شهید آوینی

 

مقدار فطریه برای هر نفر 3 کیلو قوت غالب است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مقدار فطریه برای هر نفر 3 کیلو قوت غالب است، گفت: مردم در طول سال گندم مصرف می کنند، بنابراین قیمت هر سه کیلو گندم برای هر نفر 1 هزار تومان خواهد بود که مستحب است تا قبل از نماز عید فطر به فقیر رسانده شود.

آیت محمد الله امامی کاشانی رئیس مدرسه عالی شهید مطهری و امام جمعه موقت تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مقدار فطریه برای هر نفر 3 کیلو قوت غالب یعنی غذایی است که در طول سال مصرف می شود، گفت: گندم غذایی است که مردم در طول سال مصرف می کنند، بنابراین قیمت هر سه کیلو گندم برای هر نفر 1 هزار تومان خواهد بود که این مبلغ کافی است. یعنی برای یک خانواده 5 نفری فطریه 5 هزار تومان خواهد بود . قیمت گندم باید قیمت عادی باشد نه قیمت دولتی.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه کسانی که برنج می خورند مستحب است که قیمت برنج را پرداخت نمایند و این بستگی به برنجی دارد که در طول سال مصرف می کنند، چون قیمت برنج ایرانی با برنج خارجی تفاوت دارد، افزود: اما آنچه که وظیفه ، واجب و کافی است، قیمت 3 کیلو گندم برای هر نفر است .

وی با بیان اینکه این فطریه از سوی کسی که توان اداره زندگی در سال را دارد و می تواند معاش خانواده را تأمین کند، باید پرداخت شود، یاد آور شد: کسی که در خانواده سرمایه دارد، حقوق می گیرد و زندگی یک سال را اداره می کند، باید فطریه را پرداخت کند . در واقع پرداخت فطریه بر عهده سرپرست خانواده است .

امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود، شنبه عید فطر خواهد بود، از شب عید فطر که ماه دیده می شود، مستحب است که این هزینه کنار گذاشته شود و در روز عید قبل از نماز عید فطر به فقیر برسانند. اگر شخص فقیر و یا نیازمندی در نزدیکی او نبود این هزینه را کنار گذارد تا در زمان مناسب به او بدهد. بنابراین زمان پرداخت فطریه از روز قبل از عید تا پیش از نماز عید فطر خواهد بود.

وی در مورد تأثیرات پرداخت فطریه در جامعه اظهار داشت: وقتی تمام مردمی که می توانند در حد ضرورت خانواده را اداره کنند، اگر این مبلغ را بدهند درآمد بالایی می شود و افراد فقیر از آن بهره مند شده و منجر به رفاه فقیران و نیازمندان خواهد شد.

آیت الله امامی کاشانی افزود: فطریه به نیازمندان و کسانی که محتاج هستند پرداخت می شود، اگر کسی از سادات باشد، می تواند فطریه را به سادات و غیر سادات بدهد؛ اما اگر کسی از سادات نباشد نمی تواند فطریه را به سادات بدهد.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo