شهید آوینی

هواپیماهای یو۲ با عذرخواهی منطقه مورد نظر ایران را ترک کردند + جدیدترین جزئیات

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جدیدترین جزئیات از شناسایی و اخطار هوایی ایران به هواپیماهای جاسوسی بیگانه را تشریح کرد.

93/10/03

 امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به میزان آمادگی قرارگاه پدافند هوایی در آستانه آغاز رزمایش بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش، قبل، حین و بعد از رزمایش هیچ تفاوتی در ماموریتش نیست و در واقع ما یک قرارگاه 24 ساعته و شبانه روزی هستیم البته سایر نیروها تجهیزاتی به صحنه می‌آورند که ممکن است در رزمایش تشدید شود ولی قرارگاه، همیشه درگیر این مسائل است یعنی ما همیشه درگیر شناسایی و اخطار هستیم.

وی ادامه داد: در این رزمایش که نقش پدافند یک نقش پوشش پدافندی منطقه رزمایش است، به کمک نیروی هوایی ارتش و سامانه پدافند هوایی سپاه، گسترش‌های تاکتیکی خیلی خوبی را در منطقه عمومی رزمایش انجام داده‌ایم و حدود 133 هزار کیلومتر مربع فضای رزمایش را در خشکی داریم و 2000 کیلومتر مربع در آبهای خلیج فارس و دریای عمان را در بخش پوشش پدافند هوایی داریم.

*** 13 هزار نیروی پدافند هوایی در رزمایش به صورت مستقیم و عقبه حضور دارند

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: الحمدلله با توجه به گسترش 3 هزار نیروی پدافند هوایی که مستقیم درگیر این رزمایش هستند و 10 هزار نیرو که به صورت عقبه اقدامات خود را انجام می دهند، ارزیابی من از اقداماتی که تاکنون انجام شده، بسیار خوب است و امیدوارم روزهای آتش علیه هواپیماهای جنگنده و هواپیماهای بدون سرنشین با مقطع کم و هم سامانه‌های موشکی و هم سامانه‌های توپخانه ای شلیک‌های موفقی داشته باشیم.

*** اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی از کشورهای دشمن جمع آوری کرده‌ایم

امیر اسماعیلی درباره اخطارهایی که به هواپیماهای شناسایی نیروهای فرامنطقه‌ای در روزهای اخیر داده شده است نیز گفت: از این اقدامات در پدافند هوایی هر روز وجود دارد و اگر نباشد، روزمان روز نمی‌شود. بالاخره همه کشورهای حریف دوست دارند از کشور حریف اطلاعات جمع آوری کنند. ما اطلاعات بسیار ذی‌قیمتی از کشورهای دشمن جمع آوری کرده‌ایم و این حق مسلم هر کشوری است که می‌خواهد از خود دفاع کند. اگر دفاع قرار است جامع و کامل باشد باید اطلاعاتش جامع باشد.

وی افزود: بارها گفته‌ایم که امنیت منطقه با حضور کشورهای منطقه انجام می‌شود و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای مزاحمت برای کشورهای منطقه است؛ یکی از این مزاحمت‌ها نزدیک شدن هواپیماهای شناسایی و یا هواپیماهای کسب اطلاعات است که عمدتاً هواپیماهای جاسوسی و یا هواپیماهای با سرنشین و یا بدون سرنشین محسوب می‌شوند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش خاطر نشان کرد: کشورهای فرامنطقه‌ای به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نزدیک می‌شدند و می‌شوند، که در حقیقت با توجه به تکنولوژی پیشرفته‌ای که ما به آن در کشف و شناسایی دست یافتیم، چند سالی هست که هواپیماهای جاسوسی و بدون سرنشین و باسرنشین مانند یو2 و ام کیو1 و ام کیو 4، متعلق به کشورهای منطقه‌ای خیلی دقیق و به موقع کشف و شناسایی می‌شوند و حتی در موقعیتی که هستند به آنها اخطار هوایی هم داده می‌شود و ما همزمان با اخطار هوایی، آمادگی اقدام تاکتیکی را هم داریم.

امیر اسماعیلی ادامه داد: هم در خصوص هدایت هواپیماهای طرح پدافندی درباره اینها، برای درگیری و هم لایت‌کردن و روشن کردن سامانه های موشکی ارتفاع متوسط و به بالا علیه هواپیماهایی که قصد نزدیک شدن به مرزهای کشورمان را دارند، انجام می‌دهیم و آنها هم به موقع پاسخ می‌دهند و به موقع عذرخواهی و از منطقه دور می‌شوند.

"این کارها وفق قوانین هوانوردی دنیاست و ما برابر آن عمل می‌کنیم که اگر این نبود روزانه حدود 1000 فروند هواپیمای مسافربری از آسمان کشورمان عبور می‌کنند هر روزش یک فاجعه و حادثه می‌تواند باشد ولی می‌بینید که ایکائو و سازمان بین المللی هوانوردی، هوا و فضای ایران را امن‌ترین هوافضا برای پروازهای مسافربری در سطح خاورمیانه در سطح جاورمیانه اعلام می‌کند."

وی اضافه کرد: خیلی از کشورهای صاحب سبک در منطقه هستند که سیستم‌های شناسایی و کشف خوبی را خریداری کرده‌اند ولی الحمدلله توفیق برای ایران حاصل شده است که کشف و شناسایی‌ها را توسط رادارهای بومی که یا تولید کرده‌ایم و یا آنها را بهینه‌سازی کرده‌ایم انجام می‌شود.

*** ماجرای نشاندن هواپیمای ایساف در بندرعباس

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش ادامه داد: به طور مثال، همانطوری که رادارهای ثامن 1 و 2 را تولید کردیم، توانسته‌ایم رادارهای قدیمی را هم بهینه کنیم لذا پدافند به صورت انفرادی کار نمی‌کند بلکه یک شبکه است و مجموع این شبکه می‌شود اخطار به موقع و حفظ حاکمیت هوایی کشورمان البته ما تا آمادگی شلیک هم پیش رفته‌ایم ولی در مجموع، اخطار از کشف شروع می‌شود و بعد به شناسایی می‌رسد و اگر منجر شود به این که آن هواپیما نباید در آن لحظه در آن منطقه باشد ولی باشد، بلافاصله اخطار هوایی به زبان بین‌المللی داده می‌شود و آنها این سیستم اخطار را دریافت می‌کنند و آنها هم می‌دانند که بلافاصله بعد از اخطار، اقدام تاکتیکی انجام می‌شود و روشن شدن سامانه‌های موشکی و آماده گذاشتن هواپیماها روی باند صورت می‌گیرد، یعنی همان اقدامی که برای هواپیمای ایساف اتفاق افتاد.

*** به نفع هیچ کشوری نیست که خودش را به مرزهای هوایی ایران نزدیک کرده و به اخطار ایران پاسخ ندهد

امیر اسماعیلی همچنین اظهار داشت:‌ ما به این هواپیما تقریبا حوالی کرمان اخطار دادیم و چون علائم را دریافت کرده بود، برابر قوانین بین المللی آمد و در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست، برای هواپیماهای فرامنطقه ای نیز همین شکل است. بالاخره از نظر هزینه و فایده به نفع هیچ کشوری نیست که خودش را به مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران نزدیک کرده و قصد تخاصم داشته باشد و به اخطار ایران پاسخ ندهد اگر چنین اتفاقی بیفتد، بالاخره ما هم قاطعانه و بدون مماشات برخورد می‌کنیم.

وی افزود: در مورد هواپیماهایی هم که اخیرا به آنها اخطار دادیم، پاسخ‌ها عموماً عذرخواهی و دورشدن از منطقه بوده است؛ آنها می‌گفتند که به خاطر شرایط جوی و آب و هوایی اشتباها به مرزهای ایران نزدیک شده‌اند البته این را هم بگویم که این هواپیماها به مرزهای ایران نزدیک شدند ولی تجاوز به مرزها نداشتند. اگر هواپیماهای ما هم به کشوری در هر نقطه‌ای نزدیک شود اگر مجوز پروازی نداشته باشد، به او اخطار می دهند و این قانون هوانوردی است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش خاطر نشان کرد: غالب هواپیماهایی جاسوسی که به مرزهای ما نزدیک می‌شوند، فرامنطقه‌ای هستند ولی معمولا هواپیماهای جمع آوری اطلاعات سعی در نزدیکی به مرزهای جمهوری اسلامی دارند. هواپیماهای تاکتیکی و جنگنده این جرات را به خودشان نمی‌دهند چون برخورد با آنها برخورد قهری خواهد بود. ولی هواپیماهای شناسایی وقتی نزدیک مرزهای ما می‌شوند، انواع متفاوت دارند، هم گشت دریایی هستند و هم هواپیماهای بدون سرنشین و هم یو2 که این هواپیماها در فرکانس‌ها و ارتفاعات متفاوت کار و پرواز می‌کنند.

امیر اسماعیلی ادامه داد: مهم این اقتدار است که به همه‌ی این هواپیماها دسترسی داریم و می‌توانیم آنها را کشف کنیم و هر لحظه که نزدیک شدند، اخطار دهیم.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo