شهید آوینی

 

وهابیت؛ سلاح ولیعهد سعودی ضد منطقه

ولیعهد عربستان سعودی برای تقویت جایگاه خود به منظور مقابله با شاهزادگان سعودی مخالفش و به منظور تهدید امنیت منطقه و جهان در تازه ترین اقدام به دلجویی از شیوخ وهابی و جلب حمایت آنها دست زده است.
 
 ، راديو  نروژي" اوستن " در تحلیلی به بررسی تلاش ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با دشمنان داخلی خود در خاندان سعودی و استفاده او از اهرم وهابیت برای پیشرد نقشه هایش پرداخت.
 
این رادیوی نروژی درباره خطرات حمايت مسئولان سعودي از رويكرد سلفي وهابي براي آينده عربستان هشدار داد.
 
راديو اوستن در تحليل خود درباره "همايش شیوه سلفي" كه روز جمعه در شهر "رياض" عربستان بکار خود پايان داد، گفت: خط مشی مسئولان سعودي مبتني بر رويكرد سلفي تندروانه اي است كه شیوخ نزديك به رژيم حاكم درپیش گرفته اند؛ شیوخی كه فتواهاي تكفيري درباره بسياري از مسائل اجتماعي، مطبوعاتي و مذهبي صادر مي كنند.
 
براساس اين تحلیل، برگزاري همايش سلفي ها كه با حمايت و نظارت "نايف بن عبد العزيز" وليعهد عربستان برگزار شد، دربردارنده نشانه هاي خطرناكی از تكيه بر وهابيت به عنوان سلاحي براي سلطه بر نظام است و خطرات امنيتي براي منطقه و جهان به دنبال دارد.
 
راديو اوستن افزود: كشورهاي غربي وعربي واسلامي بايد متوجه خطرناك بودن اقدام وليعهد عربستان سعودي و "فهد بن عبدالعزيز" وزير كشور عربستان در برگزاري اين همايش سلفي در اين سطح باشند.
 
به گفته راديو اوستن، نگاهي اوليه به توصيه هاي همايش سلفي وهابي نشان دهنده پافشاري رژیم آل سعود بر استفاده از جريان سلفي وهابي به عنوان وسيله اي براي تقويت خود، استفاده از مذهب تندروي سلفي وهابي به عنوان وسيله اي براي سلطه بيشتر بر مردم و اعطاي نفوذ بيشتر به شیوخ وهابی و تلاش براي برقراري ارتباط با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي است.
 
رادیو اوستن افزود: اين درحاليست كه این شیوخ وهابی " يك پديده ديني عقب مانده " به حساب مي آيند كه با صدور فتوا ، رانندگي را براي زنان حرام اعلام كرده و مقاله نويساني را كه از آنها در مطبوعات سعودي انتقاد مي كنند، " مفسدان في الارض" مي خوانند و همچنین پیروان مذاهب ديگر به ويژه شيعیان را تكفير مي كنند.
 
راديو اوستن، انگيزه هاي وليعهد عربستان از نظارت بر این همايش سلفي وهابی را سياسي و امنيتي دانست و اعلام كرد: ولیعهد عربستان در شرايطي كه شیوخ سلفي وهابي با انتصاب وي به عنوان وليعهد مخالفند، نيازمند اين است كه توجه و رضايت آنان را براي اين مساله جلب كند.
 
راديو اوستن يكي ديگر از اهداف نايف بن عبد العزيز از نظارت بر همايش سلفي وهابي و حمايت از آن را تلاش براي استفاده از موسسات و مراكز ديني سلفي به منظور سلطه بر محافل داخلي عربستان، استفاده از " سلفي وهابيه " به عنوان يك ايدئولوژي، استفاده از فتواهاي شیوخ وهابی به عنوان ابزاري براي تحميل دوستي و وفاداري كوركورانه به آل سعود و همچنین بهره برداري از آن براي حمايت از رژیمي دانست كه از تاثيرات و پيامدهاي انقلاب در كشورهاي عربي رنج مي برد.
 
این راديو در تحلیل خود درباره خطرناك بودن حمايت بي حد وحصر مسئولان سعودي از وهابيت به ويژه پس از برگزاري اين همايش هشدار داد و به بخشي از سخنراني نايف بن عبد العزيز در اين همايش اشاره كرد كه گفته بود: " ما دراين جا به شما اعلام مي كنيم كه اين كشور به خواست خدا ، پيرو رويكرد مستحكم سلفي خواهد بود و تاكيد مي كنيم كه حاضر به كنار گذاشتن اين مسلك و عقب نشيني از آن نخواهيم بود".
 
دراين تحلیل همچنین درباره حمايت اين مسلك تندروي وهابي سلفي از تشكيلات تروريستي مانند القاعده و ديگر گروه هاي تروريستي منشعب شده از آن هشدار داده شده است.
 
راديو اوستن در ادامه تحلیل خود این پرسش را مطرح کرد که آيا اين رويكرد خطرناك عربستان و اين حمايت گسترده آل سعود از جريان وهابي سلفي بعد از كسب حمايت ولیعهد عربستان از حمايت مستقيم آمريكا دراين زمينه صورت گرفته است؟
 
این رادیو همچنین این پرسش را مطرح کرد که آيا علت اين حمايت آمريكا تمايل این کشور در بكارگيري رويكرد سلفي وهابي براي خدمت به طرح خاورميانه خود به منظور مقابله با ايران و حزب الله لبنان و تلاش براي براندازي نظام سوريه بوده است؟
 
رادیو اوستن درپایان تحلیل خود به آمریکا درباره دنبال کردن این رویکرد و حمایت از جریان سلفی وهابی هشدار داد و عواقب دراز مدت آن برای امنیت جهانی را یادآور شد.
 
 

منبع:شبکه خبری العالم

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo