمودند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر یا نحوه‌ تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌‌طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد».

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo